Maar deel eens met ons wat er dan gezegd werd dat je deed besluit om nooit voor iederwijs te kiezen?
Dat besluit had ik al eerder genomen, maar ik werd er nog eens in gesterkt.
Er zat bijvoorbeeld een jongen van een jaar of 10 in de zaal die op Iederwijs zat en nog niet kon lezen. Als argument werd aangevoerd dat hij het zelf wel zou aangeven als hij zou willen leren lezen, en dan zou hij het binnen een mum van tijd (er werd iets van 1 maand gezegd geloof ik) wel onder de knie hebben.
Hij was erg geinteresseerd in ruimtevaart, en had nu gemerkt dat het wel handig was om te kunnen lezen als je daar meer over te weten wilde komen. Dus nu wilde hij wel eens gaan leren lezen.
Mijn bezwaar is dat zo'n jongetje dan binnen no-time leert lezen, tot hij kan begrijpen wat hij wil weten, maar hij zal nooit echt de finesses van spelling onder de knie krijgen. Om zelf goed te kunnen spellen en vervoegen is heel wat meer nodig dan alleen maar een beetje kunnen lezen. En daar krijg je later problemen mee.
En ik geloof best dat ieder kind vroeger of later behoefte krijgt om te kunnen lezen (al vind ik 10 jaar al wel erg oud), maar hoe zit het met de dingen die wij vroeger leerden bij bijvoorbeeld aardrijkskunde en geschiedenis? Ik vind dat toch een groot deel van je algemene ontwikkeling uitmaken, en dan kun je wel alles weten over dinosauriërs, en minder over de Middeleeuwen of de Tweede Wereldoorlog, maar sommige geschiedeniskennis heb je nu nodig om hedendaagse conflicten e.d. in een bredere context te kunnen plaatsen. En dat mis je dan allemaal.
Als je zo jong bent kun je nog niet allemaal overzien wat je in je latere leven allemaal nodig zou kunnen hebben. Dus het lijkt mij het beste dat dat door anderen (ouders, leerkrachten) bepaald wordt. Dan kun je je in je vrije tijd verder verdiepen in ruimtevaart of dinosauriërs of waar je maar in geïnteresseerd bent.
Verder werd als argument aangevoerd dat je op het Iederwijs goed leerde samenwerken (door bijvoorbeeld met vriendjes te spelen en te overleggen wat je vandaag weer eens ging doen). Terwijl je dat ook in je vrije tijd kan leren en oefenen.
En ik denk dat Iederwijskinderen juist hele verwende kinderen zijn, en later ook erg vervelende mensen worden, omdat ze altijd hebben mogen doen wat hen leuk lijkt en zich nooit aan door anderen opgelegde 'afspraken' hebben hoeven houden. En daar kom je later in je werk toch echt niet onder uit!
Ik vind school een plaats om aan je algemene ontwikkeling te werken, en kinderen kunnen nog niet zelf bepalen wat belangrijk is om te leren en wat ze allemaal later nog nodig hebben. En als ze zich in andere dingen willen verdiepen dan ze op school aangeboden krijgen moeten ze dat thuis maar doen.