Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 30 gasten bekijken dit topic.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #360 Gepost op: 26 april 2011, 13:53:40 »
Ik zou zeggen: vervang "eet" door "eet of gebruikt".
En voeg verder toe: "... die flyert, protesteert, of anderszins actief opkomt voor dierenrechten", want anders ben je natuurlijk geen bezielde veganist.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #361 Gepost op: 27 april 2011, 01:06:05 »
Citaat
Veganist: iemand die geen dierlijke produkten eet, dus geen vlees, vis en gevogelte, geen zuivel en eieren, geen gelatine en honing en veel veganisten dragen ook geen kledingstukken van leer, wol en zijde.

Wat zou je anders willen zien?

Veganist: iemand die geen dierlijke producten eet, koopt of gebruikt, dus geen vlees, vis en gevogelte, geen zuivel en eieren, geen gelatine, honing, leer, wol, bont, zijde of andere producten met een dierlijke oorsprong danwel producten waarbij dierlijke bestandsdelen zijn gebruikt ter vervaardiging van het product zover praktisch haalbaar

Of iets dergelijks. Misschien nog wat betere formulering ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #362 Gepost op: 27 april 2011, 02:12:05 »



Veganist: iemand die geen dierlijke producten eet, koopt of gebruikt, dus geen vlees, vis en gevogelte, geen zuivel en eieren, geen gelatine, honing, leer, wol, bont, zijde of andere producten met een dierlijke oorsprong danwel producten waarbij dierlijke bestandsdelen zijn gebruikt ter vervaardiging van het product zover praktisch haalbaar

Of iets dergelijks. Misschien nog wat betere formulering ;)

Het gaat om consumeren, niet om kopen.

De formulering kopen OF gebruiken zou je ook kunnen gebruiken om niet te kopen en wel te gebruiken, of om niet te gebruiken en wel te kopen. Het moet dus zijn. "koopt EN gebruikt" om het vegan te maken.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #363 Gepost op: 27 april 2011, 02:14:59 »
]

Definitie van veganisme vind ik niet helemaal correct. Heel erg afgezwakt.
De mijne is simpel:  geen dierlijke producten gebruiken
Het is trouwens dezelfde definitie als voor vegetarisme
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #364 Gepost op: 27 april 2011, 13:15:28 »
Veganist: iemand die geen dierlijke producten eet, koopt of gebruikt, dus geen vlees, vis en gevogelte, geen zuivel en eieren, geen gelatine, honing, leer, wol, bont, zijde of andere producten met een dierlijke oorsprong danwel producten waarbij dierlijke bestandsdelen zijn gebruikt ter vervaardiging van het product zover praktisch haalbaar
Ik vind dat ook dierproeven in de definitie zouden moeten staan. Nou kan je daar niet altijd omheen (bij medicijnen bijvoorbeeld) en dan geldt het niet, maar ik vind bijvoorbeeld niet-dierproefvrije cosmetica niet veganistisch, omdat er ook genoeg merken zijn die wél dierproefvrije cosmeticaproducten verkopen. Ik heb wel eens een definitie gezien waarin ook 'noch op enige andere wijze dieren geschaad worden, voor zover praktisch haalbaar', of iets dergelijks, stond.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #365 Gepost op: 27 april 2011, 14:51:59 »
]

Definitie van veganisme vind ik niet helemaal correct. Heel erg afgezwakt.
De mijne is simpel:  geen dierlijke producten gebruiken
Het is trouwens dezelfde definitie als voor vegetarisme

Veganisme gaat toch iets verder dan simpel geen dierlijke producten gebruiken. Het gaat nl. ook om het diergebruik.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #366 Gepost op: 27 april 2011, 14:53:56 »
Veganist: iemand die geen dierlijke producten eet, koopt of gebruikt, dus geen vlees, vis en gevogelte, geen zuivel en eieren, geen gelatine, honing, leer, wol, bont, zijde of andere producten met een dierlijke oorsprong danwel producten waarbij dierlijke bestandsdelen zijn gebruikt ter vervaardiging van het product zover praktisch haalbaar
Ik vind dat ook dierproeven in de definitie zouden moeten staan. Nou kan je daar niet altijd omheen (bij medicijnen bijvoorbeeld) en dan geldt het niet, maar ik vind bijvoorbeeld niet-dierproefvrije cosmetica niet veganistisch, omdat er ook genoeg merken zijn die wél dierproefvrije cosmeticaproducten verkopen. Ik heb wel eens een definitie gezien waarin ook 'noch op enige andere wijze dieren geschaad worden, voor zover praktisch haalbaar', of iets dergelijks, stond.

Ja je hebt gelijkt. Die aanvulling lijkt me inderdaad nuttig. Hoewel je in bepaalde gevallen kan redeneren dat dieren niet zozeer geschaad worden, maar wel gebruikt. Tenzij je 'geschaad' ook gebruikt als woord om aan te geven dat rechten van dieren niet gerespecteerd worden.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #367 Gepost op: 27 april 2011, 16:12:02 »


Veganisme gaat toch iets verder dan simpel geen dierlijke producten gebruiken. Het gaat nl. ook om het diergebruik.


Ha, en gij vindt dat "simpel", geen dierlijke producten gebruiken ???
Veganisme wordt inderdaad graag uitgebreid, geen wol, geen leer, geen dieremproeven, enz enz.


In relatie tot vegetarisme zou er logischerwijze eigenlijk alleen over de dieetkant van veganisme moeten gesproken worden, zoniet betreed je een ander gebied.
Maar zoals ik zei, ik zie geen aanleiding voor het hanteren van gescheiden definities.

Keep it simpel.

Uitbreiding van definitie mag, maar dat is dan niet meer de hoofdstroom noch de hoofddefinitie.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #368 Gepost op: 27 april 2011, 16:32:58 »
In relatie tot vegetarisme zou er logischerwijze eigenlijk alleen over de dieetkant van veganisme moeten gesproken worden, zoniet betreed je een ander gebied.
Maar zoals ik zei, ik zie geen aanleiding voor het hanteren van gescheiden definities.

Keep it simpel.

Uitbreiding van definitie mag, maar dat is dan niet meer de hoofdstroom noch de hoofddefinitie.
Maar náást voeding ook geen andere dierlijke producten gebruiken, is onderdeel van de definitie van veganisme; anders is het geen veganisme maar totaal-vegetarisme. (Of begrijp ik je nou verkeerd?)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #369 Gepost op: 27 april 2011, 16:37:20 »
Dan ben ik dus een veganist die wel biologische zuivel en eieren gebruikt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #370 Gepost op: 27 april 2011, 17:41:17 »
In relatie tot vegetarisme zou er logischerwijze eigenlijk alleen over de dieetkant van veganisme moeten gesproken worden, zoniet betreed je een ander gebied.
Maar zoals ik zei, ik zie geen aanleiding voor het hanteren van gescheiden definities.

Keep it simpel.

Uitbreiding van definitie mag, maar dat is dan niet meer de hoofdstroom noch de hoofddefinitie.
Maar náást voeding ook geen andere dierlijke producten gebruiken, is onderdeel van de definitie van veganisme; anders is het geen veganisme maar totaal-vegetarisme. (Of begrijp ik je nou verkeerd?)
Heb jij bepaalde definities heilig verklaard? Ik ben een compendium van definities aan het aanleggen.
De mijne bestaat uit vier woorden.(vier heilige woorden), waarop ik momenteel een beetje heiligschennis pleeg.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2011, 18:31:41 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #371 Gepost op: 27 april 2011, 19:03:29 »
Dan ben ik dus een veganist die wel biologische zuivel en eieren gebruikt.
Waar slaat dit op? Je citeert niet.

Zuivel en voeding zijn bestanddelen van dieren en dus niet veganisch.
Je bent ook niet bijna-veganisch, want zuivel  beslaat een grote  gamma aan producten.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #372 Gepost op: 27 april 2011, 21:54:22 »


Veganisme gaat toch iets verder dan simpel geen dierlijke producten gebruiken. Het gaat nl. ook om het diergebruik.


Ha, en gij vindt dat "simpel", geen dierlijke producten gebruiken ???
Veganisme wordt inderdaad graag uitgebreid, geen wol, geen leer, geen dieremproeven, enz enz.


In relatie tot vegetarisme zou er logischerwijze eigenlijk alleen over de dieetkant van veganisme moeten gesproken worden, zoniet betreed je een ander gebied.
Maar zoals ik zei, ik zie geen aanleiding voor het hanteren van gescheiden definities.

Keep it simpel.

Uitbreiding van definitie mag, maar dat is dan niet meer de hoofdstroom noch de hoofddefinitie.


Definities zijn er niets voor niets. Als je opzettelijk verkeerde definities gaat hanteren dan krijg je dus problemen door verwarring.
Het lijkt mij wel zo logisch om de definities aan te houden die erkend zijn en gebruikt worden door de veganistenverenigingen over de hele wereld.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #373 Gepost op: 27 april 2011, 23:50:59 »


Definities zijn er niets voor niets. Als je opzettelijk verkeerde definities gaat hanteren dan krijg je dus problemen door verwarring.
Het lijkt mij wel zo logisch om de definities aan te houden die erkend zijn en gebruikt worden door de veganistenverenigingen over de hele wereld.
De veganisten hebben geen alleendefinitierecht in vegetarische zaken.
Er is geen eensluidende definitie,  wel verbazend verschillende.
Ik ben er trouwens een aantal (met bron) aan het verzamelen.
Er is een autoriteitsprobleem.
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #374 Gepost op: 28 april 2011, 00:07:42 »
Er is een autoriteitsprobleem.

Waarom? Omdat jouw definities geen gezag uitdragen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #375 Gepost op: 28 april 2011, 02:54:50 »
Er is een autoriteitsprobleem.

Waarom? Omdat jouw definities geen gezag uitdragen?

Ik heb er maar één.
Jij hebt er géén.
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #376 Gepost op: 28 april 2011, 08:19:54 »
Er is een autoriteitsprobleem.

Waarom? Omdat jouw definities geen gezag uitdragen?

Ik heb er maar één.
Jij hebt er géén.

Ja daar worden we wijzer van. Waarom is er nou een autoriteitsprobleem?
En waar en hoe doet dat probleem zich voor en waarom zou jij daar last van hebben?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #377 Gepost op: 28 april 2011, 14:21:03 »


Ja daar worden we wijzer van. Waarom is er nou een autoriteitsprobleem?
En waar en hoe doet dat probleem zich voor en waarom zou jij daar last van hebben?
Ik heb er geen last van, in ben geïnteresseerd in de behandeling van het begrip vegetarisme door vegetariërs, en definities zijn daar geen onbelangrijk aspect van.
Er is een autoriteitsprobleem omdat er geen centrale autoriteit is, geen vegapaus.
Maar de verschillende behandeling  is grappig.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #378 Gepost op: 28 april 2011, 23:33:54 »


Ja daar worden we wijzer van. Waarom is er nou een autoriteitsprobleem?
En waar en hoe doet dat probleem zich voor en waarom zou jij daar last van hebben?
Ik heb er geen last van, in ben geïnteresseerd in de behandeling van het begrip vegetarisme door vegetariërs, en definities zijn daar geen onbelangrijk aspect van.
Er is een autoriteitsprobleem omdat er geen centrale autoriteit is, geen vegapaus.

De wereld is plat. Echt waar!
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #379 Gepost op: 28 april 2011, 23:51:17 »


De wereld is plat. Echt waar!

Ben jij een platariër?
Eet wat best is voor de planeet.