Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #940 Gepost op: 27 mei 2008, 14:15:08 »
Hoelang laat jij het staan?

Offline Flapke

• 177
« Reactie #941 Gepost op: 04 juni 2008, 09:17:15 »
Eergisteravond stonden de raapstelen er prachtig bij, voor de regen tenminste ...
Toen ik gisteravond wilde oogsten bleek er een (familie?) slak op visite te zijn geweest  >:(

Offline Lona

• 812
« Reactie #942 Gepost op: 04 juni 2008, 10:55:34 »
Hoelang laat jij het staan?

varieert van 3 mnd tot half jaar
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Lona

• 812
« Reactie #943 Gepost op: 04 juni 2008, 10:56:40 »
Eergisteravond stonden de raapstelen er prachtig bij, voor de regen tenminste ...
Toen ik gisteravond wilde oogsten bleek er een (familie?) slak op visite te zijn geweest  >:(

jammer :-\
waar heb jij raapsteelzaad (?) gehaald? Ik heb het namelijk nergens kunnen vinden

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #944 Gepost op: 04 juni 2008, 12:01:31 »
Je moet kijken naar bladmoes namenia. Het is online te koop, maar ook bij de Welkoop/Boerenbond.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #945 Gepost op: 04 juni 2008, 12:47:15 »
wij hebben altijd honderden kersen, en bij ons komt de familie merel langs. en al hun vriendjes.
heb toch al twee halfrode kersen voor hun neus kunnen wegpikken, dit jaar  :-\

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #946 Gepost op: 04 juni 2008, 13:16:31 »

jammer :-\
waar heb jij raapsteelzaad (?) gehaald? Ik heb het namelijk nergens kunnen vinden

Raapstelen zijn toch wel makkelijk te vinden? In ieder geval hebben ze ze bij De Bolster

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #947 Gepost op: 04 juni 2008, 13:47:58 »
wij hebben altijd honderden kersen, en bij ons komt de familie merel langs. en al hun vriendjes.
heb toch al twee halfrode kersen voor hun neus kunnen wegpikken, dit jaar  :-\
Grappig, bij ons (vroeger) waren het vooral spreeuwen. Ik heb wel eens gehoord dat je visgraten in de boom moet hangen, spreeuwen en wellicht ook merels schijnen daar niet van gecharmeerd te zijn.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #948 Gepost op: 05 juni 2008, 14:58:41 »
Ik heb het raapsteel zaad van oranjezaden (gekregen van mij ma dus ik weet niet waar ze het heeft gekocht)

We waren wel net op tijd om een net over de aardbeien te gooien (Senga Sengana) maar ze smaken heel veel slechter dan vorig jaar.

Kan je de kersen ook niet vroeger plukken en even laten rijpen ?

Offline Lona

• 812
« Reactie #949 Gepost op: 06 juni 2008, 17:57:04 »
De aardbeien doen het hier niet zo goed helaas.
De rabarber wel! Morgen rabarber-aardbei jam maken.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #950 Gepost op: 18 juni 2008, 22:23:47 »
http://www.goveganic.net/
Veganic Agriculture Network
Citaat
Animal-based fertilizers, like manure and blood meal, often come from animals that were not raised organically. They may have been exposed to chemicals, GMO feed, hormones, and antibiotics. Veganic growers can maintain fertility on their own holding using completely organic plant-based techniques, ensuring that the entire cycle of agriculture is 100% organic.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #951 Gepost op: 09 juli 2008, 17:29:07 »
Ik ben op zoek naar regentonnen en vond tonnen van 1000 liter. Is dit teveel, dat je dan stank of rottend water krijgt?

Offline Lona

• 812
« Reactie #952 Gepost op: 10 juli 2008, 16:55:06 »
Ik ben op zoek naar regentonnen en vond tonnen van 1000 liter. Is dit teveel, dat je dan stank of rottend water krijgt?
kan wel, ik zou ze dan niet helemaal vullen, zodat het water er niet te lang instaat.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #953 Gepost op: 02 augustus 2008, 00:02:03 »
Aaah op het moment is het echt moestuin walhalla, alles lijkt wel tegelijk rijp voor de oogst: sla, courgettes, tomaten, sperciebonen, snijbonen, rode bieten, koolrabi, kruiden, uien, knoflook, komkommers... lekker!

« Reactie #954 Gepost op: 02 augustus 2008, 00:09:26 »
Aha, een echte middernachtgrazer!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

« Reactie #955 Gepost op: 02 augustus 2008, 02:49:11 »

Zolang je er geen bladeren langdurig in laat liggen, zal het vast wel meevallen. Niet dat het water Spa-fris zal blijven ruiken als het desondanks verschoond blijft van blad. Maar het zal onder normale omstandigheden qua geur de intensiteit krijgen van de gemiddelde sloot; je ruikt het als je het water onder je neus houdt, maar het walmt niet dat je het van tientallen meters verderop al kunt ruiken. Je kunt (als er een kraantje opzit) de ton altijd eens per zoveel tijd leeg laten lopen en het toch onvermijdelijke zand en dode beestjes en takjes en blaadjes van de bodem wegscheppen, om vervolgens de ton te laten vullen met vers water bij de eerstvolgende regenbui.

Duizend liter is volgens mij niet eens gek veel voor een gemiddelde zomer, als het een week of wat niet geregend heeft en je toch een aardige verzameling dorstige planten hebt. Echt, zo'n joekel van een regenton kan erg snel leeg zijn in de zomer.

Zet je er een pomp bij om gelijk met een slang op de planten te mikken, of ga je met gieters in de weer?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #956 Gepost op: 03 augustus 2008, 16:28:35 »
Aaah op het moment is het echt moestuin walhalla, alles lijkt wel tegelijk rijp voor de oogst: sla, courgettes, tomaten, sperciebonen, snijbonen, rode bieten, koolrabi, kruiden, uien, knoflook, komkommers... lekker!

ook wij thuis zitten met overschot cougetten en pompoen en gele boontjes en sla en rode biet.
gelukkig een grote familie om een deel weg te geven.
en de familie van mijn vriend waren heel blij met hun twee reuze-courgetten. :)

spreeuwtje

Moestuin?
« Reactie #957 Gepost op: 02 september 2008, 13:48:13 »
hey..
ik ben nieuw hier.. maar lees zo nu en dan wel eens mee..
en bedacht me iets waarom ik me nu geregistreerd heb zodat ik iets kan posten..

een tijdje geleden zag ik op tv een programma waarin er een moestuin gehouden werd door iemand waarop je je kon inschrijven voor een bedrag per jaar..
die moestuin werd dan bijgehouden door de eigenaar en door mensen die het leuk vonden om ook eens de handen uit de mouwen te steken..
voor 1 persoon per jaar betaalde je dan 160 euro.. en mocht je zelf groenten uit de tuinen halen voor eigen gebruik..

ik vind dat een geweldig idee!
ik zou heel graag een moestuin willen hebben met het oog op de kosten en de vitamientjes..
maar ik heb gewoonweg niet de energie en de tijd om daaraan te besteden..

nu vroeg ik me af..
is er in de regio schagen (NH) iets wat hierop lijkt?
of zijn er mensen die rond deze gemeente wonen en een moestuin hebben die hem zouden willen delen?
met delen bedoel ik dan dus groenten die ik evt. tegen een fidele prijs zou kunnen oogsten.. zonder dat ik ook in de tuin bezig hoef te zijn..
vaak hebben mensen met een moestuin veel te veel groentes.. en weten ze soms niet waar ze ermee naar toe moeten.. :)

ik heb zelf een enorme tuin, maar alles is betegeld zodat ik hem in mijn eentje bij kan houden..
mijn gezondheid laat het niet toe om er veel mee bezig te zijn..

groetjes lyda

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #958 Gepost op: 02 september 2008, 14:01:28 »
Hoi Lyda,

Schagen heeft een volkstuinvereniging, misschien dat zij meer weten of evt. wel zoiets willen opzetten?

Volkstuinvereniging Schagen
Secr.: A. Severijn, Landbouwstraat 7, 1741 EG Schagen, tel. (0224) 216302.
Volkstuinencomplex aan de Nes.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om je tuin te verhuren aan iemand die graag een moestuin wil hebben. Die persoon onderhoudt en teelt alles, maar betaalt geen huur. In ruil daarvoor teelt hij/zij ook groenten voor jou. Je moet wel een echt grote tuin hebben (minstens 100m2 en eigenlijk meer) met goede grond. Daarnaast zou je een borg kunnen vragen voor het geval de huurder na beëindiging de tuin niet netjes weer betegeld. Er zitten haken en ogen aan als je een vreemde op je land laat tuinieren, dus leg alles contractueel goed vast.

Succes!

« Laatst bewerkt op: 02 september 2008, 14:06:07 door Hizikigrrrl »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #959 Gepost op: 02 september 2008, 15:08:49 »
Hoi Lyda,

Ik heb dat ook gezien, het was in Vroege Vogels. Geniale tussenoplossing tussen een eigen volkstuin en de groentetas-abonnementen. Hetgeen je op tv zag was van De Nieuwe Ronde, een vereniging in Wageningen. Ik overweeg zoiets op te zetten in Friesland, maar wellicht zijn er ook mensen enthousiast in de regio Schagen? Misschien kun je eens een oproep doen via Groei en Bloei of de AVVN. Er zijn ongetwijfeld meer mensen met jouw probleem, of die gewoon geen zin hebben in het gedoe van onderhoud maar wel willen oogsten.