Vegatopia Forum

Waarom wel melk?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #40 Gepost op: 31 mei 2004, 22:09:57 »
toen ik me eerste muisjes in de nieuwe kooi zette wisten ze niet wat ze overkwam, zo blij waren ze.

Dat is geweldig voor ze.. maar ik denk dat ze toch in vrijheid horen.
Verder moet je niet vergeten wat voor praktijken je zal stimuleren.. waar gaan de muisjes heen die niet zo "lief" en klein meer zijn.. etc etc maja  :(

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #41 Gepost op: 31 mei 2004, 22:19:56 »
waar gaan de muisjes heen die niet zo "lief" en klein meer zijn.. etc etc maja  :(
Als ze te oud worden dan wil niemand ze meer. Dus dan worden ze gevoerd aan slangen of gewoon nek omdraaien en in de prullenbak denk ik zo...
Stem op de Partij voor de Dieren

Cheryl

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #42 Gepost op: 31 mei 2004, 22:22:50 »
Tamme muizen kunnen niet in het wild leven, Jezle heeft een grote kooi en kan lekker klauteren en graven en knabbelen.
Dat stimuleren is dan indirect, tot een bepaalde hoogte houd ik er rekening mee wat indirect slecht voor dieren is of dierenleed stimuleerd maar als ik dat zou proberen met alles dan word ik gek en het is ook niet eens te doen. Waarschijnlijk zal ik over een tijd er meer tegen doen maar op het moment niet, sorry maar ik moet ergens de grens leggen en dan is die misschien nu vrij laag maar dat komt omdat ik veel aan me hoofd heb nu.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #43 Gepost op: 31 mei 2004, 22:24:38 »
waar gaan de muisjes heen die niet zo "lief" en klein meer zijn.. etc etc maja  :(
Als ze te oud worden dan wil niemand ze meer. Dus dan worden ze gevoerd aan slangen of gewoon nek omdraaien en in de prullenbak denk ik zo...

zoiets dacht ik al.. en het zou me niets verbazen als de verhouding tussen het aantal betaalde muizen en afgekeurde muizen ook nie best is..

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #44 Gepost op: 31 mei 2004, 22:30:13 »
zoiets dacht ik al.. en het zou me niets verbazen als de verhouding tussen het aantal betaalde muizen en afgekeurde muizen ook nie best is..
Denk dat je dat een beetje kan vergelijken met die kuikentjes in de bioindustrie. Op de lopende band waar mensen ze bekijken en na afkeuring een bak word ingeslingerd om ze te versnipperen.
Alleen dan wat meer handmatiger door de fokker zelf.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #45 Gepost op: 31 mei 2004, 22:30:50 »
Tamme muizen kunnen niet in het wild leven,
Nee en dat moet ook neit gebeuren.

Er zijn nu eenmaal huisdieren en dat moet men nou gewoon accepteren, maar men kan ook door opvangmuizen te huisvesten de handel in huisdieren en het fokken laten afnemen. Doordat mensen maar vragen enzo ontstaan juist die fokpraktijken waarvan je wel hoort. En wat je al zegt. Een bak met vele muizen er in in een dierenwinkel is het toonbeeld van handel. Zo goedkoop mogelijke huisvesting etc.

Je moet niet denken dat je dieren red door ze uit de dierenwinkel te halen. Maar ik zal mijn ogen openhouden als ik mensen in jouw omgeving zie die muizen aanbieden. Beter muizen opvangen dan dat je ze gaat kopen.

Eh dit topic ging over melk enzo eigenlijk he :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #46 Gepost op: 31 mei 2004, 22:35:51 »
Er zijn nu eenmaal huisdieren en dat moet men nou gewoon accepteren,

Er hoeven helemaal geen huisdieren te zijn, nergens voor nodig.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #47 Gepost op: 31 mei 2004, 22:38:16 »
Er hoeven helemaal geen huisdieren te zijn, nergens voor nodig.
Nee, maar het is er nu. En dan is het wel onze verantwoordelijkheid om wel voor degene die er nu zijn wel zorg te bieden. Dat is wat ik bedoel.
Tenzij je alle huisdieren wilt verzamelen en ze door de gehaktmachine wilt halen. Dan heb je geen huisdieren meer.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2004, 22:38:55 door Dragonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #48 Gepost op: 31 mei 2004, 22:40:22 »
Tenzij je alle huisdieren wilt verzamelen en ze door de gehaktmachine wilt halen. Dan heb je geen huisdieren meer.

Nee dat was niet mn plan.. ik snap je :)

En waarom je dan geen melk mag drinken is omdat voor melk dus ook soort van huisdieren nodig zijn.  :'(
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2004, 22:42:10 door Maud »

Cheryl

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #49 Gepost op: 01 juni 2004, 18:44:06 »
Ik heb nagevraagd maar bij het asiel waren geen muisjes en opvangtehuizen hebben ze hier niet helaas :'(

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #50 Gepost op: 01 juni 2004, 23:44:56 »
Ik heb nagevraagd maar bij het asiel waren geen muisjes en opvangtehuizen hebben ze hier niet helaas :'(

Soms moet je even geduld hebben, op dit forum werden nota bene nog geen paar weken terug nog ratjes aangeboden  :o

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #51 Gepost op: 03 juni 2004, 12:17:13 »
Cheryl, woon je toevallig dichtbij Utrecht? De db vangt daar regelmatig ook muisjes op.(www.dierenbescherming-uitrecht.nl)  En anders is een reisje er naar toe om ze op te halen het vast toch wel waard? Muisje Evert op hun pagina zoekt al heel lang een vriendje! :)
Ook andere (konijnen/knaagdieren)opvangen hebben regelmatig muisjes. Op www.konijnen.nl staat (links naar onder scrollen) een lijstje. Veel ervan hebben een eigen website waar ze ook een foto en beschrijving van de dieren zetten. En anders kan je ze ook bellen. Er is vast wel een opvang bij die dicht bij je huis zit!

Groetjes, Isa

« Laatst bewerkt op: 03 juni 2004, 12:17:36 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Cheryl

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #52 Gepost op: 03 juni 2004, 16:28:37 »
Dank je.
Ik woon in Landgraaf en heb geen auto en heb ook geen rijbewijs dus dan wordt het al een stuk lastiger helaas.
Ik zal anders de dierenbescherming bellen om te vragen of er ook een opvang in de buurt is maar bij het asiel had ik dat ook gevraagd en zei zeiden van niet. Een reisje naar Utrecht zijn ze zeker waard maar moet ook te doen zijn natuurlijk.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #53 Gepost op: 03 juni 2004, 21:16:00 »
Cheryl, woon je toevallig dichtbij Utrecht? De db vangt daar regelmatig ook muisjes op.(www.dierenbescherming-uitrecht.nl) Muisje Evert op hun pagina zoekt al heel lang een vriendje! :)


Wat belachelijk veel knijntjes hebben ze daar zeg  :o
Als ik een grote tuin had had ik ze allemaal opgehaald :(
En evert lijkt me echt lief zeg :D

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #54 Gepost op: 03 juni 2004, 21:51:25 »
Wat belachelijk veel knijntjes hebben ze daar zeg  :o
Als ik een grote tuin had had ik ze allemaal opgehaald :(

Dankzij al die 'fijne' mensen die hun tamme huiskonijntje dumpen over het hek van de kinderboerderij/een weilandje...  :-\
Allemaal ziektes, wormen en wonden hadden de meesten... snif!  >:(
'fish are friends, not food!'

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #55 Gepost op: 03 juni 2004, 21:55:42 »
Het leuke van dierenbescherming Utrecht is dat de dieren allemaal bij particulieren opgevangen worden, waardoor die het dier erg goed leren kennen en je dus alles over z'n karakter kunnen vertellen :)

edit: dit kunnen mensen dus ook gaan doen die in/dichtbij Utrecht wonen en veel van konijnen (willen) weten en houden, maar bijv. geen eigen huisdier willen. Je vangt dan steeds tijdelijk een of twee konijntjes op. De 'moeilijke gevallen' brengen ze vaak onder bij mensen met veel ervaring, dus het hoeft niet moeilijk te zijn :)  Naja, behalve het afscheid dan steeds...  :'(  :-*
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2004, 21:58:44 door Viz »
'fish are friends, not food!'

demiseXofXaXlove

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #56 Gepost op: 17 juni 2004, 22:16:58 »

Het argument van de on- of vaker tegennatuurlijkheid van allerlei handelingen is te vaak gebruikt om nog serieus te kunnen nemen. Het hangt er maar net van af wat je 'natuurlijk', oftewel eigenlijk gewoon 'normaal' vindt. Maar ja, een argument op basis van een eigen oordeel draagt natuurlijk absoluut niet de kracht van een argument dat zich erop beroept dat iets finaal tegen de kosmische orde ingaat...

Iemand kan toch gevoelsmatig beslissen dat iets onnatuurlijk aanvoelt en het om die reden vermijden? Er hoeft niet overal een ethische discussie van gemaakt te worden?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #57 Gepost op: 17 juni 2004, 22:22:14 »
Iemand kan toch gevoelsmatig beslissen dat iets onnatuurlijk aanvoelt en het om die reden vermijden? Er hoeft niet overal een ethische discussie van gemaakt te worden?
Vertel dat tegen Iknik.

En dan nog heb ik bezwaar tegen het gebruik van het woord 'onnatuurlijk'.

En uiteindelijk moet elke beslissing die je maakt wel onderworpen kunnen worden aan (ethisch) onderzoek, denk je niet? Ik sluit niet uit dat er onderwerpen zijn waar geen uitsluitsel over te verkrijgen is, maar dat zou je er niet van moeten weerhouden om het niet te proberen.

Okee, sommige dingen zijn het gewoon niet waard, maar je weet ook misschien wel hoe het met discussies op internet kan gaan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

demiseXofXaXlove

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #58 Gepost op: 17 juni 2004, 22:36:08 »
Vertel dat tegen Iknik.
Bij deze  ;) !

En dan nog heb ik bezwaar tegen het gebruik van het woord 'onnatuurlijk'.
Hey, it's a free country!

En uiteindelijk moet elke beslissing die je maakt wel onderworpen kunnen worden aan (ethisch) onderzoek, denk je niet? Ik sluit niet uit dat er onderwerpen zijn waar geen uitsluitsel over te verkrijgen is, maar dat zou je er niet van moeten weerhouden om het niet te proberen.
Ethisch onderzoek gebeurt vaak op een rationele manier. Zoals het voorbeeld van Peter Singer die stelt dat (bepaalde) gehandicapten gelijk kunnen worden gestelt met primaten. Klinkt rationeel erg geloofwaardig, maar er zijn niet veel mensen die dat in de praktijk ook zullen toepassen. Waarom niet? Omdat er nog zoiets is als gevoel. En gevoel is niet rationeel. Dat was de nuance die ik alleen maar wilde aangeven.

Okee, sommige dingen zijn het gewoon niet waard, maar je weet ook misschien wel hoe het met discussies op internet kan gaan.
Dat weet ik inderdaad. En die discussies zijn vaak zeer vermoeiend. Het valt me op dat die discussies hier niet vaak voorkomen, of ben ik er gewoon nog niet lang genoeg  :) ?

Offline Anne

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #59 Gepost op: 13 juli 2004, 15:33:18 »
In een relatie is het belangrijk om respect voor elkaar te hebben, en te tonen, daar moet de basis van de discussie in liggen. (Misschien wel makkelijker gezegd dan gedaan)

(sorrie dat ik weer on-topic ga)

Dit geldt natuurlijk ook andersom. Probleem is dat het mij steeds moeilijker valt respect te hebben voor vlees-eten. Misschien omdat mijn vegetarier-zijn in de 6/7 jaar dat ik het ben meer is veranderd van enkel een eetwijze in een soort leefwijze en dat ik met alles en het geheel veel bewuster bezig ben. Vandaar ook mijn twijfels misschien vegan te worden. Of parttime-vegan, om het verborgen te kunnen houden voor familie etc.