Vegatopia Forum

Waarom wel melk?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #20 Gepost op: 20 mei 2004, 10:22:00 »
Maar goed, er zijn natuurlijk wel meer dingen onnatuurlijk, vliegen is inderdaad ook onnatuurlijk en daar is je lichaam ook niet op gebouwd. Daarom lijkt het me ook niet goed voor je om wekelijks te vliegen. Maar er worden tenminste geen dieren voor gebruikt.

Niet?!!
En al die milieuschade, aanleg van grote vliegvelden, geluidsoverlast ed?...   Of tellen dieren alleen mee als je ze direct 'ziet' ?!

Tzelfde verhaal vind ik trouwens ook opgaan voor als je geen max-havelaar (en eko) koffie en bananen koopt, en het kopen/dragen van goud, maar dat terzijde...  
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2004, 10:22:56 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Toeps

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2004, 10:26:36 »
Maar goed, er zijn natuurlijk wel meer dingen onnatuurlijk, vliegen is inderdaad ook onnatuurlijk en daar is je lichaam ook niet op gebouwd. Daarom lijkt het me ook niet goed voor je om wekelijks te vliegen. Maar er worden tenminste geen dieren voor gebruikt.

Niet?!!
En al die milieuschade, aanleg van grote vliegvelden, geluidsoverlast ed?...   Of tellen dieren alleen mee als je ze direct 'ziet' ?!

Tzelfde verhaal vind ik trouwens ook opgaan voor als je geen max-havelaar (en eko) koffie en bananen koopt, en het kopen/dragen van goud, maar dat terzijde...  
Ja, ook wel natuurlijk, maar dan indirect.
Als je over alles gaat nadenken kun je beter zelfmoord plegen, want je bent altijd een last voor de planeet. De verwarming van je huis, je vervoer, je werk... De meeste dingen vervuilen het milieu en verpesten de aarde.
Ik ben niet iemand die vaak met de auto gaat, ik pak bijna altijd de fiets, maar ik heb wel verwarming in mijn huis bijvoorbeeld.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #22 Gepost op: 20 mei 2004, 10:41:06 »
.. gaan we niet een beetje off-topic??  :-\
Eet gezond & eet taartjes

Altruism

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #23 Gepost op: 20 mei 2004, 11:18:54 »
Maar dan krijg ik het hele verhaal over het kutleven van de koeien, de gefrustreerde zwangerschappen en de vermoorde stiertjes.

Ojah! Wat zijn dat voor barbaren zeg! Ze weten het zo goed hoe erg het is en zelf drinken ze wel melk :confused:

Op z'n minst gezegd nogal ahm... opmerkelijk inderdaad.

Lovelocker doet het hier af als "flauw", ik zou zelf liever kiezen voor het woord "hypocriet". Uiteindelijk zijn we dit allemaal wel in meer of mindere mate, omdat het onmogelijk is om volledig consquent te zijn in onze opvattingen en gedragingen (en het lijkt er maar al te vaak op dat we dit van onszelf maar vooral van elkaar verwachten), maar dit soort voorbeelden springen er voor mij wel uit. Een ander iets verwijten (het bijdragen aan dierenleed) terwijl je zelf hetzelfde doet en dan nog in hogere mate ook, dit is het epitoom van hypocrisie.

Degenen die zich het leed van dieren aantrekken en er zo min mogelijk aan willen bijdragen behoren kennelijk dus (nagenoeg) 100% consequent te zijn in deze overtuiging, anders zijn ze hypocriet bezig, aldus de omnivoor. Zelf hoeft de omnivoor zich echter geen zorgen te maken om het consequent handelen op dit punt, aangezien men redeneert dat dierenleed een, voor hen, noodzakelijk kwaad is, of dat ze het zelfs helemaal niet als "kwaad" zien. Dat is voor mij juist de weg van de minste weerstand, het is altijd makkelijker om voor jezelf, voor het eigen belang, te kiezen. Vanuit dit standpunt is het voor sommigen heel makkelijk om anderen dingen te verwijten terwijl een kritische blik naar zichzelf ver te zoeken is.

Overigens, als het niet het drinken van melk betreft dan is het wel het eten van planten waar je je over zult moeten verantwoorden. ;) Daarbij wordt dan voor het gemak vergeten dat men zelf ook planten eet en is men onwetend van het feit dat voor de productie van elke kilo dierlijk voedsel ook plantaardig voedsel nodig is en in de meeste gevallen (vooral bij vlees van runderen en varkens) is de verhouding hierbij geen zeker 1:1 maar eerder 1:7. Dus of je nu om planten of om dieren geeft of om beiden, vegetariërs en veganisten veroorzaken hoe dan ook minder schade (hoewel het resultaat hiervan op indivueel niveau maar moeilijk herkenbaar is) door hun voeding. Maar goed, ook als veganist ontkom je dus niet aan mensen die zich er goed bij voelen om je te wijzen op "inconsequent handelen" en zich daarbij baseren op allerlei drogredeneringen, waaronder dus "het op de man spelen".

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2004, 16:24:48 »
Mensen hebben altijd comentaar en willen het laatste woord hebben. Misschien wel om het weg te schuiven dat ze zelf volop gebruik maken van de bio industrie? Ik weet het niet hoor,raad maar,kan niet in die mensen kijken.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Anne

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2004, 15:56:41 »
Iedereen iig bedankt voor de reacties  :)
Met hemelvaart het hele weekend met die familie in een huisje gezeten. Op mijn reactie waarom ze er dan zelf nog wel meer gebruik van maakten kreeg ik terug dat ze dieren niet als dieren zien maar als producten.. >:( Toen gezegd dat ik dat barbaars vond en dat ze zich er niet zo mee moesten bemoeien. Dat was dus het einde van de discussie dus het scheelde wel iets. Ik moet misschien leren me niet direct zo aangevallen te voelen. En het probleem van met mn vriendje is datie normaal wel respect voor mn vegetarier-zijn heeft, maar zich in het bijzijn van zn broers altijd moet bewijzen :nosmile:

maar het hielp dus wel wat. En volgend jaar ga ik op mezelf wonen, dan ga ik denk ik wel een poging doen mn melk gebruik af te bouwen. Als ik dat nu thuis zou doen zouden mn ouders echt flippen namelijk..
En voor de eitjes, mn ouders hebben hier kippen in de tuin lopen die het volgens mij prima naar hun zin hebben. Ik kan er echt geen probleem in zien de eitjes te gebruiken die ze toch elke dag wel leggen.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #26 Gepost op: 31 mei 2004, 18:53:07 »
En het probleem van met mn vriendje is datie normaal wel respect voor mn vegetarier-zijn heeft, maar zich in het bijzijn van zn broers altijd moet bewijzen :nosmile:

Waarom pik je dat? Ik neem aan dat je in een goede relatie, waarbij sprake is van wederzijds respect, hierover kan praten. Als jij aangeeft het niet tof te vinden dat hij jou belachelijk maakt/uitdaagt hierover in gezelschap, dan zou ie dat niet meer moeten doen.

Cheryl

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #27 Gepost op: 31 mei 2004, 20:42:02 »
Op mijn reactie waarom ze er dan zelf nog wel meer gebruik van maakten kreeg ik terug dat ze dieren niet als dieren zien maar als producten.. >:( Toen gezegd dat ik dat barbaars vond en dat ze zich er niet zo mee moesten bemoeien.

Dat heb ik nou nooit gesnapt hoe iemand dieren als een produkt kan zien.
En als zulke mensen dan huisdieren hebben, zien ze die dan ook als produkten?
Sorry maar dat begrijp ik niet.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #28 Gepost op: 31 mei 2004, 21:16:30 »
Dat heb ik nou nooit gesnapt hoe iemand dieren als een produkt kan zien.
Doe je zelf toch ook? Of heb ik het mis dat je een muisje gaat kopen?
Stem op de Partij voor de Dieren

Cheryl

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #29 Gepost op: 31 mei 2004, 21:27:54 »
Dat heb ik nou nooit gesnapt hoe iemand dieren als een produkt kan zien.
Doe je zelf toch ook? Of heb ik het mis dat je een muisje gaat kopen?

Klopt dat ik 3 muisjes ga kopen maar ze zijn dan geen produkten dan hoor. Ik zie Nicky en Jezle net als alle dieren als levende wezens, beide heb ik trouwens niet zelf gekocht ofzo maar Nicky hebben we met de fles groot moeten brengen omdat ze toen ze nog maar waarschijnlijk een dag oud was van de moeder gehaald was, Jezle is van me zusje en haar vriend geweest, haar vriend mishandelde ze en me zusje kon ze niet houden dus nam ik ze, omdat ik alleen Jezle nou heb zit hij alleen en is hij eenzaam dus het worden zijn vriendjes. Geen produkten dus. Zou Jezle alleen hadden kunnen leven zonder eenzaam te zijn dan had ik geen muisjes meer genomen.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2004, 21:29:10 door Cheryl »

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #30 Gepost op: 31 mei 2004, 21:32:35 »
Zou Jezle alleen hadden kunnen leven zonder eenzaam te zijn dan had ik geen muisjes meer genomen.

Maar waaaaarom kopen  ???  De dierenbescherming heeft genoeg muisjes die een thuis zoeken hoor..

Cheryl

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #31 Gepost op: 31 mei 2004, 21:38:47 »
Citaat

Maar waaaaarom kopen  ???  De dierenbescherming heeft genoeg muisjes die een thuis zoeken hoor..
Citaat
Als ik in de buurt muisjes kan vinden die een nieuw tehuisje zoeken dan super graag natuurlijk en heb er ook al voor gekeken en zal morgen naar de asielen in de buurt bellen, die willen ook wel es tamme muizen hebben alleen vervoer is een beetje een probleem en het moeten echt mannetjes zijn en heel jong omdat ze dan makkelijker wennen en ongeveer even oud, het liefst die elkaar al kennen dat geeft minder stress en slaagt het introduceren beter, owja en mogen niet allemaal hetzelfde uitzien want ik moet ze wel uit elkaar kunnen houden en ze moeten natuurlijk gezond en lief zijn voor andere muisjes.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #32 Gepost op: 31 mei 2004, 21:38:51 »
Klopt dat ik 3 muisjes ga kopen maar ze zijn dan geen produkten dan hoor.
Jawel. Het is een consumentenproduct. Je kan het kopen.

Of je het nou als dier ziet maakt niet uit. Voor de fokker/winkelier is het een product en zo blijft het gezien worden zolang mensen dat kopen. Het is anders als je gewoon muisjes haalt bij een opvang of van een nestje wat er per ongeluk bij iemand is gekomen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Cheryl

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #33 Gepost op: 31 mei 2004, 21:41:09 »
Klopt dat ik 3 muisjes ga kopen maar ze zijn dan geen produkten dan hoor.
Jawel. Het is een consumentenproduct. Je kan het kopen.

Of je het nou als dier ziet maakt niet uit. Voor de fokker/winkelier is het een product en zo blijft het gezien worden zolang mensen dat kopen. Het is anders als je gewoon muisjes haalt bij een opvang of van een nestje wat er per ongeluk bij iemand is gekomen.

Dat is zo maar dan ziet die fokker/winkelier ze als produkt, niet ik.
Het liefst zou ik ook van iemand anders overnemen hoor in plaats van dat het fokt als produkt dan en zal ook eerst kijken of dat mogelijk is, van iemand anders overnemen.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #34 Gepost op: 31 mei 2004, 21:48:09 »
die willen ook wel es tamme muizen hebben alleen vervoer is een beetje een probleem en het moeten echt mannetjes zijn en heel jong omdat ze dan makkelijker wennen en ongeveer even oud, het liefst die elkaar al kennen dat geeft minder stress en slaagt het introduceren beter, owja en mogen niet allemaal hetzelfde uitzien want ik moet ze wel uit elkaar kunnen houden en ze moeten natuurlijk gezond en lief zijn voor andere muisjes.

mm je stelt wel heel veel eisen!  :o
Jezle is natuurlijk belangrijk maar ik zou echt niet die muisjes kopen.. :eh:
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2004, 21:49:27 door Maud »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #35 Gepost op: 31 mei 2004, 21:48:52 »
Dat is zo maar dan ziet die fokker/winkelier ze als produkt, niet ik.
Het liefst zou ik ook van iemand anders overnemen hoor in plaats van dat het fokt als produkt dan en zal ook eerst kijken of dat mogelijk is, van iemand anders overnemen.

Nou kopen betekent toch wel indirect dat je ze als product ziet. Hetzelfde zou zijn als ik een nieuwe tv koop en dit geen product vind, maar wel er voor betaal.
Nee, het is gewoon een product. Je consumeert het...

Ik denk dat als je contact opneemt met de dierenbescherming dat ze wel wat muizen hebben of dat ze wel adressen weten van muizenopvang. Verhandeling van de dieren stimuleer je dan alleen maar. En heoveel koste een muis? 50 cent ofzo. Dat zijn geen prijzen voor leven. Eigenlijk hoort leven geen prijs te hebben...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #36 Gepost op: 31 mei 2004, 21:51:33 »
Dat is zo maar dan ziet die fokker/winkelier ze als produkt, niet ik.

Jij kan het ondertussen wel zo zien maar door die fokker te betalen zorg je ervoor dat hij dieren als producten kan blijven behandelen! Echt geeeeen goede zaak!  :'(

Wat Dragonfly zegt  :)

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #37 Gepost op: 31 mei 2004, 21:53:48 »
Dat is zo maar dan ziet die fokker/winkelier ze als produkt, niet ik.

Ik vind t argument een beetje lijken als: Het maakt niet uit dat ik vlees eet want het dier is toch al dood..   :-\

Cheryl

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #38 Gepost op: 31 mei 2004, 21:56:35 »
Dat is zo maar dan ziet die fokker/winkelier ze als produkt, niet ik.

Ik vind t argument een beetje lijken als: Het maakt niet uit dat ik vlees eet want het dier is toch al dood..   :-\
Ik zie er toch een groot verschil tussen.

Cheryl

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #39 Gepost op: 31 mei 2004, 22:04:57 »
die willen ook wel es tamme muizen hebben alleen vervoer is een beetje een probleem en het moeten echt mannetjes zijn en heel jong omdat ze dan makkelijker wennen en ongeveer even oud, het liefst die elkaar al kennen dat geeft minder stress en slaagt het introduceren beter, owja en mogen niet allemaal hetzelfde uitzien want ik moet ze wel uit elkaar kunnen houden en ze moeten natuurlijk gezond en lief zijn voor andere muisjes.

mm je stelt wel heel veel eisen!  :o
Jezle is natuurlijk belangrijk maar ik zou echt niet die muisjes kopen.. :eh:

Veel eisen misschien maar wel logisch op de lange termijn, als Jezle overlijdt dan zal die andere muis alleen zitten en om dat te voorkomen dus meerdere muisjes en dat vinden ze ook gezelliger vaak. Vandaar ook rond de zelfde leeftijd. En mannetjes omdat Jezle een mannetje is en ik geen nestjes wilt.
Ik zie het toch wat anders dan jou maar hou jij het ziet snap ik ook, het liefst neem ik ze van iemand over maar als ik geen muisjes in de buurt vind dan wordt het toch een dierenwinkel. Het is natuurlijk niet goed en het stimuleerd wel weer tot meer fokken maar die 3 muisjes zullen wel een beter leven krijgen, ik heb ze er vaker met 25 tot 30 muisjes in een klein bakje zien zitten, toen ik me eerste muisjes in de nieuwe kooi zette wisten ze niet wat ze overkwam, zo blij waren ze.
En leven hoort geen prijs te hebben nee, dat is zo maar als Jezle er vrolijker door wordt en een beter leven en die 3 muisjes zullen ook een goed leven hebben dan heb ik het er voor over (en dan heb ik het over het principe om voor ze te betalen en niet om het geld zelf).
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2004, 22:09:04 door Cheryl »