Vegatopia Forum

Moestuin

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1200 Gepost op: 24 april 2012, 10:23:24 »
Na wat speurwerk ontdektte ik dat rabarber, rode bieten, rucola en spinazie zouden moeten kunnen, mits er af en toe een beetje zon komt... van de week maar eens in de gaten houden. Daarnaast zouden zure kersen (morellen) ook moeten kunnen, maar daar ben ik niet echt dol op. Dus dat gaan we zeker niet doen  ;) er zijn ook wat kruiden, maar daar wou ik een studie op zich van maken :P

De vensterbank mag namelijk wat mij betreft ook best vol komen te staan ;)

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1201 Gepost op: 24 april 2012, 10:54:22 »
Radijsjes doen het volgens mij ook overal wel. Niet teveel tegelijkertijd zaaien, maar juist steeds met een paar weken ertussen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1202 Gepost op: 24 april 2012, 12:23:16 »
Na wat speurwerk ontdektte ik dat rabarber, rode bieten, rucola en spinazie zouden moeten kunnen, mits er af en toe een beetje zon komt... van de week maar eens in de gaten houden. Daarnaast zouden zure kersen (morellen) ook moeten kunnen, maar daar ben ik niet echt dol op. Dus dat gaan we zeker niet doen  ;) er zijn ook wat kruiden, maar daar wou ik een studie op zich van maken :P

De vensterbank mag namelijk wat mij betreft ook best vol komen te staan ;)

Frambozen kunnen geloof ik ook aardig tegen schaduw.
En snijbiet en raapsteeltjes?

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1203 Gepost op: 24 april 2012, 22:44:37 »
Ik wil een vierkante-meter-moestuin, maar dan moet er minstens 6 uur zon schijnen op die plaats. Ik werk tegenwoordig fulltime dus hoe kan ik dit meten? De laatste tijd is de zon ook maar sporadisch te zien trouwens. En zou ik daar pallettenhout voor kunnen gebruiken of is dit met foute producten behandeld en dus schadelijk voor mijn tuintje of gewassen?

Offline RvO

• 286
« Reactie #1204 Gepost op: 25 april 2012, 08:35:33 »
Ik wil een Vierkante Meter Moestuin  ...  
Meer info:
Leuke site: http://www.makkelijkemoestuin.nl/
Fijn forum: www.moestuinforum.nl
... En zou ik daar pallettenhout voor kunnen gebruiken of is dit met foute producten behandeld en dus schadelijk voor mijn tuintje of gewassen?
Volgens mij is het hout van pallets niet behandeld.
Hou er wel rekening mee dat het daardoor snel rot. Ik had ooit een compostbak van oude pallets en die is in krap vier jaar volledig doorgerot.
...Iemand nog goede leestips? Ik zie door de bomen t bos niet echt meer...
Een zeer uitgebreid boek is Handboek Ecologisch Tuinieren, van VELT vzw, isbn 9080062642 (http://www.velt.be/winkel/pag420+aanpassen+8). Bijna 800 blz. Het begint met een zeer gedetailleerde (te gedetailleerd?) inleiding, en vervolgens een uitgebreide teeltbeschrijving van zo'n 90 (!) verschillende gewassen.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2012, 08:56:27 door RvO »

Offline RvO

• 286
« Reactie #1205 Gepost op: 25 april 2012, 09:00:56 »
... Even offtopic een vraag: hoe heet dat geinige gele plantje naast vijver? ...
Gokje: dotterbloem.

Offline RvO

• 286
« Reactie #1206 Gepost op: 25 april 2012, 09:06:26 »
Schaduw verdragende groenten   
aardappelen (vroege)
als voorjaarsgroenten geteelde koolsoorten
andijvie
erwten
pronkbonen (matig)
radijs    
salade-uitjes
spinazie
spruitjes
tuinbonen
tuinkers

Bron: ergens op internet, vergeten waar.

Brave Hendrik Bron: Mergenmetz.nl

Kervel, peterselie Bron: Gildevinder.nl

Bij mij doet ook rabarber het redelijk op een vochtige plaats in de tuin waar de zon nooit komt.    

Succes ermee.

Edit: nog een linkje (niet alleen groente) http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=browse&action=schaduwplanten
« Laatst bewerkt op: 25 april 2012, 09:25:50 door RvO »

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #1207 Gepost op: 25 april 2012, 21:10:14 »
daar ga ik een x mee puzzelen  :D

en bedankt voor de leestip!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Gwennepen

« Reactie #1208 Gepost op: 07 mei 2012, 19:05:03 »
Een vriendin en ik willen een moestuin en nu mogen we een stukje bij mijn vrijdagcliënt die in het buitengebied van E-L woont. En hij heeft ook een klein kasje. :D

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #1209 Gepost op: 07 mei 2012, 19:11:58 »
Leuk zeg!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1210 Gepost op: 07 mei 2012, 19:27:38 »
... Even offtopic een vraag: hoe heet dat geinige gele plantje naast vijver? ...
Gokje: dotterbloem.
Ja!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #1211 Gepost op: 10 mei 2012, 19:10:00 »
M'n geletomatenplanten beginnen te bloeien op het balkon :) Nu maar hopen op veel zon (heel hard hopen vrees ik).

Offline RvO

• 286
« Reactie #1212 Gepost op: 11 mei 2012, 13:53:34 »
@meisbaer Suggestie:
Er worden koude nachten verwacht. 's Nachts binnenhalen of de planten afdekken.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #1213 Gepost op: 11 mei 2012, 22:23:47 »
Moet dat ook voor nog ontkiemende tuinkruiden?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1214 Gepost op: 14 mei 2012, 19:29:18 »
Heeft iemand misschien wat daslookzaad of -knolletjes en/of lieve-vrouwe-bedstrozaad over?

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #1215 Gepost op: 15 mei 2012, 23:35:17 »
@RvO Mijn balkon is op de 10e verdieping, daar heb je niet echt veel nachtvorst meer. Plus dat het balkon op het zuiden is en dus overdag lekker warm wordt, en langzaam afkoelt. Denk niet dat het een probleem is?
Maar bedankt voor de bezorgdheid :)

Offline greet

• 2.671
« Reactie #1216 Gepost op: 16 mei 2012, 00:32:31 »
Mijn kruidjes staan nog steeds mooi  :) Al kan dat meer met het weer dan met mijn zorgzaamheid te maken hebben, natuurlijk. Daarstraks nog couscoussalade gemaakt met bijna alles wat ik bij elkaar kon scharrelen, was lekker, en heel leuk en bevredigend, zo dingen die je zelf hebt staan oppeuzelen.

« Reactie #1217 Gepost op: 17 mei 2012, 09:53:09 »
Ik heb op ons binnenbalkon grote bakken staan met daarin tomatenplantjes, puntpaprika's, courgettes en wat basilicum. Dit is de eerste keer dat we proberen zelf groente te kweken. Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken!

De courgettes beginnen al bloemen te krijgen en kunnen elk moment gaan bloeien denk ik. Ik zal ze met de hand moeten bestuiven, aangezien er hierbinnen natuurlijk geen bijen en andere insecten zijn.

We hadden pas helaas wel een luizenplaag (hoe waren die binnengekomen?), maar die heb ik de kop ingedrukt door de besmette planten te besproeien met sterk verdund afwasmiddel.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Pixie

• **
  • 19
« Reactie #1218 Gepost op: 31 mei 2012, 15:44:04 »
Wij hebben afgelopen weekend de eerste aardbeien en de eerste sluimerwten kunnen oogsten! Ook al klaar in de moestuin: rucola, sla, kervel, rabarber, spinazie... En aan de courgetteplanten verschijnen de eerste mini's en in de serre zien we de eerste groene tomaten opduiken. Mmm, het wordt weer een heerlijke zomer!

Tip voor luizen in de serre of in de keuken op de vensterbank: vang gewoon enkele lieveheersbeestjes en zet ze op de getroffen planten. Die beginnen er meteen gulzig van te eten en in geen tijd zijn je planten weer luisvrij!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #1219 Gepost op: 01 juni 2012, 15:37:26 »

Nou, op de een of andere manier houden de lieveheersbeestjes hier op de 10e verdieping niet van luizen, want ik heb al meerdere keren ze gevangen en op mijn planten gezet, maar het leek alsof ze bang waren! Dus nu heb ik maar iets anders geprobeerd; ik heb allemaal afrikaantjes gezaaid die nu bijna gaan bloeien. Tip van mijn moeder was om de planten niet te veel water te geven, want luizen houden van sappige blaadjes :)

Nog andere luizen tips? En mierentips, want die komen dus ook op de 10e verdieping  ???
Ik heb al wel een zweefvlieg gezien, die eten geloof ik ook luizen, dus dat is een goed begin van mijn mini-ecosysteempje  ;)