Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Lona

• 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #820 Gepost op: 30 augustus 2007, 11:11:04 »
De korilla heb ik nooit van gehoord... Wel eens kiwano geprobeerd, dat was wel apart (maar dus niet voor herhaling vatbaar). Mijn aardperen staan er gezellig bij, een pol gekregen en pas in juli ofzo in de volle grond gezet, dus ik oogst dit jaar maar niet.

Ik heb dit jaar weinig gemoest vanwege tijdgebrek, maar het weer zit ook niet zo mee.

Mini-boonstruikjes? Je bedoel stam ipv rijs? bij mij doen ze het wel goed dit  jaar, als een van de weinigen. Jammer dat ik geen fan ben van sperciebonen.

Courgettes gaan hier ook minder; ik wijt het aan de vele regen. Vruchten rotten aan de struiken. Pompoen zijn hier niet aanwezig door hinderlijke slakken die het nodig vonden ze in prematuur stadium op te eten  :(

Phyotfrutsel heb ik in de kas ook last van. Al met al: het is niet een al te best moestuinjaar. Hiziki, je kunt eens op nl.tuinen de nieuwsgroep rondneuzen. Over het algemeen bruikbare tips en leuke discussies. Ik en LL (aka John Tuinman) hangen er ook zo nu en dan rond.

Wat voor grond heb je eigenlijk?

courgettes doen het hier ook slecht. De pompoenen doen het gelukkig wel goed, want die wil ik echt niet missen!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #821 Gepost op: 31 augustus 2007, 20:27:05 »
Ik heb de moet- nu officieel opgezegd. Jammer is het wel, maar een enorme opluchting dat die niet meer op mijn nek zit. Ik moet nu nog de greppel een beetje bijgraven, enorme lap maaien. Hmmm, misschien een zeis zien te lenen.
De kas wordt weggehaald. En er is slechts 1 klein bouwseltje dan nog. Gelukkig heb ik alle troep van H. reeds opgeruimd in loop der tijd. Dat kan ik dan weer moeilijk hebben: planken en zooi in het groen.
de tuin: dat ben ik

Aiko

« Reactie #822 Gepost op: 04 september 2007, 18:01:56 »
Mijn vijgenbomen groeien als kool.
Minder moes, maar wel tuin; ik moet mijn cactussen ook hoognodig zaaien. Het warme weer is waardevol bij het ontkiemen. Die moet ik niet laten schieten voordat het weer begint met vriezen (het is nog geen half mei, immers).

vijgebomen, leuk! Schijnen ook erg lekker te zijn!

De boom lijkt mij minder, maar de vrucht was vers in ieders geval erg lekker. Nog nooit eerder verse vijgen gehad, alleen gedroogde. Wereld van verschil, overigens. Afgelopen week was één van de twee vijgen die nog resteerde eindelijk bruin en plukbaar genoeg. De andere is nu ook zachter en bruiner aan het worden, dus die zal volgende week wel snoepbaar zijn.

Oh, en mijn dadelboompjes zijn opgekomen. Ze zijn nu slechts nog een spriet, alsof het een papyrus is. Duidelijk anders dan andere typen boompjes die ik wel eens zaai.

Aiko

« Reactie #823 Gepost op: 07 september 2007, 20:58:52 »
Nummer twee was ook weinig verkeerd.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #824 Gepost op: 07 september 2007, 21:04:08 »
Ik zit mij trouwens af te vragen of je van een vijg niet een "dakvijg" kunt maken. Als ik de ruimte had, zou ik het eens proberen, want ik heb het gevoel dat het kan.
Zal het jou, maar niet vragen, dit experiment voor mij aan te gaan  ;)

Aiko

« Reactie #825 Gepost op: 07 september 2007, 21:07:00 »
Je bedoelt een plantje ingeknutseld met stangen en meervandat om er tuttig een vormpje van te boetseren? Mijn tuin is geen intratuin! Ik doe niet aan wanstaltige plantenmishandeling.

jookes

« Reactie #826 Gepost op: 17 september 2007, 22:57:55 »
He, hoe komt het dat ik deze draad nog niet gezien had? Wij hebben wel geen moestuin, maar wel een kruidentuintje. Van een vroegere vakantie in Italie had ik zaad mee van grootbladige basilicum, vorig jaar had ik m te laat gezaaid. Dit jaar was ik op tijd, maar de slakken waren er ook op tijd, spijtig genoeg. Ik heb ecologische korrels geprobeerd (lichtblauwe hagelslag) maar Elmo vond het blijkbaar lekker, en de slakken    :nooo: Ik geef het op, misschien dat ik volgend jaar nog es een poging waag boven op ons plat dak, als de zaadjes dan nog deugen. Het zal ook wel met het natte weer te maken hebben, denk ik.
[/quote.

Hoi Joske,

Over je  mislukte basilicum. Het is mijn ervaring dat het uitzaaien van basilicum maar zelden resulteert in mooie planten. Ik vermoed dat ons klimaat er niet warm genoeg voor is. Ook in mijn kas heb ik maar zelden goed resultaat gehad. Als het lukt, is de smaak veel intenser. Misschien kun je  bij een (speciale) kweker kleine plantjes kopen. Kruidenplanten uit een supermarkt zijn( naar mijn ervaring) ongeschikt om uit te planten (mogelijk door kweekproces of koeling ??). Niet afgehard ? Ook heb ik wel zaaipadjes geprobeerd
(biologisch) . Die kwamen eerst geweldig op. maar het lukte mij niet om er mooie volwassen planten van te kweken. Basilicum is  jammergenoeg voor mij een enigste  kruid wat ik ook zomers moet kopen in de supermarkt.

groetjes,

joke

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #827 Gepost op: 18 september 2007, 22:25:11 »
Basilicum houdt niet van regen en wind. Het komt bij mij altijd goed op. Meeste succes binnen op een vensterbank op noorden of westen. Buiten na de ijsheiligen gaat wel, maar dan goed beschut en beschermd tegen slakken. Kan bijv. door ze in potten te houden en een rand vaseline in het midden te smeren. Ik heb ook wel eens een bak met kippengaas omspannen. Werkte goed.
Dit jaar is rampzalig geweest voor basilicum buiten.
Als je basilicum binnen houdt, is rode en groene in 1 pot aardig om te zien.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2007, 22:25:47 door Lovelocker »

Edda

« Reactie #828 Gepost op: 27 september 2007, 09:11:23 »
de tomaten hadden het hier ook al opgegeven voor ze goed en wel op weg waren
de spagehtti pompoenen doen het wel aardig,  de butternut niet zo , en had nog een kleine staan die doet het ook wle aardig
de kruiden (bassilicum, bieslook en peterselie doen het buiten wle aardig
de venkel lijtk het heel goed te doen , maar is dan opeens doorgeschoten
de aardbeien ...sja, de plantjes doen het geweldig, vruchten heb ik al in tijden niet meer gezien ...dwarse dingen
en de courgette lijtk er ook geen zin in te hebben
ach ja, dit najaar de tuin flink op de schop en volgend jaar weer een poging

Gerard-P

« Reactie #829 Gepost op: 05 december 2007, 22:45:15 »
In het begin van deze draad (mei 2004) ging het even over “Chrysanthemum cineraraiafolium” (Pyrethrum cineraraiafolium) oftewel een enkel bloemige chrysant.
Met name kwam naar voren hoe lelijk de bloemen zijn en ze schijnen nog te stinken ook. Of dat waar is of niet laat ik in het midden, maar ik lees in een kruidenboek dat pyrethrum een natuurlijk insecticide is, wat in de bloem zit. Wellicht is dat de reden om ze in een moestuin te kweken, want ik ben niet van plan om in mijn moestuin chemische producten te gebruiken. De vraag is: waar haal je ze? Ik heb ze nog nergens aangetroffen.

Aiko

« Reactie #830 Gepost op: 05 december 2007, 23:03:14 »
Er zijn vast chrysantenverenigingen, met periodieke plantenbeurzen en / of verenigingsbladen waarin jaarlijks een zaadlijst meegegeven wordt. Dat is in ieder geval het geval bij Succulenta. Hoewel daar bij uitstek vetplanten naarvorentoegeschoven worden, ben ik het woord chrysant ook wel eens hier en daar tegengekomen, geloof ik. Het is ook een exotische plant?

Hoewel het niet het geval was in de laatste twee jaar, maar daarvoor was er in juni in de hortus in Leiden bij de cactusbeurs, ook een algehele plantenbeurs bij met heel veel blommen en ander groen spul. Houd die even in de gaten, zoud ik zeggen.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #831 Gepost op: 09 december 2007, 18:53:53 »
In het begin van deze draad (mei 2004) ging het even over “Chrysanthemum cineraraiafolium” (Pyrethrum cineraraiafolium) oftewel een enkel bloemige chrysant.
Met name kwam naar voren hoe lelijk de bloemen zijn en ze schijnen nog te stinken ook. Of dat waar is of niet laat ik in het midden, maar ik lees in een kruidenboek dat pyrethrum een natuurlijk insecticide is, wat in de bloem zit. Wellicht is dat de reden om ze in een moestuin te kweken, want ik ben niet van plan om in mijn moestuin chemische producten te gebruiken. De vraag is: waar haal je ze? Ik heb ze nog nergens aangetroffen.

bij Vreeken kun je wellicht iets vinden.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #832 Gepost op: 04 januari 2008, 18:37:29 »
Als ik kom te wonen in de benedenwoning waar ik mijn zinnen op heb gezet, ga ik in het stukje onbetegelde tuin kruiden en worteltjes enzo planten!
Straks blijkt dat ik ook nog groene vingers heb...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #833 Gepost op: 04 januari 2008, 22:46:52 »
Ik heb inderdaad 1x een bestrijdingsmiddel gebruikt op de moes- tegen een enorme plaag van aardvlooien (wist eerst niet eens wat dat voor beestjes waren) en dat was een biologisch middel op basis van Pyrethrum.  Zo te zien hier niet of nauwelijks te telen, moet dan in een verwarmde kas, denk ik.
Maar is verwant van boerenwormkruid dus...en die is heel makkelijk. Ik had jarenlang een plant onder de haag(daar wist-ie nog doorheen te bloeien) bij de tuindeur staan, zodat mieren niet binnen kwamen. En dat deden ze ook niet. Boerenwormkruid kun je gewoon wel ergens in de natuur verzamelen. Je kunt ze goed splitsen.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2008, 22:52:02 door Lovelocker »

Offline Lona

• 812
« Reactie #834 Gepost op: 09 januari 2008, 12:00:32 »
 :cheer:

ik heb ook weer een moestuin!!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

brenda_lelie

« Reactie #835 Gepost op: 29 januari 2008, 11:05:06 »
Ik vind dit wel heel cool! Alleen een beetje dure verzendkosten helaas. Mocht iemand dit tegenkomen in een winkel in Nederland dan hoor ik het graag!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #836 Gepost op: 29 januari 2008, 17:11:01 »
ik zal het eens uitzoeken. De nieuwe tuin is trouwens wel een erg leuk kleinschalig kwekerijtje, ik ga er elk jaar zaden bestellen en ze hebben dit jaar ook weer 2 hele leuke nieuwe boeken (waaronder 1 met ijs uit eigen tuin). Ik denk dat ik 'm wel meebestel en dan kijk of ik 'm zelf kan importeren. Ik vind het eigenlijk wel een geniale (doch simpele) vondst. Ik heb wel eens geprobeerd met van die tomaten zakken die je er om heen kan trekken maar dat is toch wel gerommel.
Ik denk wel dat deze plu alleen geschikt is voor struik tomaten, aan de maat te zien.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #837 Gepost op: 29 januari 2008, 18:49:46 »
Die tomaplu zie ik als ideale oplossing voor mijn agapanthus. Als je er aan kunt komen Monique, heb je al twee afnemers  ;)

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #838 Gepost op: 03 februari 2008, 10:32:18 »
Voor een vermogen bij de Nieuwe Tuin besteld... ik ben in deze tijd van het jaar altijd zooooo hongerig naar voorjaarsdingen.... en ze hebben weer zulke mooie nieuwe boeken!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #839 Gepost op: 03 februari 2008, 18:58:07 »
Voor een vermogen bij de Nieuwe Tuin besteld... ik ben in deze tijd van het jaar altijd zooooo hongerig naar voorjaarsdingen.... en ze hebben weer zulke mooie nieuwe boeken!

Voor de zaak of voor jezelf?
Heb je nog wat bijzonders (hoewel alles daar bijzonder is)? Ik zelf ga binnenkort ook bestellen. Iig een boel geurlathyrussen, want ik moet de hele familie daarvan voorzien.