Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #600 Gepost op: 23 maart 2007, 20:34:09 »
Die zijn heel gewild in Friesland inderdaad. ;)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #601 Gepost op: 27 maart 2007, 16:26:30 »
De raapstelen, eikenbladslamix en de broccoletto zijn in devolle grond gezaaid! Folietunnel overheen en hopelijk over een paar weken oogsten.

De dwerg doperwten- en tuinbonenplantjes heb ik ook in de volle grond gezet. Wat een lange wortels zitten er aan tuinbonen! Omdat ze tot vandaag binnen hebben gestaan, heb ik daar ook nog maar even een folietunnel overgezet, om de eerste nachten te overbruggen.

brenda_lelie

« Reactie #602 Gepost op: 27 maart 2007, 16:28:15 »
waar koop je eigenlijk het beste zo'n folietunnel? of waar koop je de materialen om het van te maken?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #603 Gepost op: 27 maart 2007, 16:33:38 »
Het plastic heeft mijn oom gekregen van een plastichandelaar waar hij zaken mee deed en de ijzeren beugels die zijn denk ik nog van mijn opa geweest.

Je kan voor de beugels ook van die gele elektriciteitsbuizen gebruiken. Kosten geen tiet (Welkoop/Boerenbond) en ze zijn goed buigzaam. Voor het plastic zou je denk ik ook wel bij de Welkoop of het tuincentrum terecht kunnen, maar misschien kun je het ook eens proberen bij een plastichandelaar in de buurt?
Het spul wat ik gebruik is denk ik niet voor de 'tuinbouw' bedoelt, maar het werkt prima. Het is heel dik en stevig, maar laat genoeg licht door. Hij is trouwens heel laag, hoogstens 50 cm, dus niet zo'n tunnel waar je in kan lopen.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2007, 16:35:35 door Hizikigrrrl »

brenda_lelie

« Reactie #604 Gepost op: 27 maart 2007, 16:35:55 »
ik ga er eens naar zoeken, lijkt me fijn voor de aardbeien, dit jaar zijn de aardbeien voor mij en niet voor de vogels  ;D

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #605 Gepost op: 27 maart 2007, 16:37:21 »
Je kan daar ook netten voor gebruiken, he? Die zijn alleen wel pokkeduur! Ik denk dat ik de tunnel vd zomer tijdens slecht weer over de aardbeien zet.

brenda_lelie

« Reactie #606 Gepost op: 27 maart 2007, 16:45:59 »
ja die vind ik dus ook erg duur en ook onhandig

Offline Lona

• 812
« Reactie #607 Gepost op: 27 maart 2007, 17:06:01 »
Het plastic heeft mijn oom gekregen van een plastichandelaar waar hij zaken mee deed en de ijzeren beugels die zijn denk ik nog van mijn opa geweest.

Je kan voor de beugels ook van die gele elektriciteitsbuizen gebruiken. Kosten geen tiet (Welkoop/Boerenbond) en ze zijn goed buigzaam. Voor het plastic zou je denk ik ook wel bij de Welkoop of het tuincentrum terecht kunnen, maar misschien kun je het ook eens proberen bij een plastichandelaar in de buurt?
Het spul wat ik gebruik is denk ik niet voor de 'tuinbouw' bedoelt, maar het werkt prima. Het is heel dik en stevig, maar laat genoeg licht door. Hij is trouwens heel laag, hoogstens 50 cm, dus niet zo'n tunnel waar je in kan lopen.
\

zo'n gele buizen constructie heb ik vorig jaar ook gebruikt, en daaroverheen had ik van dat groene net gespannen. Zo heel duur is dat toch niet? Dat van mij was toen 5 euro voor heel veel meter en dat werkte perfect. Alleen nadien moet je het weggooien want hergebruiken, dat lukt niet (althans bij mij was het kapot)
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

brenda_lelie

« Reactie #608 Gepost op: 27 maart 2007, 17:11:03 »
dan lijkt plastic me toch beter, als het een beetje stevig is kun je het wel hergebruiken lijkt me en het is multifunctioneel in de zin dat het ook als een soort kasje kan dienen.

Offline Lona

• 812
« Reactie #609 Gepost op: 27 maart 2007, 17:32:57 »
ja klopt, lijkt me ook beter. Ik heb de aardbeien allemaal moeten verplaatsen, dus ik hoop dat er nog wat van opkomt :(

brenda_lelie

« Reactie #610 Gepost op: 27 maart 2007, 17:35:19 »
bij mij zijn ze van de winter helemaal verdwenen, dat schijnt normaal te zijn maar ik hoop ook ernstig dat ze weer terugkomen. Ik durf nu ook niks van onkruid weg te halen omdat ik bang ben dat ik de aardbeiplanten weghaal.

Offline Lona

• 812
« Reactie #611 Gepost op: 27 maart 2007, 18:53:03 »
o oke, ik wist niet dat dat normaal was, maar dan heb ik nog goede hoop :)
Wat dat onkruid wieden betreft, zowiezo lastig zo vroeg in het voorjaar :P

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #612 Gepost op: 27 maart 2007, 19:24:19 »
Mijn nieuwe moestuinlokatie komt nog niet erg van de grond. Eén van de 5 bedden is omgespit en redelijk onkruidvrij, de rest nog totaal niet: graspollen, onkruid, dichte klei. Ik heb veel werk op het moment en weinig tijd. Ik denk dat ik het ook maar bij dat ene bed hou, en daar wat kompost doorwerk, want het is erg dichte klei. Dan maar wat minder groenten dit jaar.

Iemand nog zin en tijd om een dagje te komen spitten?  ::)

Offline Lona

• 812
« Reactie #613 Gepost op: 27 maart 2007, 20:30:53 »
hmm dat is veel werk ja...omspitten en lekkere laag paardenpoep erop! Anders doe je er inderdaad eerst 1 of 2! Kun je wanneer je meer tijd hebt de andere doen en daar latere groenten opzetten, boerenkool ofzo, of knoflook!

brenda_lelie

« Reactie #614 Gepost op: 28 maart 2007, 12:17:37 »
nah, het is toch niet te geloven :)
http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_13/OFF06.HTM

M'n vriendje heeft er vanochtend één kunnen bemachtigen :) Hij is nog niet thuis en waarschijnlijk komt het kasje ook niet in 1 keer mee naar huis (was nogal een grote doos zei ie) Maar ik ben blij :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #615 Gepost op: 28 maart 2007, 13:16:34 »
 :cheer:

Ik wacht al 5 weken op mijn bestelling bij Vreeken. Maar eens ge-emeeld waar het blijft en zonet antwoord gekregen: achterstand, ze zijn nu pas bezig met de bestellingen van januari en half april hopen ze februari te doen...
Maar eens zien of ik wat dingen kan cancelen, want de aardperen en crosne hadden al lang en breed de grond in gemoeten >:(.

« Laatst bewerkt op: 28 maart 2007, 13:17:13 door Hizikigrrrl »

brenda_lelie

« Reactie #616 Gepost op: 28 maart 2007, 13:32:32 »
wat had je besteld?

ah, ik zie hun site al, zaadjes
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2007, 13:33:53 door brenda_lelie »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #617 Gepost op: 28 maart 2007, 14:57:12 »
:cheer:

Ik wacht al 5 weken op mijn bestelling bij Vreeken. Maar eens ge-emeeld waar het blijft en zonet antwoord gekregen: achterstand, ze zijn nu pas bezig met de bestellingen van januari en half april hopen ze februari te doen...
Maar eens zien of ik wat dingen kan cancelen, want de aardperen en crosne hadden al lang en breed de grond in gemoeten >:(.

Dat probleem heb ik afgelopen jaren ook bij ze gehad, errug irritant. Daarom heb ik dit jaar maar wat zaden bij ze gehaald. Voor volgend jaar heb ik een nog beter alternatief: ik ga ze zelf verkopen!  ;)

Bolster en Nieuwe tuin heb ik overigens al lang binnen, die hebben het beter geregeld.

Kiwi

« Reactie #618 Gepost op: 28 maart 2007, 15:24:54 »
Ik heb veganistisch-biologisch-dynamisch geteelde zaden van De Godin besteld en krijg ze zaterdag.

Bladkoolmengsel
Bloemkool in kleur
Broccoletto
Radijsmengsel
Rucola
Patientia
Eetbaar bloemenmengsel
Kaasjeskruid
Witte courgette
Pompoen 'Sweet Dumplin'

Ik ben benieuwd! :D

brenda_lelie

« Reactie #619 Gepost op: 28 maart 2007, 16:01:36 »
klinkt goed allemaal! Wel lastig dat je op die site niet snel kan zien wanneer en hoe je iets moet zaaien, dat vind ik wel handig van de site van de bolster.