te zuur, daar had ik nog niet bij stil gestaan... Dan helpt kalk, toch?
Als je heideplantjes gauw dood wilt hebben, zet je ze op zware kleigrond en
vergiftig je ze met kalk.
Heide houdt juist van zure grond, reden waarom ze in de duinen ten zuiden van Bergen niet groeien(kalk) en ten noorden van juist wel (kalk uitgespoeld).
Ze houden inderdaad van wat zanderige grond. O.h.a.: in veel families van planten, zijn er buitenbeentjes. Maar een heide die van kalk houdt, ken ik niet. Je maakt het jezelf moeilijk met heide op klei. Zware klei, zou ik het niet doen. Lichtere klein: het beste is veel zand en turf door de grond. Thee en koffieresten zijn goed, compost o.h.a. ook om de bodem losser te maken vooral in dit geval.
Heideplantjes zijn deze week in de aanbieding bij AH, ik weet niet welke. Zullen wel winterbloeiers zijn. Als je een groter stuk met heide zet, zijn voorjaarsbloeiers erbij een optie.
Ik vind heide zelf alleen mooi als het gehele tuintje "heide" uitstraalt. Wat lage blauwkleurige grasjes, aardige conifeertjes misschien, een pierus en bergthee e.d. Zet ook een Pernettya-mannetje...dan kom ik elk jaar stuifmeel bietsen
Heidewortels kunnen zeer slecht tegen beschadigingen: dan krijg je dode, bruine stukken. Dus uitkijken met schoffelen en maaien.
Wat vind je mooi aan heide? Misschien weet ik een alternatief dat het beter zal doen op klei.