@Draakje: een volledig vegan raw food dieet heb ik nog nooit geprobeerd, omdat dat voedingstechnisch ook niet zo geweldig in elkaar zit. Door alle noten krijg je bijvoorbeeld veel te veel omega6 binnen. Bovendien weet ik van de keren dat ik het vegan probeerde, dat ik me al binnen 2 weken slap voelde (en ja, dan at ik keurig en uitgekiend etc).
Ik heb gewoon aardig wat eiwitten nodig waaronder veel dierlijke om me goed te voelen, en moet mijn koolhydraatconsumptie beperken. Zo veel ben ik de afgelopen jaren wel wijzer geworden met experimenteren.
@Poek: ik eet nu 2x per week een portie wilde, vette vis. Vaker wordt afgeraden ivm zware metalen. Ik eet liever geen kweekvis. Dit bevat minder omega3-vetzuren en de belasting van het milieu. Ik check met behulp van mijn VisWijzerkaartje en het MSC-keurmerk welke vangmethode zo min mogelijk schade oplevert. Helaas zal het doden van de vis niet snel genoeg zijn, dat blijft een minpunt van wilde vis.
@MaartenP: carnitine bijvoorbeeld, wat in bepaalde vleessoorten volop aanwezig is en vrijwel niet in plantaardige voedingsstoffen en ook minder in zuivel. Het wordt in het lichaam ook gemaakt uit o.a. lysine, maar niet bij iedereen hoeft die omzetting zo goed te verlopen. Vanwege een carnitinetekort heb ik enkele keren gedurende lange tijd carnitine gesupplementeerd, maar dat had bij mij weinig effect. Misschien dat het met vlees wel beter wordt opgenomen. Vlees is immers ook een synergetisch pakketje waar niet alleen veel in zit (of kan zitten), maar waar ook meteen de hulpstoffen bij zitten die zorgen dat wat er in zit, goed opgenomen wordt.
Hetzelfde geldt voor bv. creatine en taurine.
Het liefst zou ik volledig diervriendelijk leven, maar dat is nooit mogelijk. Ook als je vegan leeft, worden er aardig wat dieren gedood bij de teelt en oogst van granen en peulvruchten.