Vegatopia Forum

Hoe is het met de zwangeren

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #200 Gepost op: 12 september 2009, 17:28:28 »
Phoebe van friends had er ook last van ;)

Ikzelf ben nooit met kind geweest, maar ken wel een aantal vega's die ook tijdens hun zwangerschap opeens trek hadden in vlees. Er is wat voor te zeggen dat je lichaam aangeeft daar behoefte aan te hebben, ik zou dan best kunnen begrijpen dat je tijdens je zwangerschap af en toe wel iets vleesachtigs naar binnen werkt.
Of je maagdarmstelsel het nog aan kan is een tweede.

Zou in ieder geval per direct stoppen je te schamen. ;D

Offline Eefje1976

• 225
« Reactie #201 Gepost op: 12 september 2009, 23:56:30 »
Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik nog niet vega, maar was daarvoor ook nooit grote vleeseter, toen bakte ik voor het slapen gaan nog lappen vl33s, zelfs toen schaamde me ik ervoor..... :-\
Ik had ook dagelijks een magnum, is ook niet iets om trots op te zijn... Maar ik was veel te mager, dus ik had ook wel veel nodig om een voorraadje aan te leggen..
Enerzijds denk ik dat je lichaam vraagt wat het nodig heeft, maar we staan natuurlijk wel ver van de natuur af.. Die magnum van mij was waarschijnlijk niet echt nodig, de calorieën had ik ook wel op een gezonde manier naar binnen kunnen werken. Naast belangrijke stoffen waar je behoefte aan hebt tijdens de zwangerschap krijg je natuurlijk ook een hoop troep binnen aan vetten en zout en zo...
Ik denk dat niemand het je kwalijk neemt als je af en toe eens toegeeft aan je "zuchten" (het woord alleen al..) ;) Je bent tenslotte niet je hele leven zwanger (hoop ik ;D)

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #202 Gepost op: 13 september 2009, 09:12:08 »
Een vriendin van mij is tijdens haar eerste zwangerschap toch weer vis gaan eten, met name zalm, omdat ze echt zo'n trek had in bepaalde soorten vlees en vis terwijl ze al jaren vega was en 'de dokter raadde het aan' meen ik. Volgens mij voelde ze zich daar wel ongemakkelijk over (ze was altijd strikter vega dan ik). Ze is nu net bevallen van de 2e en ik weet eigenlijk niet of het deze zwangerschap hetzelfde was.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #203 Gepost op: 14 september 2009, 13:11:55 »
Ik moet wel zuchten van het "gezucht". Idd, een heel vreemd woord!
Weten jullie, verstandelijk weet ik wel dat ik geen vlees wil eten. Bovendien ben ik er heilig van overtuigt dat ik, ook als zwangere, geen vlees nodig heb. Maar toch knaagt het wel een beetje aan me: stel dat er iets met het kindje is, OMDAT ik geen vlees heb gegeten?
Ik begrijp anders echt niet waarom ik er zo'n zin in heb, want normaal vind ik vlees maar vies, lijk-achtig...
Nu heb ik wel trek in uitgebakken ontbijtspek, gehaktballetjes en shoarma!
Misschien moet ik er maar eens aan toegeven, kijken wat ik er dan echt van vind. Misschien ben ik wel weer "genezen" voor de rest van mijn leven  ;D
Ik laat het jullie weten  ;)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #204 Gepost op: 14 september 2009, 13:31:53 »
stel dat er iets met het kindje is, OMDAT ik geen vlees heb gegeten?

Aan de andere kant, stel dat er iets met het kindje is, DOORDAT je vlees hebt gegeten?

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #205 Gepost op: 14 september 2009, 16:43:54 »
Ach ja, het slaat ook nergens op....
Maar ik geloof ook niet direct dat er wat met het kindje zal zijn als je vlees eet. Tenzij het rauw is, niet vers, teveel vit. A ect.
Maar ik maak me onterecht ongerust dat er dus wel wat zou kunnen zijn doordat ik het niet eet, want dit is gewoon niet waar. Onzin.
 :)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #206 Gepost op: 14 september 2009, 21:16:16 »
Maar je ongerust maken is ook weer niet goed voor mini.
Overigens klinken uitgebakken spek en shoarma niet echt als vleessoorten waar nou zo verschrikkelijk veel toegevoegde waarde in zit. Maar ik ben geen vlees kenner, verre van, dus kan het fout hebben.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #207 Gepost op: 14 september 2009, 22:03:38 »
Hahaha! Nee, dat is idd niet erg gezond. ;D
Ik ga er niet moeilijk meer over doen, ik ben en blijf vegetarier en mijn kindje zal vast gezond worden.
A.s woensdag ga ik weer naar de VK en volgende week hebben we de 20-weken echo, dus er zijn genoeg controle momenten.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #208 Gepost op: 17 september 2009, 15:57:47 »
Maar toch knaagt het wel een beetje aan me: stel dat er iets met het kindje is, OMDAT ik geen vlees heb gegeten?
Ik begrijp anders echt niet waarom ik er zo'n zin in heb, want normaal vind ik vlees maar vies, lijk-achtig...
Nu heb ik wel trek in uitgebakken ontbijtspek, gehaktballetjes en shoarma!
Als je al vlees gaat eten, dan zou ik zeker geen ongezonde zooi zoals wat je boven opnoemt opeten, geen baby-in-wording die baat heeft bij de hoeveelheden vet en zout die daar in zitten vrees ik. Het is wel raar hoor, de zwangere vrouwen die ik ken krijgen nooit trek in worteltjes, spinazie of een gegrilld stukje vlees, maar inderdaad zoals in Eefjes voorbeeld in magnums, maar ook pizza, kroketten en veel snoep. Ik vrees dat het dus meer een oprisping van hormonen is dan dat je lichaam deze bouwstoffen echt te kort komt  :P
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #209 Gepost op: 17 september 2009, 16:01:53 »
de zwangere vrouwen die ik ken krijgen nooit trek in worteltjes, spinazie of een gegrilld stukje vlees,

Mijn moeder at zich ongans aan tomaten, heeft ze me ooit verteld.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #210 Gepost op: 17 september 2009, 16:45:58 »
Getver! Die kan ik juist niet luchten nu! Net als aardbeien! Stom he? Het zijn echt de hormonen, het slaat helemaal nergens op...

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #211 Gepost op: 17 september 2009, 21:46:15 »
Mijn moeder was niet van de snijbonen af te slaan.
Laat ik die nou helemaal niet interessant vinden.

Overigens is er vroeger wel een keer om middernacht een (vaste) klant de zaak van mijn ouders ingerend omdat zn vrouw zure bommen moest hebben. De enige keer dat ik weet dat de augurkenmythe waar werd.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #212 Gepost op: 18 september 2009, 08:33:07 »
@Laurita: ik had geen last van trek in vreemde zaken gelukkig. Mocht ik trek hebben gehad in vlees, dan zou ik ook niet weten wat ik had gedaan.

Ik denk dat je maar toe moet geven aan je vraatzucht, al is dat dan vlees of vis. Maar als je het doet: eet bio, want je wil geen rommel binnen krijgen.

Ik zou toch kijken of je wel wat meer balans kan krijgen in je dieet, en verder kan een multi voor zwangeren geen kwaad om erbij te nemen.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #213 Gepost op: 18 september 2009, 09:24:06 »
Ik had heel erg zin in hele donkere boterhammen met kaas, wortelen en mosterd. Ik at het bijna de hele dag door de eerste maand(en) en tomatensoep! Ik heb zoveel tomatensoep gegeten dat ik het daarna een half jaar lang niet meer wilde. Dus ja, je kan best last hebben van trek in gezonde dingen!
Eet gezond & eet taartjes

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #214 Gepost op: 18 september 2009, 12:20:44 »
M'n moeder vrat zich scheel aan sinaasappels, ze ging er 's nachts haar bed nog voor uit. Rare dingen die hormonen.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #215 Gepost op: 18 september 2009, 15:40:51 »
Hahaha, wat een leuke en gekke "zuchten" staan hiertussen!
"Ze" zeggen dat je, als je meer behoefte aan zoet hebt, je vaak een meisje krijgt en als je meer behoefte aan zuur hebt, een jongen. Ik heb meer behoefte aan zuur en zout en pittig. Hoewel ik geen zure bommen crave.
Gisteren at ik zomaar een koud potje worteltjes op. Ik had 'm bijna in de supermarkt open gemaakt ;D

@ Annemieke: die Multi heb ik in huis, van Solgar, maar....ik heb nog steeds het idee dat ik er meer misselijk van wordt. Want dit is nog steeds niet volledig over, al is het wel goed te doen nu. De VK adviseerde een ander merk te proberen, maar ik heb bewust voor Solgar gekozen (en bv niet voor Davitamon) omdat dit geheel natuurlijk en vega is. Toch maar even verder zoeken.
Ondertussen heb ik gisteravond een hapje van mijn man zijn bio-hamburger genomen. Helaas....ik vond het heel erg lekker :-[ Ik weet niet of ik nu voor mezelf ook wat vlees koop, ik zie wel even...
Ik voel me er wel schuldig over en wil het eigenlijk helemaal niet. Bad Karma ;)

@ Piek: ik heb in het begin, toen ik zo misselijk was, ook vaak aardbeien met beschuit gegeten. Vandaar dat ik ze nu waarschijnlijk niet lekker vindt ;)

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #216 Gepost op: 18 september 2009, 16:54:24 »
Ik vrees dat het dus meer een oprisping van hormonen is dan dat je lichaam deze bouwstoffen echt te kort komt  :P

Beaam!

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #217 Gepost op: 19 september 2009, 08:54:18 »
Ik weet het niet, maar ijzer kun je natuurlijk ook uit volkoren brood met stroop halen.

Waarom bepalen hormonen dan waar je precies trek in hebt? Ik had ineens enorme trek in snoepjes en chips, terwijl ik dat normaal amper at. Ik had het idee dat mijn lichaam wat meer suiker en zout wilde. Maarja, waarom je dan trek krijgt in chips en bijvoorbeeld niet in marmite?

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #218 Gepost op: 19 september 2009, 10:06:50 »
M'n moeder vrat zich scheel aan sinaasappels, ze ging er 's nachts haar bed nog voor uit. Rare dingen die hormonen.

De mijne ook toen ze zwanger was mijn zusje. Van mij wilde ze persé aardbeien eten maar die waren er toen niet midden in de winter. Mijn vader had uit ellende maar een blik aardbeien meegenomen...toen kreeg hij te maken mét de andere zijde van die hormonen hihihi.

LIjkt me wel heel raar hoor, als je ineens zoveel trek in dingen hebt die je normaal niet zou eten.. Ineens een zoettand ontwikkelen, moet er niet aan denken brrr.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #219 Gepost op: 19 september 2009, 12:31:50 »
Ik weet het niet, maar ijzer kun je natuurlijk ook uit volkoren brood met stroop halen.

Met Ferro krijg je veel meer binnen. 1x appelstroop beleg geeft iets van 1,6 mg ijzer, 1 el Ferro geeft 10mg.
Bovendien kunnen stoffen in brood zorgen voor een verminderde opname, dus als je je ijzer moeilijk op peil houdt, is dat iets om op te letten.

De ADH ligt op 15-20 mg per dag voor zwangeren hier in NL (in Amerika ligt de ADH dan zelfs op 27 mg).
Dat krijg je met eten nooit voor elkaar. Overigens moet je, zeker als je zwanger bent, ook niet teveel ijzer binnenkrijgen, dus niet onbeperkt én pillen én ferro slikken! Heb je ijzertekorten, dan naar de huisarts en in overleg speciale ijzerpillen slikken.