Staat de plant zonnig of in halfschaduw of schaduw?
Zonnig: lavendel, heiligenkruid, spoorbloemen of rode valeriaan(Centhrantus rubescens) er is ook een witte spoorbloem(alba). In de wolfsmelkfamilie zitten ook wel wat aardige kandidaten. Een Yuca elegans is misschien ook aardig, maar de bladpunten steken gemeen, dus niet als je er langs moet lopen.
Een minihaagje staat vaak leuk langs een huis(ik zou een foto moeten zien, eigenlijk!) Dat kan van lavendel en van heiligenkruid. Een rand rode spoorbloemen is erg fleurig. Ze bloeien lang.Bij de familie cotoneaster zitten aardige dwergstruikjes met hangende takken.
Schaduw en droog: is lastiger. Maar er zijn wilde geraniums die het daar uitstekend doen. Dan moet je zeker de Latijnse naam hebben, want de familie geranium(niet te verwarren met wat men foutief geranium noemt o.h.a.) Zal ik even zoeken voor je.
Liriope muscari is dan ook een leuke, meer originele optie, met wintergroen, grasachtig blad en in het najaar paarse pluimpjes. Ze staan tegen een muur in de Hortus van Leiden. Die moet je wel in bloei kopen, dus NU. Want het gebeurt wel dat je stekken koopt die nooit gaan bloeien. Als ik er verder over nadenk komen er nog wel meer suggesties op. Je kunt bij Google Afbeeldingen snel zien hoe iets oogt, mocht je die optie niet weten.