Vegatopia Forum

Antwerpen

Offline IneN

• 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Antwerpen
« Reactie #160 Gepost op: 24 mei 2008, 11:08:06 »
Het werd een zeer leuke avond met véél oxfam wijn en lekkere hapjes.. :)  :thumbsup:
Voor herhaling vatbaar.

Het was hard werken  ;) (maar inderdaad voor herhaling vatbaar).

Was er genoeg volk op af gekomen, vonden jullie?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #161 Gepost op: 24 mei 2008, 11:53:07 »

In het totaal zo'n 200 man/vrouw, wat wel een mooi opkomst is.  Vele zijn wel minder lang gebleven dan er werd vermoed/gehoopt door sommigen, maar gelukkig kunnen we de drankoverschot bijna volledig teruggeven.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #162 Gepost op: 24 mei 2008, 22:02:01 »
Gisteren gaan eten in Trópicos in Antwerpen. Dat viel jammer genoeg nogal tegen.

Tropicos vond ik ook nogal eenvoudig en plompig. Las Margaritas is wél een leuk adres. In het Tex-Mex en Latijns-Amerikaans gamma is El Diablo op de Antwerpse Dageraadplaats ook een leuk adres. Al een hele poos geleden kozen we er uit vier vegetarische hoofdgerechten. Het is een multiculturele, levendige buurt waar je in de onmiddellijke nabijheid ook het vega-vriendelijke Marokkaanse El Warda en Zeezicht vindt.

Offline IneN

• 873
« Reactie #163 Gepost op: 25 mei 2008, 10:37:40 »

In het totaal zo'n 200 man/vrouw, wat wel een mooi opkomst is.  Vele zijn wel minder lang gebleven dan er werd vermoed/gehoopt door sommigen, maar gelukkig kunnen we de drankoverschot bijna volledig teruggeven.

Wow das leuk :) Vriendje en ik hadden alvast een flink aandeel van de drank op ;) :)
Laat weten als er nog eens zoiets georganiseerd wordt!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #164 Gepost op: 25 mei 2008, 11:24:36 »
wat fijn!
ik ben iets gaan drinken met oude kameraden waarmee mijn vriend nog eens had afgesproken, en daarna nog eens bij hem thuis blijven slapen.
volgende keer hopelijk kan ik ook komen!

Offline IneN

• 873
« Reactie #165 Gepost op: 25 mei 2008, 18:49:38 »
Mijn ouders reden hier voorbij terwijl ze terugkwamen van een weekendje aan de Belgische kust.
Samen gingen we eten in een redelijk nieuw restaurantje, dicht bij mij in de buurt, in de Begijnenstraat in Antwerpen: Taaza.

Ze bieden er libanese, vis - en vegetarische gerechten.

Je had keuze uit ongeveer 9 voorgerechten, die allemaal vegetarisch waren, en om en bij de 7 hoofdgerechten, waarvan eentje vegetarisch (couscous).
Verder had kon je nog een vijftal bijgerechten bestellen, ook allemaal vegetarisch.

We namen met z'n drietjes 7 voorgerechten (omdat de hoofdgerechten dus allemaal met vis waren, behalve die ene, maar daar hou ik niet zo van).

We kregen: gegrilde aubergine en courgette, een erg lekkere wrap van aubergine met kaas, tomaat en augurk (leek als het ware op een vegetarische hamburger), huisgemaakte auberginepasta en humus, heel veel libanees brood, een slaatje met feta, tomaat en komkommer, een kommetje 'sla' van een kruid dat ik niet kon thuisbrengen (koriander met peterselie?), gemengd met tomaat en warme spinazieflapjes (gemaakt van balderdeeg, en er zat kaas in ipv spinazie).

Vooraf kregen we olijfjes met libanees brood, kruidenboter en een libanees lookachtig sausje.

Erg goedkoop, en het was nog lekker ook :)

Inrichting laat wat te wensen over, maar de mensen zijn uitermate vriendelijk en boden ons een gratis koffietje/munttheetje aan bij het betalen.

Ik ga er nog wel eens terug, voor de vegetarische hamburger :) (die was maar 3,50 geloof ik, en èrg veel).

Offline IneN

• 873
« Reactie #166 Gepost op: 31 mei 2008, 10:35:46 »
Gisteren in Soeki (Volksstraat 21, Antwerpen), tapasbar.

Soeki staat in de 'Vegetarisch Antwerpen-gids' van EVA, welke ik, sinds het feestje van EVA in het Ecocafé van vorige week vrijdag, al uitgebreid bestudeert heb (het gidsje dus).
Aangezien we laat wilden 'tafelen' kozen we voor Soeki (open tot 23u).
Daar aangekomen zat er nogal wat ('slecht'(lees: raar) gekleed) rokend volk op de stoep voor het restaurant, wij toch binnen, we waren nu eenmaal daar.
Gezellig ingericht, dat wel.

In de EVA-gids staat dat 1/3e van de hapjes vegetarisch zijn.
Dat is goed voor mij, ik hou van tapas, maar ik hou er niet van als mij verteld wordt dat er 'een aantal dingen nu anders zijn dan op de kaart staat'.
De aubergine (die wou ik) was er niet meer, en nog 2 andere vegetarische hapjes werden ook niet meer geserveerd in Soeki.
Wel 3 nieuwe tapashapjes (waarvan 2 met dier, en het andere was artisjok (een hele, waarvan je de blaadjes en al kreeg), die ik héél graag wilde want mmmm artisjok, maar nee, die was intussen op).
Er waren ook oesters (joepie  :cheer_eerie: ).

Uiteindelijk nam ik een 'slaatje met warme geitenkaas' en vriendje nam een 'spaanse aardappelgratin'.

De warme geitenkaas was ingepakt met spek ( :-X >:( ) (dat stond NIET op de kaart, en dat hadden ze echt niet hoeven doen :-X ) die ik, met zowat de 2/3e van mijn geitenkaas eraf heb gelurtk met de vork van vriendje. Brr.

De spaanse aardappelgratin (gekruid? pikant?) was niet Spaans. Het was eerder grootmoeders aardappelgratin. ( ;) )

Nogal een tegenvaller dus, aangezien zowat alle vegetarische tapas niet te kiezen was gisterenavond. Hetv was gelukkig wel een groot slaatje (voor tapas te zijn), dus kon vriendje ook wat sla mee-eten en hadden we beiden genoeg.

Edit: en het meisje dat ons bediende droeg slippers, een grijze tanktop en GEEN BH. Bihgevolg heb ik haar tepels gezien toen ze ons tafeltje kwam 'schoonvegen', erg onsmakelijk, zoiets.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2008, 10:49:11 door IneN »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #167 Gepost op: 31 mei 2008, 11:32:33 »
In de Volksstraat hebben we in "Cyprus" eens een smakelijke vegetarische mezze-schotel gegeten (ik herinner me dat er enkel een vergeten inktvis-ring oplag als niet-vegetarisch.)
Het oogde niet luxueus, maar het het was best gezellig en men was er vriendelijk.

Offline IneN

• 873
« Reactie #168 Gepost op: 31 mei 2008, 16:43:35 »
In de Volksstraat hebben we in "Cyprus" eens een smakelijke vegetarische mezze-schotel gegeten (ik herinner me dat er enkel een vergeten inktvis-ring oplag als niet-vegetarisch.)
Het oogde niet luxueus, maar het het was best gezellig en men was er vriendelijk.

Daar zijn we ook voorbij gewandeld, ik ga er volgende keer eens binnen.
Soeki was wel 'gezellig', maar ook helemaaaal niet luxueus hoor :)

Offline greet

• 2.671
« Reactie #169 Gepost op: 07 juni 2008, 17:54:46 »
bij 'dansing chocola' op het zuid.
het is geen restaurant, eerder een eetcaffé, je mocht er zelfs nog roken. buiten soep waren er geen échte voorgerechten, maar we hebben met z'n tweetjes een bordje van 10 miniloemiaatjes genomen.
er waren meerdere dingen veggie, en ik heb voor couscous met geitenkaas en ratatouille gekozen.
ik was nog aan het twijfelen, ze hadden ook een groenteburger, en daar dan wat zelfgemaakte frietjes bij (van die waanzinnig dikke, njammie!) of een van de pasta's of een maaltijdsoep.
gelukkig nam mijn vriend stoofvlees, dus dan kon ik enkele frietjes pikken.
lekker en veeeeeeel te veel, en echt goede keuze. als je op de sinksenfoor bent, een goede brasserie als je geen zin hebt in smoutebollen.
wat ook leuk was: het is een van de minder dure dingen tegenwoordig (net geen 50 euro kwijt, en nog een pouss-cafétje gedronken ook).

bovendien was het blijkbaar een gevel ergens in sarah, heb ik gelezen...

Offline karl

• 6.375
« Reactie #170 Gepost op: 30 juni 2008, 21:21:45 »
In het Turkse Muro, in de Antwerpse Verschansingstraat, verbinding tussen Vlaamse Kaai en plein aan Museum van Schone Kunsten, dus een trendy, kosmopolitische buurt.
Het interieur overstijgt de simpelheid van pita-zaken en is een sympathieke poging tot knusse, smaakvolle inrichting met een behouden plafond, wandtapijten, bijzondere trappen, trendy zwarte lederen stoelen. Er is ook een buitenterras, dat we meden omwille van de wind.
De kaart is uitgebreid en, uitzonderlijk voor de betaalbare uitheemse restaurants, worden op een bord ook twee suggesties vermeld.
De niet-vegetarische gerechten, in de sterke meerderheid, worden toch vergezeld van vele groenten.
Bij de mezze-voorgerechten, zoals gebruikelijk bij Turkse of Libanese restaurants, veel vegetarisch, dat we in een vegetarische  mezze-schotel voor twee uitproberen. Aardige zaken: auberginesesla, wortelsla, een eigenzinnige hummus, Russische salade, bladerdeegsigaar met kaas, paprika met rijst, tomatensalsa met kruiden en gek genoeg ook weer gefrituurde calamaresringen, zoals in "Cyprus", niet zo ver weg.
Het wordt duidelijk dat in Turkse kringen verwarring bestaat over de vegetarische status van calamares.
Als vegetarische hoofdgerechten een stoofpotje van groenten, een falafelschotel van het huis, op een  ongebruikelijk bedje van groenten in tomatensaus en een gewone falafelschotel die ik neem (ik test falafelballetjes uit in Antwerpen) die bestond uit een vijftal balletjes op weer die eigenzinnige hummus, verse rauwkost en frites. Drie dipsausjes erbij. Best smakelijk, zij het dat de falafel al elders werd gegeten en hoogstwaarschijnlijk niet huisbereid is. Gezien het vele verse in andere gerechten, kan hier toch een eigen inspanning worden verwacht. Er wordt op een (beperkt) vegetarisch publiek gemikt, doch je verleidt dit niet echt door falafel die je ook elders kan eten.
Een best sympathieke zaak, die nog aantrekkelijker zou worden als er ook al eens een vegetarische suggestie op het bord zou worden gezet, want heus, de gehakt- en scampi-liefhebbers komen  wel genoeg aan hun trekken.
(Voor falafel-liefhebbers in de buurt nog een tip: Marokkaans Z'Hoor in dezelfde straat, falafel met heel veel leuke kleine potjes.)
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2008, 21:36:11 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #171 Gepost op: 05 juli 2008, 15:59:47 »
In Zarza, op de Leuvense Bondgenotenlaan.
Omdat er wat te vieren was (gelukkig is er geregeld iets te vieren), want het is een o.a. door Gault-Millau geprezen halte met daaraan verbonden dan ook een duurder prijskaartje.
Van sfeer is het een mooie, toch laagdrempelige stadsbrasserie die 's avonds uitsluitend restaurant wordt. Ook op de middag kan je van de grote kaart bestellen, doch een kleine kaart is ook beschikbaar.
Het interieur is doordacht en aantrekkelijk, er is ook een rustige, gezellige achtertuin.
Vegetarisch was de keuze ook bestudeerd en origineel. Als voorgerecht een salade van basmati-rijst met avocado (smeuïge crème) en panna cotta van limoen. Als hoofdgerecht wonton (grote Aziatische ravioli) gevuld met wokgroentjes (peen, sojascheuten), curry (stevig van samenstelling en smaak) en kokos.
Het is  ook een mooie vondst om bij elk gerecht twee of drie suggestiewijnen te vermelden, het vergemakkelijkt een keuze en maakt deftige en erudiete sommelier-uitweidingen overbodig.
In het algemeen maak ik me de volgende bedenking. Het is sympathiek, eigentijds en overdacht als een gastronomisch restaurant ook een vegetarisch gerecht op de kaart zet. Doch als de seizoenskaart slechts om de drie-vier maanden wijzigt, krijg je wel als resultaat dat de Leuvense (of Antwerpse enz.) vegetarische gastronoom telkens dat éne gerecht dient te nemen als hij de zaak meermalen wil bezoeken. Nu besef ik ten volle dat het commercieel (nog) niet verantwoord zal zijn om de vegetariër even veel keuze te bieden als de alles-etende bezoeker, doch je zou veel kunnen oplossen door om de drie-vier weken van vegetarische sugggestie te veranderen, naast het vaste vegetarische gerecht op de kaart.
Zarza was in elk geval omwille van sfeer, eten en concept een unieke ervaring.

« Laatst bewerkt op: 05 juli 2008, 17:43:31 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #172 Gepost op: 08 augustus 2008, 23:08:38 »
Woensdag weer in De Walrus in Antwerpen.
Ik denk dat het personeel gescreend wordt op vriendelijkheid, soepelheid en efficiëntie. Wat is het toch een weldaad dat alles goed zit: bediening, opvolging van de gerechten, sfeer, het voedsel zelf, de prijzen.
Nam de (nu zomer-) lasagne van de kaart, zoals vroeger met de nogal machtige, smakelijke saus. Op de kaart was er nog een veggie-pasta met oa venkel en spinazie.
Aan de overkant van de tafel verscheen de vegetarische suggestie van de dag (nog groot pluspunt, die wisselende suggesties): een spinazieburger met feta-risotto. Ik heb mijn twijfels of de risotto voldeed aan de strenge kenmerken in de risotto-draad (al dente én smeuïg), maar who bothers als restaurant en het weer en het gezelschap een goed gevoel geven?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #173 Gepost op: 10 augustus 2008, 22:42:07 »
Woensdag weer in De Walrus in Antwerpen.
Ik denk dat het personeel gescreend wordt op vriendelijkheid, soepelheid en efficiëntie. Wat is het toch een weldaad dat alles goed zit: bediening, opvolging van de gerechten, sfeer, het voedsel zelf, de prijzen.
Nam de (nu zomer-) lasagne van de kaart, zoals vroeger met de nogal machtige, smakelijke saus. Op de kaart was er nog een veggie-pasta met oa venkel en spinazie.
Aan de overkant van de tafel verscheen de vegetarische suggestie van de dag (nog groot pluspunt, die wisselende suggesties): een spinazieburger met feta-risotto. Ik heb mijn twijfels of de risotto voldeed aan de strenge kenmerken in de risotto-draad (al dente én smeuïg), maar who bothers als restaurant en het weer en het gezelschap een goed gevoel geven?

ik ben eens naar hun site geweest, en die ziet er echt goed uit.
leuke tip... kga er eens langs gaan, en dan laat ik ook wel een bespreking achter :D

Offline karl

• 6.375
« Reactie #174 Gepost op: 08 september 2008, 09:34:53 »
Faites Simple, in de Appelmansstraat (zijstraat de Keyserlei) zou, volgens de advertenties, weer open zijn als restaurant, in elk geval op vrijdag-en zaterdagavond (reservatie gewenst) . Was hele tijd enkel nog open voor kookcursussen. Adres waar men zeer bewust is van gezond eten en vegetarisch belangrijke plaats inneemt.
Wil ik één van de volgende weken terug bezoeken als het kan.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #175 Gepost op: 09 oktober 2008, 23:24:22 »
kartini in antwerpen.
een indonesisch restaurant waar je een vegetarische rijsttafel voor 1 persoon kan nemen (20 euro) en die ongeloofelijk voldoende is. er waren 9 warme dingen, 5 koude (denkik ongeveer) en witte rijst. mijn vriend had gewoon een hoofdgerecht, en dat bestond uit witte rijst met 2 soorten vlees, een soort tofu en nog 3 of 4 soorten groenten, allemaal wel op een bord samen. hij heeft nog wat met dat van mij geholpen, en dan nog een dessert genomen. niet dat dat bord weinig was, nee, ik zou het zelf niet opkrijgen, maar sommige mensen kunnen gewoon blijven eten.
dat desserje waren 3 soorten sorbet, die duidelijk zelfgemaakt waren (heeeel sterke smaken, dat is zo een verschil) en dat was citroen, mango en lychee. en dan nog 3 lychees, die niet uit een bokaal kwamen, maar ook gewoon vers waren.

mijn gerechtjes waren de typische dingen, maar er was ook een omelet met veel sojasaus bij, bv, en alle schoteltjes waren echt anders van smaak (heb ook al extreem pinda-sauserig indonesisch gegeten, bv.)
het was dus zekers voor herhaling vatbaar!

Offline karl

• 6.375
« Reactie #176 Gepost op: 10 november 2008, 17:34:03 »
Faites Simple is idd terug open als restaurant, na een bestaan als uitsluitend kookatelier met cursussen.
Mooie, eerlijke zaak waar men bewust met voedsel bezig is, plan opname in de gids voor binnenkort.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #177 Gepost op: 30 november 2008, 21:26:16 »
Zaterdag in El Diablo op de Antwerpse Dageraadplaats (niet ver van het station van Berchem en de bijzondere Cogels-Osylei.)
Als sinds jaren daar, met Zuid-Amerikaanse gerechten, waaronder een vijftal vegetarische hoofdgerechten op de vaste kaart en één bij de suggesties. Hoofgerechten zijn meestal redelijk vullend, zodat kleinere hapjes in afwachting volstaan. Vanwege honger namen we de meest uitgebreide: goede gemarineerde zongedroogde tomatenschijfjes, olijven, tortillachips, avocadodip, feta. Amusant.
Hoofgerechten: ovenschoteltje met enchiladas en een mooi gebakken tortilla met gebakken aardappeltjes en slaatje.
Mooie keuze aan Zuid-Amerikaanse wijnen, betaalbaar.
Ik vind de Zuid-Amerikaanse keuken niet geweldig geraffineerd, maar als je er eens zin voor hebt wel smakelijk en vermakelijk.
Het interieur van de zaak is eenvoudig en warm. Het harde gepraat (ook van een grote groep) benaderde wel het stadium van geluidsoverlast.
Nog even rondwandelend de andere zaken op het plein bekeken (Overvloed is sympathiek, doch klein en je kan niet reserveren, de pitazaak heeft falafel en hummus, en de Italiaan verdient een bezoek.)
El Warda, Marokkaans, in de naburige straat zat weer stampvol, al vele jaren een groot succes. Sympathieke, kosmopolitische, jonge, wat artistieke buurt is dit.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #178 Gepost op: 01 december 2008, 10:09:26 »
Zaterdag in El Diablo op de Antwerpse Dageraadplaats (niet ver van het station van Berchem en de bijzondere Cogels-Osylei.)

El Warda, Marokkaans, in de naburige straat zat weer stampvol, al vele jaren een groot succes. Sympathieke, kosmopolitische, jonge, wat artistieke buurt is dit.

el warda is wel heel erg goed, niet moeilijk dat het volzat :) en die el diablo is goed om te weten...

Offline greet

• 2.671
« Reactie #179 Gepost op: 15 december 2008, 13:29:11 »
mijn verslagje van lekker eten zet ik maar hier  :)

lucy chang. ook te vinden in brasschaat en knokke.
http://www.lucychang.be/

Op de kaart van de website vond ik een paar veggie dingen, leek niet te duur, dus ik en m'n vriendje ernaartoe. We keken eerst om iets te drinken, en de drankkaart bleek toch wel redelijk prijzig te zijn. Je kon wel kiezen uit 7 of 8 soorten wijn per glas, maar die waren dan wel 4.5 eurotjes... Als je niet zo voor alcohol bent, kan je wel een grote pot lekkere thee voor 3 euro krijgen, en die zijn zeker ook de moeite (ik dronk er eentje op bij m'n dessert)

Da serveerster was erg vriendelijk, en wist mij te vertellen dat heel wat dingen ook veggie konden, en toen liep ze nadenkend naar beneden, en kwam terug met een volledige vegetarische menukaart :). Daar stonden ongeveer alle dingen op die je op de gewone kaart kon terugvinden, zoals curry's en soepen en noedels en zo. Met en zonder tofu.
Als voorgerecht nam ik samen met mijn vriend de vegetarische dimsum. Het weren 6 stuks met verrassende dingen in, bv. met spinazie. Erbij waren drie dipjes: chili, citroengras en sojasaus. Net genoeg om meer honger te krijgen.
Na lang twijfelen tussen gebakken bamboo en aubergine met citroengraspesto en pad thai met tofu heb ik voor het laatste gekozen. Mijn vriend koos visserijdingen met look en koreander en rijstnoedels.
Die pad thai was best lekker maar ook wel zoet, en als er iets is waar ik nu niet zo dol op ben is het zoet. Maar de smaak zat eigenlijk wel goed, dus ik heb er op het laatst pas wat sambal doorgegooid.
Tussen de scampi's door kon ik het niet laten om een beetje van mijn vriend te proeven, en dat was zelfs nog veeeeel lekkerder.
Als dessert had hij kokoscrémebrulée die echt een van de lekkerste créme brulée's ooit was, en ik een sojaboontaartje, wat minder voor herhaling vatbaar is, al was ik gewaarschuwd (maar dat was maar 2 euro, en ik had niet veel honger en ik wou toch nog eens iets proberen...)
met citroengrasthee erbij.
Echt tof dus, een aanrader. Het zat er dan ook goed vol.