Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1140 Gepost op: 30 maart 2011, 14:29:51 »
Leuk! Heb je nog speciale rassen genomen?

Offline Edda

• 159
« Reactie #1141 Gepost op: 30 maart 2011, 17:17:04 »
ik heb het bij de aardappels niet te ingewikkeld gemaakt maar wilde ook niet alleen "commerciele"rassen
frieslanders = vroege makkelijke aardappe;
highland burgundy =middenvroeg, maar net even anders, bourgondisch ras wat vanaf 1936 beschreven werd ,  is ook rood gemarmerd aan de bnnenkant

en shetland black,=  van de shetland eilanden afkomstig, heeft een donkerpaars zwarte rand net onder de schil en met koken word de aardappel helemaal lichtpaars aan de binnenkant

maar ik had er dus tien per ras besteld en kom er achter dat dat erg weinig grond in beslag neemt en aangezien ik 160 m2 vol moet zien te krijgen dus ga ik nog iets vroegs te pakken zien te krijgen voor nog wat meters :+

kwa pepers heb ik jalapeno's, want , nou ja...die zijn gewoon lekker veelzijdig kwa gebruik
madame jeanettes, chocolates, een turkse milde en een setje van 6 ameikaanse heirlooms, 4 zaadjes van ieders, dus die staan ook allemaal te ontkiemen en te groeien
en ik had zelf nog zaden geoogst van een groene en rode turkse supermarkt pepers en van rode habanero's uit de turkse super

een 5 soorten tomaat (allemaal vrij vroege), slowaakse, olijftomaatje, subarctic, marzano en marmande(laatste is een vleestomaat)

en verder heb ik verschillende(tuin)bonen , peultjes, erwten, rode, witte, spits, bloem, etc kool, raapjes verschillende soorten, pastinaken, rode bietjes drie soorten, kohlrabi, sla in verschillende vormen , andere bladgewassen(eeuwige kool, raapstelen etc etc)
verschillende pompoenen, courgettes, wortels...erm...en nog veel meer ., veel dus lol
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2011, 17:21:14 door Edda »

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1142 Gepost op: 30 maart 2011, 18:06:40 »
Wow, Edda, dat klinkt goed! Word er jaloers van!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1143 Gepost op: 30 maart 2011, 20:56:35 »
+1!

Mag ik het aardappelras Raja aanraden? Redelijk vastkokend, rode schil. Mijn favoriet!

Offline Edda

• 159
« Reactie #1144 Gepost op: 30 maart 2011, 21:03:50 »
ik ga eens kijken of k daar aan kan komen op heel korte termijn :j

ik ben erg blij met de tuin, tis nu het eerste seizoen dat ik echt ene lapje grond heb ipv de border en wat potten
alleen dat lapje is gelijk wel veul...lol, 160 m2 , je moet het ook weer vol zien te krijgen en onkruid een beetje zien te bedwingen , dus ik ga proberen zoveel mogelijk op worteldoek te laten groeien , gaten erin maken en daar dan de plantjes/zaadjes in planten
vind de tuin wle leuk, maar onkruid wieden is absoluut geen hobby  :-X

moestuin verenigingen...toch wel handig

Offline Edda

• 159
« Reactie #1145 Gepost op: 01 april 2011, 14:32:42 »
heb nu alleen ene mini probleempje....
er staat hier vanalles boven de grond, maar niet alles kan al de tuin in en begin ene beetje plek tekort te rijgen   :o

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1146 Gepost op: 01 april 2011, 14:34:21 »
 ;D

Offline Edda

• 159
« Reactie #1147 Gepost op: 01 april 2011, 15:07:26 »
ja lach maar ;)

heb nu drie vensterbanken vol met planten in turf en gewone kunstof potjes en weet van gekkigheid niet waar ik het laten moet  :P

naja, morgen maar een gedeelte oplossen door ene hoop de tuin in te werken , de rest verzin ik dan ook wel weer  ;D

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1148 Gepost op: 01 april 2011, 15:41:32 »
In mijn vorige huis stond de hele eettafel vol + had ik nog een vensterbank geclaimd op de logeerkamer van mijn ouders.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1149 Gepost op: 01 april 2011, 15:47:12 »
Bij een beetje redelijk weer kan het spul dat al wat groter is, in ieder geval overdag naar buiten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline RvO

• 286
« Reactie #1150 Gepost op: 01 april 2011, 23:02:23 »
Ook hier ruimteproblemen, daarom heb ik een extra plank boven de vensterbank gemaakt. Zoiets als hier: http://www.moestuinforum.nl/post15746.html maar ietsje minder professioneel.

[advertorial]
Ook een leuk forum www.moestuinforum.nl
[/advertorial]

En er is voor morgen mooi weer voorspeld. De tuin in  :D, maar eerst band plakken  :(

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1151 Gepost op: 01 april 2011, 23:47:41 »

[advertorial]
Ook een leuk forum www.moestuinforum.nl
[/advertorial]

Een walk-in moestuin!;)

Offline Edda

• 159
« Reactie #1152 Gepost op: 02 april 2011, 14:10:24 »
RvO, daar huis ik ook rond als Sonnee :D

hier wil ik wel meer ruimte maken, maar dan moet ik mijn logeerkamer/kantoortje om bouwen en dat moet helaas even wachten :+
is de bedoeling dat ik daar een hele flinke uitbreiding van de vensterbank ga doen ,minstens 50 cm breed maken en dna halverwege idd nog een plank bijmaken
en eventueel een zelfbouwkasje van verstevigd folie tegen de achtergevel
verder staat er in de achtertuin ook nog voorraad, een tuinbonen projectje wat vandaag naar de tuin gaat en een 40 aardbeiplanten op pot die vanuit de border komen en ook richting de tuin moeten  ...
vandaag ook nog even tunneltjes maken van electrabuis, hout en zeil 

al ben je het niet, word je het wel met een moestuin...crea

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #1153 Gepost op: 04 april 2011, 08:12:13 »
Had ook het probleempje met te veel potjes binnen in klein huisje, waar het al gauw in de weg staat. Heb nog een poging gedaan met een daglichtlamp in de berging (een voor een lovelocker zeer onorthodoxe maatregel  :-\ Maar ik beperk het nu zeer, door meer kleine plantjes te kopen. En in mijn ervaring krijg je toch vaak van die pierige, kwestbare plantjes die naar het licht brengen en is de voorsprong vaak gering op later zaaien. Het is wel aan te raden als je tomatenplantjes gaat zetten of zo, maar die heb ik dit jaar besteld bij Easyplant.
Ik heb nu op het terrasje een door de kou "aangeraakte" al behoorlijke pompoenplant. Voor wie meters wil maken op de moes-.....is een pompoen natuurlijk ideaal.
de tuin: dat ben ik

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1154 Gepost op: 25 april 2011, 14:06:09 »
Vraag aan de echte kenners:
Zou rabarber ook in een ruime pot kunnen i.p.v. in de volle grond?

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #1155 Gepost op: 25 juni 2011, 16:44:50 »
Mijn schuur heeft een regenpijp, maar die eindigt boven de grond en nu is de grond naast mijn schuur nogal drassig. Ik wil wel een moerasvijvertje in mijn tuin, maar niet daar, daar moet mijn moestuintje komen (er staat al een braam net naast het drassige stuk).

Wat kan ik nu het beste doen aan die regenpijp? Gat eronder graven zodat het water niet over de grond stroomt, maar erin verdwijnt, of een regentonnetje, of zo'n ding wat aan de regenpijp vast moet en dan water verzamelt (moet je daarvoor in de regenpijp zagen trouwens?)?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1156 Gepost op: 25 juni 2011, 17:37:05 »
Ik zou voor de regenton gaan. Kun je mooi gebruiken bij je moestuin.
Wilde je daar nu trouwens nog aan beginnen?

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #1157 Gepost op: 25 juni 2011, 18:16:45 »
Er staat al iets, ik heb een klein ommuurd tuintje, met nu alleen kruiden erin, en preizaadjes. Het is ongeveer het vierkantemoestuin idee, maar dan niet met hout en niet met vierkant, en ook niet echt met vakken, maar wel boven de grond en met van die moestuinmix. En ernaast staan een braam.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #1158 Gepost op: 25 juni 2011, 19:02:00 »
Hmm, ik kan een gewone, kleine regenton kopen, of zo'n ding. Ik vind die druppel niet zo mooi, maar dat ie zo'n stuk boven de grond hangt, is wel heel praktisch, ivm planten eronder en de kleine beschikbare ruimte.

Heb je nog andere dingen die midden op de regenpijp gaan?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1159 Gepost op: 01 juli 2011, 14:57:25 »
Ik heb vandaag een bokashi set gekregen, heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Nou heb ik geen tuin maar alleen een balkon, maar waar het me vooral om ging is dat ik iets met het groenafval kan doen. Nu verdwijnt het gewoon bij het huisvuil want er wordt hier niet apart ingezameld. Ik vind dat zonde maar vooral ook vervelend, zeker omdat we nu plastic apart hebben duurt het heel lang voordat de vuilniszak vol is, en als er dan allerlei groen spul in zit gaat dat altijd lekker stinken en schimmelen. Natuurlijk kunnen we de vuilniszak eerder weg doen, maar dat vind ik ook weer zo wat. Wat dat betreft leken die emmers me ideaal, ik moet alleen nog even verzinnen wat ik met al dat spul ga doen  ::)

Ik ben dit jaar verschrikkelijk lui met het balkon, vorig jaar had ik allemaal eetbare dingen erop staan maar daar ben ik tot nu toe nog niet aan toegekomen. Er hebben wel een aantal kruiden de winter overleefd, en (wat ik zelf heel leuk vind), er waren vorig jaar bij mijn tomatenplant wat tomaatjes in de pot gevallen, en daar zijn weer plantjes tevoorschijn gekomen  :D