Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1080 Gepost op: 21 mei 2007, 10:39:26 »
Volgende keer dan maar volgens dat recept proberen. Ik heb alleen geen frituurpan, dus bak de balletjes gewoon in een laagje olie in de pan, hoop dat dat ook werkt.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #1081 Gepost op: 21 mei 2007, 10:47:24 »
Ja hoor. Ik heb ook geen frituurpan meer, en dat werkt prima.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1082 Gepost op: 21 mei 2007, 11:57:13 »
Je kunt er eventueel ook burgers of wat meer schijfachtige ballen van maken, dat werkt dan nog weer wat beter in een pan.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1083 Gepost op: 21 mei 2007, 16:42:52 »
Vorige week was ik in Duitsland en daar hadden ze heel goed rekening gehouden met vegetarische eters. Het was in een officieel gebouw, het stadhuis van Hannover, maar niks dan lof. Zelfs meer dan de helft van de hapjes waren vegetarisch en heel lekker.
Er was één koud hapje waarover ik een vraag heb. Boven- en onderkant was van een soort deeg en de vulling 'preitaart'. Ik heb het thuis geprobeerd met deeg van hartige taart, wel lekker, maar de structuur deugde niet. Weet iemand waar je dit het beste van kunt maken en hoe?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1084 Gepost op: 21 mei 2007, 19:27:02 »
Was het geen strudel? Want daar zijn vast massa's recepten voor te vinden? En die hebben ook deeg aan de bovenkant.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #1085 Gepost op: 21 mei 2007, 19:57:44 »
In de vriezer.
Het is altijd vrij slap.
De echte falafelguys hebben er een dingetje voor.


Oeh, dan ben ik ene echte falafelgirl, ik heb zo'n dingetje! Van familie in Israel gekregen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1086 Gepost op: 21 mei 2007, 22:42:27 »
Er was één koud hapje waarover ik een vraag heb. Boven- en onderkant was van een soort deeg en de vulling 'preitaart'. Ik heb het thuis geprobeerd met deeg van hartige taart, wel lekker, maar de structuur deugde niet. Weet iemand waar je dit het beste van kunt maken en hoe?

Ei met bloem in de oven gegaard? Dat is wel zo'n hapje dat je op een borrel zou krijgen. Google eens op hartige clafoutis, bv op Allerhande.
Hm dat is niet met deeg boven en onder natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2007, 22:43:03 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1087 Gepost op: 21 mei 2007, 22:43:36 »
In de vriezer.
Het is altijd vrij slap.
De echte falafelguys hebben er een dingetje voor.


Oeh, dan ben ik ene echte falafelgirl, ik heb zo'n dingetje! Van familie in Israel gekregen.

 :ylsuper:
En werkt het handig?
,,,,فلافل

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1088 Gepost op: 22 mei 2007, 10:04:39 »
Vorige week was ik in Duitsland en daar hadden ze heel goed rekening gehouden met vegetarische eters. Het was in een officieel gebouw, het stadhuis van Hannover, maar niks dan lof. Zelfs meer dan de helft van de hapjes waren vegetarisch en heel lekker.
Aha, meneer is in Hannover en doet meteen luxe. Was je in het oude Rathaus (bij de Marktkirche) of in het nieuwe (aan het water, richting Maschsee) ? Laat volgende keer weten als je in Hannover bent, ik geef je graag een kleine rondleiding.
Citaat
Er was één koud hapje waarover ik een vraag heb. Boven- en onderkant was van een soort deeg en de vulling 'preitaart'. Ik heb het thuis geprobeerd met deeg van hartige taart, wel lekker, maar de structuur deugde niet. Weet iemand waar je dit het beste van kunt maken en hoe?
Hmmm... geen idee. In geval van nood kan ik eens poolshoogte nemen  ;)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1089 Gepost op: 22 mei 2007, 10:45:04 »
Vorige week was ik in Duitsland en daar hadden ze heel goed rekening gehouden met vegetarische eters. Het was in een officieel gebouw, het stadhuis van Hannover, maar niks dan lof. Zelfs meer dan de helft van de hapjes waren vegetarisch en heel lekker.
Aha, meneer is in Hannover en doet meteen luxe. Was je in het oude Rathaus (bij de Marktkirche) of in het nieuwe (aan het water, richting Maschsee) ? Laat volgende keer weten als je in Hannover bent, ik geef je graag een kleine rondleiding.
Citaat
Er was één koud hapje waarover ik een vraag heb. Boven- en onderkant was van een soort deeg en de vulling 'preitaart'. Ik heb het thuis geprobeerd met deeg van hartige taart, wel lekker, maar de structuur deugde niet. Weet iemand waar je dit het beste van kunt maken en hoe?
Hmmm... geen idee. In geval van nood kan ik eens poolshoogte nemen  ;)
Ik was in het oude raadhuis en kreeg een rondleiding van iemand die daar werkt. De maquettes van de verschillende fases van Hannover waren indrukwekkend. Van de 17e eeuw met stadsgrachten, van de situatie vlak voor de oorlog, van direct na (het stadhuis stond er nog en was op verschillende momenten aan de bombardementdansen ontsprongen) en die van het moderne Hannover. Ik was er tijdens de Europadag die de stad deze keer mocht organiseren. Verder heb ik ook nog het de Landestag mogen zien, het gebouw waar de regering van de deelstaat Niedersachsen huist.
Ik neem graag de uitnodiging aan, want ik kom er over niet al te lange tijd nog wel vaker.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1090 Gepost op: 22 mei 2007, 10:47:48 »
Was het geen strudel? Want daar zijn vast massa's recepten voor te vinden? En die hebben ook deeg aan de bovenkant.
Strudeldeeg lijkt veel meer op croissantdeeg en dit had wel een beetje die structuur, maar veel minder vettig. Kun je ook filodeeg in laagjes doen? En krijg je dan hetzelfde effect?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1091 Gepost op: 22 mei 2007, 13:54:06 »
Je kunt filodeeg in laagjes doen, maar echt croissantig effect krijgt het niet. Eerder baklava achtig.
Edit: stuur die mensen een mailtje  :)
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2007, 13:54:29 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1092 Gepost op: 22 mei 2007, 14:57:08 »
weet iemand hoelang je verse spinazie moet koken?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1093 Gepost op: 22 mei 2007, 14:58:00 »
Je kunt filodeeg in laagjes doen, maar echt croissantig effect krijgt het niet. Eerder baklava achtig.
Edit: stuur die mensen een mailtje  :)
Heb ik intussen ook al gedaan, maar het was een cateringbedrijf. Dan is het leggen van contact misschien iets lastiger. Ik had het toen meteen moeten vragen.  :-[
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #1094 Gepost op: 22 mei 2007, 15:01:14 »
weet iemand hoelang je verse spinazie moet koken?

Koken? Ik roerbak het in een anti aanbakpan tot het is geslonken... (2 minuten hooguit)...

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1095 Gepost op: 22 mei 2007, 15:07:57 »
Je kunt het ook goed wassem, uit laten lekken en dan met niets anders (dan 'aanhangend' water) in een pan gooien en die op hoog vuur zetten. Als het klein is, is het klaar.
This is between me and the vegetable!

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #1096 Gepost op: 22 mei 2007, 15:11:01 »
Ja, klinkt hetzelfde als de roerbakmethode, misschien wat natter. Maar effect = klein plat en veel donkerder groen...
Pijnboompitjes bakken, peper en zout erbij mmmmmm
of zoals moeders: door de zeef draaien en een bloep room
of een Griekse picknicktaart met fetta van maken (heb je een middagje over?)
Jammer alleen van dat rulletandengevoel achteraf... brrr...

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1097 Gepost op: 22 mei 2007, 15:34:30 »
Dan moet je er iets zuiveligs bij eten. Kalk helpt tegen dat basische gevoel.
This is between me and the vegetable!

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #1098 Gepost op: 22 mei 2007, 15:40:32 »
owja? ga ik doen!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1099 Gepost op: 22 mei 2007, 16:12:14 »
zie je, het is goed dat ik het vroeg, ik dacht dat ik het echt in ruim wtaer moest koken. Ik ga de was- en daarna kookmethode toepassen:)
Gepofte ardappels met zelf gemaakte knoflooksaus en gebakken pijnboompitten  en champignons erbij :chef:
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2007, 16:12:34 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2: