Vegatopia Forum

Moestuin

Aiko

Re:Moestuin
« Reactie #300 Gepost op: 06 augustus 2004, 11:47:46 »
Het stond eigenlijk meer aan de wal. En de sloot is altijd droog. Een grotere boom hebben ze wel laten staan. Misschien zet ik recalcitrant eigen gekweekte eikeboompjes daar gewoon neer...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #301 Gepost op: 06 augustus 2004, 14:12:11 »
Ik vind het jammer dat ze het gras langs de kant vd weg maaien, er zitten allemaal mooie bloempjes tussen. Je ziet dan wel beter of er dieren langs de kant zitten, dat wel.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #302 Gepost op: 07 augustus 2004, 21:32:03 »
Mijn rode koolplantjes staan onder vuur van een rups, een gifgroene nog wel. Ik heb hem op de plantjes van mijn moeder gezet. Sjonge, wat kan zo'n beest snel eten... >:(

Offline Carla

• 259
« Reactie #303 Gepost op: 07 augustus 2004, 22:31:22 »
Ik heb hem op de plantjes van mijn moeder gezet.

:O

Offline Carla

• 259
« Reactie #304 Gepost op: 08 augustus 2004, 14:20:47 »
Ik wilde net eigenlijk in de tuin gaan werken maar pfoehee, wat is het warm.
Dan maar lekker koel achter de pc, ik ga vanavond wel weer onkruid eruit trekken.
Vanmiddag lekker een maaltje spercieboontjes gegeten. Vanochtend geplukt. Vanochtend ook verse aardbeien gegeten.
En de buurvrouw blijgemaakt met 4 courgettes.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #305 Gepost op: 08 augustus 2004, 16:43:59 »
Ik heb hem op de plantjes van mijn moeder gezet.

:O

Nou ja, plantjes... Het behelst iig een paar vierkante meter en daar mogen ze (vandaag er weer 2 uitgezet) lekker eten, als ze het lusten.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #306 Gepost op: 08 augustus 2004, 20:21:01 »
Het is een aardige geste, maar het is waarschijnlijk de rups van het koolwitje, hè...dus ik weet niet waar je hem opzet?... alle kans dat die van vandaag die van gisteren zijn, met extra trek vanwege het gedwongen heen en weer gekruip  :P
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2004, 20:22:21 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #307 Gepost op: 08 augustus 2004, 20:35:42 »
Jep, mijn oom had me er al voor gewaarschuwt. Ze vlogen ook al verdacht veel over mijn moestuinbak heen de laatste dagen.
Ik ga vanaf nu merdere keren per dag checken, ik heb maar 6 5 koolplantjes, dus ze gaan maar mooi ergens anders heen.

Die andere planten staan er enkele meters vanaf, Ze moeten dan over grind, steen, stenen muur op, enkele meters zand. Voor de zekerheid gooi ik de volgende maar bij de buuv.

« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2004, 20:36:52 door Hizikigrrrl »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #308 Gepost op: 08 augustus 2004, 20:44:04 »
Gooi ze in de buurt van koolmeesjes  :P
Dragonfly zit met zijn  kont op Curacao, laten we dat uitbuiten  ;)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #309 Gepost op: 08 augustus 2004, 20:47:25 »

Dragonfly zit met zijn  kont op Curacao, laten we dat uitbuiten  ;)

Ik plet meteen een oorwurm ;).

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #310 Gepost op: 09 augustus 2004, 13:58:19 »
heb nu potten met basilicumzaadjes en muntzaadjes op mijn bureau staan, sinds vrijdag, en nu heeft de basilicum en de rode basilicum al een paar kiemen  :D
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #311 Gepost op: 09 augustus 2004, 14:53:43 »
Leuk is dat he!

Mijn basilicums hebben dankzij de hittegolf een groeistuip.

Offline Brent

• 600
« Reactie #312 Gepost op: 31 augustus 2004, 10:52:18 »
En er zijn rassen speciaal geschikt voor het meer noordelijke klimaat.  Witte van de Laan doet het bijv. goed.

Overweeg ook de Japanse Wijnbes. Het is een mooie plant met roodbehaarde takken. De bessen zijn héérlijk.

Deze twee gaan het dus worden. Wanneer worden deze het best aangeplant?  
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2004, 10:52:43 door Brent »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #313 Gepost op: 31 augustus 2004, 12:56:46 »
Ze hebben wel een enorme groeidrang, hoor Brent. Lovelocker wil zich indekken tegen eventuele schadeclaims  ;)
Nou, in een container gekocht, kan het NU. Ik weet niet of ze in België nog veel vanuit de volle grond verkopen. Hier helaas nog maar weinig. Maar in dat geval moet je zo'n 6 weken wachten.
Vergeet niet dat druiven snoeien wat kennis vraagt en NOOIT in het voorjaar,maar in de winter. In het voorjaar is de sapstroom zo sterk dan bloedt de plant dood.
De  beide planten stellen dezelfde eisen aan de grond, houden o.a. van kalkrijk. Dat vergeten mensen wel eens als ze planten naast elkaar zetten. Erg zijn ook "plantenstukjes"  waar bijvoorbeeld vaak een kalanchoë naast een varentje zit. Als je een van beide het water geeft waar hij om vraagt, gaat de ander dood.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2004, 12:57:38 door Lovel¤cker »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #314 Gepost op: 31 augustus 2004, 13:10:49 »
Geschikte rassen volgens Neêrlands tuin:

De belangrijkste soorten zijn: Vitis 'Boskoop Glory' (blauw) en Vitis coignetae. Daarnaast zijn de echte (oude) rassen te koop, zoals: Muskaat van Alexandrië, Witte Van der Laan en de Golden Champion (witte druivenrassen), 'Chasselas' (gele druif), 'Foster's Seedling' en 'Brant'. Blauwe druivenrassen zijn onder meer: Frankenthaler, Gros Maroc en Black Alicante

"Brant" is wel grappig, gezien je het uitspreekt als "Brent" ::)
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2004, 13:11:34 door Lovel¤cker »

Offline Brent

• 600
« Reactie #315 Gepost op: 31 augustus 2004, 18:50:58 »
Bedankt hoor

Nog graag wat gratis advies  ;D

Ik zoek een lage vaste plant of heester die kan gedijen in een arme, zeer droge grond. Voor het huis is er een overkapping, waar dus nooit regenwater valt. Daar moet dus nog wat geplant worden.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #316 Gepost op: 31 augustus 2004, 20:43:21 »
Staat de plant zonnig of in halfschaduw of schaduw?

Zonnig: lavendel, heiligenkruid, spoorbloemen of rode valeriaan(Centhrantus rubescens) er is ook een witte spoorbloem(alba). In de wolfsmelkfamilie zitten ook wel wat aardige kandidaten. Een Yuca elegans is misschien ook aardig, maar de bladpunten steken gemeen, dus niet als je er langs moet lopen.
Een minihaagje staat vaak leuk langs een huis(ik zou een foto moeten zien, eigenlijk!) Dat kan van lavendel en van heiligenkruid. Een rand rode spoorbloemen is erg fleurig. Ze bloeien lang.Bij de familie cotoneaster zitten aardige dwergstruikjes met hangende takken.

Schaduw en droog: is lastiger. Maar er zijn wilde geraniums die het daar uitstekend doen. Dan moet je zeker de Latijnse naam hebben, want de familie geranium(niet te verwarren met wat men foutief geranium noemt o.h.a.) Zal ik even zoeken voor je. Liriope muscari is dan ook een leuke, meer originele optie, met wintergroen, grasachtig blad en in het najaar paarse pluimpjes. Ze staan tegen een muur in de Hortus van Leiden. Die moet je wel in bloei kopen, dus NU. Want het gebeurt wel dat je stekken koopt die nooit gaan bloeien. Als ik er verder over nadenk komen er nog wel meer suggesties op. Je kunt bij Google Afbeeldingen snel zien hoe iets oogt, mocht je die optie niet weten.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2004, 21:51:14 door Lovel¤cker »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #317 Gepost op: 31 augustus 2004, 21:47:15 »
Geranium macrorhizum moet je hebben voor droge plus schaduwrijke omstandigheden, verschillende rassen, met verschillende kleuren bloem. Het blad  blijft in zachtere winters. Ze doen het trouwens ook prima in de zon.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2004, 21:52:32 door Lovel¤cker »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #318 Gepost op: 01 september 2004, 00:10:39 »
Voor een moeilijk, want erg vochtig stukje van de moestuin de appelbes ontdekt. Aronia. Iemand ervaringen mee?

Offline Brent

• 600
« Reactie #319 Gepost op: 01 september 2004, 08:31:35 »

Een minihaagje staat vaak leuk langs een huis(ik zou een foto moeten zien, eigenlijk!)

Ik zal als ik eraan denk je strax een foto van ons huis doormailen. Nogmaals bedankt trouwens :)