Vegatopia Forum

Iederwijs scholen

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Iederwijs scholen
« Reactie #20 Gepost op: 05 oktober 2004, 00:12:49 »
Hai,Iederwijs zie ik nu als extreem experiment waar het onderwijs ongetwijfeld de vruchten van zal plukken bij het zoeken naar balans tussen willen en moeten leren.

Vraag is: mag je dat soort extreme experimenten uitvoeren met kinderen die daar niet zelf bewust voor kunnen kiezen, maar die over een jaar of vijftien wel met de gevolgen zitten opgescheept?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #21 Gepost op: 05 oktober 2004, 00:15:29 »
Alle opvoedingsmethodes zijn natuurlijk permanent experimenteel.

Maar dat willen ouders niet horen :devil:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #22 Gepost op: 05 oktober 2004, 00:40:05 »
Alle opvoedingsmethodes zijn natuurlijk permanent experimenteel.

Maar over het algemeen zijn ze niet extreem experimenteel.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2004, 00:40:23 door J@n »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #23 Gepost op: 05 oktober 2004, 00:59:16 »
Nou, ik heb op een Montessori-basisschool gezeten. Moest je elke dag wat verplichte oefeningen doen, en de rest vrij indelen.
Na een halfjaartje was ik zeer bedreven in het uitzoeken van de allermakkelijkste verplichte oefeningen (stonden op kaarten, die je zelf uit moest zoeken), zodat ik zo tegen een uurtje of half tien, tien, wel klaar was met alles dat ik moèst doen. Mevrouw Montessori ging er in haar tijd vanuit dat de jonge leerling vanuit zijn eigen leerbehoefte de wereld gaat verkennen, daarbij de leraar als steunpilaar gebruikend: 'help mij het zelf te doen'.
Zo niet de kleine Bart. Ergens halverwege de zevende groep had ik toch echt de hele schoolbieb uitgelezen (tot die tijd deed ik dus van tien tot drie niets anders dan lezen), en ging ik mij bezighouden met het zelf schrijven van een boek. Een half jaar lang aan geschreven. Niet te pruimen zo slecht (heej, ik was elf, oké?), maar niemand die er wat van zei. Ook niet dat ik vier jaar lang nauwelijks een woord met mijn medeleerlingen had gewisseld. Mijn jaar in de achtste groep vulde ik met het zelf maken van puzzelboekjes en het organiseren van schaaktoernooitjes.

Nu vermoed ik dat ik in een klassikale groep helemaal gillend gek zou zijn geworden van het wachten op de langzaamsten in de groep, maar dit kan toch ook niet de bedoeling van onderwijs zijn? Mijn kinderen gaan sowieso niet naar Montessori, en als ze ook maar een beetje kunnen leren heb ik ze liever niet op klassikaal onderwijs. De Vrije School is voor heel erg enge ouders, en van zo'n Iederwijs-school krijg je juist hele enge kinderen. Als jullie mij nou allemaal regelmatig een grote cateringopdracht geven, kan ik misschien een legioen privéleraren aan laten rukken?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #24 Gepost op: 05 oktober 2004, 09:49:32 »
ik ging naar een jenaplan school, t idee daar is geloof ik dat je wel verplichte opdrachten heb, maar dat je zelf uitmaakt wanneer je je ze doet, en dat je geen klassikaal onderwijs krijgt, maar in groepjes van je eigen niveau, en de mensen die het meest voorliggen op de rest van de klas, besteden een deel van hun tijd aan het helpen van andere leerlingen
zo ging t bij mij tenminste, ik vond t wel een fijn systeem, had meer dan genoeg tijd om verhaaltjes te schrijven, maar ik verveelde me ook niet
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #25 Gepost op: 05 oktober 2004, 15:26:48 »
Iemand op de Trouw-site schreef ergens dit jaar dat de vrije school eiegnlijk alleen geschikt is voor kinderen die thuis wel discipline meekrijgen. Krijgen ze dat van huis ook niet mee, dan krijg je problemen.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik wil niemand hier beledigen, maar de mensen die ik ken die op de vrije school hebben gezeten, zijn over het algemeen kinderachtig en arrogant.. ze hebben een bepaalde attitude over zich heen. Je pikt ze vaak ook zo uit een groep. Ik ben bang dat dat met Iederwijs-kinderen ook zo zal worden.

Net als Ellen ben ik ook heel benieuwd hoe de Iederwijs-kinderen over 15 jaar zijn en of ze zich in de maatschappij staande kunnen houden.

Het meteen verbieden vind ik geen goed idee. Er zijn te veel kinderen die niet goed kunnen meekomen op het standaard onderwijs. Zij hebben al problemen of krijgen er juist problemen door en dan is Iederwijs misschien een heel goede oplossing voor ze.

Eigenlijk zou er een betere balans moeten komen: de voordelen van standaard onderwijs met de voordelen van 'vrijer' onderwijs en dan op maat gesneden per kind. Het kind dat veel aandacht nodig heeft krijgt dat, het kind dat liever zelfstandig werkt mag zelfstandig werken.

Offline Viz

• 395
« Reactie #26 Gepost op: 05 oktober 2004, 19:49:40 »
Iemand op de Trouw-site schreef ergens dit jaar dat de vrije school eiegnlijk alleen geschikt is voor kinderen die thuis wel discipline meekrijgen. Krijgen ze dat van huis ook niet mee, dan krijg je problemen.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik wil niemand hier beledigen, maar de mensen die ik ken die op de vrije school hebben gezeten, zijn over het algemeen kinderachtig en arrogant.. ze hebben een bepaalde attitude over zich heen. Je pikt ze vaak ook zo uit een groep. Ik ben bang dat dat met Iederwijs-kinderen ook zo zal worden.

Het vrije van de Vrije school betekent niet dat de kinderen maar vrij zijn om te doen wat ze willen, he! Maar dat de school vrij is van  overheidsbemoeienis. Alhoewel ze daarin tegenwoordig wel in een lastige spagaat zitten...

Ik ken trouwens wel een aantal heel leuke ex-vrije school kinderen. Zijn heel creatief en muzikaal :) (Das natuurlijk ook aanleg hoor). en niet arrogant ;)
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2004, 19:50:34 door Viz »
'fish are friends, not food!'

SanderV

« Reactie #27 Gepost op: 05 oktober 2004, 20:07:22 »
Een "onderzoek" of iets dergelijks naar persoonsgerichter onderwijs lijkt me sowieso nuttig. Ik heb bijv. basisschool en vwo gedaan omdat t zo uitkwam, maar ben nu al meer dan 3 jaar bezig te kijken wat ik nu echt wil en probeer nu maar een hbo-diploma te halen in iets wat ik waarschijnlijk niet eens wil gaan doen, maar om maar een diploma te hebben omdat iedereen daar tegenwoordig om vraagt.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #28 Gepost op: 05 oktober 2004, 20:52:29 »
Het vrije van de Vrije school betekent niet dat de kinderen maar vrij zijn om te doen wat ze willen, he! Maar dat de school vrij is van  overheidsbemoeienis.

Dat weet ik, maar het is duidelijk anders dan standaard onderwijs.

En natuurlijk zijn ze niet allemaal arrogant, maar ik zie toch een typisch gedrag bij een groot gedeelte van hen.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #29 Gepost op: 06 oktober 2004, 10:07:49 »
zou dat niet ook aan het soort ouders kunnen liggen dat hun kind op een vrije school doet?

in amsterdam zuid en buitenveldert wemelt het van de montesori-kindertjes, die allemaal denken dat de wereld rond hun draait
dat ligt volgens mij niet zozeer aan de school, als wel aan hun ouders, die allemaal een drukke baan/drukke andere bezigheden hebben, en de liefde van hun kind gewoon proberen te kopen

althans, die indruk wekken ze bij mij wel heel erg
Supercalifragilisticexpialidocious!

Toeps

« Reactie #30 Gepost op: 06 oktober 2004, 10:16:17 »
Even reagerend op het verhaal van Bart:

Ik heb ook op een Montessori-school gezeten, en bij mij is het juist wel heel goed bevallen. Ik was een leergierig kind, in groep acht had ik heel veel middelbare-school-stof gedaan. Ook hielp ik anderen, en kreeg ik met een groepje vooruitlopende kinderen cursussen sterrenkunde en zo. Anderen deden weer Russisch.

Ik denk dat het wel of niet slagen van een bepaalde school heel erg aan het kind zelf ligt. ik werd helemaal gek op een reguliere basisschool. Ik werd zo geremd, dat ik heel opstandig werd, en juist alles slecht ging doen.

Ik denk dat ouders die hun kinderen op iederwijs doen, ten eerste hun kinderen zelf ook in die richting hebben opgevoed. (Want als je thuis vanalles MOET, en op school hoeft niks, dan ga je als kind natuurlijk niks doen op school.)
Verder denk ik dat het aan de ouders is om eeen school uit te zoeken die bij het kind past. sommige kinderen doen het prima op de gewone basisschool, anderen worden er doodongelukkig.

Marlein

« Reactie #31 Gepost op: 06 november 2004, 00:49:26 »
Als ik later kinderen krijg wil ik ze iig niet op het reguliere onderwijs hebben, daar wordt naar mijn mening te veel alleen gelet op de norm; wie daar onder of boven zit valt er buiten. Het iederwijs is weer een heel ander uiterste, daar zou ik mijn kind ook nooit op willen omdat het te wereldvreemd is, in de "echte wereld" MOETEN dingen soms, als je ooit een baan wilt vinden moet je ook dingen doen om die baan vast te houden zoals werken OOK als je geen zin hebt en liever iets anders gaat doen. Ik denk dat je zo hele wereldvreemde mensen krijgt. Ik ben er nog niet helemaal uit welk onderwijs het beste is, mijn vriend is erg geinteresserd in thuisonderwijs maar dat is in Nederland niet zo makkelijk voor elkaar te krijgen vanwege de leerplicht maar in engeland schijnt het heel normaal te zijn dus misschien verhuizen we tegen die tijd wel daarheen.

Kiwi

« Reactie #32 Gepost op: 06 november 2004, 01:20:06 »
Vorige week trouwens een hele uitzending van Rondom Tien over dit onderwerp gezien. Nu weet ik echt ZEKER dat ik mijn eventuele kinderen NOOIT naar het Iederwijs zal sturen!

Aiko

« Reactie #33 Gepost op: 06 november 2004, 01:43:42 »
Geen vertrouwen in je genen?

Kiwi

« Reactie #34 Gepost op: 06 november 2004, 02:01:02 »
Geen vertrouwen in je genen?

Ja hoor, mijn genen zijn prima, maar ik heb ook nog met die van G. te maken natuurlijk!  ;D :P

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #35 Gepost op: 06 november 2004, 08:00:58 »
Vorige week trouwens een hele uitzending van Rondom Tien over dit onderwerp gezien. Nu weet ik echt ZEKER dat ik mijn eventuele kinderen NOOIT naar het Iederwijs zal sturen!

Maar deel eens met ons wat er dan gezegd werd dat je deed besluit om nooit voor iederwijs te kiezen?

Offline Viz

• 395
« Reactie #36 Gepost op: 06 november 2004, 10:34:47 »
Citaat
Als ik later kinderen krijg wil ik ze iig niet op het reguliere onderwijs hebben, daar wordt naar mijn mening te veel alleen gelet op de norm; wie daar onder of boven zit valt er buiten.

Tegenwoordig wordt op de meeste scholen wel aan adaptief onderwijs gedaan hoor: onderwijs afgestemd op het individuele kind. Bij alle methodes zit dan extra uitdagend verdiepingsmateriaal voor de slimme en snelle kinderen en tevens extra oefenmateriaal voor de kinderen die het niet zo snel snappen. Er is ook veel meer keuzevrijheid voor de kinderen, mogen zelf hun werkje kiezen/inplannen e.d.
Maar idd zijn er tegenwoordig al veel toetsen en dingen in de ontwikkeling waar je op moet letten, vanaf dat ze net de kleuterschool binnen komen. (soms zelfs al op de peuterspeelzaal). En in een grote klas met 30 kinderen ontkom je idd er niet aan dat er dingen klassikaal worden gedaan. Maar echt alle kinderen hetzelfde laten doen is echt (behoudens misschien enkele conservatieve scholen/leerkrachten) not done geworden, hoor!

Groetjes, Isa
« Laatst bewerkt op: 06 november 2004, 10:35:32 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Kiwi

« Reactie #37 Gepost op: 06 november 2004, 11:22:26 »
Maar deel eens met ons wat er dan gezegd werd dat je deed besluit om nooit voor iederwijs te kiezen?

Dat besluit had ik al eerder genomen, maar ik werd er nog eens in gesterkt.
Er zat bijvoorbeeld een jongen van een jaar of 10 in de zaal die op Iederwijs zat en nog niet kon lezen. Als argument werd aangevoerd dat hij het zelf wel zou aangeven als hij zou willen leren lezen, en dan zou hij het binnen een mum van tijd (er werd iets van 1 maand gezegd geloof ik) wel onder de knie hebben.

Hij was erg geinteresseerd in ruimtevaart, en had nu gemerkt dat het wel handig was om te kunnen lezen als je daar meer over te weten wilde komen. Dus nu wilde hij wel eens gaan leren lezen.
Mijn bezwaar is dat zo'n jongetje dan binnen no-time leert lezen, tot hij kan begrijpen wat hij wil weten, maar hij zal nooit echt de finesses van spelling onder de knie krijgen. Om zelf goed te kunnen spellen en vervoegen is heel wat meer nodig dan alleen maar een beetje kunnen lezen. En daar krijg je later problemen mee.
En ik geloof best dat ieder kind vroeger of later behoefte krijgt om te kunnen lezen (al vind ik 10 jaar al wel erg oud), maar hoe zit het met de dingen die wij vroeger leerden bij bijvoorbeeld aardrijkskunde en geschiedenis? Ik vind dat toch een groot deel van je algemene ontwikkeling uitmaken, en dan kun je wel alles weten over dinosauriërs, en minder over de Middeleeuwen of de Tweede Wereldoorlog, maar sommige geschiedeniskennis heb je nu nodig om hedendaagse conflicten e.d. in een bredere context te kunnen plaatsen. En dat mis je dan allemaal.
Als je zo jong bent kun je nog niet allemaal overzien wat je in je latere leven allemaal nodig zou kunnen hebben. Dus het lijkt mij het beste dat dat door anderen (ouders, leerkrachten) bepaald wordt. Dan kun je je in je vrije tijd verder verdiepen in ruimtevaart of dinosauriërs of waar je maar in geïnteresseerd bent.

Verder werd als argument aangevoerd dat je op het Iederwijs goed leerde samenwerken (door bijvoorbeeld met vriendjes te spelen en te overleggen wat je vandaag weer eens ging doen). Terwijl je dat ook in je vrije tijd kan leren en oefenen.
En ik denk dat Iederwijskinderen juist hele verwende kinderen zijn, en later ook erg vervelende mensen worden, omdat ze altijd hebben mogen doen wat hen leuk lijkt en zich nooit aan door anderen opgelegde 'afspraken' hebben hoeven houden. En daar kom je later in je werk toch echt niet onder uit!

Ik vind school een plaats om aan je algemene ontwikkeling te werken, en kinderen kunnen nog niet zelf bepalen wat belangrijk is om te leren en wat ze allemaal later nog nodig hebben. En als ze zich in andere dingen willen verdiepen dan ze op school aangeboden krijgen moeten ze dat thuis maar doen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #38 Gepost op: 06 november 2004, 13:09:57 »
Je leert idd sneller en beter lezen als je er op iets latere leeftijd mee begint dan al op je 5e of 6e, maar ik vaag me af of op je 10e niet al iets te laat is. Met veel dingen moet je rond je 8ste beginnen, wil je het goed onder de knie krijgen.

Panorama van de BBC zendde enkele jaren geleden een zeer interessante reportage uit over een basischool in Zweden. De kinderen leerden pas op hun 8ste lezen en lazen na een jaar beter dan bijvoorbeeld Britse kinderen van die leeftijd (9 dus) die dan al 4 a 5 jaar leesonderwijs hadden genoten. Waarschijnlijk zijn je hersenen op die leeftijd er meer aan toe.

De kinderen van die school gingen totdat ze een jaar of 8, 9 waren alleen 's ochtends naar school. Dagelijks werd er een natuurwandeling gemaakt waar ze spelenderwijs van alles leerden, ook rekenen. Ze konden het alleen nog niet opschrijven.

Citaat
ik denk dat Iederwijskinderen juist hele verwende kinderen zijn, en later ook erg vervelende mensen worden
In de psychologie wordt deze opvoedingsstijl permissieve opvoeding genoemd (nauwelijk geboden en verboden). Grappig genoeg hebben zij later veel van dezelfde kenmerken als kinderen die autoritair zijn opgevoed (dus heel streng).

Toeps

« Reactie #39 Gepost op: 05 december 2004, 15:42:36 »
Ik ben afgelopen vrijdag op een iederwijs school geweest, en ik vond het super!

Toen ik binnenkwam zaten er een stuk of vijf kinderen achter de computer. Er was maar één computer, maar er werd heel goed samengewerkt. Dat is iets was me de hele dag opviel: Ze maakten geen ruzie, en waren heel flexibel.

Twee kinderen en een volwassene waren een kaartspel aan het doen. De bedoeling van het spel was dat je moest bieden op kaarten van dieren. Om te bieden had je kaartjes die geld voorstelden. De kinderen waren 4 en 5 jaar oud, maar ze konden goed rekenen, ook met wisselgeld en dergelijken. Ik mocht meedoen, dus ik vroeg hoe de regels waren. Het meisje van 4 legde me de ingewikkelde regels heel duidelijk uit. Dat vond ik zo knap!

Later vertelde een kindje me dat iedereen altijd op moet ruimen waar hij of zij mee gespeeld heeft. Iedereen deed dat ook, want ze begrijpen waarom deze regel er is. Ook is er een regel dat je "Stop" mag zeggen als je iets niet wil, en dat stopt die ander ook.

De school heeft een hele goede indruk op mij gemaakt. Ik vond de kinderen erg sterk op sociaal vlak, en ze liepen zeker niet achter op andere vlakken, zoals rekenen.