Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #460 Gepost op: 11 april 2006, 13:23:29 »
Thanks!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #461 Gepost op: 12 april 2006, 19:46:22 »
Vandaag de zaailingen van m'n tomaten en pepers opgepot. Aubergines laat ik nog even verder wortel schieten. Doperwt en capucijner komt buiten nog niet erg op, ik verdenk muis en vogel van het opeten van de zaden. Ik ga ze na de pasen toch maar even binnen voorzaaien, want dit jaar geen verse doperwten, dat kan ik niet aan!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #462 Gepost op: 16 april 2006, 10:12:35 »
Hein wil de hele moestuin aan mij over doen. Is een gigantische lap die ik niet aan kan. Maar op een prachtige plek en geen bemoeizuchtige types in de buurt of verenigingsleven. Ben ik geen mens voor.
Dus... "ja" gezegd.
Nu moet ik vooral verzinnen hoe ik het onderhoud kan terugbrengen. Het stuk grond staat te koop, maar het zijn "de erven van" die een gigantische prijs schijnen te vragen en intussen genoegen nemen met de verhuur. Een vorm van beleggen dus a.h.w.
Dat is wel vervelend onzeker...maar goed: ik zal altijd wel een stukje moestuin willen, zover dat gaat qua tijd en lichamelijke toestand, dus gereedschap en zo aanschaffen is geen punt. Alleen geen dure fruitbomen e.d. aanplanten of andere kostbare investeringen die zich moeilijk laten verplaatsen.
Hein is een heel sympathieke vent, maar doet van die dingen op de tuin wat mijn wenkbrauwen doet fronzen en omgekeerd. Kan bovendien lang van stof zijn en daar zit ik niet altijd op te wachten (al is het doorgaans interessant, geen flauwekul). Dus mogelijk ga ik meer werk doen op de tuin als ik daar de alleenheerschappij heb (dit kan ook een vorm van bezwering zijn  ;)
In ieder geval is er een collega die graag alleen ergens peultjes wil kweken. Dat scheelt iig al een stukje.
de tuin: dat ben ik

Aiko

« Reactie #463 Gepost op: 16 april 2006, 12:21:48 »
Ik wil wel boompjes doneren om de grond op te vullen, hoor.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #464 Gepost op: 17 april 2006, 00:01:35 »
Dat is natuurlijk lief, maar een sparrenwoud op weilandgrond dat vind ik dan weer niet zo geslaagd. Bovendien zullen ze zeer waarschijnlijk gekapt worden in de nabije toekomst.
Ik ga eerst maar ligusters stekken, wat eenvoudig is. Ik heb al een rijtje staan uit stek en ook een rijtje uit gebietst. Houdt de wind tegen. Ik had ook al een pompoenenplan wat mij leuk lijkt en veel grond vraagt.
Maar het is...ik schat iets van 300 vierkante meter. Waarvan ongeveer 80 door Hein mishandelde fruitbomen. Ik moet zien dat ik een geit kan lenen.

Offline Carla

• 259
« Reactie #465 Gepost op: 17 april 2006, 15:42:44 »

Maar het is...ik schat iets van 300 vierkante meter. Waarvan ongeveer 80 door Hein mishandelde fruitbomen. Ik moet zien dat ik een geit kan lenen.

Ik zou een stuk gewoon gras/onkruid laten en dat regelmatig maaien. Het maaisel kan je dan gebruiken om de grond van de (moes)tuin mee te bedekken.
Dat heeft alleen maar voordelen: onkruid kan niet meer groeien (dus niet meer schoffelen etc), minder water geven in de zomer, het is voedsel voor de grond, het verbeterd de structuur van de grond, je kunt er aarbeien, courgettes, pompoenen op laten liggen zonder dat ze gaan verrotten. Kortom, alleen maar voordelen. (Behalve dat grasmaaien dan).

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #466 Gepost op: 17 april 2006, 15:53:12 »
Kan je niet op een deel een wilde bloemenmengsel (of iets vergelijkbaar) zaaien?  Het is mooi, vraagt geen onderhoud en vlinder, bijen, ... zijn er dol op.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2006, 15:54:16 door Ligfietsertje »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #467 Gepost op: 17 april 2006, 17:23:22 »
Daar heb ik wel aan gedacht, maar het is zeer vruchtbare kleigrond...dat moet dan met beleid gebeuren. En ik weet niet of de buren (alle lid van een biologische volkstuinvereniging, overigens) er genoegen mee kunnen nemen. Dat is te vragen, natuurlijk.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #468 Gepost op: 19 april 2006, 16:43:44 »
300 m2 zou ik niet mee zitten  ;) maar leuk joh! Pompoenen lijkt een optie voor laag onderhoudsgehalte; een gedeelte inzaaien met phaecelia oid ben je voorlopig ook van het gedonder af. en een haag van zonnebloemen wellicht? Nog zaden nodig? Je hebt de lijst...

Ben vandaag zelf druk in de weer met poten van bio aardappeltjes en het uitplanten van m'n aubergines. De doperwten komen toch op. Was dus gewoon nog te koud...

Straks ga ik eens kijken wat ik nog meer kan zaaien, volgens mij een hele berg! Leuk leuk leuk   :cheer:

Aiko

« Reactie #469 Gepost op: 19 april 2006, 18:18:41 »
Mijn boompjes zijn overigens vrij laat met opkomen. Heb er nu nog maar twee, twee kastanjes. De rest is nog niet boven de grond. Dat was vorig jaar wel anders, halverwege april...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #470 Gepost op: 20 april 2006, 13:09:47 »
Het is zo snoezig van allerlei mensen: "ik maak mij zorgen om mijn Acanthus", mijn tuinhibiscus zal toch niet overleden zijn, ik zie nog geen knopjes. Enz. enz. De levenswil is krachtig, de temperaturen zijn dat allerminst geweest. Geduld.
Ik maak mij zorgen om mijn ananassalie. Maar deze zorgen zijn terecht: de plant komt uit Mexico  :-\ Ik wist het, hoor. En wat heeft ze prachtig, prachtig gebloeid in de warme herfst die iedereen alweer vergeten is. Om nooit te vergeten, want in mijn tuin stond de ananassalie toen in bloei.
Elke lente is het zo leuk: he hallo, ben jij er ook weer...en twee dagen later: welkom enz. Ik zie elke dag andere plantsje hun kopje boven steken. Sommige heel aarzelend nog, andere spatten uit de grond. De rechterkant van mijn tuintje is nu volledig dicht gegroeid. Daar bloeit al de lage smeerwortel met Nldse vlaggetjes. Fluitekruid, beemdooievaarsbek, dagkoekoeksbloem, damastbloem zullen gauw volgen, dan komt de moerasspirea erbij en een andere spireau, waarvan ik de naam nu kwijt ben, met paarse pluimpjes en de pimpernel. Spannend is de lente in een zeeklimaat.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2006, 13:14:19 door lovelocker »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #471 Gepost op: 22 april 2006, 21:19:27 »
Vandaag een groot deel van de dag op de moestuin gewerkt. Ik heb wat bessenstruiken verplaatst en een paar fruitboompjes.
Op een rijtje fruitbomen heb ik essenopschot dwars vastgevlochten en daar heb ik (cultuur)bramenstekken tegen aan gezet. Ik had nog 2 rietmatten van een collega gekregen die wat minder waren geworden en daar heb ik gaten in gesnoeid. Daar heb ik aardbeiensteken in gezet, zodat het fruit niet kan rotten en er geen onkruid doorheen komt.
Ik heb een afschuwelijke witte kunststof tafel 'georven' en ik ga de poten er grotendeels afzagen is het plan. Met de stompjes zet ik de (ronde) tafel vast in de grond. Daar maak ik een graskant omheen en het gat voor de parasol vul ik met wat grint en dek ik af met een stukje worteldoek, kan mooi het water in aflopen. Dan vul ik het rondje met bouwpuin of grint en ik zet er voor tweederde buxushaagje omheen. Een gezellig zitje. Denk dat ik een paar vlinderstruiken in de buurt zet en wat lavendel. Van de eerste heb ik nog zaailingen staan, van de tweede stekken.
Ik probeer nog een haag te maken van stekken van de bessen en het plan is meer hagen. Zo maak ik grote 'kamers". Een deel gebruik ik als moes- en een deel ga ik regelmatig maaien. Een grasmaaier moet ik deze week maar kopen, want het gaat nu heel hard allemaal. Ik heb nog een leuk pompoenenplan: betonijzer op stenen zetten en daar pompoenen door laten groeien, zodat de pompoenen op het -ijzer komen te liggen. Weet niet of al mijn crea-plannetjes zullen slagen. Leuk om zo te experimenteren.
Een van de kamers ga ik gebruiken voor stekken en stallen. De afgewaaide tak van de treurwilg die ik een tijdje geleden vond, krijgt een voorzichtig worteltje :)
« Laatst bewerkt op: 22 april 2006, 21:23:37 door lovelocker »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #472 Gepost op: 22 april 2006, 21:26:25 »
Vanmiddag heb ik de fruitstruiken in de volle grond gezet. Vorig jaar al gekocht, maar omdat we nog niet precies wisten waar ze zouden komen, hebben ze zolang in grote bakken gestaan. De witte aalbes doet het al heel goed!

Verder heb ik een stuk of 10 aardbeienplantjes in een grote cementkuip gezet.

brenda_lelie

« Reactie #473 Gepost op: 02 mei 2006, 12:43:36 »
Kun je aardbeienplantjes ook binnen houden? Of heeft dat geen zin?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #474 Gepost op: 02 mei 2006, 12:51:09 »
Ja van zaad kun je alleen de Russische dragon kweken, degene die zoveel smaak heeft is de Franse. Dus zorg er voor dat je 1 plantje Frans koopt, en dat kun je dan wel weer stekken. Maar vermeerdering door zaad wordt in dit geval niks.

Weet je misschien ook waar ik die kan kopen?

Offline Carla

• 259
« Reactie #475 Gepost op: 02 mei 2006, 17:26:39 »
Kun je aardbeienplantjes ook binnen houden? Of heeft dat geen zin?

Om goed rijp te worden hebben ze veel zon nodig. Geen idee eigenlijk of dat binnen zal lukken op een zonnig plaatsje. Misschien gewoon eens proberen met één plantje ?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #476 Gepost op: 02 mei 2006, 22:41:55 »
Ja van zaad kun je alleen de Russische dragon kweken, degene die zoveel smaak heeft is de Franse. Dus zorg er voor dat je 1 plantje Frans koopt, en dat kun je dan wel weer stekken. Maar vermeerdering door zaad wordt in dit geval niks.

Ik weet dat in ieder geval kwekerij Bastin in Aalbeek (Limburg) ze verkoopt... anders een zoeken via de plantvinder?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #477 Gepost op: 02 mei 2006, 23:21:11 »

Ik weet dat in ieder geval kwekerij Bastin in Aalbeek (Limburg) ze verkoopt... anders een zoeken via de plantvinder?

Via www.plantenvinder.net heb ik wat kwekerijen gevonden, maar helaas niets in de buurt. Zou zo'n plantje een dagje TGP-post overleven?

Helenofg

« Reactie #478 Gepost op: 03 mei 2006, 12:31:00 »
Op de markt in Groningen verkoopt de Bioboer ook planten (en bij de groene super zie ik ze ook wel eens staan), waarschijnlijk meer voor in gebruik in de keuken maar goed. Vorig jaar heb ik dragon gekocht en gepoot, die had ik waarschijnlijk naar binnen moeten halen, want heeft de winter niet overleefd. De op hetzelfde moment gekochte salieplan gaat als een speer!
Misschien dat dit helpt?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #479 Gepost op: 03 mei 2006, 14:17:31 »
Ik zie eerlijk gezegd nooit dragonplantjes hier, wel andere. Ik zou de markt kunnen proberen.

Dragonwortels zijn heel gevoelig voor vorst, dus er is kans dat het plantje dood is.
Salie is wat makkelijker denk ik, want bij mij groeit dat ook altijd heel snel. Ik moet maar eens wat gaan drogen of invriezen, want zoveel gebruik ik dat niet.