Vegatopia Forum

Dr Oetker Ristorante Pizza

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #80 Gepost op: 04 januari 2014, 14:59:28 »
Als dat laatste een probleem voor je is, kan je beter helemaal geen zuivel meer eten. Wellicht voel je je meer thuis bij de NVV dan bij de NVB.

En die eerste zin over onwetendheid bij het vegetarische publiek komt wel heel aanmatigend over, velen (hier) zijn er wel degelijk bekend mee, maar vinden dat gewoon minder belangrijk, bijvoorbeeld vanwege de welhaast homeopatische hoeveelheden stremsel die er door de kaas gaan, of omdat ze dat niet als een groter probleem zien dan het 'kalfjesleed'.

Tenslotte is de NVB er voor alle vegetariers, en niet speciaal of alleen voor hen bij wie het terugdringen van dierenleed op de eerste plaats staat.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2014, 15:02:23 door de Kerstm@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #81 Gepost op: 04 januari 2014, 15:18:57 »
Helemaal niet aanmatigend, maar ervaring, gedurende al die jaren, en dat zijn er heel wat, dat ik nu vegetariër ben. Velen voelen zich dan ook 'bedonderd' door NVB, koks en kookboekenschrijvers. Zeker zij die ervoor kozen in de tijd dat er nog geen of zeer beperkt, internet was.
Bij mij staat behalve het dierenleed, het milieu (weet u welke gevolgen intensieve [melk]veehouderij voor het milieu heeft?) o.a. ook eigen gezondheid hoog in het vaandel. Denk ook eens aan antibiotica, hormonen etc. etc.!  Gelukkig is zo goed als alle biologische kaas wel vegetarisch gestremd, en die kalfjes worden in ieder geval niet gelijk bij de moeders weggehaald, en hebben een veel beter leven! Waarom zou je als échte vegetariër en zeker de NVB genoegen nemen met dierlijk gestremde kaas, terwijl er voldoende alternatieven te verkrijgen zijn.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2014, 15:21:26 door suzangel »

Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #82 Gepost op: 04 januari 2014, 15:30:42 »
Het woord ‘vegetarisme’ is afgeleid van het Latijnse ‘vegetus’ wat ‘levendig’ betekent en daar past niet iets bij dat alleen verkregen/geproduceerd wordt door het doden van een dier.
Ik weet dat er veel mensen zijn die zich 'troosten' met de gedachte dat een kalf vast niet 'alleen' daarvoor gedood wordt en de hoeveelheid doet er natuurlijk niet toe.
Iets afkomstig van een gedood dier hoort niet thuis in een vegetarisch menu, om de doodeenvoudige reden dat het niet vegetarisch is.
Of iemand die geen vlees eet, wel dierlijk gestremde kaas wil eten, moet hij of zij natuurlijk zelf weten maar noem je dan in ieder geval geen vegetariër want dat ben je dan niet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #83 Gepost op: 04 januari 2014, 20:47:08 »
Suzangel, wat gebeurt er eigenlijk met de stieren die geboren worden om te zorgen dat koeien (al dan niet biologische) melk produceren?

Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #84 Gepost op: 04 januari 2014, 21:28:36 »
Is dit een echte vraag of gewoon een vervelende opmerking?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #85 Gepost op: 04 januari 2014, 21:50:22 »
Een vraag, want ik weet het niet, maar afhankelijk van het antwoord kan er wel een opmerking op volgen die je vervelend zou kunnen vinden.

Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #86 Gepost op: 04 januari 2014, 22:05:05 »
1.Ik geloof er niets van dat u het niet weet. ???
2.Er is een groot verschil tussen 'biologische' stieren en intensieve >:( veeteelt
3. Onder de echte vegetariërs is Poek berucht dus ik pas er verder voor om hier op in te gaan :-X.
4. Mocht u het echt willen weten dan is er genoeg eerlijke informatie over te vinden.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #87 Gepost op: 04 januari 2014, 22:08:04 »
Is er dan iemand anders die het weet en wel antwoord wil geven?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #88 Gepost op: 04 januari 2014, 22:12:51 »
Poek! Je hebt een reputatie!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #89 Gepost op: 04 januari 2014, 22:19:23 »
Ja, ik ben een typische Vegatopia-vegetarier.

Overigens gaf @n twee jaar geleden hetzelfde argument als vandaag, maar toen werd het ook genegeerd.

En ik geloof dat Hiziki toen antwoord gaf op mijn vraag:

Citaat
Euh, jawel... Dat heeft niets te maken met biologisch of bio-industrie. De stiertjes gaan naar een opfokbedrijf en het gros wordt na zoveel maanden geslacht. De koeien gaan of de melkindustrie in of worden ook na een opfokperiode geslacht. Melkkoeien worden na enkele jaren geslacht. Ze slijten echt niet allemaal ergens gezellig hun leven in een weide.

Enfin, het lijkt zo wel een beetje op trollen wat Suzangel doet.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2014, 22:25:42 door Poek »

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #90 Gepost op: 05 januari 2014, 12:51:25 »
Als je echt geen producten wilt consumeren die voortkomen uit dierenleed moet je veganist worden. Mocht het lukken om dat 100% te doen, wat volgens mij niet echt kan, zelfs dan is er nog vanalles aan te merken op wat mensen consumeren.

(Ik ben zelf trouwens ook veganist, maar ik heb niet de ilusie dat je daarmee ook echt niet bijdraagd aan dierenleed.)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #91 Gepost op: 05 januari 2014, 15:54:57 »
Bij het oogsten van alle granen en peulvruchten voor het vegan dieet, sneuvelen ontzettend veel kleine dieren. Muisjes, molletjes enzo. Uiteindelijk zullen er altijd dieren voor je sneuvelen, tenzij je niet eet, beweegt en dus leeft.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #92 Gepost op: 05 januari 2014, 16:20:31 »
Nou ja zeg, ik wil ook wel een reputatie bij ECHTE vegetariers, hoe krijg ik die?  ;D

Ik ben absoluut voor juiste en complete etikettering zoals in de UK, waar het vegetarische producten betreft. Ik vind dierlijk stremsel net als gelatine en isenglas niet vegetarisch, maar je kunt er als vegetarier wel voor kiezen hier iets flexibeler mee om te gaan.

Ik kies zelf voor het dierenleed dat kaas heet (man man, dat gaat heel wat verder dan dat kwart promille stremsel, ook in de niet-intensieve veehouderij), en ik vind het stremsel zo verbleken bij de rest van de zuivel-ellende die ik veroorzaak, dat ik me er persoonlijk niet zo druk over maak.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #93 Gepost op: 05 januari 2014, 16:34:02 »
Maar om het over pizza te hebben: ik was net in de AH en ik kocht een pakje bladerdeeg en overal waren pizza's. En, mak schaap dat ik ben, ik wilde ook pizza. Maar er is dus geen vegan pizza te vinden bij de AH. Waarom heeft Dr. Oetker niet een lekkere vegan pizza (al dan niet met vegan kaas)?
Met alle mensen die vanwege allergie/intolerantie geen kaas mogen, moet daar toch een markt voor zijn? Of is er een gigantische overlap tussen lactoseintolerant en glutenintolerant?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #94 Gepost op: 05 januari 2014, 17:02:29 »
Ik dacht dat er een tijdje vegan Marinara pizza's waren. Al googelende lijkt het er op dat dat een verse van AH zelf was/is.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #95 Gepost op: 05 januari 2014, 17:37:04 »
Ja, die was van AH en die was superlekker. Niet helemaal de kant en klaar feel, maar toch.

Bij pizzeria's lukt pizza zonder kaas meestal ook wel, maar dan betaal je 12-15 euro ofzo (ik weet niet precies want dan moet je bellen en ik doe juist aan bezorgeten als ik geen menselijk contact wil, dus ik bestel maar heel zelden pizza), maar ik wil eigenlijk gewoon zo'n lekker goedkope smaak. Dus uit zo'n diepvriesdoos, met allerlei ingredienten waarvan je niet snapt waarom ze erin zitten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #96 Gepost op: 05 januari 2014, 18:41:28 »
Ik heb ze nog nooit gezien uit de diepvries, wel in de koeling maar dat is dan meer een basis waar je verder nog verse dingen bij kunt doen dacht ik. Eventueel kun je het effect wel bereiken met een kant-en-klaar pizzabodem (vacuum verpakt per twee als ik het goed heb), met daarop pizza-quick saus (als die bij jouw AH te krijgen is). Die saus smaakt precies naar de frut op diepvriespizzas. Het heet tegenwoordig tosti-quick saus (het is van remia) maar smaakt nog hetzelfde. Aanrader voor in het keukenkastje!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #97 Gepost op: 05 januari 2014, 19:15:40 »
Ja de bodems uit de koeling ken ik, maar die smaken idd niet kant en klaar genoeg als je dat wilt. Maar die saus, dat is een goed idee.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #98 Gepost op: 06 januari 2014, 11:27:57 »
De vacuum verpakte pizzabodems (niet uit de koeling) smaken wel kant-en-klaar genoeg, misschien eens uitproberen?

Ik heb trouwens inmiddels een goed recept voor zacht brooddeeg, waar je echt luchtige zachte broodjes mee kunt bakken, ik denk dat het ook heel lekker is om een deep pan pizza mee te maken, daar ga ik ook eens even mee experimenteren, want ik vond die Oetker pizza's met dikke bodem vroeger ook heel lekker, zou leuk zijn als ik dat na kan maken. Volgend weekend maar eens proberen, ik laat het resultaat wel weten in de pizzadraad.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Dr Oetker Ristorante Pizza
« Reactie #99 Gepost op: 06 januari 2014, 18:48:48 »
Ja, ik ben een typische Vegatopia-vegetarier.

Overigens gaf @n twee jaar geleden hetzelfde argument als vandaag, maar toen werd het ook genegeerd.

En ik geloof dat Hiziki toen antwoord gaf op mijn vraag:

Citaat
Euh, jawel... Dat heeft niets te maken met biologisch of bio-industrie. De stiertjes gaan naar een opfokbedrijf en het gros wordt na zoveel maanden geslacht. De koeien gaan of de melkindustrie in of worden ook na een opfokperiode geslacht. Melkkoeien worden na enkele jaren geslacht. Ze slijten echt niet allemaal ergens gezellig hun leven in een weide.

Enfin, het lijkt zo wel een beetje op trollen wat Suzangel doet.

Om nog even erop terug te komen, bij de biologische zuivelboeren zijn ze daar ook eerlijk in. Stiertjes worden inderdaad voor de slacht opgefokt. De demeter zuivelboer die ik goed ken (Hoeve Biesland in Delft, boer Duindam), vond het ook altijd erg naïef als iemand bij een open dag een stiertje wilde redden. Hij was daar heel nuchter over, het hoort er nou eenmaal bij, helaas.

Verder over vegan pizza, sommige heel goedkope pizza's hebben analoog kaas (mengsel van zetmeel en olie) ipv echte kaas. Misschien is daar wel iets in te vinden?