Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1600 Gepost op: 14 januari 2008, 18:54:37 »
Mja, ik ben niet zo'n fan van de producten van Vivera. Ik raad je aan eens wat producten van Goodbite, Tivall (AH) en Valess te proberen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1601 Gepost op: 14 januari 2008, 22:23:59 »
Ik vind Vivera ook niet lekker.
Als je shoarma achtige dingen zoekt: Tofu fijnprakken en in shoarmakruiden en wat olie, tomatenketchup, beetje water, knoflook en evt. kruiden marineren werkt wel. Viana (natuurwinkels) heeft ook goede Doner en Gyros, mocht je dat zoeken.
Falafel al gemaakt?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #1602 Gepost op: 14 januari 2008, 22:42:15 »
Persoonlijk vind ik jouw hardgebakkentofublokjesvariatie op shoarma / -substituut van falafel de boel er flink uit heerschen. Zeker daar waar het om de teleurstelling van falafelboeren hier en de bende van zelf falafel bakken betreft.

Tofublokjes goudbruin bakken, en dan met sla (spitskool), zuurkool (ingelegde raapjes), knoflooksaus (tehina), chilipickle in een pitaatje stuffen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1603 Gepost op: 15 januari 2008, 00:02:43 »
Ik vraag mij af hoe lang ik mijn (plastic) snijplankje mag gebruiken?
Doordat ik veel gesneden fruit eet gebruik ik het dagelijks, waardoor er (uiteraard) krassen in het plastic komen.
Dus, gaat zo'n plankje schimmelen/bacterieën bevatten of andere dingen die je niet ziet met het blote oog, waardoor je het na een bepaalde tijd weg moet doen (en wanneer dan)?
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2008, 00:03:17 door IneN »

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #1604 Gepost op: 15 januari 2008, 14:02:26 »
Goed punt. Ik heb wel eens gehoord dat goed ontsmette kunststofplanken na verloop van tijd, ook als ze goed opgeborgen zijn, toch gaan schimmelen. Bij houten planken is dat minder. Wat ik doe is heel simpel: af en toe kokend water met soda erover, goed schrobben, maar meestal gewoon in de vaatwasser. Als je plank geen rare kleuren vertoont en niet raar ruikt zou ik hem gewoon blijven gebruiken.
Een beetje bacterieën is goed voor de weerstand, toch? Maar teveel schimmels dan weer niet.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1605 Gepost op: 15 januari 2008, 23:47:25 »
Goed punt. Ik heb wel eens gehoord dat goed ontsmette kunststofplanken na verloop van tijd, ook als ze goed opgeborgen zijn, toch gaan schimmelen. Bij houten planken is dat minder. Wat ik doe is heel simpel: af en toe kokend water met soda erover, goed schrobben, maar meestal gewoon in de vaatwasser. Als je plank geen rare kleuren vertoont en niet raar ruikt zou ik hem gewoon blijven gebruiken.
Een beetje bacterieën is goed voor de weerstand, toch? Maar teveel schimmels dan weer niet.

Mijn plankje is bloedrood, dus zie ik er niet meteen rare kleuren op :) Maar ik ga erop letten. En het eens goed wassen met afwasproduct (ik schrob er altijd over na gebruik, maar zonder product).

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1606 Gepost op: 16 januari 2008, 16:54:44 »
Ik heb al veel produkten uitgeprobeerd, het meeste van het merk Vivera.

Wat ons tegenstaat is dat de structuur zo ontzettend droog is en daar zou ik graag een oplossing voor vinden.
Vlees eten is echt uit den boze. Nog 1x geprobeerd maar weggegooid omdat wij idee hadden "lijken"te zitten eten.

En wat wij echt niet te eten vinden zijn de reepjes met shoarmakruiden. Het smaakt naar menthol ipv shoarma.
Heb al wel via deze site veel recepten uitgeprobeerd en ga lekker door hiermee.  :D

Na het bruin bakken laten sudderen in vegetarische jus geeft heel erg sappige/malse/zompige (doorstrepen wat niet van toepassing is) vleesvervangers. Je kunt zelf een jus maken met de bakboter, wat ketjap, kruiden etc of om het makkelijk te houden met instantjus (vegetarische variant) Ik vind de justabletten van Maggi hier erg lekker voor. Het moet wel een dikke jus zijn, met een waterige jus krijg je een soort spons.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1607 Gepost op: 17 januari 2008, 16:30:19 »
Ik had raapjes in mijn groentetas.
Hoe smaken die? En wat doe je ermee?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1608 Gepost op: 17 januari 2008, 23:20:44 »
Ik had raapjes in mijn groentetas.
Hoe smaken die? En wat doe je ermee?

Van die wit paarse meiraapjes?
Die kunnen wat bitter zijn. Als je ze wat langer stooft gaat de bitterheid er af.
Ik had ze laatst aangebakken met wortel, toen wat water erbij (witte wijn lijkt me ook lekker) en toen wat honing en komijnzaad er door. Was lekker.
Inleggen in azijn kan ook.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1609 Gepost op: 20 januari 2008, 22:41:33 »
Ik doe ze in de sla.
Schillen, in stukjes of frietvorm snijden, en dan in de slabak met andere rauwkost doen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1610 Gepost op: 21 januari 2008, 13:26:35 »
Kun je cakebeslag invriezen??? En zo nee, hoelang kan je het bewaren in de koelkast?
Had namelijk beslag gemaakt, blijkt het gas afgesloten te zijn door een gaslek, heb geen idee wanneer het gemaakt wordt.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1611 Gepost op: 21 januari 2008, 14:01:04 »
Zit er gist in? Want dat blijft ook in de koelkast doorgisten, het gaat er wel langzamer, maar dan kun je hem toch niet heel lang in de koelkast bewaren.
Supercalifragilisticexpialidocious!

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1612 Gepost op: 21 januari 2008, 14:06:46 »
nee er zit geen gist in, wel eieren, vandaar ook dat ik het een beetje tricky vind om het lang te bewaren.
Ik zit er nu aan te denken om hem in de magnetron te doen, ik lees wel recepten die dat doen maar ik vind het erg raar. Iemand weleens gedaan???

Re: Kookvragen
« Reactie #1613 Gepost op: 21 januari 2008, 14:09:01 »
Ik zit er nu aan te denken om hem in de magnetron te doen, ik lees wel recepten die dat doen maar ik vind het erg raar.

Als je een combimagnetron hebt, kan je toch gewoon de ovenstand gebruiken? Daar is toch niets raars aan?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

miemp

Re: Kookvragen
« Reactie #1614 Gepost op: 21 januari 2008, 14:09:55 »
Ik heb al veel produkten uitgeprobeerd, het meeste van het merk Vivera.

Wat ons tegenstaat is dat de structuur zo ontzettend droog is en daar zou ik graag een oplossing voor vinden.

Zoals anderen hier al zeiden, probeer wat andere merken, ze zijn niet allemaal hetzelfde. Vivera koop ik heel zelden, juist omdat het zo vreselijk droog is. Natuurwinkel-producten zijn ook wat droger maar die vind ik vaak wel lekkerder van smaak. Maar als je bijv. een schnitzel neemt van Tivall of van Quorn, ik denk dat dat meer aansluit bij je idee van mals. Zeker de dingen van Quorn zijn redelijk "sappig". Valless heb ik nog nooit gehad, kan ik je dus niets over vertellen.

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1615 Gepost op: 21 januari 2008, 14:11:11 »
Ik zit er nu aan te denken om hem in de magnetron te doen, ik lees wel recepten die dat doen maar ik vind het erg raar.

Als je een combimagnetron hebt, kan je toch gewoon de ovenstand gebruiken? Daar is toch niets raars aan?

ik heb wel een combi maar dat is alleen magnetron en grill en dus geen ovenstand..

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1616 Gepost op: 24 januari 2008, 16:59:54 »
Wat is het geworden, heb je hem uiteindelijk nog gebakken?

Mijn vraag: dochter heeft appel-crumble gemaakt Het lukte niet zo om crumbles te maken, pas na heeeeel veel extra bloem. We hebben onze tanden bijna kapot gebeten op de harde flauwe stukjes, maar ja. We ontdekten de volgende morgen dat ze per ongeluk alpro minarine gebruikte. Het staat op de verpakking nadrukkelijk vermeld dat dat dus niet mag, is dit schadelijk? Of wordt het alleen maar vermeld omdat er veel water inzit en daarom ongeschikt om te bakken?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1617 Gepost op: 24 januari 2008, 17:01:52 »
Dat laatste lijkt me; in verband met spetteren.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1618 Gepost op: 30 januari 2008, 11:49:37 »
Ik heb van die nepkip in blik van de Chinese supermarkt, maar weet niet wat ermee aan te vangen. Hoe bereid je zoiets?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1619 Gepost op: 30 januari 2008, 14:50:19 »
vervangen in gerechten waar seitan in gaat kan bv.
,,,,فلافل