Vegatopia Forum

Waarom wel melk?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #100 Gepost op: 28 juli 2004, 01:06:01 »
Mensen hoeven niet meteen te 'freaken' als ze denken dat een veganist een ander probeert te 'bekeren'!  Ik denk idd ook - zoals iemand eerder ook al zei -  dat veganisme een consequentere manier van leven is als je iets wilt veranderen aan het dierenleed.  Beginnen bij jezelf is altijd de eerste grote stap!  
niet iedereen wordt om dezelfde reden vegetarier/veganist
mij doet dierenwelzijn niet bijzonder veel, en ik vind t zeker geen reden om veganist te worden
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #101 Gepost op: 28 juli 2004, 01:19:25 »
Een echte reden waarom vegetariers geen veganist willen/kunnen worden heb ik nu nog steeds niet gevonden.  Ik denk dat vege's er tegenop zien om niet meer te kunnen deelnemen aan het sociaal eetgebeuren of zo.  Wat ik hier vooral veel heb gelezen is het feit dat kaas en eieren zo lekker zouden zijn...  Een beetje een egoïstische reden om 't te blijven verorberen, maar die keuze is natuurlijk aan iedereen!

Ik zie mijzelf bij het zijn van slechts een 'gewone' vegetarier ook een beetje als een voedselgehandicapte in het sociale leven. Je maakt het jezelf in deze gevallen niet makkelijker door ook kaas- en melkproducten af te wijzen, wat ik een prima reden vindt deze weg nog niet in te slaan. Misschien is dat meer iets voor de 'gevorderde' vegetarier die wat meer kunde opgedaan heeft, of iets van die strekking...?

Het is een hele nobele daad, maar voor mij (nu) een stapje te ver. Mijn melkinname is de laatste twee jaar vreselijk gedaald, maar iets als kaas zou ik toch niet snel willen missen. Ik ben een grote broodliefhebber en -eter, en zonder kaas zou ik niet snel weten wat ik nog meer op mijn brood kan / wil doen. (Ik ben overigens wel onwetend welke soja-alternatieven er voorhanden zijn...)

Het zal ongetwijfeld al wel eens ergens anders behandeld zijn, maar hoe staan de veganisten hier onder eieren van eigen kippen? Ik koop al jaren zelf geen eieren meer, maar krijg ze altijd van mijn ouders, die zelf kippen rond hun huis hebben scharrelen. Of moet / zal ik hier even een eigen onderwerp over openen...?

Om het even bij het onderwerp te houden dan maar, melk is in zijn eigen vorm iets wat ik nu wel kan missen. Zeker als ik met sojamelk hetzelfde kan. Hiermee bedoel ik een wolkje melk in mijn thee en met sojamelk een pap kunnen maken en af en toe verwerkt in deeg. Verder gebruik ik melk eigenlijk niet meer.

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #102 Gepost op: 28 juli 2004, 01:21:37 »
Wat me net even binnen schoot, een leuk weetje voor de wielerliefhebbers. Mijnheer Rasmussen is ook een fervent liefhebber van sojamelk. Zijn ploeggenoot Wauters is mede hierdoor ook sojamelk gaan drinken.

Blijkbaar is dat spul wel weg te krijgen. Ik ga het ook eens kopen (maar waar...) om het te proberen!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #103 Gepost op: 28 juli 2004, 01:23:14 »
Blijkbaar is dat spul wel weg te krijgen. Ik ga het ook eens kopen (maar waar...) om het te proberen!

Wat sojamelk? Gewoon bij elke supermarkt wel.

Sojamelk is wel lekker.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #104 Gepost op: 28 juli 2004, 01:24:41 »
als je pap wilt maken zoals brinta, moet je kindersojamelk nemen (die vind ik tenminste het lekkerst)

maar ik vind melk om te drinken heel lekker, maar dat kan nu dus niet, maar ik heb wel een paar keer soamelk geproefd, maar ik vind t niet echt lekker als er geen brinta doorheen zit
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #105 Gepost op: 28 juli 2004, 01:27:27 »
Ach, echt!?

Ik ben ook een ontzettende eikel als het op vinden van dingen aankomt. Zeker bij de nare gewoonte van supermarkten die denken hun handel met regelmaat anders neer te zetten. Maar ik was volstrekt onwetende dat een gangbare supermarkt dit spul verkocht. Staat het op een logische plek, denk je?

Ik koop nu 'houdbare melk' van de euroshopper. Ook niet echt te drinken in zijn eigen vorm, dus die verwerk ik ook. Zal sojamelk wel meevallen... (hoop ik)

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #106 Gepost op: 28 juli 2004, 01:28:49 »
maar ik heb wel een paar keer soamelk geproefd, maar ik vind t niet echt lekker

?
Lijkt mij ook niets...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #107 Gepost op: 28 juli 2004, 01:29:36 »
als je nu even twee dm naar rechts waarschijnlijk kijkt, dan zioe je de sojamelk staan

herkenbaar aan de grote letters "alpro soja"
in de koeling staat ook sojamelk, misschien dat die in een glas lekkerder is, maar de klanten die ik er over iotgehoord heb, beschreven een redelijk normale sojamelk-smaak, en waren ook niet bijster enthousiast (ik koop t voor mn man, die wil geen gewone melk meer drinken, ach, het gaat wel)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #108 Gepost op: 28 juli 2004, 01:30:24 »
maar ik heb wel een paar keer soamelk geproefd, maar ik vind t niet echt lekker

?
Lijkt mij ook niets...

als je eens weet hoeveel fouten ik er al uit heb gehaald voordat ik t poste

misschien moet ik t licht aan doen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #109 Gepost op: 28 juli 2004, 01:33:38 »
als je nu even twee dm naar rechts waarschijnlijk kijkt, dan zioe je de sojamelk staan

Jij weet niet dat mijn supermarkt een ongelooflijke niet logische indeling hanteert. Ik ga morgen gelijk kijken (en zoeken, en daarna de weg vragen) in ieder geval!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #110 Gepost op: 28 juli 2004, 01:34:44 »
Ik zie mijzelf bij het zijn van slechts een 'gewone' vegetarier ook een beetje als een voedselgehandicapte in het sociale leven. Je maakt het jezelf in deze gevallen niet makkelijker door ook kaas- en melkproducten af te wijzen, wat ik een prima reden vindt deze weg nog niet in te slaan. Misschien is dat meer iets voor de 'gevorderde' vegetarier die wat meer kunde opgedaan heeft, of iets van die strekking...?
Ik heb niet echt problemen daarmee... ik vind niet dat mijn omgeving een zodanige invloed moet hebben op welke keuze ik ga maken. wat de omgeving denkt van mijn keuze dat moeten hun weten en als ik daardoor melk/kaas e.d. moet afslaan als ze dat aanbieden, wat maakt dat dan uit? Moet iemand ook maar meeroken? Meezuipen? Nee, je zou dan gewoon een product (wat je slecht acht) niet nemen...
Lijkt me niet dat je sociaal leven er onder lijd. En anders heeft dat meer met de personen te maken waarmee je omgaat.

Citaat
Het is een hele nobele daad, maar voor mij (nu) een stapje te ver. Mijn melkinname is de laatste twee jaar vreselijk gedaald,
En de melkproductie groeit alleen maar :(

Citaat
maar iets als kaas zou ik toch niet snel willen missen. Ik ben een grote broodliefhebber en -eter, en zonder kaas zou ik niet snel weten wat ik nog meer op mijn brood kan / wil doen. (Ik ben overigens wel onwetend welke soja-alternatieven er voorhanden zijn...)
Nou je moet zelf die keuze maken. Maar ik begrijp soms ook niet echt waarom mensen zo gefixeerd zijn met eten en dan vooral de smaak. Tuurlijk iets moet lekker smaken, maar hoeveel lekkere dingen zijn er nog meer? Genoeg... in principe hoef je niet perse lekkere dingen te missen want er is nog genoeg meer. 'Lekker' vind ik dan ook een slappe reden eigenlijk.
Mensen stellen toch vooral 'lekker' boven de functie van eten vind ik. En ook boven leed. Maar goed dat is dan een beetje typisch mens.

Citaat
Het zal ongetwijfeld al wel eens ergens anders behandeld zijn, maar hoe staan de veganisten hier onder eieren van eigen kippen?
Eigen kippen??? Dus 'bezit'? Ik denk dat je daar wel kan raden hoe ik erover denk.  :)
Overigens hou ik helemaal niet van ei....

Citaat
Om het even bij het onderwerp te houden dan maar, melk is in zijn eigen vorm iets wat ik nu wel kan missen. Zeker als ik met sojamelk hetzelfde kan. Hiermee bedoel ik een wolkje melk in mijn thee en met sojamelk een pap kunnen maken en af en toe verwerkt in deeg. Verder gebruik ik melk eigenlijk niet meer.
Melk kan je helemaal vervangen. Er zijn verschillende sojamelk producten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #111 Gepost op: 28 juli 2004, 01:36:24 »
Ach, echt!?

Ik ben ook een ontzettende eikel als het op vinden van dingen aankomt. Zeker bij de nare gewoonte van supermarkten die denken hun handel met regelmaat anders neer te zetten. Maar ik was volstrekt onwetende dat een gangbare supermarkt dit spul verkocht. Staat het op een logische plek, denk je?

Ja gewoon bij de melk :) Hoewel bij de AH hier staat het een beetje op een apart rek. Bij de kleine pakjes drinken enzo.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #112 Gepost op: 28 juli 2004, 01:39:48 »
Ik ben ook een ontzettende eikel als het op vinden van dingen aankomt. Zeker bij de nare gewoonte van supermarkten die denken hun handel met regelmaat anders neer te zetten.

Ik kom haast nooit bij de supermarkt... dus ondertussen veranderen ze de plekken waar alles staat zo vaak dat alles weer op dezelfde plek staat als ik weer langs kom :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #113 Gepost op: 28 juli 2004, 01:39:58 »
als je nu even twee dm naar rechts waarschijnlijk kijkt, dan zioe je de sojamelk staan

Jij weet niet dat mijn supermarkt een ongelooflijke niet logische indeling hanteert. Ik ga morgen gelijk kijken (en zoeken, en daarna de weg vragen) in ieder geval!
als je euroshopper koopt, winkel je bij ah, en bij ah hebben ze een WORP, en die is overal min of meer t zelfde, want de marketingprinicipes zijn redelijk universeel

maar als je een franchisewinkel hebt, dan hebben ze misschien geen WORP, dat zou kunnen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #114 Gepost op: 28 juli 2004, 11:00:33 »
Blijkbaar is dat spul wel weg te krijgen. Ik ga het ook eens kopen (maar waar...) om het te proberen!

Wat sojamelk? Gewoon bij elke supermarkt wel.

Sojamelk is wel lekker.

Jazeker.. mmMMmm... Ik hou van mijn met chocolade, met een snufje kaneel in.. mmm...

of gewone ijskoud tijdens het zomer, ok als 't  heel heet is, het draait niet in je maag het als koeiën sap...

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

TessaJane

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #115 Gepost op: 28 juli 2004, 16:36:33 »
En je krijgt er ook geen slijmbek van, zoals bij melk.

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #116 Gepost op: 28 juli 2004, 17:08:36 »
Ik heb net gemerkt dat ik behoefte heb aan (soja)melk dat niet overkookt. Wat scoort sojamelk op dit vlak?

Bij de Hoogvliet geen sojamelk te vinden overigens. Ik zal spoedig de Albert Heijn eens onderwerpen aan een speurtocht.

TessaJane

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #117 Gepost op: 28 juli 2004, 17:11:38 »
Bij de Hoogvliet geen sojamelk te vinden overigens. Ik zal spoedig de Albert Heijn eens onderwerpen aan een speurtocht.

Niet? Bij onze Hoogvliet hebben ze 't wel, maar 't staat naast de koffiemelk. Ze hebben ook Alpro vla enzo. Maar dan houdt 't ook wel op. Geen cuisine-room-spullie enzo.

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #118 Gepost op: 28 juli 2004, 17:17:44 »
Mannen kunnen ook niets vinden. Ik zal wel weer niet goed genoeg gekeken hebben...

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #119 Gepost op: 29 juli 2004, 09:21:17 »
Ik vind havermelk en amandelmelk altijd errug lekker. Beter dan soyamelk, wat ik vrij smakeloos vind. Dit kan je in de reformwinkels vinden.
Ook heel erg geschikt om milk-shakes mee te maken!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)