Vegatopia Forum

Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees
« Gepost op: 18 mei 2004, 21:34:24 »
Hallo,
bekend probleem? steeds meer mensen om mij heen (zelfs een paar die mij bewust hebben gemaakt voor dierenleed e.d.) zijn van het vegetarisme overgestapt naar het eten van vlees. Ik snap daar echt helemaal niets van. Merken jullie ook dat er een trend is, of ligt dat aan mijn omgeving? De redenen die gegeven worden (echt ongelooflijk  ???):
* ik mis de variatie  (huh?? sinds ik vegetarier ben eet ik gevarieerder dan ooit,... verkeerde kookboeken??)
*handiger, op vakantie enzo (ja hoor, er zijn echt weinig landen waar je echt in de problemen komt omdat je geen vlees wil eten...suf)
* vriend/vriendin eet vlees, handiger met koken. (daar maak je dan toch afspraken over? je zet toch niet je principes opzij voor een paar minuten minder koken??)

nou ja, ik ben nogal verontwaardigd, zoals je misschien merkt..

piek
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2004, 21:35:55 door Sander »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2004, 22:13:28 »
Het schijnt dat sommige veganisten ook opeens af en toe maar wat zondigen...of opeens vegetarier worden..

Maar verder niks van gemerkt.. Ken wel eigenlijk geen vegetariers en veganisten in mijn directe buurt. Maar misschien kunnen zij niet winnen van het getouwtrek tussen hun principes en overtuigingen en van de omgeving (de consumptiemaatschappij)
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2004, 23:16:35 door Dragonfriet »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anne

« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2004, 23:13:08 »
Ik herken het wel, vrienden van me hebben het ook een jaartje ofzo geprobeerd en zijn toen weer lekker aan het vlees gegaan. Dan heb ik het wel over jonge mensen, laat ik zeggen 16-20 jaar ofzo.
Die geloven niet meer in hun eigen principes, of merken gewoon geen gevolgen, 'de dieren krijgen het echt niet beter van 1 vegetarier'.
Daarbij kan ik me ook voorstellen dat als je thuis woont en je krijgt elke dag een andere vegaburger terwijl de rest van je family stinkend vlees eet om je heen, dat je het dan ook zat wordt.
En het je steeds maar weer moeten verdedigen zal ook wel meespelen.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2004, 10:30:42 »
hoi rense en anderen,
zo zie ik het ook precies. ik kan het me echt niet voorstellen dat ik weer vlees zou gaan eten, terwijl ik echt nog niet zo lang vegetariër ben.
Overigens is het dierenleed niet in eerste instantie dé motivatie geweest voor mij om vegetariër te worden, terwijl ik altijd wel een soort dierenfreak ben geweest..  :D (en nog steeds ben natuurlijk..haha)

tja, het ligt ook niet aan de leeftijd (ik heb vrienden in de categorie 22-28). De mensen die stoppen hebben het of een jaartje geprobeerd of zien opeens het 'licht' ??? (duisternis zou ik het liever noemen) en gaan toch weer vlees eten. Ik merk wel dat het vaak ingegeven wordt door pragmatisch handelen, dus het excuus 'het is nou eenmaal makkelijker'.

Zelf heb ik ook een tijdje geen vis gegeten en neigde ik naar het veganisme (ik gebruik n amper melkproducten  ivm lactose-intolerantie), maar daar ben ik ook mee gestopt om de redenen dat ik niet zonder zou kunnen. Heel zwak natuurlijk. Kaas vind ik nou eenmaal erg lekker (eet ik niet zo heel vaak) en vis (het lijkt me gezond om dat af en toe te eten). Maar bij vis houd ik wel rekening mee met wat voor vis ik eet, alhoewel ik het idee heb dat ik me daar nog meer in moet verdiepen. Ook ben ik wel vis gaan eten ook omdat het makkelijker is. Als je bij mensen gaat eten, vinden ze het nog altijd makkelijker om iets met vis (vaak zalm  >:( ) klaar te maken, dan iets vegetarisch. Ik beperk mijn visconsumptie wel. (overigens noem ik mij in het dagelijks leven geen vegetariër, maar zeg ik dat ik geen vlees eet).

m.a.w. dat praktisch redeneren snap ik van de mensen die weer vlees gaan eten wel een beetje, alleen om nou alleen omdat het handiger is al je principes aan de kant te schuiven, dat vind ik een beetje overdreven. vandaar mijn zwakke tussenweg, die ik zelf ook nog steeds niet ideaal vind.  :-[

piek

Fabian

« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2004, 11:09:24 »
Mijn vrienden, die ik bekeerd heb :P, zijn vegetarier gebleven.

Maar mijn vrienden kijken ook verder dan dierenwelzijn. Discussies over vegetarisme gaan volgens mij veelal alleen maar over dierenwelzijn. Als je ook ingaat om de implicaties voor natuur, milieu en de wereldbevolking, is het argument om vegetarier te worden nog veel krachtiger.

Ik vraag me ook af of je vrienden echt helemaal bij af zijn of dat ze zijn gaan minderen en/of overgestapt op biologisch vlees. Dan heb je toch wel een stukje winst geboekt toch?

Offline bart

• 2.585
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2004, 11:34:29 »
Bijna alle vega's die ik in mijn eerste jaar kende zijn weer vlees of minstens vis gaan eten. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je dat niet mist als vegetariër. Niet wil, oké, maar elke keer dat je op een menukaart kijkt en daar staat één gerecht voor de vega's (kaassoufflé) terwijl de vleeseters wel lekkere dingen krijgen wordt je keihard gestraft voor jouw morele beslissing. Nooit eens een varkentje dat je beleefd komt bedanken voor het feit dat jij één van de grootste geneugten des levens hebt opgegeven voor hem. Gezeik van iedereen die je tegenkomt. Ik kan me prima voorstellen dat ik in de toekomst minder vlees ga eten, maar ik word nooit meer vegetariër.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

ellen

« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2004, 11:38:39 »
Inventarisatie: vriendin eet weer vlees (was om milieuredenen vegetarier, maar heeft tenslotte ook een kind gekregen :P)
Vriend van me ook. Ging om bij een friettent en at eerst alleen kroketten die ik betaalde, maar kookt nu zelfs vlees waar ik bij ben.
Vriendin van me ook, is flexitarier.
Vriend van me eet af en toe weer biologisch vlees.
Zusje is even vegetarier geweest maar viel niet zo veel af als ik.

Net zo min als mensen tegen mij aanzeiken doe ik dat ook niet bij hun.

Heb zelf slechts 1 keer vis gegeten en een afspraak staan. Vlees boeit me echt niet, maar ik heb dan ook nooit echt lekker vlees gehad. :P Maar er is nog niemand geweest die me kon overtuigen dat ik daarin wat mis.

Over een paar jaar ben ik langer dan de helft van mijn leven vegetarier en ik kan me voorstellen dat ik dat wel haal.

Het is ook niet meer mijn principe, maar meer een leefstijl waar ik me goed bij voel.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2004, 11:47:45 door LL de Ling »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2004, 11:42:04 »
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je dat niet mist als vegetariër.
Dan niet ;)

Ik vind dat je het allemaal wel wat hard stelt hoor. Ik kan me voorstellen dat dat is hoe jij er tegen aan kijkt (dat nooit meer vlees eten een enorme straf is), maar dat gaat voor mij niet op.

Hoe lang ben je trouwens vegetariër geweest, Bart? En is vegetarisme niet iets wat op het één of andere moment in de studie bijna verplicht is voor biologie-studenten? ;)

O, en wat LL zegt.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2004, 11:47:45 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Fabian

« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2004, 11:48:35 »

Ik vind dat je het allemaal wel wat hard stelt hoor. Ik kan me voorstellen dat dat is hoe jij er tegen aan kijkt (dat nooit meer vlees eten een enorme straf is), maar dat gaat voor mij niet op.

En ik denk voor veel blijvende vegetariers. Misschien is dat wel een heel essentieel verschil tussen mensen die vega blijven en die het niet blijven. Voor mensen die vlees echt heel lekker vinden, maar die graag vega zouden willen zijn, vereist het natuurlijk een constante discipline. Zie dat maar eens vol te houden (zoals met roken). Dan moet je wel heel erg sterk achter je keuze staan.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2004, 11:50:27 door Flexian »

Toeps

« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2004, 12:11:33 »

En ik denk voor veel blijvende vegetariers. Misschien is dat wel een heel essentieel verschil tussen mensen die vega blijven en die het niet blijven. Voor mensen die vlees echt heel lekker vinden, maar die graag vega zouden willen zijn, vereist het natuurlijk een constante discipline. Zie dat maar eens vol te houden (zoals met roken). Dan moet je wel heel erg sterk achter je keuze staan.

Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat je vlees nog lekker vind als je er goed over hebt nagedacht wat het is. Maar da's voor iedereen misschien weer anders.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2004, 12:14:53 »
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat je vlees nog lekker vind als je er goed over hebt nagedacht wat het is. Maar da's voor iedereen misschien weer anders.
Dus dan kan je je het toch voorstellen ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Corrupted

« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2004, 12:18:21 »
Ik vond vroeger groenten goor, maar sinds in vegan ben vind ik ze erg lekker. Misschien dat ik in het begin ook wel vlees miste, maar na een paar jaar gaat dat vanzelf over. Ik zou het nu serieus niet eens meer kunnen eten denk ik.

En ik ga voorlopig niet stoppen, alleen zondig ik heel soms als iemand een zak Lays chips heeft, dan eet ik er ook een paar.

True 'till death! :)

Fabian

« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2004, 12:29:25 »

Kwestie van NLP (neurolinguistisch programmeren.. sorry, het blijft een stoere term ;)). 't hangt er vanaf welke associatie je koppelt aan het vlees. Wanneer je gewend bent om de geur van vlees erg lekker te vinden kun je je de geur als smerig en weeïg proberen voor te stellen. Je kunt ook een gedachtekoppeling maken aan een varkentje dat geslacht wordt. Door zulke associaties kun je het redelijk snel afleren om vlees lekker te vinden. Als je daarentegen gaat lopen denken, als je vlees ruikt,  "het is wel zielig, maar het vlees is zo lekker" en alleen de "lekkere" geur van vlees tot je door laat dringen, dan ga je een stuk sneller voor de bijl.

Fabian

« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2004, 12:31:25 »
Dus dan kan je je het toch voorstellen ;)

Om maar in metasferen te blijven  :P : ze kan zich voorstellen dat anderen het zich kunnen voorstellen dat mensen vlees nog lekker vinden als je er goed over na hebt gedacht.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2004, 12:32:28 »
Kwestie van NLP (neurolinguistisch programmeren.. sorry, het blijft een stoere term ;)).

Tsjakka!

Corrupted

« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2004, 12:39:41 »

"Lays chips"???

Die zijn bijna allemaal niet vegan.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2004, 15:26:42 »
Herkenbaar! Mijn broer(tje) was 9 jaar vegetarier en eet nu weer volop vlees, terwijl hij veel fanatieker en agressiever was in zijn vegetarier zijn dan ik. Een van mijn vriendinnen is na 10 jaar gezwicht voor de kibbeling en de frikandel, maar eet verder niet zo veel vlees. Ik vind het heel moeilijk te accepteren dat mensen die zo dicht bij me staan en waar ik zo mee op 1 lijn zat, nu ineens tegenovergestelde dingen doen dan waar we het al die jaren zo ontzettend over eens waren.
Ik kan me niet voorstellen dat ik na 18 jaar vegetarier zijn ooit weer vlees ga eten (de weerzin is veel te groot) maar ik heb het er nog dagelijks moeilijk mee dat er heel veel lekkere dingen zijn die ik niet eet vanwege mijn principes. Ik hou zo enorm van lekker eten, en ik vond veel vlees erg lekker. De enige reden om geen veganist te worden is dat ik dan levensgevaarlijk sjacherijnig wordt omdat er dan NOG meer lekkere dingen zijn die ik niet eet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2004, 16:35:49 »
Mijn vrienden, die ik bekeerd heb :P, zijn vegetarier gebleven.

Ik vraag me ook af of je vrienden echt helemaal bij af zijn of dat ze zijn gaan minderen en/of overgestapt op biologisch vlees. Dan heb je toch wel een stukje winst geboekt toch?

Hoi ,
het rare is, ik ben door sommigen bekeerd ...  ??? en nu eten een aantal van hen weer vlees. en tuurlijk zijn ze niet overgestapt naar elke dag onbeperkt spare-ribs, maar bouwen ze het langzaam weer op (en koken ook nog wel vegetarisch). maar toch.. het is een beslissing: op een dag zeiden zij blijkbaar tegen zichzelf: ok ik ben geen vegetariër meer.

Ik kan het me ook niet voorstellen dat ik ooit weer vlees ga eten. Maar ik zie het het juist als verrijking van mijn leven dat ik geen vlees eet. dit klinkt nogal new age, maar ik bedoel: ik eet juist heel gevarieerd, ik ben me bewust van een aantal dingen en restaurants waar ze maar 1 vega(kaas) schotel op het menu hebben staan, daar moet je gewoon niet naar toe!  >:(

piek

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #18 Gepost op: 19 mei 2004, 16:51:43 »
Ik merk er eerlijk gezegd niks van. Was ik vroeger op m'n werk de enige die vegetarisch bestelde bij feestjes, nu zijn het er over het algemeen een stuk of vijf. Niet dat die zich nou allemaal vegetariër noemen, maar toch.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #19 Gepost op: 19 mei 2004, 17:58:57 »
En ik ga voorlopig niet stoppen, alleen zondig ik heel soms als iemand een zak Lays chips heeft, dan eet ik er ook een paar.

:o  :o Ik vind dat echt niet kunnen hoor! Lays, met melkpoeder!!  :P