Vegatopia Forum

Algemene vragen over vegetarisme

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Sjoesjoe

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #120 Gepost op: 03 juni 2005, 13:25:07 »
Ik ben nu bijna 2 jaar vega. Ik was 17 toen ik begon. Toen ik bij me ma kwam om te vragen of ze apart voor me wilde koken, keek ze me raan aan ???. Ze dacht dat het maar tijdelijk was.. Ze kookte voor me wanneer het haar uit kwam, en soms vergat ze het. Op momenten dat we aan tafel gingen, weigerde ik gewoon om vlees, vis of iets anders wat dierlijks is te eten. Na verloop van tijd, beseffen ze wel dat het niet tijdelijk is, en dan gaan ze vanzelf rekening er mee houden.. Dus gewoon even doorbijten komt het vanzelf allemaal wel goed  ;D

Marietje

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #121 Gepost op: 03 juni 2005, 14:43:46 »
Mijn moeder keek ook niet zo heel erg gelukkig toen ik zei dat ik vegetariėr was geworden  :( Misschien omdat ik wat later thuis kwam die dag en zij al aan het eten was begonnen, ze stond net de gehaktballen te braden....... ;)
Maar verder is het nooit een probleem geweest, zonder mopperen heeft ze steeds apart voor mij gekookt. Het scheelt natuurlijk wel dat mijn oudere broer al vegetarier was (niet meer inmiddels, geloof ik).

uzi

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #122 Gepost op: 22 juni 2005, 14:00:56 »
Ik ben pas vega geworden ( 4 maanden terug :-[ ) toen ik op mezelf ging. Mijn vader is altijd al vega geweest maar ik niet om 1 of andere rare reden. Nu ja, doet er ook niet toe, nu ben ik het wel. Maar ehm. Ik weet niet precies, mijn moeder maakte altijd wel apart dingen voor mijn pa klaar maar ze vond het niet echt leuk, en erg onhandig en weet ik het. Dus misschien dat ik er daarom ook mee gewacht heb.
Nu ik op mezelf ben kan ik dus lekker zelf dingen maken zonder rekening te houden met medebewoners. Mijn ma reageerde trouwens wel oke op het nieuws, tja wat moest ze ervan zeggen? Ze heeft me in het begin ook weleens vega gehakt gegeven enzo dus dat was wel aardig.
De ouders van mijn vriend reageerden heel tof. Ze vinden het niet raar ofzo, en ze kookt nu altijd vega als ik er ben. Ze zou het zelf ook wel kunnen zei ze. Wel relaxed als mensen zo reageren, alleen binnenkort wil ze gaan barbequeen dus ik ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2005, 14:01:37 door uzi »

Catwoman

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #123 Gepost op: 03 juli 2005, 19:12:15 »
Ik ben 20 en ondertussen al een goeie 6 jaar vegetarisch.
Mijn vader begreep dat ook totaal niet. Alle, hij snapte wel dat ik veggie wou worden, maar kon er niet aan uit dat ge van de ene op de andere dag stopte met vlees eten.  Speciale gerechten maken werd er bij ons thuis dan ook niet gemaakt, gewoon het vlees laten dus.
Mijn moeder was daar in het begin ook niet voor, maar tegenwoordig eet die thuis zelden vlees, door mijn goeie invloed  :). Elke 2 dagen wok ik en de andere dagen maakt zij dan volkorenpasta (penne van Bio-Time zijn echt een aanrader!!) of zo... Een beetje regelen he.

Met veggie burgers, nepvlees of tofu moeten ze bij mij niet afkomen, ik lust dat niet. Ik neem altijd wel extra vitaminen in, op aanraden van de dokter... en om mijn moeder gerust te stellen.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #124 Gepost op: 03 juli 2005, 19:17:46 »
Elke 2 dagen wok ik en de andere dagen maakt zij dan volkorenpasta (penne van Bio-Time zijn echt een aanrader!!) of zo... Een beetje regelen he.

Wokmaaltijden met rijst? of iets anders? en de andere dagen pasta?
Lijkt mij niet erg gevarieerd.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #125 Gepost op: 21 juli 2005, 10:05:02 »
Welkom Eef! (stel je jezelf even voor in de Voorsteldraad?)
Eet gezond & eet taartjes

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Veggie-zijn
« Reactie #126 Gepost op: 22 juli 2005, 14:34:13 »
Ik ben nieuw hier op het forum en ik ben ook maar pas vegetariļæ½r geworden.
Welkom :cheer:

Citaat
Al lang bewonder ik vegetariers, niet zozeer omdat ze geen vlees eten, maar omdat ze het karakter hebben om opeens zichzelf zoiets te ontzeggen. (knip)
Zodus ben ik niet alleen vegetarisch geworden omwille van dierenleed, maar ook een klein beetje om m'n eigen karakter te testen.
Om jezelf te testen? Dat vind ik een rare motivering. Zelf heb ik absoluut niet het idee dat ik mezelf iets ontzeg of onthoud. Dat zou namelijk betekenen dat ik eigenlijk wel vlees of vis zou willen eten, en dat is niet zo.
Onthouding klinkt ook haast als een straf.

Citaat
Mijn ouders hebben er niets tegenop dat ik vegetarisch wil eten, maar er was wel niet direct een vervangproduct aanwezig, waardoor ik nu al ongeveer een week zonder vlees/ vervanger zit.
Hoelang kan je dit volhouden?

Daarom wou ik vragen of er miscchien iets dat ik al in huis heb als vervanger kan dienen?
Je hoeft helemaal niet per se vleesvervangers te eten. Je kunt in  het kookforum en vegetarische productenforum kijken voor tips.

Citaat
Zoals jullie wel weten, is het BBQ-seizoen, en er word in de familie redelijk veel geBBQ'd de laatste tijd.
Er is ook een bbq draad.

Citaat
Ook ga ik over 2 weken nar Turkije, enkele tips voor ginder misschien?

Iets voor het reisforum.
Eet gezond & eet taartjes

viv

Re:Het Veggie-zijn
« Reactie #127 Gepost op: 22 juli 2005, 14:36:04 »
welkom hier!
in turkije hoeft het geen probleem te zijn
heb nog nooit zoveel keus opd e verschillende menukaarten gezien op vakantie als daar
(was vorig jaar in marmaris)

en inderdaad dit forum kan je heel veel tips en ideeen opleveren
zodat je ook eens wat anders gaat testen, naast de kant en klaarvervangers die je bij elke supermarkt kunt vinden

succes! ;)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Veggie-zijn
« Reactie #128 Gepost op: 22 juli 2005, 14:50:58 »
wat goed dat je vegetarier bent geworden. je moet wel duidelijk weten waarom je het doet, als het alleen maar is om jezelf te testen, is het misschien moeilijk vol te houden of zul je snel overstappen op iets anders om jezelf te testen. maar als je van vlees houdt en je stopt er dan mee, dan laat je wel blijken een goede wilskracht te hebben. daarom doe ik elk jaar aan vasten: bijna 7 weken geen snoep enz... daar wordt je ook een beetje hard van.

ik turkije kun je idd uitstekend vegetariesch eten, ik ben twee jaar geleden in istanbul geweest. ik frankrijk heb je idd niet zo veel, maar je kunt toch volop varieren: kaasburgers van camembert, wat noten, champignons, een eitje, veel verse groenten en fruit...

succes!

Alexander

Een aantal vragen van een nieuwe vegetariėr
« Reactie #129 Gepost op: 11 augustus 2005, 02:51:51 »
Hallo allemaal......ik ben sinds kort vegetariėr. In eerste instantie ging ik gewoon vegaburgers eten omdat ik op dieet ben, daarna kreeg ik weer vlees voorgeschoteld, en had ik ineens het gevoel in mijn mond van: Dat hoor je niet op te eten (alsof je kaarsvet of zo opeet.....het klopt niet, gevoelsmatig).
Aangezien ik veel met spiritualiteit bezig ben, vind ik het ook wel goed passen in de filosofie van geweldloosheid, en ben ik hier dus verder in gegaan: Geen vis meer, vanaf nu geen leren schoenen meer, enzovoorts.

Maar één van de grootste shocks was dat kaas niet per se vegetarisch is. Ik heb het topic hierover gelezen, maar wil graag weten: In plaats van dat ik een gigantische lijst meeneem met kaassoorten die wel kunnen, waar moet ik op letten op de ingrdiėnten? staat er iets op over dierlijke of microbiėle stremsels?
En hoe zit het dan met yoghurt en kwark en roomkaas, en valblanc en valfrais? En als ik het goed begrijp zijn zachte kazen als brie wel vegetarisch? (het is me wel opgevallen dat de vegetarische kaas die ik nu heb ook wat zachter is).

zijn er eigenlijk verder nog dingen waar ik op moet letten? hoe kan ik precies weten wat wel of niet vegetarisch is?

En wie heeft er tips voor broodbeleg? Ik vind eigenlijk de vegetarische filet americain en zo niet echt lekker. Op het moment doe ik veel selderiesalade, farmersalade (aanrader!), houmous, en kaas van de natuurwinkel (vegetarische) op brood. Maar wie kan me tips geven voor lekkere vegetarische boterhammen.

Waar moet ik verder nog op letten, afgezien van het eten van meer noten en peulvruchten en het drinken van meer melk.

De bedoeling is dus mijn leven geweldloos door te brengen vanaf nu, maar wel een gezond en prettig en lekker eetpatroon te houden.

Veel vragen, ik weet het, maar vooral sinds ik vegetarisme als principe ben gaan zien, is het allemaal erg ingewikkeld voor me geworden.
Ik hoop dat jullie me wat adviezen kunnen geven die het wat overzichtelijker en makkelijker voor me maken. Ik zou het in ieder geval erg op prijs stellen, als jullie me konden helpen, want als het allemaal zo verwarrend blijft, ben ik bang dat ik mijn kop gewoon weer in het zand steek, en ga doen alsof mijn neus bloedt.

Kiwi

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #130 Gepost op: 11 augustus 2005, 07:46:28 »
Alexander, op dit forum is al een heleboel geschreven over alle onderwerpen waar je vragen over hebt. Hier vind je bijvoorbeeld tips over broodbeleg. Gebruik ook eens de zoekfunctie, of blader gewoon eens door de draden heen, dan loop je vanzelf tegen de voor jou interessante onderwerpen aan. :)

Hoe je precies kunt weten of iets vegetarisch is hangt er van af hoe ver je wilt gaan. Er zijn vegetariėrs die alleen vlees en vis weglaten uit hun voedselpakket. Anderen willen ook geen niet-vegetarisch stremsel of gelatine, en weer andere mensen letten ook op of er geen niet-vegetarische E-nummers er in producten zitten. Het is aan jezelf hoe ver je daarin wilt gaan en wat voor jou prettig voelt. :)

O ja, en je kunt natuurlijk beginnen met de survivalgids voor beginnende vegetariėrs! :D
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2005, 10:10:11 door Kiwi »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #131 Gepost op: 11 augustus 2005, 09:57:34 »

O ja, en je kunt natuurlijk beginnen met de survivalgids voor beginnende vegetariėrs! :D
dit is echt een aanrader!  :)
 ik zie dit voor het eerst.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #132 Gepost op: 11 augustus 2005, 10:00:01 »
Jij bent niet echt een beginnende vegetariėr toch? :P

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #133 Gepost op: 11 augustus 2005, 10:02:35 »
Jij bent niet echt een beginnende vegetariėr toch? :P
Nee hoor (al langer dan de meeste deelnemers hier oud zijn), maar ik raad de site wel eens aan bij anderen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Alexander

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #134 Gepost op: 11 augustus 2005, 13:26:40 »

Hoe je precies kunt weten of iets vegetarisch is hangt er van af hoe ver je wilt gaan. Er zijn vegetariėrs die alleen vlees en vis weglaten uit hun voedselpakket. Anderen willen ook geen niet-vegetarisch stremsel of gelatine, en weer andere mensen letten ook op of er geen niet-vegetarische E-nummers er in producten zitten. Het is aan jezelf hoe ver je daarin wilt gaan en wat voor jou prettig voelt. :)

O ja, en je kunt natuurlijk beginnen met de survivalgids voor beginnende vegetariėrs! :D

Tsja....hoer ver ik wil gaan: Ik wil niets consumeren, of voor iets betalen, waar dieren voor gedood of mishandeld zijn. Ik wil dus een geweldloos leven leiden vanaf nu.  Alleen melk en eieren kunnen wat mij betreft dus nog, omdat daar geen kip of koe voor vermoord hoeft te worden.  Geen leer, geen produkten waar dierlijke bestanddelen in zitten. Ik heb wel een lijst gevonden met e-nummers met dierlijke producten.

Op mijn vraag over yoghurt en kwark (of die wel vegetarisch zijn) heb ik geen antwoord kunnen vinden.

Wat betreft het broodbeleg en heb ik wel het een en ander gelezen.
De b12-kwestie blijf ik ingewikkeld vinden, maar volgens mij geldt dat zelfs voor meer ervaren vegetariėrs. Nou goed......ik sta nog onder begeleiding van een diėtiste, die moet ik maar eens om raad vragen.

Voor de rest is de survivalgids mooi.

Als ik dez draad met onnodige vragen of opmerkingen heb beļnvloed, dan daarvoor mijn excuses, maar het is allemaal nog nieuw voor me: Zowel het vegetarisme als dit forum.

Kiwi

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #135 Gepost op: 11 augustus 2005, 13:32:20 »
Als je wel nog zuivel gebruikt kun je ook gewoon yoghurt en kwark nemen hoor, dat zijn vegetarische producten. En als je minimaal drie porties zuivel (dus melk, yoghurt, vla, kaas e.d.) of ei per dag eet hoef je geen vitamine B12 bij te slikken. Ook aan vegaburgers is vaak B12 toegevoegd, dus als je die wel eens eet zou je op de verpakking kunnen kijken voor hoeveel procent een vleesvervanger in je dagelijkse behoefte aan B12 voorziet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #136 Gepost op: 11 augustus 2005, 13:39:26 »
Alleen melk en eieren kunnen wat mij betreft dus nog, omdat daar geen kip of koe voor vermoord hoeft te worden.  

Volgens mij ben jij een heel geschikte target voor Dragonfly en co ;) Het is maar een kleine stap van streng vegetarisch naar flexanistisch (al is het van vleeseter naar flexanist wel een grote stap). De belangrijkste reden om dat te doen zou voor jou kunnen zijn wat er met de kalfjes gebeurt (want een koe geeft niet zomaar melk natuurlijk).

Alexander

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #137 Gepost op: 11 augustus 2005, 13:44:14 »
Dankje voor je antwoord, kiwi.
Ben blij dat ik in ieder geval gewoon yoghurt en kwark kan blijven eten, zonder te hoeven opletten. Op het mmoment heb ik al een compleat a4-tje vol met e-nummers en namen in mijn portemonnee, die dierlijk zijn.

Ja, vegaburger en dergelijken eet ik elke dag. Vooral het merk dat veel bij  de EDAH en plus wordt verkocht vind ik heerlijk( Ben de naam kwijt, maar er zijn rijstburgers, groenteburgers, vegetarische snacks, javaanse schijven,en vegetarische cheeseburgers van).

Denk dat extra bijslikken van b12 wel nodig zal zijn, aangezien ik naast de vegabrurgers en een keer kaas opp mijn boterham nauwelijks zuivel gebruik (zuivel schijnt niet zo heel gezond te zijn).
Zal het ees gaan uitrekenen.



Alexander

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #138 Gepost op: 11 augustus 2005, 13:51:50 »
Alleen melk en eieren kunnen wat mij betreft dus nog, omdat daar geen kip of koe voor vermoord hoeft te worden.  

Volgens mij ben jij een heel geschikte target voor Dragonfly en co ;) Het is maar een kleine stap van streng vegetarisch naar flexanistisch (al is het van vleeseter naar flexanist wel een grote stap). De belangrijkste reden om dat te doen zou voor jou kunnen zijn wat er met de kalfjes gebeurt (want een koe geeft niet zomaar melk natuurlijk).


Ohoh...maarreuh....de kalfjes hoeven toch niet afgemakt te worden?  Ik hoop het, want anders wordt het wel erg lastig voor me

Re:Algemene vragen over vegetarisme
« Reactie #139 Gepost op: 11 augustus 2005, 13:54:01 »

Hoeven niet, maar de praktijk is anders dan de theorie...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner