Vegatopia Forum

Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees
« Reactie #40 Gepost op: 15 augustus 2004, 02:03:28 »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #41 Gepost op: 15 augustus 2004, 10:38:50 »
Viz, je hebt gewoon gelijk: overal worden zeeën leeg gevist, ecosystemen vernield en die viskwekerijen zijn gewoon bio-industrie en geven heel veel vervuiling.
Maar veganisten hebben ook gelijk, natuurlijk. Het is de afweging die je maakt. Eigen gezondheid laat ik zelf zwaar meewegen. Maar vis eet ik niet, terwijl ik mij goed voor kan stellen dat iemand uit gezondheidsoverwegingen wèl vis eet. Het staat mij gewoon te zeer tegen.
de tuin: dat ben ik

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 18 augustus 2004, 09:20:39 »
tijdje geleden dat ik op dit topic gepost heb! :)
ik eet zelf inmiddels ook geen vis meer!
Eet gezond & eet taartjes

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #43 Gepost op: 18 april 2005, 11:07:28 »
check: weer een vegetariër in mijn omgeving die weer vlees is gaan consumeren. Ik snap er echt niets van.  ???

Elsbeth

« Reactie #44 Gepost op: 18 april 2005, 12:38:36 »
Erg is dat ja.. Ik had ook een vriendin die vegetarier was ook werkelijk omdat ze het zielig vond enzo en die is na een aantal jaren ook weer vlees gaan eten, onder andere omdat het moest van haar moeder zei ze. Tss  ???

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #45 Gepost op: 18 april 2005, 12:50:45 »
Erg is dat ja.. Ik had ook een vriendin die vegetarier was ook werkelijk omdat ze het zielig vond enzo en die is na een aantal jaren ook weer vlees gaan eten, onder andere omdat het moest van haar moeder zei ze. Tss  ???

Wat ik vooral niet snap is dat die ex-vegetari�rs dan ook in een restaurant 'weer' automatisch voor de vleesschotel kiezen.
Misschien vind ik mensen die weer vlees gaan eten wel erger dan mensen die gewoon vlees zijn blijven eten.  
En ik vind het best erg van mezelf vind dat ik mensen daarop beoordeel.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2005, 16:41:47 door Sånder »

Offline willem

• 2.430
« Reactie #46 Gepost op: 18 april 2005, 13:05:03 »

Wat ik vooral niet snap is dat die ex-vegetari�rs dan ook in een restaurant 'weer' automatisch voor de vleesschotel kiezen.
Misschien vind ik mensen die weer vlees gaan eten wel erger dan mensen die gewoon vlees zijn blijven eten.  
En ik vind het best erg van mezelf vind dat ik mensen daarop beoordeel.
Blijkbaar hoort dat bij het hebben van principes. Afvalligen worden altijd strenger beoordeeld dan de mensen die altijd al anders waren. Kijk ook naar ex-johava's getuigen of de Saman Rusdie affaire of Hirsi Ali.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2005, 16:21:42 door Sånder »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Piek

• 2.510
Re:Veel vegetari�rs om mij heen eten weer vlees
« Reactie #47 Gepost op: 18 april 2005, 13:15:17 »
Oe termen als afvallig ed daar houd ik toch echt niet van. Ik houd juist van mensen met een open-mind, die niet vastgeroeste principes hebben. Ik vind het heel confronterend dat ik juist door die houding (en vanuit die houding) zelf dus ook vasthoud aan bepaalde idee�n: dus in feite ook vastgeroest ben, al is het niet vastgeroest in conservatieve zin.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2005, 13:16:01 door Piek »

Offline willem

• 2.430
Re:Veel vegetari�rs om mij heen eten weer vlees
« Reactie #48 Gepost op: 18 april 2005, 20:39:27 »
Oe termen als afvallig ed daar houd ik toch echt niet van. Ik houd juist van mensen met een open-mind, die niet vastgeroeste principes hebben. Ik vind het heel confronterend dat ik juist door die houding (en vanuit die houding) zelf dus ook vasthoud aan bepaalde idee�n: dus in feite ook vastgeroest ben, al is het niet vastgeroest in conservatieve zin.
Het is heel goed dat je schrikt. Veel mensen hebben de neiging om óf hun teleurstelling (want dat is het vaak) weg te stoppen óf hun veroordeling te rationaliseren.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #49 Gepost op: 18 april 2005, 20:57:07 »
Ik ken ook wel mensen die weer vlees zijn gaan eten en ik vind het bij sommigen vervelend dat ze zich op abnormale wijze tegenover mij gaan verantwoorden (met allerlei domme excuses waarom ze weer vlees eten). Ik heb het idee dat ze zich dan ook wel weer betrapt voelen. Een vriendin was serieus bang dat ik niet meer met haar om wilde gaan terwijl ik haar toch ook al een tijd kende voor ze even vega was.  :o

Jurr

« Reactie #50 Gepost op: 18 april 2005, 21:19:58 »
Ow ik dacht dat het juist een trend is om vega te zijn  ??? Vegetarisch zijn heeft nog nooit zoveel aandacht gekregen als in deze tijd en het is ook steeds normaler voor vlees-eters om vega te koken.. :D

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #51 Gepost op: 18 april 2005, 21:29:01 »
Ow ik dacht dat het juist een trend is om vega te zijn  ??? Vegetarisch zijn heeft nog nooit zoveel aandacht gekregen als in deze tijd en het is ook steeds normaler voor vlees-eters om vega te koken.. :D

Ja dat wordt overal geroepen, maar of het ook echt zo ís. Ik denk dat de scheidslijn tussen vegetariër en vleeseter niet meer zo hard is als eerst (of zoals altijd werd aangenomen): niet elke vleeseter eet elke dag vlees, maar dat is het denk ik ook wel.

@Laurie: ik vind het wel moeilijk hoor om begrip op te brengen voor mensen die weer vlees zijn gaan eten. Ik merk sowieso dat ik met mijn vleesetende vrienden geen discussie moet voeren over het onderwerp omdat we er niet uitkomen.  Heel frustrerend.

Ik kan overigens best begrip opbrengen voor mensen die vlees eten maar wel precies weten wát er gebeurt met de dieren die ze op hun bord krijgen.
Waar ik niet tegen kan is de hypocrisie van sommige vleeseters.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2005, 21:29:43 door Piek »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #52 Gepost op: 18 april 2005, 22:32:08 »
Tja ik snap natuurlijk ook niet hoe iemand het weer kan eten maar om daarom een vriendschap op te gaan geven vind ik ook wel weer ver gaan. Om heel eerlijk te zijn verbaasde het me ook niet zo dat ze weer vlees is gaan eten. Ik ben wel (meer) geschokt als iemand die ik als een overtuigd vegetariër of veganist beschouw weer vlees/vis gaat eten. Ik vind de discussie met niet-vleeseters ook wel moeilijk omdat ik merk dat iedereen weer andere redenen heeft en ook andere grenzen in wat 'ie wel of niet eet.

NNXIII

« Reactie #53 Gepost op: 19 april 2005, 22:50:51 »
Als ik naar mijn huisgenoten kijk is het omgekeerde aan de hand: eentje was al vaker vegetarische gaan eten en gisteren kwam de andere huisgenoot met de mededeling dat ie wel vaker gezamelijk wilde koken en meer vegetarisch wilde eten.  ;D

Rosanna

« Reactie #54 Gepost op: 20 april 2005, 13:05:50 »
Een vriendin van mij werd 2 jaar terug ook vegetarier, juist omdat ze het zo vreselijk vond hoe er met dieren werd omgegaan, maar nu eet ze ook weer gewoon vlees. Het zal voor sommigen moeilijker vol te houden zijn dan voor de ander denk ik.

Danielle

« Reactie #55 Gepost op: 20 april 2005, 13:13:01 »
Het valt mij ook op dat in de Allerhande steeds minder vega recepten staan.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #56 Gepost op: 20 april 2005, 13:14:37 »
Een vriendin van mij werd 2 jaar terug ook vegetarier, juist omdat ze het zo vreselijk vond hoe er met dieren werd omgegaan, maar nu eet ze ook weer gewoon vlees. Het zal voor sommigen moeilijker vol te houden zijn dan voor de ander denk ik.

Vol te houden...?
Ik heb meer het gevoel dat er bij mij een knop om is gegaan en dat het wel heel erg moeilijk is om 'terug te schakelen'. Een soort bewustwordingsproces wat voor mijn gevoel �enrichtingverkeer is. Maar blijkbaar kun je onderweg toch omkeren :schater:. Nee niet grappig. Jammer.

@cyber: ja dat was ook wat ik bedoelde met een minder harde grens tussen vleeseters en vegetari�rs. Vleeseters hoeven niet elke avond meer vlees, maar koken steeds meer vegetarisch, maar zullen niet snel de stap zetten om vegetari�r te worden.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2005, 16:21:20 door Sånder »

Kiwi

« Reactie #57 Gepost op: 20 april 2005, 13:20:16 »
Ik vind 'volhouden' ook klinken alsof het een verplichting is, iets naars waar je je iedere dag weer toe moet zetten. Het gaat vanzelf, en als ik het niet meer zou 'volhouden' dan mag ik gewoon weer vlees eten van mezelf als ik zou willen. Ik hoef daarover aan niemand verantwoording af te leggen, alleen aan mezelf.
Maar gezien het feit dat ik het al dik 22 jaar 'volhoud' zal het nog wel even duren voor ik weer naar vlees of vis verlang.

NNXIII

« Reactie #58 Gepost op: 20 april 2005, 13:56:29 »
Het is beter dat een hoop vleeseters veel meer vegetarisch gaan eten dan dat er een paar veggies bijkomen. Maar liefst zie ik natuurlijk alle vleeseters veggie worden.  :)

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #59 Gepost op: 20 april 2005, 13:58:06 »
Het is beter dat een hoop vleeseters veel meer vegetarisch gaan eten dan dat er een paar veggies bijkomen. Maar liefst zie ik natuurlijk alle vleeseters veggie worden.  :)

Die vleeseters die meer veg gaan eten doen dit naar mijn idee meestal niet om morele redenen, maar gewoon omdat ze het ook wel lekker vinden.