Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #400 Gepost op: 10 september 2011, 00:03:14 »
Flexitariër is ook best wel een vaag begrip.
De ene flexitariër eet 1x in de week géén vlees, de andere flexitarier eet juist maar 1x per week vlees.
Eigenlijk heeft het geen duidelijke definitie.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #401 Gepost op: 10 september 2011, 00:28:47 »
Flexitariër is ook best wel een vaag begrip.
De ene flexitariër eet 1x in de week géén vlees, de andere flexitarier eet juist maar 1x per week vlees.
Eigenlijk heeft het geen duidelijke definitie.

En een definitie is ook niet nodig. Wanneer zou je die gebruiken?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #402 Gepost op: 10 september 2011, 08:59:18 »
Je gebruikt de term omdat er wel degelijk een verschil is tussen degenen die zonder meer altijd vlees eten alsof er geen vuiltje aan de lucht is en degenen die om allerlei redenen geregeld vlees overslaan en vegetarisch eten. Met die laatsten zijn vegetarische bewegingen als EVA al heel erg blij en ze zouden graag vele carnivoren tot flexitariërs maken.
Het lijkt me voor de hand te liggen de term flexitariër gewoon te gebruiken én omdat hij wel degelijk iets betekent én omdat velen weten wat er onder verstaan wordt.
Als je vindt dat je mond er van vuil wordt gebruik je hem niet.
Maar ik denk dat de moeite die volledige vegetariërs met de benaming hebben de volgende is.
Voor hen is vlees eten volledig uit den boze. Vlees eten is slecht. Door iemand of jezelf flexitariër te noemen geef je volgens hen aan toch wat "beter" te zijn dan 100 % vleeseters. Maar dit is volgens hen een foute redenering, omdat vlees eten, zelfs al is het maar één keer op de week, hoe dan ook "zondig" is en je dus je recht verliest op een onderscheidende, "betere" benaming.
Ikzelf zou het prettiger vinden als vegetarisme wat minder als een religie, met goeden en slechten, zou beleefd worden.

Ik ben flexitariër en heb geen behoefte aan iemands goedkeuring, maar ook niet aan iemands afkeuring.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2011, 09:01:55 door karl »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #403 Gepost op: 10 september 2011, 09:37:02 »
Iedere dag zonder vlees scheelt zoveel ellende en juich ik dus van harte toe.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #404 Gepost op: 10 september 2011, 19:58:17 »
Maar ik denk dat de moeite die volledige vegetariërs met de benaming hebben de volgende is.
Voor hen is vlees eten volledig uit den boze. Vlees eten is slecht. Door iemand of jezelf flexitariër te noemen geef je volgens hen aan toch wat "beter" te zijn dan 100 % vleeseters. Maar dit is volgens hen een foute redenering, omdat vlees eten, zelfs al is het maar één keer op de week, hoe dan ook "zondig" is en je dus je recht verliest op een onderscheidende, "betere" benaming.
Ikzelf zou het prettiger vinden als vegetarisme wat minder als een religie, met goeden en slechten, zou beleefd worden.

Of in ieder geval minder zwart-wit.

Ikzelf ben wel een strenge vegetariër, omdat ik dus inderdaad zoals ook Haantje vindt, van mening ben dat het veel ellende zou schelen in de zin van dierenleed, het milieu en de voedselverdeling als meer/ alle mensen vegetarisch zouden leven. En ik voel me er niet goed bij om de dingen die ik hierover weet en hierbij voel te negeren. Maar stel dat alle 7-dagen-per-weekvleeseters nog maar 3 dagen in de week vlees zouden eten, dan scheelt dat alweer enorm.
wat mij opvalt is dat mensen juist hun goedheid willen laten zien, terwijl ik, volgens mij (hopelijk!), nooit iemand het idee geef dat zij minder zijn dan ik omdat ze vlees eten. zo denk ik er namelijk ook helemaal niet over. Al vind ik wel dat ik op dit gebied een ethisch betere keuze maak/ probeer te maken dan iemand die dagelijks vlees eet. Echter, dat maakt mij niet beter, en ook niet ethisch verantwoorder in algemene zin. Dan zeggen ze iets als "O jaaa, wij eten ook wel een paar keer per week vegetarisch. Maar als ik dat nooit meer zou eten, zou ik 't wel heeeel erg missen.Maar 't is toch ook wel goed voor je toch? En 't is ook wel normaal..." Alsof zij de genen zijn die zich moeten verantwoorden. Stiekem weten ze 't misschien wel dat vlees eten eigenlijk geen goed idee is. En dat is denk ik 'winst'.

Wanneer wij naar de supermarkt gaan, dan hebben wij keuzes. De juiste keuze omwille van dieren (geen sterfte en pijn veroorzaken wanneer dat niet nodig is), ecosystemen, het milieu in brede zin en de voedselverdeling in de wereld is om voor dier- en milieuvriendelijke vegetarische of zelfs strikt plantaardige opties te gaan. Want vlees eten maakt de wereld door de bevolkingsgroei en de daarmee stijgende behoefte aan voedsel, en door de vervuiling gewoon een ingewikkeldere plek.
We zijn echter vrij in onze keuzes. Voor mijzelf vind ik het niet acceptabel vlees te eten. Anderen moeten dat voor henzelf beslissen. Vind ik mijzelf dan beter? Nee, op dit vlak maak ik op zijn best een verantwoorde keuze. En daar ga ik dan maar van uit op basis van de gegevens die ik tot mijn beschikking heb en ook de gevoelens die ik erbij heb. Meer niet. En ik doe ongetwijfeld duizend andere dingen fout die anderen wel goed doen. De som van al onze daden... Kom op, wij zijn toch echt niet in staat zielen te wegen! Als je jezelf om die reden beter vind dan anderen, dan ben je hooguit een betere consument, maar omdat je jezelf hoger zou plaatsen, ben je denk ik in wezen een slechtere naastenliefhebber.
Ik denk dat een doel dat je als vegetariër zou kunnen hebben, is om een voedingsstijl na te streven die zo min mogelijk schade toebrengt aan mens, dier en milieu. Het behalen van dat doel zou kunnen zijn dat er zo min mogelijk zinloos geweld plaats vindt tegen mens, dier, natuur, ding. Dan, als iedereen alleen al de helft minder vlees zou eten, zou je al dichter bij je doel zijn dan nu voorstelbaar is.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2011, 23:46:36 door Temari »

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #405 Gepost op: 11 september 2011, 20:22:28 »
Flexitariër is ook best wel een vaag begrip.
De ene flexitariër eet 1x in de week géén vlees, de andere flexitarier eet juist maar 1x per week vlees.
Eigenlijk heeft het geen duidelijke definitie.

En een definitie is ook niet nodig. Wanneer zou je die gebruiken?

Vind ik lastig te beantwoorden.
In elk geval is de term flexitarier wel een heel breed begrip.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #406 Gepost op: 12 september 2011, 18:18:30 »
Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind namen maar onzin eigenlijk. Voor het gemak zeg ik altijd wel dat ik vegetariër ben, maargoed ik eet ook geen ei of gelatine ofzo. En ik vervang weer niet alles met zuivel etc. want ik vind vega's die alles maar op gaan vullen met zuivel niet veel beter, voor melk gaan kalfjes dood en die belanden dan weer deels in de kaas die vega's normaal gezien wel eten (ik niet trouwens). Maar heel af en toe ben ik dan weer een heel slechte extreme vegadinges of wat ik dan ook ben, ik eet wekelijks ijs bijvoorbeeld, en ik heb laatst vis gehad. Namen ben ik dus echt niet zo van, wel handig om mensen te laten weten wat je allemaal niet eet, en dan ga ik ook in een restaurant niet miepen over ei. Tenzij we wokken, dan ben ik wel heel eigenwijs en vraag ik of er ei in zit ofzo, of wat er allemaal op groentebouillonbasis is. En dan blijft er alsnog zooo veel lekkers over dat ik weer blij ben dat ik vega ben, het verruimt je smaak! ^^

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #407 Gepost op: 12 september 2011, 18:32:51 »
In ijs zit net zo goed natuurlijk zuivel. Dat is op basis van room of melk, tenzij je sorbetijs eet.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #408 Gepost op: 12 september 2011, 19:18:55 »
Sure, maar ik vervang mijn eten niet door ijs, ik eet ijs als lekkernij. En in vegagerechten zie je toch heel veel melk, ei, kaas etc. terugkomen terwijl daar ook dierenleed aan kleeft. ;)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #409 Gepost op: 12 september 2011, 19:26:59 »
Maar stel hè, je leest een recept van mij op de voorkant en er zit een saus bij op basis van een blanke roux. Het is voor 4 personen en in de ingredientenlijst staat ipv een halve bouillon, een halve liter melk.
Dan kan je daar toch ook zelf soja- of rijstmelk voor invullen? Sojamelk heeft een redelijk overeenkomend vet- en eiwitgehalte, dus is een hele goede vervanger voor koeienmelk (behalve dat het naar karton smaakt).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #410 Gepost op: 12 september 2011, 19:37:08 »
Ja uiteraard. Ik heb zelf ook wel een poosje sojamelk gedronken, maar ik was er uiteindelijk best wel zat van. De yogi achtige drinks van Alpro zijn trouwens wel lovely.

Wat ik bedoelde, is dat ik het idee heb dat vegetariërs bijvoorbeeld in plaats van een stukje vlees of vis, een eitje eten ofzo. Of om aan vitaminen enzo te komen, meer melk gaan drinken, of dat verwerken in gerechten. Het ging me er niet om wat IK doe, ik doe waar ik me goed bij voel, en de ene maand hang ik meer naar veganisme, de andere maand voel ik me diep verrot en eet ik een stukje (verantwoorde duurzame blabla, praat het overigens niet goed) vis. Heel sporadisch hoor. Als ik ijs eet, eet ik bijvoorbeeld Ben&Jerry's (ja met eidooier/geel, maar ik vertrouw de oorsprong van dat eitje ;)). Als ik kaas eet, eet ik biologische kaas. Gaat lang niet altijd op hoor, maar ik doelde dus meer op de vega's die vlees gaan vervangen door zuivel/ei maar zich wel op en top goed erbij voelen. Natuurlijk moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt, maar het idee dat een vegetariër die grotere hoeveelheden zuivel consumeert dan de gemiddelde carnivoor beter is dan de vleeseter, dat is iets waar ik me een beetje aan stoor haha. Maar misschien is dat 'tegenwoordig' anders, een poosje geleden zag ik het nog wel. :)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #411 Gepost op: 12 september 2011, 22:01:01 »
Ja, ja, kort samengevat moet iedereen doen waar 'ie zich goed bij voelt, maar er zijn mensen en die voelen zich goed bij dingen waar ze zich niet goed bij zouden moeten voelen en daar voel je je dan toch ook weer niet goed bij.
This is between me and the vegetable!

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #412 Gepost op: 12 september 2011, 22:22:24 »
Ja tuurlijk, ik laat een vleeseter ook gewoon in z'n waarde, hij wil graag vlees eten, moet'ie dat vooral doen. Maar dat wil niet zeggen dat ik 'me daar goed bij voel'. ;)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #413 Gepost op: 13 september 2011, 09:59:17 »
Op zich is flexitarier een raar begrip. Vegetarier ben je namelijk door het feit dat je geen vlees eet. Ook al eet je dus maar 1 keer per maand vlees, dan ben je dus geen vegetarier.

En om nou voor flexitarier een apart begrip te maken... alsof niet-flexitariers alleen vlees eten, die eten toch ook groente en vast soms toevallig eens vegetarisch, zoals een frietje bij de frituur of boterhammen met pindakaas. Ben je dan ook een flexitarier als je de hele dag vegetarisch eet en alleen bij de avondmaaltijd vlees eet?

Dan was vroeger bijna iedereen flexitarier, er was niet genoeg geld om elke dag vlees op tafel te zetten.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #414 Gepost op: 13 september 2011, 10:07:36 »
Op zich is flexitarier een raar begrip. Vegetarier ben je namelijk door het feit dat je geen vlees eet. Ook al eet je dus maar 1 keer per maand vlees, dan ben je dus geen vegetarier.

Mjah, dan kan je je ook afvragen of je geen vegetarier bent als je 1 keer per vijf jaar vlees eet. Of als je een keer per ongeluk vlees binnenkrijgt.

Wikipedia schrijft "Een flexitariër volgt in hoofdzaak een vegetarisch dieet, maar eet incidenteel vlees en/of vis. Volgens de definitie van milieu-organisatie Natuur & Milieu is een flexitariër iemand die één of meer dagen in de week geen vlees eet."

Tussen de eerste en de tweede definitie zit behoorlijk wat verschil (want iemand die zes keer per week vlees en 1 keer per week vis eet flexitarier noemen is wel erg rekkelijk), maar N&M bedoelt waarschijnlijk de bewuste keuze minder vlees te eten.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #415 Gepost op: 21 september 2011, 21:17:42 »
Sinds enkele jaren eet mijn vader geen vlees meer, maar wel 1 tot 2 keer in de week vis ( :( vis hoort in het water, niet op een bord,  maar vooruit). Ik heb hem 1,5 jaar terug of zo al geleerd alleen duurzame vis te eten, want ik kon het echt niet verteren dat mijn eigen vader de zee aan het leeghalen was...
Enfin, ik had hem net aan de telefoon. Hij zei dat zijn voornaamste reden om goeddeels vega te leven besparing van het milieu is. En in het bijzonder de planeet die hij achterlaat aan mij en mijn kinderen; hij wil zijn (hopelijk) toekomstige kleinkinderen een zo mooi mogelijke planeet aarde nalaten. :heart:! Schattig hè! Ik durfde 'm alleen niet te zeggen dat ik me slechts moeilijk kan voorstellen dat er een dag komt waarop ik kinderen zou willen... :-[ Maar ja, soms krijg je ze evengoed en soms verander je van gedachten. Maar ik vond het wel heel schattig van 'm ;)
(Maar hij doet 't vast ook voor jullie (toekomstige) kinderen ;))

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #416 Gepost op: 21 september 2011, 21:25:10 »
 :-*

Psst, Temari, hoe oud ben jij eigenlijk?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #417 Gepost op: 21 september 2011, 21:31:19 »
Ehm... waarom vraag je dat?
Ik zei zeker weer 's iets heel sufs? :-\

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #418 Gepost op: 21 september 2011, 21:33:10 »
I.v.m. die eventuele, maar waarschijnlijk niet kinderen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #419 Gepost op: 23 september 2011, 12:16:44 »
Mijn vriend is flexitarier, hij kende de benaming nog niet.

Over het algemeen eet hij vegetarisch maar soms eet hij een hamburger, broodje kebab of shoarma, dat soort spul, meestal als ie bij een maat van hem is.
Gisteren had ik het erover met hem gezien 1 van de redenen dat hij geen vlees meer at was uit het oogpunt dat de dieren slecht behandeld worden en dat dat ook niet gezond voor je kan zijn.
Hij had er nooit zo bij stil gestaan dat hij dan wel "heel fout" vlees at en dat hij dus beter biologische shoarma zelf kan bakken ook al moet ie daar iets meer moeite voor doen. Het zal mij benieuwen.