Vegatopia Forum

Waarom wel melk?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Anne

Waarom wel melk?
« Gepost op: 18 mei 2004, 20:20:49 »
hallo,
Mijn vleesetende vriendje en zn familie hebben vaak de neiging om een discussie met me aan te gaan over het feit dat ik als vegetarier wel melk en eieren gebruik. Nou weet ik, ik ben geen veganist. Maar dan krijg ik het hele verhaal over het kutleven van de koeien, de gefrustreerde zwangerschappen en de vermoorde stiertjes.
Nou denk ik (misschien naief..) dat dat met biologische en bio-dyniamsche zuivel wel meevalt. En mn gevoel zegt ook dat melk lang zo erg niet is als vlees. Maar ik weet gewoon geen goede argumenten om dat te verantwoorden. Weet iemand ze misschien wel? of hebben die mensen gewoon gelijk..

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2004, 20:27:43 »
Ik denk dat alles wat je doet om dierenleed te verminderen heel mooi en goed is. Als vlees laten staan voor jou niet zo'n probleem is en melk wel, kan het zijn dat je ervoor kiest enkel de vlees te laten staan. Dat is al heel mooi, want dat is iig iets.
Melk zorgt inderdaad ook voor dierenleed. Bij biologisch is dat waarschijnlijk minder, maar inhoeverre drink/eet jij ook in de praktijk biologisch? (ook in koek en veel dingen zit melk verwerkt..).

Als veganist veroorzaak je minder dierenleed dan dat je melk enzo blijft drinken.. maar niet iedereen wil zo "ver" gaan. Dat kan toch. Wat een rare mensen.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2004, 20:29:37 »
Maar dan krijg ik het hele verhaal over het kutleven van de koeien, de gefrustreerde zwangerschappen en de vermoorde stiertjes.

Ojah! Wat zijn dat voor barbaren zeg! Ze weten het zo goed hoe erg het is en zelf drinken ze wel melk :confused:

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2004, 20:35:12 »
Je vleesetend vriendje en familie antwoorden dat je die discussie best aan wil gaan als zij veganist zijn geworden. Typisch een balk-splinter-verwijt. Beetje flauw.
Veganisten hebben sterke argumenten vanuit dierenwelzijn, maar er zijn nog andere overwegingen. Die Pb ik wel, geen zin in opnieuw een discussie hierover te voeren.
de tuin: dat ben ik

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2004, 21:23:04 »
Hoi,
mijn ervaring is dat 'de vleeseters' ons 'vegetariers' altijd maar lopen te stangen. Vaak zijn ze jaloers of hebben ze juist enorme respect voor je omdat je iets doet aan al dat leed! Sommige mensen uiten dat een beetje raar.
Eet gezond & eet taartjes

Toeps

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2004, 21:45:53 »
Ook al zou je maar 1 dag per week vlees laten staan... Iets is altijd beter dan niets. Melk is veel lastiger te vermijden dan vlees. Dat kan een goed argument zijn.

Ik gebruik trouwens geen melk, het is onnatuurlijk en niet gezond. Maar goed, dat is een andere discussie.

mel723

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2004, 00:12:51 »
Als jij je prettig bij je eetgewoonten voelt, is dat toch goed. Jij moet je toch niet per se aan hun verantwoorden? En zoals ook al is gezegd, er zijn helaas een aantal vleeseters die het nodig vinden om je te stangen, zo zit een collega regelmatig te zeiken over m'n schoenen (die overigens vegan zijn, maar dat terzijde) en of het niet erg is dat er beestjes in groenten hebben gezeten  ???

Heel irritant dus. Ik negeer dat soort mensen meestal maar gewoon, als je voor jezelf maar weet waarom je iets doet.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2004, 09:55:41 »
"Onnatuurlijk"..... IKNIK :roodmannetje:  :shutup:

Goh, wat is dat moeilijk... 1 dingetje dan: ga niet vliegen, is onnatuurlijk
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2004, 09:58:00 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2004, 10:55:00 »
hallo,
Mijn vleesetende vriendje en zn familie hebben vaak de neiging om een discussie met me aan te gaan over het feit dat ik als vegetarier wel melk en eieren gebruik. Nou weet ik, ik ben geen veganist. Maar dan krijg ik het hele verhaal over het kutleven van de koeien, de gefrustreerde zwangerschappen en de vermoorde stiertjes.
Nou denk ik (misschien naief..) dat dat met biologische en bio-dyniamsche zuivel wel meevalt. En mn gevoel zegt ook dat melk lang zo erg niet is als vlees. Maar ik weet gewoon geen goede argumenten om dat te verantwoorden. Weet iemand ze misschien wel? of hebben die mensen gewoon gelijk..

Als ze die discussie iedere keer aangaan en je hebt daar last van zou ik, als ik jou was, eens overgaan op de metacommunicatie, oftewel communiceren over de comunnicatie ipv ingaan op de discussie.
Kennelijk vinden ze het op de één of andere manier leuk je te stangen over dit onderwerp. Het is duidelijk dat het ze niet echt interesseert, dus argumenten zullen je niet veel verder helpen, ben ik bang. Als ze zo goed weten hoe'n kutleven die dieren hebben zouden ze heel wat meer respect verdienen door zelf vegetarier te worden dan jou aan te vallen dat je het niet goed genoeg doet.
Kortom, tijd om ze te vertellen dat je het heel vervelend vind dat ze je op deze manier aanvallen en ze vriendelijk te vragen om daarmee te stoppen.
 
Als je dat eng vind kan je ze ook zeggen dat ze in theorie gelijk hebben en dat je daarom niet begrijpt waarom zij niet, net als jij, vegetarier of zelfs veganist worden. Als ze antwoorden dat ze dat te moeilijk vinden of dat het geen zin heeft, zou je kunnen vragen in dan elk geval meer respect te tonen voor jou en je niet iedere keer aan te vallen op het feit dat je het niet goed genoeg doet in hun ogen. Jij doet in elk geval iets en dat kunnen zij niet zeggen.

En vraag in elk geval eens aan je vriendje of hij ermee kan stoppen en eens met zijn ouders kan praten om ermee te stoppen. Een beetje respect is wel het minste wat je kan verwachten van je vriend.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2004, 11:27:22 »
"Onnatuurlijk"..... IKNIK :roodmannetje:  :shutup:

Goh, wat is dat moeilijk... 1 dingetje dan: ga niet vliegen, is onnatuurlijk
Xie toch wel een wezenlijk verschil. Een vliegtuig stop je doorgaans niet in je lijf.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2004, 11:32:32 »
Xie toch wel een wezenlijk verschil. Een vliegtuig stop je doorgaans niet in je lijf.
Maar dan gaat het er al niet meer om of iets 'onnatuurlijk' is of niet, dan gaat het om een wezenlijk en betekenisvol onderscheid (waar over te twisten valt trouwens). En dat is waar het om gaat, niet of iets 'onnatuurlijk' is, want dat is een dooddoener in een discussie omdat het helemaal niet duidelijk is wat 'natuurlijk' is, of 'natuurlijk' per se ethisch goed is, of zuiver, of nastrevenswaardig.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2004, 13:47:38 »
Is iets wat gekookt is of gebakken is wel natuurlijk of gefermenteerde sojabonen, of...of...of...en zo  ::)
Beter voorbeeld dan je lijf in een vliegtuig stoppen, oké? :P
de tuin: dat ben ik

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2004, 18:58:55 »
als je voor jezelf maar weet waarom je iets doet.

Volgens mij is ze er zelf ook niet zo zeker van waarom ze nog melk drinkt..
Aangezien ze in een andere draad heeft geschreven dat ze erover dacht veganistisch te gaan leven.. :D

Toen ik nog veggie was ben ik ook over melk gaan nadenken toen anderen aan me vroegen waarom ik wel melk dronk etc.. Ik ben ze er wel dankbaar voor :)

Veganisten hebben sterke argumenten vanuit dierenwelzijn, maar er zijn nog andere overwegingen. Die Pb ik wel, geen zin in opnieuw een discussie hierover te voeren.

Ben je hier al genoeg wijs over geworden? Of vraag je je nog steeds dingen af?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2004, 19:37:08 »
hallo,
Mijn vleesetende vriendje en zn familie hebben vaak de neiging om een discussie met me aan te gaan over het feit dat ik als vegetarier wel melk en eieren gebruik. Nou weet ik, ik ben geen veganist. Maar dan krijg ik het hele verhaal over het kutleven van de koeien, de gefrustreerde zwangerschappen en de vermoorde stiertjes.
Nou denk ik (misschien naief..) dat dat met biologische en bio-dyniamsche zuivel wel meevalt. En mn gevoel zegt ook dat melk lang zo erg niet is als vlees. Maar ik weet gewoon geen goede argumenten om dat te verantwoorden. Weet iemand ze misschien wel? of hebben die mensen gewoon gelijk..

Gewoon zeggen dat alle beetjes helpen, net als goede doelen. Als je veganist zou zijn, dan zouden ze waarschijnlijk vragen waarom je jezelf zo 'kwelt'.
Ik denk dat hetgeen wat Lovelocker zegt het beste is "ik praat wel met jullie verder als jullie veganist zijn." Ben je ook gelijk van het gezeur af.

Toeps

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2004, 20:55:55 »
Met onnatuurlijk bedoelde ik in de eerste plaats ethisch gezien, omdat je de melk drinkt die voor baby-koetjes geschikt is. Tevens is melk, omdat het voor baby-koetjes is en niet voor mensen, ook lichaamsvreemd. Daarom is het ongezond.

Maar goed, er zijn natuurlijk wel meer dingen onnatuurlijk, vliegen is inderdaad ook onnatuurlijk en daar is je lichaam ook niet op gebouwd. Daarom lijkt het me ook niet goed voor je om wekelijks te vliegen. Maar er worden tenminste geen dieren voor gebruikt.

Toeps

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2004, 20:59:15 »
Is iets wat gekookt is of gebakken is wel natuurlijk
Ik heb laatst een heel stuk gelezen over het koken of bakken van groenten en fruit. Dat schijnt veel minder gezond te zijn dan vers fruit en verse groenten, omdat een aantal bindingen verloren gaan, en er veel vocht uit de voeding verdwijnt of zo. Sommige groenten moet je wel koken natuurlijk, anders kun je ze niet eten, maar het is beter ze kort te koken dan ze helemaal tot pulp te koken.
Dit even ter info. ;D

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2004, 21:03:49 »
Met onnatuurlijk bedoelde ik in de eerste plaats ethisch gezien [...]
Je bedoelde dus onethisch.

Het argument van de on- of vaker tegennatuurlijkheid van allerlei handelingen is te vaak gebruikt om nog serieus te kunnen nemen. Het hangt er maar net van af wat je 'natuurlijk', oftewel eigenlijk gewoon 'normaal' vindt. Maar ja, een argument op basis van een eigen oordeel draagt natuurlijk absoluut niet de kracht van een argument dat zich erop beroept dat iets finaal tegen de kosmische orde ingaat...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2004, 23:20:25 »
Is iets wat gekookt is of gebakken is wel natuurlijk
Ik heb laatst een heel stuk gelezen over het koken of bakken van groenten en fruit. Dat schijnt veel minder gezond te zijn dan vers fruit en verse groenten, omdat een aantal bindingen verloren gaan, en er veel vocht uit de voeding verdwijnt of zo. Sommige groenten moet je wel koken natuurlijk, anders kun je ze niet eten, maar het is beter ze kort te koken dan ze helemaal tot pulp te koken.
Dit even ter info. ;D

Toevallig sprak ik laatst een kennis en zij vertelde me dat ze een huiskammerrestaurantje was begonnen. Ik meteen geďnteresseerd (en ook benieuwd of ze ook vegetarisch kookte :)). Toen vertelde ze over een levensstijl die schijnbaar in de V.S. (vooral bij the rich & famous) heel groot is, en die hier 'levend eten' o.i.d. wordt genoemd. Daarbij gaat het erom dat het voedsel niet wordt gekookt of gebakken, om soortgelijke redenen. Brood maakt ze in een soort droogoven, op lage temperatuur. Er wordt geen vlees of zuivel gebruikt. Wat ze verder precies met het eten doet weet ik niet, maar ik ben wel benieuwd; ga het binnenkort wel een keertje uitproberen denk ik. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Toeps

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2004, 09:01:06 »
Dan moet je 'een leven lang fit' lezen, van Harvey en Marilyn Diamond.
Daar staat inderdaad ook veel in over 'levend' voedsel, in tegenstelling tot geconcentreerd voedsel, zoals brood, of andere soorten voedingsmiddelen die gemaakt zijn door bewerking van het oorspronkelijke groente of fruit.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #19 Gepost op: 20 mei 2004, 09:26:17 »
"Een leven lang fit" was een tijdje in de mode onder mensen die het veel te goed hebben(zoals wij allemaal hier lezende) en nu is er misschien deze opvolger.
Van tomaten en wortelen is het bekend: hoe meer gekookt, bewerkt hoe beter je provitamine A opneemt. En zo zal er door een diëtiste nog wel meer af te dingen zijn op deze nieuwe hipte.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2004, 09:27:42 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik