Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #860 Gepost op: 01 maart 2008, 16:20:16 »
Vorige week heb ik 400 L bemeste tuingrond ingeslagen bij de Gamma (aanbiedingen he), maar nu zijn mijn oom dat je daar beter niet in kan zaaien.
Is het echt veel slechter dan potgrond? Zou het beter zijn als ik het mixte met fijn zand?

Tot nu toe heb ik geloof ik altijd bemeste tuingrond gebruikt en ik ben er verder tevreden over, maar het kan natuurlijk altijd beter!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #861 Gepost op: 01 maart 2008, 20:21:11 »
Het lijkt mij de slechtste grond voor zaaien die je kunt kopen. Vanwege die bemesting. Er zit genoeg energie in zaadje voor ontkiemen en langzaam maar krachtig groeien. Zaai je in bemeste tuingrond, krijg je w.s. snelgroeiende lange, slappe plantjes, uit hun krachten gegroeid.
Zaai- en stekgrond wordt aanbevolen. Je kunt ook potgrond mengen met metselzand of brekerzand, denk ik. Beide rivierzand. Er mag uiteraard geen zout in het zand zitten.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #862 Gepost op: 01 maart 2008, 20:24:14 »
Komt er uit een zaadje nou zo'n heel grote plant of moet ik daarvoor meerdere stekjes bij elkaar in een pot doen?

Ik heb deze 3:
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/2444/1
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/2456/1
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/4215/1
3 zakjes...veel hoor. Uit 1 zaadje groeit een mooie plant. Het is zaak bij siernetels regelmatig te toppen(puntje eruit knijpen), zodat plant zich goed vertakt.
Je kunt bijv. 3 zaadjes in een potje zaaien en als die groeien de twee zwakste weg gooien.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #863 Gepost op: 03 maart 2008, 17:35:49 »
Het lijkt mij de slechtste grond voor zaaien die je kunt kopen. Vanwege die bemesting. Er zit genoeg energie in zaadje voor ontkiemen en langzaam maar krachtig groeien. Zaai je in bemeste tuingrond, krijg je w.s. snelgroeiende lange, slappe plantjes, uit hun krachten gegroeid.
Zaai- en stekgrond wordt aanbevolen. Je kunt ook potgrond mengen met metselzand of brekerzand, denk ik. Beide rivierzand. Er mag uiteraard geen zout in het zand zitten.

De tuingrond kan ik ook gebruiken voor het ophogen van bakken, dus dat komt wel goed.

Ik heb zo'n vermoeden dat zaaigrond erg duur is. Ik zie nu bij de Welkoop een aanbieding van zaaigrond: 20 liter voor bijna 4,25. Is dat zo'n beetje de gangbare prijs?

Op inet lees ik dat de beste zaaigrond bestaat uit turf, vermiculiet en perliet, maar potgrond en brekerszand kan dus ook goed? Wat zijn dan de verhoudingen?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #864 Gepost op: 03 maart 2008, 18:08:55 »
Op inet lees ik dat de beste zaaigrond bestaat uit turf, vermiculiet en perliet

Iedere natuurliefhebber zou moeten proberen om geen potgrond met turf (of andere turfhoudende producten) te kopen.

http://www.br.fgov.be/PUBLIC/GENERAL/EVENTS/press%20release9.html#anchor1

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #865 Gepost op: 03 maart 2008, 18:32:40 »
Op inet lees ik dat de beste zaaigrond bestaat uit turf, vermiculiet en perliet

Iedere natuurliefhebber zou moeten proberen om geen potgrond met turf (of andere turfhoudende producten) te kopen.

http://www.br.fgov.be/PUBLIC/GENERAL/EVENTS/press%20release9.html#anchor1

Ja en dat valt niet mee, in Nederland althans. Ik heb nu een partij biologische potgrond gekocht, wat gewoon turf bevat. De meneer van de desbetreffende zaak vertelde mij dat het wereldwijd nog harder aangroeit dan dat het weggehaald wordt, dus volgens hem was het geen probleem. Toch vreemd dat in Groot Brittanie de turfwinning is verboden...
Hier kan je alleen de ecostyle grond met kokosvezel krijgen, ik vind dat niet voor alles geschikt.

« Reactie #866 Gepost op: 03 maart 2008, 18:44:11 »
Toch vreemd dat in Groot Brittanie de turfwinning is verboden...

Is dat zo? Misschien omdat het daar niet of nauwelijks voorkomt?
Of kan het zijn dat je een stookverbod voor non-smokeless brandstoffen bedoelt?
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2008, 18:44:31 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #867 Gepost op: 03 maart 2008, 18:47:44 »
Ja en dat valt niet mee, in Nederland althans.
...
De meneer van de desbetreffende zaak vertelde mij dat het wereldwijd nog harder aangroeit dan dat het weggehaald wordt, dus volgens hem was het geen probleem.

Ik schreef bewust 'zou moeten proberen', omdat ik er geen idee van heb/had hoe moeilijk de alternatieven te vinden zijn.

Wat die meneer je heeft verteld is onzin.  'k Vraag me vaak af hoe mensen het in hun hoofd halen om zulke dingen te vertellen.
De Nationale plantentuin van België (die het persbericht waar ik naar verwees hebben uitgebracht) mogen op dit gebied als een zeer betrouwbare bron beschouwd worden.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #868 Gepost op: 03 maart 2008, 21:47:48 »
Modub, wat voor grond gebruik jij voor het zaaien?

En kan ik niet gewoon toch die tuingrond mengen met flink wat brekerszand voor goede zaaigrond? Zou ik de toegevoegde meststoffen er uit kunnen spoelen?
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2008, 21:51:03 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #869 Gepost op: 03 maart 2008, 21:54:59 »
Op deze site zag ik een heel handige tip:

Steeklabel: Je kunt daarvoor steeklabels in de winkel kopen. Als je echter zoals ik heel veel zaait, dan wordt dat een kostbare geschiedenis. Ik heb een oplossing gevonden door verticale lamellen van plastic jaloezieën in strookjes van 2-3 cm te knippen en daarop met een watervaste viltstift te schrijven.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2008, 22:07:15 door Hizikigrrrl »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #870 Gepost op: 03 maart 2008, 22:18:12 »
Op deze site zag ik een heel handige tip:

Steeklabel: Je kunt daarvoor steeklabels in de winkel kopen. Als je echter zoals ik heel veel zaait, dan wordt dat een kostbare geschiedenis. Ik heb een oplossing gevonden door verticale lamellen van plastic jaloezieën in strookjes van 2-3 cm te knippen en daarop met een watervaste viltstift te schrijven.

Wij hebben ooit onze horizontale "luxaflex" op maat moeten knippen: ik vrees dat ik de stukjes niet mocht bewaren, anders was nu hun nut bewezen! Stijlvol zilver ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #871 Gepost op: 03 maart 2008, 22:34:09 »
Yep doe ik al jaren, maar denk dan niet van Hé dat is een handige tip voor anderen. Zal ik eens vaker aan denken.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #872 Gepost op: 04 maart 2008, 19:27:41 »
Ik zit erover te denken om het balkon hier wat nuttig te gaan gebruiken. Welke groentes doen het aardig in bakken/potten? Heeft het zin om bijv. tomaten te laten groeien, of worteltjes? Kruiden kunnen sowieso wel toch?

Het balkon heeft een vrij hoge betonnen rand maar er komt door de openingen in de overkapping wel flink wat zon op ( mits die schijnt)
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

brenda_lelie

« Reactie #873 Gepost op: 04 maart 2008, 20:08:02 »
(mini)sla en rucola kan

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #874 Gepost op: 04 maart 2008, 21:23:49 »
Ik had afgelopen jaar aardbeien, sla, tomaten, komkommer, paprika's, kruiden (salie, basilicum, munt, oregano, tijm, rozemarijn) op het balkon, waar ik de hele middag volle zon heb. De sla, tomaten, komkommer en paprika had ik uit zaadjes met een kweekkasje binnen opgekweekt. Het viel me niet tegen hoe het ging, ondanks de beperkingen van het balkon.  :)

Aiko

« Reactie #875 Gepost op: 04 maart 2008, 22:02:35 »
Vijgenboompjes passen ook goed in een pot. Groeit als kool, vijgen smaken als zoet.
Mijn kleine boompjes leverden mij bij hun eerste zomer al een oogst op van twee stuks. Dit jaar verwacht ik er minimaal drie!

Offline Indira

• 520
« Reactie #876 Gepost op: 05 maart 2008, 18:57:58 »
Vijgenboompjes passen ook goed in een pot. Groeit als kool, vijgen smaken als zoet.
Mijn kleine boompjes leverden mij bij hun eerste zomer al een oogst op van twee stuks. Dit jaar verwacht ik er minimaal drie!
heb je ze zelf laten ontkiemen?
Za Zemiata!

Aiko

« Reactie #877 Gepost op: 05 maart 2008, 21:47:06 »
De vijgen heb ik als stek gekocht. De zaadjes zijn miniscuul klein, dus de kans dat dat werkt acht ik niet zo groot. Hoewel cactuszaadjes net zo klein zijn, en dat gaat prima. Misschien deze zomer eens proberen! De dadelboompjes die ik heb, heb ik wel zelf ontkiemt uit verse dadelpitten. De hele winter buiten hebben ze tot nu toe aardig overleefd (een paar plantens worden nu pas bruin).

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #878 Gepost op: 06 maart 2008, 21:45:14 »
Toch vreemd dat in Groot Brittanie de turfwinning is verboden...

Is dat zo? Misschien omdat het daar niet of nauwelijks voorkomt?
Of kan het zijn dat je een stookverbod voor non-smokeless brandstoffen bedoelt?

Nee ik heb dat laatst in één of ander artikel gelezen... maar nu kan ik het helaas nergens meer terug vinden.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #879 Gepost op: 07 maart 2008, 00:23:56 »
De vijgen heb ik als stek gekocht. De zaadjes zijn miniscuul klein, dus de kans dat dat werkt acht ik niet zo groot. Hoewel cactuszaadjes net zo klein zijn, en dat gaat prima. Misschien deze zomer eens proberen! De dadelboompjes die ik heb, heb ik wel zelf ontkiemt uit verse dadelpitten. De hele winter buiten hebben ze tot nu toe aardig overleefd (een paar plantens worden nu pas bruin).
Het wordt denk ik nooit wat met die vijgen uit zaad. Er zijn voor ons klimaat speciale rassen. De vijg die jij  in een winkel hebt gekocht is met een aan honderd procent grenzende zekerheid een tweehuizige. Als je al een mannetje en een vrouwtje hebt, dan heb je nog een speciaal wespje nodig die hier niet voorkomt. Zoek het maar eens op...