Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1580 Gepost op: 02 januari 2008, 12:22:14 »
Kun je erwtensoep invriezen?

Johannes van Dam raadt het aan, dus het zal wel.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1581 Gepost op: 02 januari 2008, 12:46:26 »
Kun je erwtensoep invriezen?

Ja, waarom denk je van niet?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #1582 Gepost op: 02 januari 2008, 13:07:40 »
Geen idee, ik vries eigenlijk weinig dingen in, weet nu zeker dat ik het over ga houden en het de komende dagen niet op ga eten.

Waarom raadt Johannes van Dam het aan? Ik vind het na opwarmen de tweede en meerdere dagen lekkerder, maar wordt het nog lekkerder als je het invriest?
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 13:12:27 door LL de Ling »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1583 Gepost op: 02 januari 2008, 13:10:14 »
Oh, ok. Soep is echt heel goed in te vriezen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1584 Gepost op: 02 januari 2008, 17:35:40 »
Waarom raadt Johannes van Dam het aan? Ik vind het na opwarmen de tweede en meerdere dagen lekkerder, maar wordt het nog lekkerder als je het invriest?

Ik weet niet, hij maakt altijd heel veel soep en vriest dat dan in, zo ook erwtensoep.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #1585 Gepost op: 08 januari 2008, 13:57:24 »
Het invriezen en ontdooien is me inderdaad goed bevallen.

bonnie

Re: Kookvragen
« Reactie #1586 Gepost op: 08 januari 2008, 19:21:18 »
ik heb een vraag  

Ik heb vandaag een soort pastasaus gemaakt : ui, tofu, verse oregano, champignons, stengel bleekselderij, beetje spinazie, verse tomaten

steeds als ik een sausje maak op basis van tomaat en zonder zuivel heb ik het gevoel dat ik iets mis ...
weet iemand hier misschien iets van smaken en welke er in 1 gerecht horen om het te laten kloppen ?
Welke kruiden zou ik erbij kunnen doen . .voor een 'vollere' smaak ?

Als ik bij anderen eet die bijv. saus uit een potje doen heb ik dat niet maar ik wil liever niet koken uit potjes..

tips zijn meer dan welkom !!




Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1587 Gepost op: 08 januari 2008, 21:35:28 »
Ik heb vandaag een soort pastasaus gemaakt : ui, tofu, verse oregano, champignons, stengel bleekselderij, beetje spinazie, verse tomaten
steeds als ik een sausje maak op basis van tomaat en zonder zuivel heb ik het gevoel dat ik iets mis ...

De tomaten op dit moment zijn nogal smakeloos: het is winter, en dat is geen tomatenseizoen. Dus beter kun je een blik gepelde tomaten, of tomatenblokjes gebruiken. Geen puree.

Dan eerst de groenten bakken, dan wat port of rode wijn erbij, zout en peper, eventueel wat chilivlokken, een snufje vetsin, een schepje suiker, een beetje sojasaus, eventueel wat venkelzaad en of rozemarijn. Dan het blik tomaten erbij, laten pruttelen en dan bv nog wat oregano.

Je had neem ik aan van die voorgemarineerde tofustukjes? Die zou ik in een apart pannetje bakken, tenzij je van zompige tofu houdt, dan kan het mee in de saus.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2008, 21:37:53 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1588 Gepost op: 08 januari 2008, 23:04:59 »
De smaak van tomaten (of het gebrek aan smaak) valt in ieder geval op te krikken met een teentje knoflook (en evt. een pepertje). Schepje suiker erbij om de zoete component te versterken. Oregano en basilicum geven de saus nog meer 'bite'. Verder op smaak brengen met zout en peper.

Rode wijn, port, rode-wijnazijn, sojasaus, da's ook allemaal lekker voor de afwisseling.

Hoe zit dat eigenlijk met vetsin? Ik hoor regelmatig dat het slecht voor je is, maar de officiële instanties zeggen dat het onbeperkt kan worden gebruikt...
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1589 Gepost op: 08 januari 2008, 23:19:10 »
Mijn allergoloog zei dat vetsin, net als alle glutamaten, gevaarlijk is omdat het allergische reacties versterkt. Dat is volgens hem absoluut geen bakerpraatje, en ik merk zelf ook dat ik wel eens uitslag heb na het eten van soep met een gewoon bouillonblokje, maar nooit als ik vetsin-vrije bouillonblokjes gebruik.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1590 Gepost op: 09 januari 2008, 00:32:09 »
Mijn allergoloog zei dat vetsin, net als alle glutamaten, gevaarlijk is omdat het allergische reacties versterkt. Dat is volgens hem absoluut geen bakerpraatje, en ik merk zelf ook dat ik wel eens uitslag heb na het eten van soep met een gewoon bouillonblokje, maar nooit als ik vetsin-vrije bouillonblokjes gebruik.

Ik heb ooit - ik dacht op dit forum - een discussie gehad over het gebruik van glutamaten in allerhande producten waarbij verschillende mensen het allemaal overroepen vonden omdat enkel mensen die er allergisch op reageren problemen hebben en dan naar alternatieven kunnen grijpen.

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat het gebruik van dit product niet zwaar aan de perken wordt gelegd of zelf helemaal verboden.  Het product heeft nauwelijks (geen) culinaire meerwaarde want meestal wordt het gebruik om kwalitatief minderwaardige producten 'op te peppen'.
Wat mij betreft mogen alle alle voedingsadditieven van bedenkelijk allooi  verboden worden als ze geen duidelijk meerwaarde bieden.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1591 Gepost op: 09 januari 2008, 00:43:24 »
Als je een tijdje zonder doet, ga je het ook heel vies vinden als het er wel inzit. Ik snap niet dat er mensen zijn die knorr-mixjes mexicaans anders vinden smaken dan knorr-mixjes frans, het smaakt allemaal hetzelfde en is heel vies. Ik geef de schuld aan de glutamaten, want alle producten waar ze in zitten smaken zo. Maar misschien is het wel gedroogd voedsel in dozen wat vies is, en maken die glutamaten niet zoveel meer uit.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline braam

  • ***
  • 460
Re: Kookvragen
« Reactie #1592 Gepost op: 09 januari 2008, 06:23:55 »
Als ik iets eet waar vetsin in zit dan word ik duizelig, krijg hartkloppoingen en het zweet breekt me uit, terwijl ik verder qua eten nooit last heb. Ik heb het een keer bij de Tai gehad en een paar keer bij de chinees.  Nu vraag ik altijd of ze vetsin gebruiken. Volgens "mijn" Chinees wordt het veel minder gebruikt dan een tijd terug omdat lang niet iedereen het verdraagt.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #1593 Gepost op: 09 januari 2008, 07:27:51 »
Een vriendin van me met zware allergische eczeemklachten eet nu al jaren geen vetsin en andere glutamaten. Het gaat nu erg goed met haar. Zal niet het enige zijn, maar toch...

Ik vind het vaak ook erg vies, zoals Fem al aangeeft, en daarom al al onnodig. Ik gebruik het ook niet, maar zout bijv. ook nauwelijks. Ik heb wel een potje staan, maar dat heb ik zelf nog nooit gebruikt. Ik krijg er geen last van daarentegen.

Edit: dat laatste is misschien niet waar, ik weet nog steeds niet waarom ik bij Memories of Asia een keer alles heb uitgekotst. Ik ga voor de gistende dingen en misschien het versterkende effect. De tweede keer dat ik er kwam had ik nergens last van maar de eigenaar gaf wel toe dat ze voorzichtig hadden gekookt door bekende allergenen weg te laten.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2008, 15:28:10 door LL de Ling »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1594 Gepost op: 10 januari 2008, 15:23:01 »

Hoe zit dat eigenlijk met vetsin? Ik hoor regelmatig dat het slecht voor je is, maar de officiële instanties zeggen dat het onbeperkt kan worden gebruikt...

Als ik voor anderen kook gebruik ik t meestal niet omdat je nooit weet of mensen overgevoelig zijn, maar wijzelf hebben er geen last van, dus ik gebruik 't af en toe, in tomatensaus en soms in soepen. Gebruik nooit zo veel overigens.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1595 Gepost op: 10 januari 2008, 15:52:01 »
ik heb een vraag !

Ik heb vandaag een soort pastasaus gemaakt : ui, tofu, verse oregano, champignons, stengel bleekselderij, beetje spinazie, verse tomaten

steeds als ik een sausje maak op basis van tomaat en zonder zuivel heb ik het gevoel dat ik iets mis ...
weet iemand hier misschien iets van smaken en welke er in 1 gerecht horen om het te laten kloppen ?
Welke kruiden zou ik erbij kunnen doen . .voor een 'vollere' smaak ?

Als ik bij anderen eet die bijv. saus uit een potje doen heb ik dat niet maar ik wil liever niet koken uit potjes..

tips zijn meer dan welkom !!

Een bouillonblokje sowieso. Verse basilicum kun je nog proberen. Tofu maakt de boel misschien wat flauw.... en goede tomaten natuurlijk. De meeste tomaten smaken nu nergens naar. Passata is een optie voor een goede tomatensaus.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1596 Gepost op: 11 januari 2008, 15:32:39 »
Ik vind tomato frito van Heinz ook lekker.
,,,,فلافل

Lyanna

Re: Kookvragen
« Reactie #1597 Gepost op: 14 januari 2008, 16:25:50 »
Hallo  Vraagje aan jullie

Hoe krijg ik kant en klare vega-vlees zoals hamburgers, schnitzels e.d lekker mals.

Wij zijn sinds kort gestopt met vlees eten en probeer nu alles uit, allen vinden we de vervangende vleesprodukten op tofu en tempeh ontzettend droog en smaakloos.

Bijkruiden lukt prima maar het mals krijgen niet.

Wie heeft er tips voor mij?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1598 Gepost op: 14 januari 2008, 17:35:40 »
Mals lijkt me - anders dan smaak - een eigenschap van het product zelf. Je kunt het korstje wel knapperig of juist zacht maken, maar aan de structuur van het product lijkt me niet veel te veranderen.
Het schijnt (zie forum over vegetarische producten) dat Valess vaak in de smaak valt bij mensen die minder vlees willen eten of er net mee gestopt zijn.
Verder is het denk ik een kwestie van alles uitproberen, want er is een hoop te koop.

Lyanna

Re: Kookvragen
« Reactie #1599 Gepost op: 14 januari 2008, 18:30:42 »
Ik heb al veel produkten uitgeprobeerd, het meeste van het merk Vivera.

Wat ons tegenstaat is dat de structuur zo ontzettend droog is en daar zou ik graag een oplossing voor vinden.
Vlees eten is echt uit den boze. Nog 1x geprobeerd maar weggegooid omdat wij idee hadden "lijken"te zitten eten.

En wat wij echt niet te eten vinden zijn de reepjes met shoarmakruiden. Het smaakt naar menthol ipv shoarma.
Heb al wel via deze site veel recepten uitgeprobeerd en ga lekker door hiermee.  :D