Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1180 Gepost op: 21 juni 2007, 12:36:08 »
Wat paprika en ui aanfruiten en dan de tuinbonen met tijm en een slok rode wijn kort meestoven?

Klinkt heel lekker dus dat ga ik zeker een keer maken, maar gisteren niet gedaan omdat ik het meeste niet in huis had (en omdat mijn vriend geen wijn wil).

Uiteindelijk zelf iets geflanst (sp?), half gebaseerd op een recept. Om te kijken wat ik van dat dubbelgedopte spul zou vinden heb ik het half om half gedaan en uiteindelijk vond ik die dubbelgedopte echt veel lekkerder.
Ik heb ze eerst een 10-15 minuten gekookt, daarna heel eventjes in een pan met olijfolie gebakken (moest eigenlijk met boter). Vervolgens afgeblust met citroensap, wat zout, peper en tijm erover en klaar is kees.

Zjest en Zjaar

Re: Kookvragen
« Reactie #1181 Gepost op: 24 juni 2007, 11:54:47 »
Die knoflookpers van Ikea die ik op aanraden van Nicky_too heb gekocht vind ik erg prettig. Even denken voor de naam en tegelijkertijd even kijken op de Ikea-site. Wat was het ook weer...

Koncis!

Ik vind hem heel fijn, er blijft wel wat achter, maar minder als met alle andere perzen die ik heb geprobeerd.

Ik kocht een knoflookpers in de blokker en na het tweede teentje was hij al stuk

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1182 Gepost op: 24 juni 2007, 17:44:14 »
Ik heb 'de falafelmaker ook binnen, hij is wel wat kleiner dan ik had verwacht!
De kortingscode die ik van Kiwi had gekregen werd bij het bestellen wel geaccepteerd, maar later kreeg ik een e-mail met de opmerking dat de code niet van hen afkomstig was..  ??? Wellicht is ie aan een account gekoppelf ofzo. Iig: 8 dollar incl. verzenden is nog steeds berrie tsjiep.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2007, 17:45:13 door Modub »

kee2

Re: Kookvragen
« Reactie #1183 Gepost op: 26 juni 2007, 20:23:22 »
Hallo :), met dit heerlijke zomerse weer (ahum)  :'(wil ik graag waterijsjes maken. Je weet wel, in zo'n vormpje. Nu heb ik laatst ook een blender aangeschaft en ik vraag me af of ik nu gewoon fruit kan pureren en dat erin kan doen. Of moet er water bij? Of moet het in de sapcentrifuge? :-\


Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1184 Gepost op: 28 juni 2007, 15:18:25 »
voor een bbq moet ik hapjes maken.
Ik had bedacht dat ik aardappeltjes met knoflook en rozemarijn in aluminium folie ga maken, maar moet ik de aardappeltjes dan voorkoken?

Verder wil ik graag paprika gevuld met geitekaas (die rondjes van president) en walnoten (tenminste dat lijkt me lekker) maken. Kan ik gewoon halve paprika's nemen, daar een rondje en wat walnoten inleggen, verpakken in aluminium folie en dan op de bbq? En hoe lang moet dat dan???
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1185 Gepost op: 28 juni 2007, 15:23:43 »
voor een bbq moet ik hapjes maken.
Ik had bedacht dat ik aardappeltjes met knoflook en rozemarijn in aluminium folie ga maken, maar moet ik de aardappeltjes dan voorkoken?

Dat zou ik zeker doen. Dan hoeven ze op de BBQ alleen nog een korstje te krijgen.


Citaat
Verder wil ik graag paprika gevuld met geitekaas (die rondjes van president) en walnoten (tenminste dat lijkt me lekker) maken. Kan ik gewoon halve paprika's nemen, daar een rondje en wat walnoten inleggen, verpakken in aluminium folie en dan op de bbq? En hoe lang moet dat dan???

Ik neem aan dat het zachte geitenkaas is? Ik gok dat paprika's zo'n kwartier nodig hebben om zacht te worden. Ik zou ze daarna pas vullen. Hete geitenkaas lijkt me niet enorm lekker en de walnoten zullen er ook niet lekker knapperig van blijven denk ik, want er komt wel vocht van de paprika vrij.

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #1186 Gepost op: 28 juni 2007, 21:48:14 »
Hallo :), met dit heerlijke zomerse weer (ahum)  :'(wil ik graag waterijsjes maken. Je weet wel, in zo'n vormpje. Nu heb ik laatst ook een blender aangeschaft en ik vraag me af of ik nu gewoon fruit kan pureren en dat erin kan doen. Of moet er water bij? Of moet het in de sapcentrifuge? :-\


Lijkt me alle drie overheerlijk! En dan kijken welke het aller-aller lekkerste was?

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1187 Gepost op: 29 juni 2007, 12:03:32 »
voor een bbq moet ik hapjes maken.
Ik had bedacht dat ik aardappeltjes met knoflook en rozemarijn in aluminium folie ga maken, maar moet ik de aardappeltjes dan voorkoken?

Dat zou ik zeker doen. Dan hoeven ze op de BBQ alleen nog een korstje te krijgen.


Citaat
Verder wil ik graag paprika gevuld met geitekaas (die rondjes van president) en walnoten (tenminste dat lijkt me lekker) maken. Kan ik gewoon halve paprika's nemen, daar een rondje en wat walnoten inleggen, verpakken in aluminium folie en dan op de bbq? En hoe lang moet dat dan???

Ik neem aan dat het zachte geitenkaas is? Ik gok dat paprika's zo'n kwartier nodig hebben om zacht te worden. Ik zou ze daarna pas vullen. Hete geitenkaas lijkt me niet enorm lekker en de walnoten zullen er ook niet lekker knapperig van blijven denk ik, want er komt wel vocht van de paprika vrij.

dank je voor het meedenken :)
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1188 Gepost op: 29 juni 2007, 17:56:37 »
Ik heb een potje met olijven die op water staan, kan je dat zo in de koelkast bewaren? Of moet ik het water weg doen en olie erop gieten?
Ik had namelijk eens dat die olijven gingen schimmelen  :-\

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1189 Gepost op: 29 juni 2007, 18:02:20 »
Hoe lang wil je ze bewaren? Een dag of twee is geen probleem, maar langer kan niet als ze op water staan volgens mij.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1190 Gepost op: 29 juni 2007, 18:04:12 »
nee veel langer, net zo lang als dat ze op olie staan, vrij onbeperkt dus!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1191 Gepost op: 29 juni 2007, 18:16:23 »
nee veel langer, net zo lang als dat ze op olie staan, vrij onbeperkt dus!

Dat gaat dus niet lukken.  En ik betwijfel zelf dat er olie over gieten goed gaat werken vermits de olijven toch al nat zijn van het water.

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1192 Gepost op: 29 juni 2007, 18:17:59 »
hmm, irritant
kun je die dingen eigenlijk niet invriezen?
Ik eet dat allemaal niet op nog voor de vakantie.

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #1193 Gepost op: 29 juni 2007, 18:29:31 »
Ik had twee  1,5 liter flessen volgepropt met olijven toen ik op Kreta was vorige zomer (kwas ff bezig ja...) van die aubergine/roze joekels op water. En met zijn tweeen echt wel een tijdje over gedaan voordat ze op waren. Geen problemen mee gehad, uiteraard in de koelkast maar verder tot de laatste overheerlijk. De petflessen illegaal gestookte raki hebben het aanzienlijk minder lang volgehouden in de koelkast  :P

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1194 Gepost op: 29 juni 2007, 21:03:21 »
Ik denk dat ik ze toch maar in een potje olie doe,
dan gaan ze in principe gewoon niet schimmelen volgens mij
misschien een beetje citroensap erbij??

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1195 Gepost op: 29 juni 2007, 22:19:10 »
van die aubergine/roze joekels op water.

 :yummie:
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1196 Gepost op: 30 juni 2007, 11:22:20 »
Misschien kun je het beter op water met heel veel zout doen? En dan als je terugkomt van vakantie het weer even laten weken in normaal water om te zorgen dat het zout wegspoelt.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #1197 Gepost op: 01 juli 2007, 10:09:48 »
Is het met olijven op water misschien net als met jam, in die zin dat als je er met vies bestek (of bij olijven misschien wel met je vingers) uit de pot haalt, dat het dan gaat schimmelen? Als je ze er steeds met een schone lepel uithaalt heb je dat schimmelprobleem misschien wel niet... Ik vraag me dat af omdat de olijven in water bij mij soms wel en soms niet gaan schimmelen. (en soms gaan we er wel en soms niet met onze vingers in om er een uit te snoepen..)

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1198 Gepost op: 01 juli 2007, 18:22:55 »
Is het met olijven op water misschien net als met jam, in die zin dat als je er met vies bestek (of bij olijven misschien wel met je vingers) uit de pot haalt, dat het dan gaat schimmelen? Als je ze er steeds met een schone lepel uithaalt heb je dat schimmelprobleem misschien wel niet... Ik vraag me dat af omdat de olijven in water bij mij soms wel en soms niet gaan schimmelen. (en soms gaan we er wel en soms niet met onze vingers in om er een uit te snoepen..)

daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1199 Gepost op: 05 juli 2007, 17:25:36 »
Heeft iemand een goed recept voor een kidneybonensalade? Ik heb ooit eens een hele lekkere gegeten, maar weet echt niet meer wat erin zat. Wil zelf wel eens proberen er eentje te maken.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan