Vegatopia Forum

Waarom wel melk?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #160 Gepost op: 01 augustus 2004, 10:45:10 »
Maar zoals ik zeg lijk je het ook goed te vinden als ze nieuwe dieren uit de natuur halen en deze domesticeren. Immers zouden ze dan gelukkiger zijn, tenminste dat zeg je.


Waar haal je dat vandaan? Mag ik een quote van mijn hand zien waarin ik beweer dat het okee is om dieren uit het wild te plukken?

Overigens heb je het over fokken. Mijn katten komen allebei uit het asiel en zijn allebei "geholpen". Daar ben je uiteraard ook tegen want nu is voor ze bepaald dat ze geen kittens zullen krijgen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #161 Gepost op: 01 augustus 2004, 10:55:28 »
Heel wat honden en katten leven zeer tevreden bij hun baasjes en als ze konden kiezen, zouden ze niet anders kiezen.
Dat weet je natuurlijk niet... als de dieren zouden weten hoe de mens met dieren en hun soortgenoten om gaat enzo, dan zouden ze best weleens anders kunnen denken.

Citaat
Het beeld van de natuur is bij veel mensen wat romantisch, zachtjes uitgedrukt. Terwijl de natuur behalve mooi, uiterst wreed is. Onder de parasieten zitten, noemde ik al.
Lijden hoort bij het leven. Of het wreed is of niet maakt me echt niet uit. Het gaat me om het gedrag van de mens ten opzichte van de dieren en natuur. Deze is respectloos. Alle dieren worden behandeld als objecten en niet als levende wezens. Als er weer een diersoort populair is, dan halen ze even makkelijk die diersoorten uit het wild om ze verkopen (slangen, uilen, clownvissen, etc). Of ze fokken snel bij zodat er genoeg aanbod is (dalmatierhonden e.d.). Wat resulteert in weer leed, overvolle asiels, etc. De natuur word maar opzij geschoven voor de projecten van de mens. En als er 1000 diersoorten uit sterven per jaar ligt er niemand wakker van. Alles mogen doen met dieren (en planten) vind ik onjuist.

Citaat
De vergelijking is natuurlijk een beetje absurd, maar als ik kan kiezen tussen mijn luxe leventje hier in Nld of gedumpt worden ergens in een tropisch regenwoud...wordt de makkelijkste keuze van mijn leven.

Voor de mens is het niet perse onjuist om voor de mensheid hier met luxe enzo te kiezen. Ik denk dat we best kunnen ontwikkelen, maar hoe met met de natuur om gaat is niet goed. Er word teveel 'genomen' en weinig tot geen 'teruggegeven'. Kortom geen balans.

Daarnaast jij mag en kan kiezen. De (huis)dieren niet. Die worden allemaal op de wereld gezet omdat mensen een huisdier hebben. Fokkers die tig dieren fokken en zo meer aanbod hebben dan vraag. Dieren die niet meer verkocht worden word de nek omgedraaid, alleen maar omdat de handel in dieren zo gaat. Niet veel anders dan de handel in andere producten.
De (huis)dieren leven soms wel aangenaam, maar als de kosten te hoog worden voor een operatie dan is een spuitje wat interessanter voor het baasje (goedkoper dus).
En waar in de natuur het gevaar zit in een roofdier, zit bij huisdieren het gevaar in de mens en of ze tevreden met het dier zijn, genoeg geld hebben of nog het dier interessant vinden etc.
Stem op de Partij voor de Dieren

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #162 Gepost op: 01 augustus 2004, 11:04:15 »
Wat een aannames toch weer voor iemand die zelf niet eens huisdieren heeft. FYI...vorig jaar heb ik maar liefst 850 euro (ja, achthonderdvijftig ja)neergeteld om de kat van mijn moeder te helpen. Hij had een operatie aan zijn poot nodig omdat zijn vorige baasje hem met een ontwrichte heup hadden laten lopen. Ja, een spuitje was inderdaad veel goedkoper geweest maar in mijn familie zijn we echte dierenliefhebbers dus ik heb voor de dure optie gekozen. Dat geld was eigenlijk bedoeld voor mijn verhuizing (ik ging toen net op mezelf wonen) maar ben blij dat ik heb kunnen helpen. Casper is namelijk een stuk gelukkiger geworden nu hij geen pijn meer heeft en normaal kan lopen. Maar ik ga hierover met jou niet meer verder in discussie want het is mij wel duidelijk dat je met oogkleppen op loopt en alleen maar de negatieve dingen wilt zien. Trap je in het echte leven ook overal tegenaan?
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2004, 11:05:16 door Chantal »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #163 Gepost op: 01 augustus 2004, 11:05:48 »
Waar haal je dat vandaan? Mag ik een quote van mijn hand zien waarin ik beweer dat het okee is om dieren uit het wild te plukken?
Nou katten etc. zijn vroeger ook uit het wild geplukt. En daarna na jaren fokken etc. gedomesticeerd. Als je nu een dier weer uit het wild haald en zo ermee aan de slag gaat dan zal die net zo worden als een ander huisdier. En is het normaal om die dieren te houden. Dus ik nam aan dat je dat dan ook ok vind. Ze zouden immers net zo gelukkig kunnen zijn als je katten enzo... geen zorgen aan roofdieren e.d. wat jullie allemaal noemen dus.  dan zou je ze natuurlijk redden uit die wrede natuur...

Citaat
Overigens heb je het over fokken. Mijn katten komen allebei uit het asiel en zijn allebei "geholpen". Daar ben je uiteraard ook tegen want nu is voor ze bepaald dat ze geen kittens zullen krijgen.

Nou ik zou het al beter vinden als mensen dieren uit het asiel halen. Dan krijgen die dierenhandelaren niet zovee omzet en gaan ze failliet (voorlopig nog niet met al die dierenliefhebbers).
Dat ze 'geholpen' zijn is natuurlijk kiezen tussen 2 kwaden. Je wilt natuurlijk niet dat katten maar gaan voortplanten omdat er dan nog meer katten rondlopen en ze allemaal ook weer in asiels terechtkomen.
Maar ergens is het natuurlijk ook weer een voorbeeld van dat een huisdier weinig keuzes heeft over zijn lijf ook.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #164 Gepost op: 01 augustus 2004, 11:10:09 »

Zucht.....  :yawnee:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #165 Gepost op: 01 augustus 2004, 11:13:05 »
Wat een aannames toch weer voor iemand die zelf niet eens huisdieren heeft.
Hier in huis staat nog een 17-jarige goudvis (die aan mij toebehoort, zoals men dat 'zegt') en schildpadden van mijn broer.
Vroeger vele huisdieren hier gehad. Hamsters, konijnen, parkieten.

Citaat
FYI...vorig jaar heb ik maar liefst 850 euro (ja, achthonderdvijftig ja)neergeteld om de kat van mijn moeder te helpen. Hij had een operatie aan zijn poot nodig omdat zijn vorige baasje hem met een ontwrichte heup hadden laten lopen. Ja, een spuitje was inderdaad veel goedkoper geweest maar in mijn familie zijn we echte dierenliefhebbers dus ik heb voor de dure optie gekozen. Dat geld was eigenlijk bedoeld voor mijn verhuizing (ik ging toen net op mezelf wonen) maar ben blij dat ik heb kunnen helpen. Casper is namelijk een stuk gelukkiger geworden nu hij geen pijn meer heeft en normaal kan lopen.  
goedzo, maar hoeveel lopen er daar van rond.... op een dierenforum waar ik rondhang gaan mensen bijvoorbeeld wel redelijk ver qua geld, maar iedereen heeft een grens.

Citaat
Maar ik ga hierover met jou niet meer verder in discussie want het is mij wel duidelijk dat je met oogkleppen op loopt en alleen maar de negatieve dingen wilt zien. Trap je in het echte leven ook overal tegenaan?
Ik loop niet met oogkleppen op...tenminste zo kan jij het zien, maar dat kan ik ook over jou zeggen.
Daarnaast zie ik niet overal negatieve dingen in hoor. Als mensen dieren nemen uit het asiel vind ik dat al een positieve ontwikkeling.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #166 Gepost op: 01 augustus 2004, 11:18:09 »
Veilig zijn, warmte, lekker en op tijd eten en drinken...daar zal ook menig dier van dromen. Maar ja: je bent een fundi in deze, hè. Met fundi's discussiëren is moeizaam. Maar misschien is er nog ergens een spoor van twijfel...
de tuin: dat ben ik

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #167 Gepost op: 01 augustus 2004, 11:21:12 »
Tutti, come closer... and let us all hug. Grouphug!

 :P :-*

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #168 Gepost op: 01 augustus 2004, 11:22:25 »
Veilig zijn, warmte, lekker en op tijd eten en drinken...daar zal ook menig dier van dromen. Maar ja: je bent een fundi in deze, hè. Met fundi's discussiëren is moeizaam. Maar misschien is er nog ergens een spoor van twijfel...

nou je kan me zo wel vinden, maar dat is omdat ik gewoon een sterke andere mening heb. Net als jullie blijkbaar. Is dat anders? Of is het omdat ik een andere mening heb dan de meerderheid van de mensen / maatschappij?
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #169 Gepost op: 01 augustus 2004, 11:24:33 »

'k Moet aan ridders en windmolens denken.  8)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #170 Gepost op: 01 augustus 2004, 11:25:28 »
 ???
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #171 Gepost op: 01 augustus 2004, 12:00:30 »
...want het is mij wel duidelijk dat je met oogkleppen op loopt en alleen maar de negatieve dingen wilt zien.

En in jouw geval positieve dingen?
Laten we voor Annemiekes oplossing gaan... :)
:koffie: 35, nog steeds veg@

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #172 Gepost op: 01 augustus 2004, 12:25:19 »
Ik ben niet blind voor de negatieve dingen. Helaas worden er nog altijd teveel dieren slecht behandeld. Ik ben op de hoogte van dieren die worden gedumpt, in een opwelling worden aangeschaft, worden verwaarloosd... Ik ben ook tegen het importeren van exoten en dergelijke. Zal nooit een dier bij een fokker kopen, een eekhoorn/papegaai/reptiel/etc in huis halen of een dier zomaar wegdoen. Sterker nog, ik ben allergisch voor katten maar zou ze nooit naar het asiel brengen. Tenslotte kan ik medicijnen nemen maar een dier moet maar weer een nieuw baasje zien te vinden.

Maar mensen zoals Dragonfly lijken wel alleen maar de negatieve dingen te zien en gaan er bij voorbaat al vanuit dat mensen slecht zijn voor de dieren die ze onder hun hoede hebben. Dat stuit me tegen de borst en eerlijk gezegd voel ik me door sommige uitspraken persoonlijk aangevallen. Misschien heb ik wel te lange tenen ofzo maar sommige mensen weten overduidelijk niet wat nuance is...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #173 Gepost op: 01 augustus 2004, 13:04:38 »
Waar haal je dat vandaan? Mag ik een quote van mijn hand zien waarin ik beweer dat het okee is om dieren uit het wild te plukken?
Nou katten etc. zijn vroeger ook uit het wild geplukt. En daarna na jaren fokken etc. gedomesticeerd.

hmm, ik had ergens gelezen (weet niet meer waar helaas, dus kan t niet opzoeken en bekijken of t een beetje acceptabele bron is) dat een heleboel huisdieren gewoon in huis kwamen wonen, omdat t daar warmer was dan buiten en er ook muizen e.d. zaten, later is er natuurlijk wel mee gefokt
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #174 Gepost op: 01 augustus 2004, 13:11:21 »
Dat stuit me tegen de borst en eerlijk gezegd voel ik me door sommige uitspraken persoonlijk aangevallen. Misschien heb ik wel te lange tenen ofzo maar sommige mensen weten overduidelijk niet wat nuance is...

Het beste is om daarmee om te gaan. Zo kun je als vega kritiek krijgen van vleeseters en van veganisten. So be it. Jij doet waar jij je goed bij voelt en zelfs dit kan met de jaren veranderen.
De een is wat extremer dan de andere, maar dat geldt geloof ik voor alles.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #175 Gepost op: 01 augustus 2004, 13:25:26 »

'k Moet aan ridders en windmolens denken.  8)


Draak moet maar gaan googelen naar Don Quichotte en Sancho Pancha  :P
Je bent in woorden wel een beetje een fundi op dit stuk, tenminste m.i. In daden niet, mag ik hopen, al kun je dan makkelijk aan wapentuig komen  ;)
Het is misschien een te zwaar woord, daarom. Maar er lijkt geen enkele rek te zitten in je mening en tegenargumenten komen helemaal niet aan. Troost je, mocht ik je geraakt hebben: de echte fundi's hebben volgens mij geen enkel gevoel voor humor en dat heb jij wel.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2004, 13:31:35 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Corrupted

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #176 Gepost op: 01 augustus 2004, 14:22:40 »
Beetje triest eiegnlijk hoe dit tot een: 'hak zo hard mogelijk in op Dragonfly' thread(t?) is geworden toch? Ik heb respect voor zijn ideeen, en het lijkt mij dat hij er lang en diep over heeft nagedacht. Waarom zou hij in 1 dag van mening moeten veranderen? Ik vond de tegenargumenten lang niet altijd overtuigend of net zo doordacht als die van Dragonfly.  

Als je echt niks meer kunt verzinnen wat nog niet gezegd is, is het leuk om met woorden als 'fundi' en don quichotte zo te gooien blijkbaar. Het siert echter niemand.

Mijn ideeen hierover:

Laten we alle dieren vangen en in een dierenpark stoppen. Dan kunnen  de roofdieren vlees uit een fabriek eten, of een vleesvervanger zou nog beter zijn, en hoeven de kleine en aaibare diertjes niet meer bang te zijn om opgegeten te worden. We kunnen ze ook ontwormingsmiddelen etc. geven, zodat ze geen last meer van parasieten hebben. Dat zou dus het beste zijn voor het geluk, eten en leefomgeving van alle dieren. Volgens Poek en anderen is dit belangrijker dan de vrijheid die de dieren opgeven. Misschien zouden we ze zelfs een dak boven hun hoofd geven, dan voldoen ze aan de drie gestelde criteria.

Ik moet toegeven, het klinkt niet slecht. Eigenlijk zou ik het zelf ook wel willen, dat je zelf niets meer hoeft te doen, en dat er een hogere macht is die voor je zorgt, hehehe.

Maar goed, het gaat natuurlijk niet alleen om die ene kat waar iemand zo gek op is dat ie er 800 euro aan uit gaat geven (waar je veel meer andere dieren mee kan 'redden' ook nog). Het gaat om het idee dat de mens alles het beste weet, omdat wij 'intelligentie' hebben, en daarom andere dieren mogen bezitten, en mogen doen wat we willen met ALLE dieren, en alles wat leeft op aarde, want wij 'weten', en anderen niet. Dat idee staat geloof ik ook in de bijbel, en is in het verleden vaker gebruikt om kromme dingen recht te praten. Ik hou niet zo van ideeen van superioriteit, en gelukkig worden ze later vaak ook weer achterhaald.

Het gaat mij er helemaal niet om of een dier nou gelukkig is of niet in jouw huis (hoe je dat kan zien weet ik niet eens) het gaat om de ethische idee. Het hele concept van dieren die speciaal gefokt zijn om slaaf van de mens te zijn vind ik triest, onnodig en specicistisch. De een vind dat je goed voor deze dieren moet zorgen, de ander vind dat je ze af moet slachten en op moet eten. Ik zou zeggen, stop lekker met het fokken van koeien, honden varkens en katten alleen voor het plezier van ons mensen. (Ik zeg dus niet, laat al die koeien en katten maar los in het regenwoud :) )

Ja, mijn idee. Daar mag je het me eens zijn of niet, maar laten we het wel gezellig houden.

Edit: heb geprobeerd anderen geen dingen in de mond te leggen.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2004, 19:58:33 door Corrupted »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #177 Gepost op: 01 augustus 2004, 14:30:58 »
Het hele concept van dieren die speciaal gefokt zijn om slaaf van de mens te zijn vind ik triest, onnodig en specicistisch.

En ik vind mensen die anderen een mening in de mond leggen triest en onnodig.

Corrupted

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #178 Gepost op: 01 augustus 2004, 14:59:47 »
Bedoel je daar mij mee? Kan je misschien uitleggen wat je bedoelt?
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2004, 15:01:11 door Corrupted »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #179 Gepost op: 01 augustus 2004, 17:42:55 »
Maar mensen zoals Dragonfly lijken wel alleen maar de negatieve dingen te zien en gaan er bij voorbaat al vanuit dat mensen slecht zijn voor de dieren die ze onder hun hoede hebben. Dat stuit me tegen de borst en eerlijk gezegd voel ik me door sommige uitspraken persoonlijk aangevallen. Misschien heb ik wel te lange tenen ofzo maar sommige mensen weten overduidelijk niet wat nuance is...

Slecht zie ik vooral als weinig aandacht, geen goede verzorging etc... maar dat is niet bij alle mensen hoor. Ik spreek over de juistheid van dieren houden door de mensheid. En dat vind ik niet juist. Wat er nu aan dieren is, moet met alle respect behandeld worden. Maar ik zie liever dat de situatie van nu er niet zo zou zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren