Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Flapke

• 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1120 Gepost op: 08 september 2010, 12:56:35 »
Niet geproefd, allergisch  >:(
Die eer krijgt mijn vriendje, als ie ze tenminste nog wil delen met een paar wormpjes  :-[

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1121 Gepost op: 08 september 2010, 13:59:59 »
Ik las van je allergie nadat ik mijn vraag gepost had.. lijkt me heel lastig/vervelend, maar als het dan tenminste maar helpt. Dat je je beter voelt wanneer je bepaalde stoffen mijdt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eefje

• **
  • 56
« Reactie #1122 Gepost op: 13 september 2010, 19:37:42 »
Er zit volgens mij schimmel op de potten van mijn muntplantjes! Ik zie het niet op de planten zelf, alleen op de pot, aan de buitenkant, en aan de binnenkant net boven de aarde. Van die witte pluizige dingetjes. Ik had ze al eens van de pot afgeveegd (ging gewoon met een doekje) maar ze zijn weer terug... Ik heb een plakbandpreparaat gemaakt en ga het morgen tijdens mijn practicum eens onder de microscoop bekijken (ik studeer biologie) maar ik denk niet dat ik daaraan precies kan zien wat het is... iemand enig idee, en ook hoe ik ervan af kom?
Volgens mij heb ik trouwens ook roest op een paar van mijn plantjes... ze staan gewoon voor het raam en krijgen genoeg water.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1123 Gepost op: 13 september 2010, 20:55:46 »
Mijn courgettes gaan van kwaad tot erger, na gevulde courgettenbloemen in beignetdeeg, courgettensoep, courgettenchili, courgettequiche, courgettenkoekjes weet ik het niet meer. Gisteren 2 joekels geoogst, vandaag vond ik er weer 2 buitenmaatse kanjers. Of betekent dit gewoon dat ik groene vingers heb  ::)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1124 Gepost op: 13 september 2010, 21:36:07 »
Mooi toch  :D
Ik heb het laatst toevallig opgezocht en je kunt courgette ook invriezen. Even kort blancheren en dan hup de vriezer in. Kun je nog de hele winter van je groene vingers genieten!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1125 Gepost op: 17 september 2010, 20:25:28 »
Ik wou dat ik op zijn minst 1 courgette had kunnen oogsten maar helaas. Zowel de pompoenen als courgettes zijn er allemaal in een pril stadium afgevallen, muv 1 pompoen maar die plant is overleden toen ik op vakantie was :(
En nu is mijn cavolo nero ook nog eens helemaal opgegeten door rupsen, snif.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #1126 Gepost op: 04 oktober 2010, 16:05:03 »
terug van 2 weken weggeweest.
1 rijpe ananaskers  ;D
een handje vol pepertjes  :D
Een pompoentje  :)

Nog heel veel kruiden, een paar boontjes en wat sla
Gister de stevia gestekt

Zijn alle viooltjes eetbaar ?

Offline wenche

• **
  • 27
« Reactie #1127 Gepost op: 05 oktober 2010, 13:51:54 »
Ik ga in mijn tuintje ook een stukje afzetten om groentes in te kweken...
Nu klaar maken, in het voorjaar planten...
Hebben jullie nog tips voor lekkere eetbare dingen die in een klein stukje kunnen? (ben dol op bv paprika en courgette)
En welke mest en grond te gebruiken?

Offline Flapke

• 177
« Reactie #1128 Gepost op: 05 oktober 2010, 17:10:00 »
Een paprikaplant of tomatenplant hoeft niet zo veel ruimte te kosten.
Een courgette gebruikt wel veel ruimte ..
Ik heb in mijn vierkante-meter bakken goedkope tuinaarde gestopt en daar groeit vanalles prima op,  zoals sla, peterselie, stevia, snijselderij, spinazie, pepertjes en boontjes
Verder zou ik denken aan radijsjes, aardbeien, wortels en prei

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1129 Gepost op: 05 oktober 2010, 17:17:50 »
terug van 2 weken weggeweest.
1 rijpe ananaskers  ;D
een handje vol pepertjes  :D
Een pompoentje  :)

Nog heel veel kruiden, een paar boontjes en wat sla
Gister de stevia gestekt
:D

Zijn alle viooltjes eetbaar ?
Volgens drie verschillende pagina's op internet wel.

Offline RvO

• 286
« Reactie #1130 Gepost op: 05 oktober 2010, 19:50:19 »
Hebben jullie nog tips voor lekkere eetbare dingen die in een klein stukje kunnen? (ben dol op bv paprika en courgette)
In mijn eigen tuintje heb ik veel kruiden.  Verse kruiden ruiken en smaken zo veeeeel lekkerder dan het "hooi" dat ze in zo'n potje stoppen. Ik voel me echt rijk als ik handenvol verse kruiden in de salade, soep of pasta gooi  :D Helaas is de tuin nu wel zo'n beetje leeggegeten.

Meestal heb ik ook veel sla ed (rucola, postelein, winterpostelein, veldsla, roodlof, snijbiet). Vind ik lekker. Liefst "pluksla". Dan hoef je niet een hele krop te oogsten, maar pluk je net wat je nodig hebt.

In het vroege voorjaar capucijners! Mmmmm verse capucijntjes! (heten ook wel velder(w)tjes).
Omdat die zo  vroeg zijn kun je hetzelfde stukje grond daarna voor iets anders gebruiken.

's Winters heb ik meestal palmkool (lekker!) en boerenkool (al was het maar voor de foto) en stengelui (maar dat gebruik ik meer als kruid).

En ik vind het ook heel leuk om van dit alles bijzondere rassen te kopen. Waarom zouden tomaten rood moeten zijn, worteltjes oranje, sla groen? Afwisseling is  zoveel leuker.

Rabarber mag hier in de siertuin, een beetje op de achtergrond, dat dan weer wel.
In een vorig huis had ik bosaardbeitjes als bodembedekker in de siertuin.

Inspiratie genoeg?

« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2010, 19:56:40 door RvO »

Offline RvO

• 286
« Reactie #1131 Gepost op: 16 december 2010, 22:42:35 »
Vandaag diepvriesprei geoogst.  :D. Nog twee preiĆ«n (preiplanten?) te gaan.

Offline Edda

• 159
« Reactie #1132 Gepost op: 31 januari 2011, 18:13:31 »
ik weet sinds vandaag dat ik een moestuin heb hier op het dorp.
het is een oppervlakte van 7 bij 21 meter  en in principe moet het voldoende gaan opleveren voor twee personen , dat moet wel lukken dacht ik zo .

heb al een beginnetje gemaakt wat betreft teeltplan, we gaan voor een vierjaars wisselteelt systeem met een vijfde stuk erbij voor wat vaste planten zoals rabarber, wat bessen enzo .
kruidenhoekje heb ik aan huis , dus dat scheelt weer .

maar ja, nu gaan verzinnen welke bessen etc ik op het vaste planten stukje wil hebben
soieso blauwe of bosbessen en kruisbessen, misschien een doornloze braam en framboos en dan zit dat stuk wel weer vol denk ik , want ook de composthoop moet daar komen

in ieder geval weer genoeg te doen voorlopig

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1133 Gepost op: 31 januari 2011, 18:39:42 »
Leuk, Edda, vergeet vooral ook de aardbeien niet.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1134 Gepost op: 31 januari 2011, 19:23:13 »
Wij hebben enkele blauwbesstruiken, maar de opbrengst ervan is net genoeg voor op een ijsje of 2. Wij gaan de laatste jaren naar een zelfplukkwekerij voor de blauwbessenconfituur. Dus die zou ik niet meer zetten, frambozen en rode bessen en aardbeien wel. En doornloze bramen natuurlijk.
Fijn, tuinplannen, laat de lente maar komen...

Offline Edda

• 159
« Reactie #1135 Gepost op: 03 februari 2011, 14:30:06 »
aardbeien gaan er zeker ook komen, heb ik nu al thuis in de border, maar met de katten is dat niet handig...planten liggen blijkbaar erg fijn :roll:
maar de bessenstruiken , we gaan het zien, ik wil het toch geprobeert hebben, mocht het niets worden, kan ik altijd nog iets anders neerzetten
maar ja, eerst maar eens die tomaten regelen, want die moeten de vensterbank toch al wel in , de chili's en paprikas ook trouwens :+

bas.v.r

« Reactie #1136 Gepost op: 03 februari 2011, 18:44:47 »
Ik ga net als vorig jaar weer paprika's kweken.
Ik ben de zaden nu al binnen aan het zaaien.
Ook heb ik nu tomaat, basilicum, en bonen aan het
zaaien zodat ze zo snel mogelijk naar buiten kunnen om te oogsten.
Ik heb aardapels met wortels ook al in een pot, hopen dat die er uit groeien(een experiment)
Mijn kamer is nu 1 grote jungle,het is er warm vochtig en er staan 10 tallen planten.
Hopen dat de oogst dit jaar goed word.
Vorig jaar waren de paprika's nog niet goed gerijpt of het begon al kouder te worden. :-[
Daarom dit jaar nu al begonnen met zaaien

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1137 Gepost op: 03 februari 2011, 18:54:07 »
Radijsjes  :kwijl:

Offline greet

• 2.671
« Reactie #1138 Gepost op: 03 februari 2011, 22:47:49 »
Groene asperges zijn ook geweldig  :)

Offline Edda

• 159
« Reactie #1139 Gepost op: 30 maart 2011, 01:24:09 »
inmiddels staan hier twee vensterbanken vol potjes met pepers, tomaten en paprika's en ander spul
de aardappels zijn vandaag de grond in gegaan gevolgd door de uien