Nou trust me: dat gaat er echt niet inpassen! En zoals jij het wilt gebruiken, is het meer een koude bak dan een kas. Waarvoor dient het dan? In deze tijd opkweken en afharden van planten die niet 'op warmte'hoeven te worden gekweekt. Je beschermt ze voor koude wind en veel regen, waardoor veel zaden gaan rotten. Ik gebruik ze zelf om planten voor te zaaien die nu eigenlijk al naar buiten mogen, maar omdat het dus nog koud kan zijn, en hier de klei nog best wel nat en koud is, doe ik het op die manier.
Als je nog adressen wilt voor goedkope kassen, PB me dan even (en nee, ik preek hierbij niet voor eigen parochie!)
@hiziki:
1. Ik wil eventueel volgende week wat raapsteeltjes en eikenbladsla gaan zaaien. Nu komt er wel nachtvorst. Als je er een plastic tunnel overheen zet, houdt dat de vorst eronder dan tegen? Ik laat de tunnel sowieso iets van 2 weken staan.
raapstelen moet wel lukken, eikenbladsla weet ik niet. De meeste slasoorten kiemen pas tussen de 10 en 15 graden. De zon er op zal dus wel helpen de temperatuur in de tunnel te verhogen, maar als de wind er door kan loeien, dan kan het best koud worden. Dus let op de richting waarin je je tunnels plaatst. Ik merk in mijn kas dat het er even goed kan vriezen als het buiten vriest, maar doordat het er niet nat is en niet waait, kunnen planten er beter tegen.
2. Ik heb 4 soorten boontjes in struikvorm: doperwten, tuinbonen, soyabonen (endamame) en pronkbonen (allemaal lage soorten). Wat doe je met de struikjes wanneer je uitgeoogst bent? Ik las dat je de tuinboonplantjes iig tot op de grond kan afsnijden, zodat de rest nog stikstof in de grond kan brengen. Geldt dit ook voor de andere bonen/erwten?
Yep, alle bonen binden stikstof in de grond dus is het slim om na de oogst de wortels in de grond te laten.