Vegatopia Forum

Moestuin

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re:Moestuin
« Reactie #1160 Gepost op: 01 juli 2011, 19:54:22 »
Nu verdwijnt het gewoon bij het huisvuil want er wordt hier niet apart ingezameld. Ik vind dat zonde maar vooral ook vervelend, zeker omdat we nu plastic apart hebben duurt het heel lang voordat de vuilniszak vol is, en als er dan allerlei groen spul in zit gaat dat altijd lekker stinken en schimmelen. Natuurlijk kunnen we de vuilniszak eerder weg doen, maar dat vind ik ook weer zo wat.

Dat is irritant ja, ik heb daar ook last van. Ik ga de zak ook niet eerder weggooien, in Nijmegen moet je betalen voor de restafvalzakken.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #1161 Gepost op: 01 juli 2011, 21:55:39 »
Mijn aardbeienplant heeft er niet zoveel zin, ik heb al 7 aardbeien geplukt, waarvan er uit 5 al een hapje was genomen, maar niet door mij.

Nu was mijn plant al behoorlijk geplukt toen ik hem kocht (hij stond buiten bij de natuurwinkel), dus ik denk dat ie zijn hoogtepunt al gehad heeft. Maar kan ik wat van die aangevreten aardbeien planten zodat ik volgend jaar wat meer aardbeien heb? En hoe doe ik dat dan?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1162 Gepost op: 02 juli 2011, 09:43:24 »
Sowieso doet deze plant het in principe volgend jaar weer (tenzij het streng vriest). Heeft de plant niet zo'n leuke uitloper met miniplantje eraan? Dan kun je die planten.
Het verhaal dat aardbeienplanten tweejarig zouden zijn is onzin, ze doen het jaren achter elkaar. Maar wat minder fanatiek.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #1163 Gepost op: 26 juli 2011, 14:14:29 »
Ik wil me graag wat meer gaan verdiepen in moestuinen op het balkon. Ik heb al wel wat kruiden, maar ik zou graag iets meer zelf willen groeien. Wie weet er een goede informatiebron hierover? (ik ben echt een beginner.) Ik wil dan volgende lente beginnen denk ik zo, want voor dit jaar ben ik al lang te laat  ;)

Offline RvO

• 286
« Reactie #1164 Gepost op: 26 juli 2011, 21:11:34 »
... want voor dit jaar ben ik al lang te laat  ;)
Dat valt wel mee. Er zijn heel wat plantjes die je nu nog kunt poten of zaaien. Een overzichtje: http://www.digirent.nl/moestuinsite/index.php?option=com_content&task=view&id=66&Itemid=99

Je kunt ook eens bij een tuincentrum gaan kijken. Hier in de buurt zag ik nog heel wat groente- en kruideplantjes staan. Dat scheelt weer een week of wat met zelf zaaien.

[advertorial] www.moestuinforum.nl [/advertorial]

Zelf heb ik geen ervaring met een moestuin op een balkon, alleeen wat kruiden in potten en een tuintje in de volle grond. Dus ik kan je niet verder helpen.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2011, 21:14:26 door RvO »

Offline RvO

• 286
« Reactie #1165 Gepost op: 27 juli 2011, 07:49:50 »
Ik wil me graag wat meer gaan verdiepen in moestuinen op het balkon. ...
Toevallig stuiterde ik hier op: http://www.freewebs.com/ruudendiana/tuiniereninpotten.htm
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #1166 Gepost op: 27 juli 2011, 14:54:00 »
Dank je :) Ik zal eens rond kijken :)

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #1167 Gepost op: 03 augustus 2011, 21:39:27 »
Ik ben ook nog op zoek naar een goed boek voor een kleine moestuin. Dus mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik die graag!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline RvO

• 286
« Reactie #1168 Gepost op: 03 augustus 2011, 23:55:00 »
Mijn favoriet is "handboek ecologisch tuinieren", uitgever: www.velt.be (vzw) isbn 90-800626-4-2. Niet specifiek voor kleine tuinen, maar wel heeeeeel veeeeeel info. Soms wel eens te gedetailleerd, maar je mag ook stukjes overslaan  ;) .
Na een algemene inleiding (bijna 400 blz., nu na 3 jaar nog steeds niet helemaal gelezen), een beschrijving van de teelt van ca. 90 verschillende groenten (ca 300 blz., m 'n dagelijks naslagwerk).
Nee ik heb geen aandelen, deel niet in de winst, enz, etc, ik ben gewoon enthousiast. Het boek ligt standaard op m'n nachtkastje of op de picknicktafel.  :)

Aanvulling. Het boekje "ecologische teelt van kleinfruit" is ook fijn. Zelfde uitgever,isbn 90-800626-2-6
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2011, 23:59:22 door RvO »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #1169 Gepost op: 21 augustus 2011, 13:20:30 »
Mijn braam groeit erg goed, maar geeft nog niet zoveel bramen, ik denk dat dit beter gaat als de braam langs de schuur groeit ipv over de halve tuin. Bovendien is het fijner als de braam tegen de schuur aanwoont ipv op het terras.

Hoe krijg ik de braam waar ik hem hebben wil?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1170 Gepost op: 21 augustus 2011, 14:16:12 »
Klimrekje maken (van bv bamboestokken) of kopen en de struik dan daar doorheen weven?

Offline RvO

• 286
« Reactie #1171 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:17:50 »
In een vorige tuin had ik draden langs de schuurmuur gespannen. Van dat groen geplastificeerde "ijzerdraad". Min of meer in de vorm van een W. Ik zou nu horizontale draden spannen dat werkt denk ik beter (op ca. 30-50 cm afstand, de hoogste zo hoog als je kunt reiken zonder trapje). De  draden niet te stak spannen, dan kun je de takken van de braam er vrij gemakkelijk achter prutsen. Leiden in waaiervorm vind ik het mooist.  Misschien moet je af en toe een zware tak even extra vastzetten, met een klein stukje touw ofzo.

Na de oogst de oude takken bij de grond afsnoeien, de jonge takken zonodig weer netjes opbinden.
Meer info o.a. hier: http://www.freewebs.com/ruudendiana/braam.htm

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #1172 Gepost op: 22 augustus 2011, 22:54:49 »
Vanavond een kist vol appels van de boom in de tuin geplukt, gedeeltelijk zelfs vanaf een trampoline, omdat die er toch stond :D. En nu mogen wij en de buren bedenken wat we er mee gaan doen. Iemand een recept voor lekker citroenerige appeltaart of een appelvlaai?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #1173 Gepost op: 01 oktober 2011, 14:08:10 »
Ik heb tomatenplantjes op mijn balkon, en een paar zijn kort geleden nog (een extra keer?) begonnen aan een paar tomaten. Die zijn groen, en ik vraag me af of ze nog rood worden in deze paar laatste dagen mooi weer. Is er nog een kans dat ze rood worden nu (ik heb een vrij aardig microklimaat: beschut, relatief warm en op het zuiden, of moet ik ze op een gegeven moment toch maar van de plant halen en in de vensterbank proberen op kleur te laten komen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1174 Gepost op: 01 oktober 2011, 14:44:06 »
Ik zou ze laten hangen en anders groen opeten.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #1175 Gepost op: 02 oktober 2011, 13:07:19 »
Hangt van het weer vanaf. En of je plant nog veel 'fut' heeft. En anders: fried green tomatoes!  :) nam

Offline RvO

• 286
« Reactie #1176 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:56:04 »
Mijn ervaring: tomaten rijpen nog na. Niet tot perfectie, maar toch. Warmte is belangrijk, licht hoeft niet.
Wel oppassen voor schimmels en phytoptera (spelling?).
Daarom gebarsten tomaten niet laten narijpen, daar komt vocht uit en warmte + vocht = schimmel.

Offline Carla

• 259
« Reactie #1177 Gepost op: 03 oktober 2011, 22:33:45 »

Ik zou niet zo snel groene tomaten eten. Tomaten zijn net als aardappelen van de nachtschadefamilie en de onrijpe (groene) delen bevatten solanine (ofwel voor tomaten tomatine).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1178 Gepost op: 04 oktober 2011, 02:06:35 »

Ik zou niet zo snel groene tomaten eten. Tomaten zijn net als aardappelen van de nachtschadefamilie en de onrijpe (groene) delen bevatten solanine (ofwel voor tomaten tomatine).

Zolang je het niet dagelijks eet, kan het geen kwaad. Fried green tomatoes is een heel bekend gerecht uit de Amerikaanse keuken.

Offline Edda

• 159
« Reactie #1179 Gepost op: 28 oktober 2011, 08:07:02 »
dit jaar is het met de moestuin toch heel anders gelopen dan verwacht...relatie beëindigd, nieuwe liefde gevonden, 3 keer verhuisd in een paar maanden tijd .
de moestuin helaas dus moeten opzeggen door al het gedoe.

maar inmiddels zit ik met nieuwe liefde in een fijn huis wat bijna af is en hebben we een flinke tuin met een zelfbouw kasje wat door de vorige bewoners was gebouwd voor het stallen van hun motoren dus komend voorjaar lekker de tuin indelen en in eigen achtertuin moestuinieren :)
ik ben nu al aan het bedenken welke peper, tomaten en paprika's er allemaal in de kas kunnen :D