Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Moestuin
« Reactie #1080 Gepost op: 01 juli 2010, 09:13:42 »
anders moet ik die plantjes gewoon weggooien en dat vind ik toch wel zonde.
Gewoon die jonge plantjes door de fruitsalade of zo. Munt woekert enorm. Niet moeilijk over doen.  Of weggeven, met een waarschuwing erbij, niet zomaar loslaten.
Oh ja, dat ging ik melden: ik heb weer een moestuin. Dit keer een stuk kleiner.
Het zit vol heermoes, distels en opschot van abeel. Erg gezellig veel werk  ;)
Ik kon een schoon stuk krijgen, maar dat komt eind seizoen vrij en zit dicht bij de weg. Ik heb echt drie maal gevraagd, of ik het goed begrepen heb en ja: naast inschrijfgeld en een borg, betaal ik 4 Euro 50 per jaar(100 vierkante meter, zoiets). Het is eigendom van een kerk en men hoeft er niet aan te verdienen, werd mij gezegd ???
De gemeente Uitgeest heeft haar begerig oog erop laten vallen heb ik van geruchten, maar de kerk wil niet verkopen. Wonderlijk.
Nou ja, ik weet dus niet hoe dat zit. Ik krijg een huisgreglement en een contract te ondertekenen, dus het is wel koosjer.
@ Nevyn: vlakbij hertekamp en zwembad. Wie weet kom je een keer wat ijsbergsla halen. Dat ik het allergrootste verschil in smaak met uit de supermarkt van alle groenten die ik destijds geteeld heb. :kwijl:
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2010, 09:27:37 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #1081 Gepost op: 01 juli 2010, 09:30:28 »
Ik ga beginnen met rhizomenbegrenzer richting abeel en probeer al haar navelstrengen door te zagen/hakken. Dan kan ik haar kinderen een voor een ombrengen. Dan moet ik een operatie heermoes bedenken, al heel wat moeilijker. Ik zag wat kleine sliertjes haagwinde, lijkt te overzien. En akkerdistels. Die mogen nog bloeien voor de vlinders en voor ze pluizen, hak ik hun kop eraf. Ja, ja, ik ga wat aan. Mijn eerste gedachte was Agent Orange.
Ze zeggen dan ik van planten houd  ;)

Vanwege alle ellende hoef ik dit jaar geen huur te betalen. Gelukkig maar, anders werd het droog brood.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2010, 09:33:16 door Lovelocker »

Offline Basje

• **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #1082 Gepost op: 01 juli 2010, 12:49:01 »
Mijn moeder heeft een hekel aan onkruid wieden, en sinds Oude Nijn is overleden (Jonge Nijn is nog te klein om de tuin kaal te grazen) verzet ze om de zoveel tijd de kippenren een stukje.

In een cursusboek voor permacultuur-moestuinen zag ik dat ook, het heet een kippentractor! Een kippenren op wieltjes die je steeds wat verder kunt rijden (ziehier een elegant voorbeeld: http://hennepenco.files.wordpress.com/2010/03/dsc01026.jpg) Wel supertof, vind ik, ik woud dat ik er ruimte voor had!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1083 Gepost op: 01 juli 2010, 13:39:40 »
Leuk LoLo! De moestuin die ik een paar jaar geleden heel even had, kostte ook bijna niets. Als alle tuinen dan in bloei en groei staan, is het zo'n mooi gezicht!

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #1084 Gepost op: 01 juli 2010, 14:59:55 »
@ Nevyn: vlakbij hertekamp en zwembad. Wie weet kom je een keer wat ijsbergsla halen. Dat ik het allergrootste verschil in smaak met uit de supermarkt van alle groenten die ik destijds geteeld heb. :kwijl:

M'n geheugen laat me even vreselijk in de steek, maar dat is in de buurt van het Uitgeestermeer, toch? (da's eigenlijk het enige wat ik weet te vinden in Uitgeest. Oh ja, en het station, dat lukt me ook wel, gewoon de provincialeweg volgen).Nou ja, zo groot is Uitgeest niet. Geef maar een gil als de ijsbergsla rijp is  ;)

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #1085 Gepost op: 01 juli 2010, 15:04:13 »
Mijn "moestuin"  op het balkon heeft wisselend succes. De aardbeien gaan goed, maar het lijkt wel alsof er ook stiekem vogeltjes van de aarbeien snoepen, de tomaat ziet er niet uit, maar geeft wel lekkere tomaten en de munt en dille groeien de pan uit. Maar de uitgeplante peterselie en basilicum willen nog niet echt aanslaan en van de bieslook die ik gezaaid had is ook nog maar bar weinig te zien. Ik geloof dat de tijm het wel aardig doet, die staat tussen de zonnebloemen die het ook heel goed doen, zelfs die ene waarvan ik dacht dat ie dood was.

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #1086 Gepost op: 01 juli 2010, 16:31:15 »
Ik heb in mijn tuintje een tomaat "ossehart" (eew?): een "rood-roze, hartvormige vleestomaat". Wel spannend, ik ben heel benieuwd! Nu ziet 'ie er zo uit: http://farm5.static.flickr.com/4139/4738717314_80dda58431_b.jpg

Maar wat ik ook wou vragen (en in het echt nooit durf, uit angst over te komen als een vage hippie): houdt iemand van jullie rekening met de maan bij het tuinieren? Maw de verschijningsvorm van de maan en de richting die hij op gaat, en dan juist wel of niet zaaien / snoeien etc. Er zijn vrij veel theoriën over, maar ook veel mensen met twijfels...  Ik weet het niet! Iemand een mening?

Kiwi

« Reactie #1087 Gepost op: 01 juli 2010, 17:49:54 »
Als je niet uitgemaakt wilt worden voor een vage hippie zal ik mijn mening maar voor me houden. ;)
Het enige waar ik rekening mee houd is dat ik 's avonds water geef i.p.v. overdag; zo verdampt het niet meteen en kunnen ook de bladeren niet verschroeien doordat de waterdruppels als lensjes werken. Verder heb ik niets met het biologisch-dynamische.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1088 Gepost op: 01 juli 2010, 18:08:49 »
Het schijnt wel dat als je 's nachts oogst, dat je dan minder kans op onkruid hebt... ofzoiets. Is wetenschappelijk onderzocht.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1089 Gepost op: 01 juli 2010, 18:17:20 »
Maar wat ik ook wou vragen (en in het echt nooit durf, uit angst over te komen als een vage hippie): houdt iemand van jullie rekening met de maan bij het tuinieren? Maw de verschijningsvorm van de maan en de richting die hij op gaat, en dan juist wel of niet zaaien / snoeien etc. Er zijn vrij veel theoriën over, maar ook veel mensen met twijfels...  Ik weet het niet! Iemand een mening?

Zelf heb ik dat nooit gedaan, maar een kennis wel. Kwam echt heel precies bij hem, wat hij wanneer zaaide. Hij had altijd wel een fantastische oogst  :D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #1090 Gepost op: 01 juli 2010, 18:21:24 »
Ik kan me wel voorstellen dat er iets in zit. Mijn oom en zijn vader houden er wel rekening, mijn oom heeft een oude zuivelboerderij, en zijn koeien kalveren massaal (nou ja, massaal, hij heeft er niet zoveel) met volle maan. Zijn vader doet niets meer aan de boerderij, want hij heeft erge longemfyseem, maar hij is wel een enthousiast moestuinier, en heeft wel eens wat laten vallen over maanstanden enzo. Maar het zijn limburgers, en dat hele limburgs, of iig hun limburgs, zit vol met spreekwoorden over het weer en verwante zaken, en daar leven ze ook naar, dus afgezien van die koeien die dat echt doen, weet ik niet in hoeverre het allemaal echt noodzakelijk is.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline RvO

• 286
« Reactie #1091 Gepost op: 01 juli 2010, 18:55:47 »
Het schijnt wel dat als je 's nachts oogst, dat je dan minder kans op onkruid hebt... ofzoiets. Is wetenschappelijk onderzocht.

Als je 's nachts oogst dan ZIE je minder onkruid. Dat geloof ik wèl.  ;)

Als je dat niet bedoelt, kun je dan een referentie geven. Ik ben wel erg benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek. Ook praktisch: ik ben een avondmens en heb ruimschoots onkruid in de moestuin   :(.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2010, 19:15:56 door RvO »

Offline RvO

• 286
« Reactie #1092 Gepost op: 01 juli 2010, 19:04:48 »
... en kunnen ook de bladeren niet verschroeien doordat de waterdruppels als lensjes werken. ...

Het lensjesverhaal is een broodje aap  :yes: .

Je kunt het zelf ook wel beredeneren. Bedenk maar hoever je een lens van een vel papier moet houden om het brandpunt precies op dat papier te krijgen. Het brandpunt van een waterdruppel zal dus ergens achter (onder, het is maar hoe je kijkt) het blad liggen niet er op.
Bovendien kun je je voorstellen dat je brand krijgt onder water  ???
Zolang er een druppel op het blad ligt, wordt de brandplek "geblust" (preciezer: gekoeld). Is er geen bluswater (= druppel) meer, dan is er ook geen lens meer.

Je kunt wel kleine witte vlekjes krijgen op het blad, maar dat zijn dat restantjes kalk en andere mineralen die in het gietwater zaten.

En nu niet meer verder vertellen a.u.b.

Het argument dat je minder verdamping krijgt lijkt me overigens wel valide. Ik giet daarom ook liefst 's avonds.

Groet, RvO
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2010, 19:08:17 door RvO »

Aiko

« Reactie #1093 Gepost op: 01 juli 2010, 21:19:29 »
Het lensjesverhaal is een broodje aap  :yes: .

Oh? Heb je een bronvermelding voor mij als zeer nieuwsgierige?

Je kunt het zelf ook wel beredeneren. Bedenk maar hoever je een lens van een vel papier moet houden om het brandpunt precies op dat papier te krijgen. Het brandpunt van een waterdruppel zal dus ergens achter (onder, het is maar hoe je kijkt) het blad liggen niet er op.

Maar een gemiddelde druppel is beduidend minder vlak dan een lens.

Bovendien kun je je voorstellen dat je brand krijgt onder water  ???

Als het water warm en broeierig is, kan ik het mij nog steeds erg goed voorstellen.

Bovendien kun je je voorstellen dat je brand krijgt onder water  ???

Dat klinkt al iets plausibeler.

Offline RvO

• 286
« Reactie #1094 Gepost op: 01 juli 2010, 21:42:32 »
Oh? Heb je een bronvermelding voor mij als zeer nieuwsgierige?

Ik zou diverse internet-bronnen kunnen geven, maar die geven in essentie dezelfde argumentatie als ik gaf. Dat voegt dan niet echt iets toe aan wat ik eerder schreef. Maar misschien kun jij slimmer googlen?

Ik zal eens de verhuisdoos met natuurkundeboeken opzoeken.
Of dat vanavond nog lukt?
Maar ik vergeet het niet.

Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Groet, RvO.

Edit: ik had natuurlijk ook jou kunnen vragen een serieuze bronvermelding te geven. En dan natuurlijk wel een verhaal waarin dit echt wordt aangetoond, niet de volgende persoon die gewoon stelt dat het zo is.   :)
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2010, 21:52:55 door RvO »

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #1095 Gepost op: 02 juli 2010, 07:55:31 »
Als je niet uitgemaakt wilt worden voor een vage hippie zal ik mijn mening maar voor me houden. ;)

:P Mja, ik vind het zelf ook een vrij vage theorie (en je aanpassen aan de maan, ik denk dat veel mensen daar sowieso een beetje allergisch voor zijn) maar aan de andere kant heeft de maan wel invloed op eb en vloed, en da's een vrij groot proces, dus dan zou het best kunnen dat andere dingen ook beïnvloed worden, lijkt me.

Je kunt het alleen nooit testen! Als iemand tuiniert met de maan en een fantastische tuin heeft, kan het ook gewoon een heel goede tuinier zijn. Stom  :-\

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1096 Gepost op: 02 juli 2010, 07:58:55 »
Ik word altijd wel heel blij van een (bijna) volle maan. Maar of zaadjes er sneller van ontkiemen..??
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1097 Gepost op: 02 juli 2010, 09:02:02 »
Mijn opa en mijn schoonmoeder zijn erg nuchter en die zeggen het ook. Mijn schoonmoeder heeft een mooie moestuin. Nou zaait ze niet 's nachts, maar wel de dag voor volle maan ofzo. Misschien maakt het beetje extra licht 's nachts toch uit?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline greet

• 2.671
« Reactie #1098 Gepost op: 03 juli 2010, 17:03:39 »
Ik word altijd wel heel blij van een (bijna) volle maan. Maar of zaadjes er sneller van ontkiemen..??

Of misschien loopt je andere maandelijkse cyclus zo dat je op een blij en hormonaal punt bent vlak voor volle maan?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #1099 Gepost op: 03 juli 2010, 19:31:59 »
Je moet dan de zaaikalender van Maria Thun hebben, als je rekening wilt houden met de maan. Ik ga niet zeggen hoe ik dat weet, maar ik heb een verleden.

Dat lens-verhaal is inderdaad onzin. Hoe denk je dat je daarmee omgaat op een tuincentrum? Wat wel waar schijnt te zijn - en dat is weer algemeen onbekend: je kunt het beste 's morgens sproeien als het een warme dag wordt. Aan het eind van een warme dag "schrikken" de planten van de koude plens. Het zal geen vaart lopen, hoor.