Vegatopia Forum

Moestuin

brenda_lelie

Re:(Moes)Tuin
« Reactie #640 Gepost op: 30 maart 2007, 12:56:31 »
ik ga mijn moestuinbelevenissen bijhouden op een web-log. Voor mensen die het leuk lijkt: http://brendasleventje.blogspot.com/

brenda_lelie

« Reactie #641 Gepost op: 31 maart 2007, 12:59:33 »
ik zou eigenlijk nog wel artisjok willen kweken, weet iemand of en waar je daar zaadjes van kan bestellen? (liefst biologisch)

ik zie net dat ze ze bij vreekens hebben maar die zijn niet erg snel met leveren toch Hizziki? Dat schiet niet op want die moeten feb-maart de grond in.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2007, 13:04:41 door brenda_lelie »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #642 Gepost op: 31 maart 2007, 13:04:34 »
Daar valt wel aan te komen, maar ik zou het je afraden. Artisjok heeft al een lang seizoen nodig. De winterhardheid is matig, dus als je dat nu nog moet bestellen en opkweken...dat wordt al gauw niets. Daarbij gezegd: vorig jaar jonge plantjes gekocht en deze hebben de winter overleefd. Ovirigens heb ik zegge en schrijveiets van 5 harten kunnen eten van iets van 10 planten. Om aan te geven dat je toch echt beter op zoek kunt gaan naar jonge plantsjes.
de tuin: dat ben ik

brenda_lelie

« Reactie #644 Gepost op: 31 maart 2007, 13:17:23 »
hmm ik had al wel wat sites gezocht uit je lijstje maar alleen bij vreekens gevonden nog. Zal nog eens kijken.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #645 Gepost op: 31 maart 2007, 13:21:38 »
hmm ik had al wel wat sites gezocht uit je lijstje maar alleen bij vreekens gevonden nog. Zal nog eens kijken.

http://denieuwetuin.be/vastegrzaden1.php

Zij zijn wel behoorlijk snel met verzenden.

brenda_lelie

« Reactie #646 Gepost op: 31 maart 2007, 13:26:27 »
ja! die had ik ook net gevonden, die site is leuk :)
ik twijfel nog een beetje, of ik zoiets wel 'kan', als ik in mijn groenten en fruitencyclopedie lees over dat soort wat moeilijkere groenten dan doen ze alles zo ingewikkeld, ik stop dat zaadje gewoon in een potje, klaar, maar twijfel dus wel steeds of ik het wel goed doe. (over tomaten opkweken deden ze ook al zo moeilijk, maar gelukkig komen er bij mij nu ook plantjes uit)
Maar proberen kan altijd, bestel ik meteen ook wat andere zaadjes nog (en dan maar hopen dat ik er nog een stukje tuin bij kan krijgen)

ik vind het trouwens wel lastig dat ze niet bij die site zeggen wanneer je het moet zaaien, dat is toch wel verschillend per ras vaak.

besteld: artisjok, een rare courgette, peterselie, romano-boontjes en sweet-picklepepers klein-duimpje sla en kerstomaatjes. Wat een experimenten alemaal zeg :)
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2007, 13:44:21 door brenda_lelie »

Aiko

« Reactie #647 Gepost op: 31 maart 2007, 15:45:40 »
Artisjokken, ik begrijp werkelijk niet wat men daar nu mee moet. Het is zo taai als wat. Zelfs in de soep is het vreselijk. Die krengen opeten lukt toch niet? Bloemstukjes mee knutselen, dat moet nog lukken...

brenda_lelie

« Reactie #648 Gepost op: 31 maart 2007, 15:54:08 »
 ??? heeft nooit iemand je uitgelegd hoe heerlijk artisjokken zijn?

Aiko

« Reactie #649 Gepost op: 31 maart 2007, 15:56:34 »
Mijn artisjokken thee is wel aardig, maar het echte werk was niet door te komen. Het moest echt in het groene archief geplaatst worden.

brenda_lelie

« Reactie #650 Gepost op: 31 maart 2007, 15:59:32 »
na ja, het hart en de blaadjes uitschrapen met je tanden is heel lekker, lekker met fris dipje erbij. Schijnt heel goed als voorgerecht te zijn omdat je er meer honger van krijgt dan dat het vult (ofzo) Het is gewoon heel lekker, je moet alleen even iemand hebben die je uitlegt hoe je het eet.

Aiko

« Reactie #651 Gepost op: 31 maart 2007, 16:20:08 »
na ja, het hart en de blaadjes uitschrapen met je tanden is heel lekker, lekker met fris dipje erbij.

Het is dus niet echt voedsel dat je charmant kan eten? En je moet nog meer weggooien dan je kunt opslobberen?

brenda_lelie

« Reactie #652 Gepost op: 31 maart 2007, 16:57:34 »
ja die bladeren kun je niet eten dus die gooi je weg. Maar goed, kom maar eens artisjokken eten als de oogst gaat lukken!

Offline Lona

• 812
« Reactie #653 Gepost op: 31 maart 2007, 17:15:51 »
artisjokken wil ik ook nog wel eens proberen in de moestuin.
Zijn erg lekker in lasagne
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

brenda_lelie

« Reactie #654 Gepost op: 31 maart 2007, 17:26:07 »
ik kan je wel wat zaadjes sturen als ik ze van de week binnenkrijg! Zullen er wel weer veel te veel inzitten.
PB maar als je dat wilt.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #655 Gepost op: 31 maart 2007, 21:39:39 »
als de oogst gaat lukken!
::)
Mijn probleem: het is zo'n prachtige plant(alles) ga ik voor de bloem of ga ik voor het hart. Vorig jaar alles opgegeten, het was ook niet veel. Ik verwacht dit jaar meer en dan laat ik er een aantal bloeien.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2007, 21:41:43 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Lona

• 812
« Reactie #656 Gepost op: 31 maart 2007, 21:47:32 »
Met dit weer jeukt het enorm om te beginnen! maar het is eigenlijk nog wat te vroeg. Bovendien ben ik de komende 1,5 zo druk dat het er toch niet van komt. Dan daarna maar hard aan de slag, want het onkruid groeit WEL hard, arrgh
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #657 Gepost op: 31 maart 2007, 22:29:30 »

Ik wacht al 5 weken op mijn bestelling bij Vreeken. Maar eens ge-emeeld waar het blijft en zonet antwoord gekregen: achterstand, ze zijn nu pas bezig met de bestellingen van januari en half april hopen ze februari te doen...
Maar eens zien of ik wat dingen kan cancelen, want de aardperen en crosne hadden al lang en breed de grond in gemoeten >:(.

Ik was vandaag bij de biowinkel hier waar ze zowaar aardperen hadden en ik heb maar meteen aan de boer gevraagd of de aardperen die ik besteld had nog wel de grond in konden, en volgens hem kon dat nog wel tot half april.
Vreeken kenden ze ook; ze wachten ook op zaad dat 2 weken geleden al de grond in had gemoeten.
De bioboer had het over Jansen in Dinxperlo en die hebben zo te zien ook een heel aardig assortiment:
http://www.kuerbis.net/shop/kataloge/jansen-kataloge.htm
Geen idee of je het via emeel kan bestellen.

Deze kan ik ook aanraden:
http://www.thompson-morgan.com/
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2007, 22:37:58 door Hizikigrrrl »

brenda_lelie

« Reactie #658 Gepost op: 02 april 2007, 21:24:04 »
Over wisselteelt: ik snap dat je een stuk grond het ene jaar voor  koolgewassen gebruikt en dan het volgende jaar er dus een ander soort gewas op zet. Maar hoe zit dat binnen 1 seizoen. Dus daar waar ik nu rucola, raapsteel en radijs heb staan (allemaal kool) mag daar dan straks paksoi (ook kool) en kan ik de boerenkool dan ook beter daar doen of kan die straks beter aan de andere kant van de tuin waar nu spinazie staat. Soms wordt ik er een beetje tureluurs van.

brenda_lelie

« Reactie #659 Gepost op: 03 april 2007, 13:25:41 »
Echt niet te geloven: zaterdag zaadjes besteld bij de nieuwe tuin (www.denieuwetuin.be) en nu al binnen!