Vegatopia Forum

Moestuin

brenda_lelie

Re:Moestuin
« Reactie #440 Gepost op: 21 maart 2006, 12:05:18 »
vandaag heb ik zaadjes voor afrikaantjes gezaaid in potjes. Heb er vrij veel in 1 potje gedaan, weet niet of dat goed is. Misschien morgen ook maar een paar per 1 in eierdoosjes zaaien. Ik had ook geen idee hoe diep ze in de grond moesten, lastig hoor!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #441 Gepost op: 21 maart 2006, 15:47:51 »
Slechts een heel dun laagje grond is mijn ervaring. Ik zou als ze opkomen van elk plukje, alleen de sterkste laten staan.

Qua bemesten ben ik niet zo recht in de leer. De voordelen van natuurmest zijn groot, maar een enkele keer kies ik voor kunstmest. Als er snel iets moet gebeuren. Er zijn ook produkten die er een beetje tussenin hangen. Ik denk dat er niet zoveel schadelijks via de wortels in een plant komt, doorgaans. De compost van de GFT kun je ook niet bepaald "schoon" noemen...wordt toch veel gebruikt. Nooit iets van gehoord dat de groenten daardoor niet gezond zouden zijn. Maar op veilig spelen kan natuurlijk zeker geen kwaad.
Bij een ebenggi met waarschijnlijk magnesiumtekort heb ik vandaag wat bitterzout bijgegooid, goede ervaringen mee. Wat het precies is weet ik niet eens...ik zal het eens opzoeken. Ongetwijfeld bij een eerste gebruik ooit wel naar gekeken, mijzelf kennende.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2006, 15:53:32 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

brenda_lelie

« Reactie #442 Gepost op: 21 maart 2006, 19:21:10 »
De compost van de GFT kun je ook niet bepaald "schoon" noemen...wordt toch veel gebruikt. Nooit iets van gehoord dat de groenten daardoor niet gezond zouden zijn. Maar op veilig spelen kan natuurlijk zeker geen kwaad.

Het gaat mij niet om het gezond, maar om het biologisch. Ik hou het dus maar bij compost van Odin.

Faina

« Reactie #443 Gepost op: 22 maart 2006, 10:02:14 »
Basilicum, bieslook en peterselie is opgekomen :)

En nu maar hopen dat het warme weer doorzet, dan kunnen we ook écht in de tuin aan de slag!

Faina

Tanja

« Reactie #444 Gepost op: 22 maart 2006, 10:14:09 »
Ga zelf binnenkort ook een moestuintje beginnen, moeten nog twee struiken uit. Zal wel wat nieuwe grond bij moeten denk ik. Leuk om hier tips te lezen, kan 'k wel gebruiken!
Veel tuinplezier!

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #445 Gepost op: 24 maart 2006, 09:42:40 »
Ik had woensdag middag in een enthousiaste bui toch maar wat buiten gezaaid: dille, rucola, capucijners en doperwt. Afgelopen 2 nachten toch weer zo'n 5 graden vorst gehad... ik ben benieuwd op het op gaat komen. Anders over een week of 2 maar were een nieuwe zaaipoging.

Het moet wel warmer worden, want de vensterbanken beginnen vol te raken!

Faina

« Reactie #446 Gepost op: 24 maart 2006, 16:07:20 »
Wij hebben postelein zaad gehaald, en vraag me nu toch écht heel erg af hoe dat gaat smaken, maar dat is nog even wachten want het is nog te koud :(

Faina

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #447 Gepost op: 24 maart 2006, 19:12:58 »
Naar grond.

Offline Carla

• 259
« Reactie #448 Gepost op: 30 maart 2006, 09:51:14 »
Is het trouwens heel erg dom om helemaal niks van mest of compost te gebruiken? Ik heb dat niet gedaan namelijk, ik vind het vrij ingewikkeld wat nou wel en niet goed is, en hoe kom je aan milieuvriendelijk mest/compost (ja, compost kun je zelf maken, maar de composthoop in onze tuin is nog niet klaar voor gebruik voor dit jaar). Ik denk dat ik maar ga proberen wat er zonder die troep allemaal naar boven komt, of heeft iemand een goede tip?

Sommige planten hebben echt voedsel nodig, vooral aardbeien. Na drie jaar moet je de aardbeienplanten verplaatsten naar een ander stuk tuin, dat is omdat de grond helemaal uitgeput is door de aardebeienplanten.
Ik ga vaak met grote zakken in een veld hier in de buurt paardmest zoeken. Dat laat ik dan een jaar liggen en gebruik dat dan voor m'n planten die veel voedsel nodig hebben.

Wat ook goed is om grond te voeden is in het vroege voorjaar peulvruchten te zaaien. Die zijn heel goed voor je grond. Als je geoogst hebt laat je de planten gewoon afsterven en daarna schoffel je ze onder de grond (of je gaat er even met de grasmaaier overheen en schoffeld het dan onder) en dan zaai je er weer wat anders op.

Wat ook heel handig is, is als je gras gemaaid hebt (of als je iemand kent met een grasveld die niet weet wat te doen met het maaisel of je vraagt bij de gemeentewerken) het maaisel tussen je groentenplanten leggen.
Op die manier verbeter je 1. de grond, 2. hoef je minder te sproeien en 3. krijgt onkruid geen kans zich te ontwikkelen.
Verder schreef je in je vorgie berichtje over spitten. Ik spit alleen het allerbovenste laagje om de grond los te maken en de lastigste onkruiden weg te halen. Zo gooi je het bodemleven niet te erg in de war en blijven de voedingsstoffen mooi op "wortelniveau' zeg maar ipv dat je dat helemaal onderspit.
Onkruid of gras dat niet zo woekerd kun je gewoon op z'n kop met wat aarde erover later liggen. Dat verteerd vanzelf en is dan ook weer voedsel voor de grond. Dus zeg maar één spade diep de grond met onkruid/gras omscheppen en op z'n kop laten liggen. Wel zorgen dat er geen wortels of groene delen uitstken want dan kan het zich opnieuw ontwikkelen.

Groetjes,
Carla

Offline Carla

• 259
« Reactie #449 Gepost op: 30 maart 2006, 09:54:43 »
Wij hebben postelein zaad gehaald, en vraag me nu toch écht heel erg af hoe dat gaat smaken

Ik ken alleen maar mensen die het OF heel lekker vinden OF heel vies. Een tussenweg is er geloof ik niet.
Ik vind het heerlijk. Gekookt maar vooral ook rauw in salades.
Het smaakt inderdaad naar grond.

Groetjes,
Carla

brenda_lelie

« Reactie #450 Gepost op: 30 maart 2006, 11:03:12 »
Ik had mijn collega gevraagd om compost te bestellen bij udea, heeft ze dat niet gedaan omdat ze al potgrond had besteld en ze vond dat dat hetzelfde was. Lijkt mij niet maar goed, volgende week compost dus. De rucola en de raapstelen laten bij mij nu al hun kopjes zien :) en de binnen gezaaide afrikaantjes gaan echt heel hard, je ziet ze groeien. Het is trouwens wel erg goed weer voor de tuin zeg! En ja, dat omspitten Carla, ik vond het maar lastig, ik wist niet tot hoe diep ik alles er uit moest halen, wat wel en niet goed was. Ik heb nu nog amper last van onkruid in ieder geval, laten we het zo houden!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #451 Gepost op: 01 april 2006, 11:25:13 »
We krijgen volgende week weer nachtvorst  :( en net nu ik de zin nog zwaarder te pakken heb sinds het kijken van gardeners world gisteren..

mirrie

« Reactie #452 Gepost op: 01 april 2006, 17:43:55 »
Ik zou ook zo graag een moestuin willen. Maar met een balkon en dakterras zijn we nog niet verder gekomen dan tomaten en veel verse kruiden. En natuurlijk aardbeien.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #453 Gepost op: 02 april 2006, 13:09:20 »
Bij jullie in de buurt zijn vast ook wel verenigingen waar je voor weinig een stukje grond huren kunt?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #454 Gepost op: 02 april 2006, 17:38:33 »
Ik heb heel gemakkelijk een groene aucuba(Nanette, denk ik) en ook de gespikkelde nu (aurea of op gelijkend) en ook cornoelje (waarschijnlijk flavarimea stolonifera) "gestekt" door de takken in een vaas te doen. Van de Aucuba alle onderste bladeren van de takjes.
Misschien een idee? Alledrie vullen lekker en zijn t.z.t ook vrij gemakkelijk eruit te halen. In mijn ervaring: oude kornoeljes wat moeilijker. Ze lijken me met zijn drieen trouwens wel een combi in de winter als "achtergrond". Het voordeel is: het ziet er aardig uit en houdt tijdelijk een groot stuk grond waarschijnlijk redelijk onkruidvrij. De Aucuba's zijn daar sterk in, de kornoelje minder, vanzelf.
Ik ben zelf niet kapot van "aurea' met de gele spikkels, maar naast wat groene, in een minderheid, lijkt het me wel fraai.
Ik heb ook ervaringen met rijshout dat wortelt: naast kornoelje (alba), Viburnum (met Anabelachtige bloemen), vlinderstruik. Vlier doet het natuurlijk ook, maar dat wordt al gauw een plaag.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2006, 17:40:20 door lovelocker »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #455 Gepost op: 02 april 2006, 21:53:26 »
En dit was een antwoord op wiens vraag precies ....  ::)?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #456 Gepost op: 02 april 2006, 22:39:45 »
Uhm, antwoord?...ik zat je lap grond op te vullen. Het is jammer dat je niet in de buurt woont...mijn postzegel heeft last van structurele overbevolking. En zowat alles met een worteltje doe ik met zeer in het wormenfabriekje of in het compostvat op de moes-
« Laatst bewerkt op: 02 april 2006, 22:41:29 door lovelocker »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #457 Gepost op: 02 april 2006, 22:42:51 »
Ik kom wel een keer met de aanhanger langs!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #458 Gepost op: 10 april 2006, 23:17:16 »
Heeft iemand ervaring met dragon? Ik heb 2 jaar terug het een keer gezaaid, maar er kwamen alleen maar smakeloze blaadjes aan. Zou ik een verkeerd ras hebben gebruikt?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #459 Gepost op: 10 april 2006, 23:52:33 »
Ja van zaad kun je alleen de Russische dragon kweken, degene die zoveel smaak heeft is de Franse. Dus zorg er voor dat je 1 plantje Frans koopt, en dat kun je dan wel weer stekken. Maar vermeerdering door zaad wordt in dit geval niks.