Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 31 gasten bekijken dit topic.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #280 Gepost op: 13 april 2011, 17:34:42 »
Er bestaan genoeg wetenschappelijke studies die het drinken van twee glazen alkohol per dag als heilzamer en gezonder beschouwen dan het geheelonthouderschap. Er is ook de "Franse paradox" die het minder voorkomen van hartziekten in Frankrijk tegenover de USA verklaart vanuit het drinken van respectievelijk meer wijn en meer melk. (De veel geprezen consumptie van melk in de "Melkbrigade" en andere marketingwegen is zeer twijfelachtig.)  Als iemand geheelonthouding om religieuze of andere persoonlijke redenen, zoals volkomen voortdurende helderheid, wil omhelzen is daar geen bezwaar tegen maar het moet zoals andere vormen van geloof niet te fanatiek gepredikt worden lijkt me.
Ik ben het er wel mee eens dat alcohol als legale drug, indien onmatig geconsumeerd, ook tot verwoestingen kan leiden.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #281 Gepost op: 13 april 2011, 19:14:33 »
Er bestaan genoeg wetenschappelijke studies die het drinken van twee glazen alkohol per dag als heilzamer en gezonder beschouwen dan het geheelonthouderschap. Er is ook de "Franse paradox" die het minder voorkomen van hartziekten in Frankrijk tegenover de USA verklaart vanuit het drinken van respectievelijk meer wijn en meer melk. (De veel geprezen consumptie van melk in de "Melkbrigade" en andere marketingwegen is zeer twijfelachtig.)  Als iemand geheelonthouding om religieuze of andere persoonlijke redenen, zoals volkomen voortdurende helderheid, wil omhelzen is daar geen bezwaar tegen maar het moet zoals andere vormen van geloof niet te fanatiek gepredikt worden lijkt me.
Ik ben het er wel mee eens dat alcohol als legale drug, indien onmatig geconsumeerd, ook tot verwoestingen kan leiden.

Persoonlijk beschouw ik het veganisme als een vrij ascetisch gedoe. Een website als deze hier legt meer de nadruk op zijn culinaire hoogstandjes, waar ik niet erg in geloof, persoonlijk, misschien omdat ik niet het geduld kan opbrengen om culinair veganisch voor mezelf te koken.
Maar het past wel in mijn overige ascetische levenswijze zoals niet roken en niet drinken.
Ik wil daar geenreclame voor maken, maar het is wel een feit dat dit de drie grootste massavernietigingswapens zijn: dierlijke vetten, alcohol en roken. 
Niet dat ik zo lang wil leven, maar de verhoogde kwaliteit is meegenomen.
Een of twee glazen alcohol kunnen zich makkelijker ontwikkelen tot schadelijke verslaving dan consumptie nul.
Het is een opstapje.
En inderdaad. alcohol is enblijft een drug:
een schadelijke drug. Misschien op een na de schadelijkste drug.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #282 Gepost op: 13 april 2011, 19:57:41 »
Toch vind ik t vreemd dat iemand die dierlijke vetten massamoord vind wel dode dieren eet....
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #283 Gepost op: 13 april 2011, 20:15:45 »
Sowieso bestaan garnalen niet voor 100 % uit eiwitten, maar ongeveer voor 20-25%. De rest zal water zijn, en voor een deel ook vet. Er bestaan geen dieren zonder vet omdat het celmembraan van alle dierlijke cellen vetzuren bevat.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #284 Gepost op: 14 april 2011, 02:16:12 »
Sowieso bestaan garnalen niet voor 100 % uit eiwitten, maar ongeveer voor 20-25%. De rest zal water zijn, en voor een deel ook vet. Er bestaan geen dieren zonder vet omdat het celmembraan van alle dierlijke cellen vetzuren bevat.

Flauwe kul, op de verpakking staat  de calorie-inhoud, en die bestaat  alleen uit proteïne , vet nul, koolhydraten nul.

Voor wie dierlijke vetten vermijdt, is dit dus een ideaal product.
Aangezien ik echter ook alle dierlijke consumptie wil vermijden, is het voor mij niet ideaal. Het is een noodoplossing.
Ik heb in de praktijk al een tijdje geen toegang meer tot scampi's en zoek ze te vervangen door schelpdieren, die hier wel verkocht worden. Ik moet er nog mee beginnen. Maar dat zal me te duur uitvallen. Aan vis, altijd en goedkoop (Alaska Pollack diepvries drie € de kilo) bij de hand, daar denk ik niet aan, dat is voor mij onaanvaardbaar. 

In elk geval vind ik niet dat een minimale noodzakelijke  B12 inname in die vorm zomaar moet afgewezen worden uit principe. Dat vind ik onverstandig en fanatiek. Ik zeg het nog eens, pillen slikken ben ik beu geworden. Ik zoek dus uitwegen, en dat is wat ik gevonden heb. Ik weet ook niet, wat het op den duur gaat worden.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #285 Gepost op: 14 april 2011, 02:18:27 »
Alle zeedieren vallen voor het gemak onder de term pesco: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pescotari%C3%ABr
WIKI is de heilige schrift niet. De wiki definitie is erg omstreden.  Nu ja, de heilige schrift ook.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #286 Gepost op: 14 april 2011, 02:21:14 »
Toch vind ik t vreemd dat iemand die dierlijke vetten massamoord vind wel dode dieren eet....

Heb je liever dat ik ze levend eet?
Eet wat best is voor de planeet.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #287 Gepost op: 14 april 2011, 07:19:03 »
Volgens mij is er weer eens een periodiek bezoek: don't feed the trolls not even with scampi's.  :angel:
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #288 Gepost op: 14 april 2011, 07:51:47 »
Ik was ook al heftig op zoek naar mijn busje trollspray...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #289 Gepost op: 14 april 2011, 07:59:40 »
Volgens mij is er weer eens een periodiek bezoek: don't feed the trolls not even with scampi's.  :angel:

But is sometimes fun to do.

Hoewel ik langer het voordeel van de twijfel geef.

Anderzijds: geen scampi kunnen krijgen op een Canarisch eiland, dat vol Belgen zit die daar dikwijls verlekkerd op zijn?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #290 Gepost op: 14 april 2011, 11:00:18 »
Sowieso bestaan garnalen niet voor 100 % uit eiwitten, maar ongeveer voor 20-25%. De rest zal water zijn, en voor een deel ook vet. Er bestaan geen dieren zonder vet omdat het celmembraan van alle dierlijke cellen vetzuren bevat.

Flauwe kul, op de verpakking staat  de calorie-inhoud, en die bestaat  alleen uit proteïne , vet nul, koolhydraten nul.


Nu, van mij eet je wat je wil, en praat je erover zoveel je wil in de daarvoor bestemde draden, maar er zit toch een beetje vet, koolhydraten en vooral veel water in scampi volgens dit.
En als je wat meer details wilt ditmaar dat is Engels.
Of google zelf maar eens. Iedereen doet en laat wat hij wil op eetgebied, maar ik denk tochweet wel zeker dat M. gelijk heeft, hoor.
Overal zijn ze het eens: de caloriën komen inderdaad voor een groot deel uit proteïnen, die 17 a 18 gram per honderd uitmaken. Maar bij mijn weten zitten in water geen caloriën. Maar er zit wel een percentage vet en wat koolhydraten in. Maar geloof gerust liever een verpakking dan alles wat op internet te vinden is van gerenommeerde voedingsinstanties.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #291 Gepost op: 14 april 2011, 11:32:02 »

Nog een belangrijke maar: als ik zo op die sites van Greet rondkijk, krijg je met een portie van - wat was het - 250 gram een hoeveelheid vit. B12 binnen van ongeveer 4 mcg (250/6 * 0,1). Dat is een prima hoeveelheid als je dagelijks zo'n portie eet, maar als je je vitamine-B12-inname volledig moet afdekken met één wekelijkse portie van dat formaat, is dat naar alle maatstaven ruimschoots onvoldoende (de ADH is tegenwoordig ca. 3 mcg).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #292 Gepost op: 14 april 2011, 11:43:53 »
Beter Red Bull drinken dus, dat bevat 4.4 mcg B12.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #293 Gepost op: 14 april 2011, 11:47:39 »
Beter Red Bull drinken dus, dat bevat 4.4 mcg B12.
En je kan er van vliegen!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #294 Gepost op: 14 april 2011, 14:01:01 »
Volgens mij is er weer eens een periodiek bezoek: don't feed the trolls not even with scampi's.  :angel:

But is sometimes fun to do.

Hoewel ik langer het voordeel van de twijfel geef.

Anderzijds: geen scampi kunnen krijgen op een Canarisch eiland, dat vol Belgen zit die daar dikwijls verlekkerd op zijn?

Dit is geen gewoon Canarisch eiland, de supermarkten  staan hier op rantsoen, maar dat geloof je ook misschien  niet. Ze kunnen enkel kiezen uit een beperkte opgelegde lijst van producten.
Ik moet ook een half uur rijden naar de het dichtsbijzijnde dorp van 1000 man dat zich een stad noemt

Er zijn heel kleine scampi's, peperduur, ik zie me terug aan de pillen gaan, want met schelpen zal het ook niet lukken

Het is veelbetekenend dat men een veganiër die met scampi's experimenteerde om zijn B12 behoefte te dekken, een
troll noemt.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2011, 14:06:50 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #295 Gepost op: 14 april 2011, 14:11:29 »

Nog een belangrijke maar: als ik zo op die sites van Greet rondkijk, krijg je met een portie van - wat was het - 250 gram een hoeveelheid vit. B12 binnen van ongeveer 4 mcg (250/6 * 0,1). Dat is een prima hoeveelheid als je dagelijks zo'n portie eet, maar als je je vitamine-B12-inname volledig moet afdekken met één wekelijkse portie van dat formaat, is dat naar alle maatstaven ruimschoots onvoldoende (de ADH is tegenwoordig ca. 3 mcg).

Ok als dat klopt kan het een bezwaar zijn.
Maar wat is belangrijker, de praktijk of de therorie?
Het is ook waar dat ik nog geen jaar scampitariër ben en het dus nog moet afwachten of ik weeral eens gezondheidsproblemen krijg of niet. Ik werk een zwaar dagelijks sportprogramma af en tot nog toe geen enkel probleem ondervonden. De vorige keer begon dat met tintelingen envlekken voor de ogen. Dat was voor ik pillen begon te slikken.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #296 Gepost op: 14 april 2011, 14:37:16 »
Ik had de B12 hierboven ook voor je uitgerekend, maar ik kwam op meer uit.

100 gram garnalen bevat volgens de NIVO-richtlijnen 5 mcg B12. Dat zou dus 12,5 mcg B12 in de week zijn en dat is nog altijd ruimschoots minder dan de 7x3mcgADH=21mcg. Bovendien wordt niet alles in 1 keer opgenomen.

Beter is het om meerdere keren per week een supp te nemen of, als je wel dierlijke eiwitten wilt eten (sorry, ik snap niet zo goed wat je wel en niet wilt eten), dan aan de oesters en mosselen. Die bevatten per 100 gram veel meer B12 en als je dat verdeelt over de week, zit je ook goed.

Waarschijnlijk heb je nu nog een voldoende hoeveelheid B12 in je lichaam door de pillen die je moest slikken, maar persoonlijk zou ik niet een tekort gaan afwachten maar je B12-inname gewoon verhogen.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #297 Gepost op: 14 april 2011, 18:37:13 »
100 gram garnalen bevat volgens de NIVO-richtlijnen 5 mcg B12. Dat zou dus 12,5 mcg B12 in de week zijn en dat is nog altijd ruimschoots minder dan de 7x3mcgADH=21mcg. Bovendien wordt niet alles in 1 keer opgenomen.
Als je al je B12 van een hele week in 1 portie binnen moet krijgen, moet je nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer nemen. De benodigde hoeveelheid per dag, 2.8 microgram, geldt alleen als je het in minstens 2 a 3 porties verdeeld over de dag neemt. Als je ze in 1 portie per dag neemt, moet je al minstens 10 microgram nemen. Bij een hele week, zal je ruim boven de 2000 microgram moeten nemen.
Zo steven je nog steeds af op een B12-tekort, zonde!
Ik zou, als je het per se uit garnalen wilt halen, elke dag een klein beetje eten, in plaats van 1 keer per week.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #298 Gepost op: 14 april 2011, 19:00:25 »
En het voedingscentrum geeft weer ruim 16 mcg / 100 g voor garnalen. Pfff, hoeveel zouden die dingen nou écht leveren?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #299 Gepost op: 14 april 2011, 20:00:57 »
Volgens mij is er weer eens een periodiek bezoek: don't feed the trolls not even with scampi's.  :angel:

But is sometimes fun to do.

Hoewel ik langer het voordeel van de twijfel geef.

Anderzijds: geen scampi kunnen krijgen op een Canarisch eiland, dat vol Belgen zit die daar dikwijls verlekkerd op zijn?

Dit is geen gewoon Canarisch eiland, de supermarkten  staan hier op rantsoen, maar dat geloof je ook misschien  niet. Ze kunnen enkel kiezen uit een beperkte opgelegde lijst van producten.
Ik moet ook een half uur rijden naar de het dichtsbijzijnde dorp van 1000 man dat zich een stad noemt

Er zijn heel kleine scampi's, peperduur, ik zie me terug aan de pillen gaan, want met schelpen zal het ook niet lukken

Het is veelbetekenend dat men een veganiër die met scampi's experimenteerde om zijn B12 behoefte te dekken, een
troll noemt.

Je bent een gepensioneerde, veganische, Vlaming die, blijkbaar uit vrije wil, op een geïsoleerd, gerantsoeneerd, Canarisch eiland woont en daar, behoorlijk ascetisch en geheelonthoudend levend, zware sportprogramma's afwerkt. Met schelpen als aanvankelijke en nu toch opgegeven toeverlaat voor het aanvullen van B 12-tekorten, en met een acuut tekort aan scampi. Ik vind het dan niet veelbetekenend, maar eerder aannemelijk, dat iemand twijfels uit bij het gehele plaatje. Maar als het allemaal zo is, wat natuurlijk kan, veel geluk ermee, maar een typisch beeld van een gepensioneerde Vlaming is het niet echt. Overigens begrijp ik de zelden toegepaste term veganiër niet: een veganist zal het wel niet zijn omdat je die in een mail als te ascetisch bestempelde, een vegetariër waarschijnlijk ook niet omdat die geen scampi of schelpen eet. Niet dat die termen nu zo belangrijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2011, 20:14:18 door karl »