Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #120 Gepost op: 18 juni 2005, 09:58:49 »
Lekker nuttig forum dit! :nopompom:

 :O Ja, 't is toch wat, dat er verder niemand online is om half 5 's ochtends. Dat viel mij ook wel tegen. ;)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #121 Gepost op: 22 juni 2005, 14:08:43 »
Ik heb dessertmangosaus van de fair-tradewinkel. Die is al een tijdje open in de koelkast. Hij ruikt nog lekker, maar er zitten kleine witte dingetjes in. Horen die erin (dat het harde stukjes mango zijn zegmaar)? Of is m'n saus rot? (Ik weet niet meer of ze er eerst ook al zaten eigenlijk. ::) En toen ik donderdag bij de FT-winkel ging kijken om te vergelijken, zag ik die saus niet meer staan.)

Je zou het misschien niet zeggen, maar dit was dus een serieuze vraag. :)
Is er niemand hier op het forum die toevallig ook een fles mango-dessertsaus van de Fair Trade Shop heeft staan? Of die weet of er witte stipjes in horen?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #122 Gepost op: 22 juni 2005, 14:29:04 »
Ik heb dessertmangosaus van de fair-tradewinkel. Die is al een tijdje open in de koelkast. Hij ruikt nog lekker, maar er zitten kleine witte dingetjes in. Horen die erin (dat het harde stukjes mango zijn zegmaar)? Of is m'n saus rot? (Ik weet niet meer of ze er eerst ook al zaten eigenlijk. ::) En toen ik donderdag bij de FT-winkel ging kijken om te vergelijken, zag ik die saus niet meer staan.)

het lijkt me niet okee, maar 100% zeker weten doe ik het niet
,,,,فلافل

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re: Kookvragen
« Reactie #123 Gepost op: 28 juni 2005, 12:42:26 »
Weet er iemand waardoor je gelatine in bijv. kwarktaart kan vervangen? Is arrowroot hier geschikt voor? Hoe veel moet je dan gebruiken, en hoe verwerk je het?

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #124 Gepost op: 28 juni 2005, 13:31:07 »
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2005, 13:31:37 door Kiwi »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #125 Gepost op: 28 juni 2005, 13:40:29 »
Je kan ook een kwarkvulling maken van mascarpone en dikke yoghurt.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re: Kookvragen
« Reactie #126 Gepost op: 29 juni 2005, 11:04:17 »
Bedankt! Ik kon het zelf niet vinden maar zoals zo vaak blijkt was er toch al het een en ander over geschreven op het forum.

Mijn idee om arrowroot te gebruiken was in elk geval niet goed, dat kun je niet met zuivel gebruiken want dan schijnt het slijmerig te worden.

Bij agar heb ik toch een vies idee omdat ik het alleen ken als voedingsbodem om bacteriën op te kweken. Maar misschien moet ik het gewoon eens proberen. En anders gewoon de variant van Hizikigrrrl, dat is nog wat simpeler!

ping

Re: Kookvragen
« Reactie #127 Gepost op: 28 juli 2005, 21:45:37 »
Ik heb een vraagje over chocolate chips ... in een engels kookboek worden ze steeds maar gebruikt, als ik google kom ik uit op oa deze foto. Heb deze nog niet gekocht maar het ziet er megaduur uit om dit vaak te gebruiken. Werken ze in the UK dan niet met "plakken chocolade" zoals bij ons?

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #128 Gepost op: 28 juli 2005, 21:50:50 »
Als het voor een gerecht is met gesmolten chocolade kun je net zo goed repen gebruiken. Die chocolate chips zullen wel iets makkelijker en sneller smelten, maar daar zul je inderdaad ook wel voor betalen. Je kunt repen chocolade gewoon au bain marie smelten (twee pannetjes in elkaar, in de binnenste leg je de chocolade, in de buitenste doe je water wat je langzaam verwarmt. Door de warmte van het water zal de chocolade smelten zonder dat het aanbrandt).

Monica

Re: Kookvragen
« Reactie #129 Gepost op: 29 juli 2005, 08:04:40 »
Een Amerikaanse kennis van mij, maakt soms zelf chocalate chips door de gesmolten chocola (beschreven door Kiwi) te druppelen op bakpapier en dit af te laten koelen.

Ik vind dat een beetje teveel werk naar mijn zin. Ik maak regelmatig koekjes  (uit een Amish kookboek) waar die chocolate chips bij nodig zijn en ik pak gewoon een reep pure chocolade en die hak ik met een hakmes in kleine stukjes.
Nu het wat warmer is, kun je wel beter de reep chocola eerst een uurtje in de koelkast leggen voordat je het gaat hakken, anders wordt het wel een kliederboel.

Ik denk dat die chocolate chips in Nederland zo duur zijn, omdat ze zo weinig worden verkocht. (gek hé). In de VS kun je in elke super dit spul kopen.
Het is me ook opgevallen dat spullen om te bakken in Nederland een stuk duurder zijn dan in Duitsland. En bovendien is daar het assortiment groter.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #130 Gepost op: 30 juli 2005, 12:28:25 »
Volgens mij worden chocolate chips ook wel gebruikt omdat ze juist minder goed smelten dan gewone repen, of hun vorm beter vasthouden tijdens het bakken. (In chocolate chip cookies, of muffins bijvoorbeeld.)
This is between me and the vegetable!

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #131 Gepost op: 30 juli 2005, 12:39:11 »
De chocoladechips verkrijgbaar in België van het merk Callebaut. De meeste ambachtelijke chocolatiers gebruiken dit. Ik weet niet op dit in elk warenhuis te krijgen is, maar Makro of bij een chocolatier zou het moeten lukken.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #132 Gepost op: 02 september 2005, 14:46:23 »
Als ik kaasfondue maak verwarm ik altijd wijn en kaas samen. Dat werkt best aardig, maar het lost nooit helemaal lekker op, ik hou altijd een heel dik kazig gedeelte onderin en een dunner, wijnig gedeelte bovenin. Een beetje maizena lijkt te helpen, maar vooral op het dunne gedeelte dikker te laten worden, niet om het beter te laten mengen. Wat doe ik fout?
This is between me and the vegetable!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #133 Gepost op: 02 september 2005, 18:27:26 »
volgens mij kan het ook aan de kaas liggen, verkeerde soort of te koud... ik kook altijd eerst de wijn en dan doe ik er de kaas bij. Uiteindelijk wat maizena wel om het te binden.

Mel

Re: Kookvragen
« Reactie #134 Gepost op: 05 september 2005, 16:15:31 »
Ik gebruik inderdaad ook altijd maizena om het te binden, soms wel 3 of 4 keer, als het niet gelijk beter wordt.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #135 Gepost op: 23 oktober 2005, 14:07:53 »
Kan je een pot turkse yoghurt invriezen? Ik heb gister een pot geopend, maar ik weet er verder op korte termijn niks mee te bereiden.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2005, 14:08:05 door Annemieke »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #136 Gepost op: 23 oktober 2005, 14:19:31 »
Vette melkproducten gaan schiften als je ze eenmaal hebt ingevroren.

Maak er een yoghurtcake van!
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2005, 14:19:57 door Hizikigrrrl »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #137 Gepost op: 23 oktober 2005, 14:23:15 »
Ik heb nog chocoladecake over!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #138 Gepost op: 23 oktober 2005, 17:09:31 »
Nou en?

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #139 Gepost op: 23 oktober 2005, 17:14:38 »
Yoghurt kun je ook gewoon zo eten. Of kom ik met een uitdagendloos absurde voorstel?