Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #260 Gepost op: 28 juli 2004, 19:34:26 »

Hizikigrrrl: ik denk dat je Courgette rijp is als hij minimaal groen is (zover ik weet wordt hij groen, toch?). Een domlijkende opmerking; als hij niet meer groeit dan is het uitgegroeit. En dan kun je 'm denk ik het beste van de stam afsnijden. Als het lijkt op een komkommerplant of aubergine (geloof ik), dan groeit er spoedig weer een nieuwe ergens op de plant.

Dit zijn gele courgettes. Maar ik ben bang dat ik em er te lang aan laat zitten en dat ie dan verrot.

Overigens heb ik nu ook een groene courgette aan de andere plant!

Aiko

« Reactie #261 Gepost op: 28 juli 2004, 19:37:21 »
Je kunt er misschen een strookje papier omheendoen. Breekt dat streekje papier de komende paar dagen, dan groeit de courgette nog. Breekt deze niet, dan is of het strookje papier losgegaan, of de courgette is gestopt met groeien en wordt het volgens mij hoog tijd te amputeren.

Ik zou even het advies van Lovelocker afwachten voordat je die van mij opvolgt. Altijd verstandig!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #262 Gepost op: 28 juli 2004, 20:22:32 »
Courgettes gaan door met groeien totdat ze echt heel dik zijn hoor, en tegen die tijd zijn ze niet zo lekker meer.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

« Reactie #263 Gepost op: 28 juli 2004, 20:49:31 »
Echt?
Ik dacht dat ze meer verwant waren aan de komkommer, die uit zichzelf stopt (geloof ik, nou weet ik niets meer zeker...) en niet aan een meloenachtige, die doorgroeit tot in de eeuwigheid (of tot de vrieskou toeslaat).

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #264 Gepost op: 28 juli 2004, 20:56:54 »
Courgettes zijn meer verwant aan bijvoorbeeld de butternut squash. Dat kan je zien bij de steelaanzet op de vrucht. Die van een courgette lijkt veel meer op die van een butternut squash dan die van een komkommer.

Bovendien heeft mijn vader courgette in zijn moestuin, ik heb gezien hoe groot ze kunnen worden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Indira

• 520
« Reactie #265 Gepost op: 28 juli 2004, 22:38:58 »
ik dacht dat het zo'n 'regeltje' was dat het 'stokje' niet meer groen ofzo moet zijn, maar houtachtig.

Dat zal wel overeen komen met mijn advies dat de peer dan makkelijk losraakt. Als het groen is, is het weefsel te jong en soepel. Houtachtigheid is minder stug en breekt daardoor wat eerder...

hihi, ik weet niet waarom maar ik dacht dat het over pompoenen ging...
Za Zemiata!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #266 Gepost op: 28 juli 2004, 22:39:23 »
Ik zou even het advies van Lovelocker afwachten voordat je die van mij opvolgt. Altijd verstandig!

Lovelocker wilde net posten dat hij enorm geschrokken is. Tijdens het wieden - het staat nogal hoog hier en daar -  Eerst van een kikkertje en toen van iets groot en langs, een fractie van een seconde aan een naaktslak als een galjoen gedacht. Maar het was een gigant van een courgette  :O Het is ook mijn eerste jaar, hoor. Maar je kunt ze al gauw eten, dat weet ik. En dat te groot niet lekker is - kan ik binnenkort ontkennen of bevestigen  ;)
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #267 Gepost op: 28 juli 2004, 22:40:25 »
Nou, dan gaat die van mij er morgen ook aan.

Offline Indira

• 520
« Reactie #268 Gepost op: 28 juli 2004, 22:41:25 »
ik heb in Frankrijk op een biologische boerderij gewerkt. Daar moeten ze dus echt heel klein al geoogst worden, anders kopen die Fransen ze niet meer, dan vinden ze ze smakeloos, in weze is dat natuurlijk ook zo, want het worden dan gewoon waterbommen.
Za Zemiata!

Offline Carla

• 259
« Reactie #269 Gepost op: 29 juli 2004, 14:05:20 »
Als je wilt dat de pompoen echt groot wordt, moet je de andere beginnende pompoentjes eraf halen. Dan hoeft de plant zijn energie niet te verdelen over verschillende pompoentjes, maar kan zich richten op die ene.

Dat dacht ik ook altijd, maar nu ik zelf een moestuin heb en ik al met de snoeischaar in de aanslag stond heb ik het toch niet gedaan.
Kleine groente is namelijk meestal lekkerder van smaak dan grote. Ik ga het dus dit jaar eens proberen zonder het weghalen van nieuwe bloemen en scheuten. Veel klein ipv weinig groot dus.
Ben benieuwd.

Offline Carla

• 259
« Reactie #270 Gepost op: 29 juli 2004, 14:15:13 »
Ik las net de berichtjes over wanneer je courgettes kunt oogsten. Die kun je oogsten vanaf dat je ze de moeite waard vindt om te eten tot dat ze zo groot zijn dat er iermand z'n kop aardig mee in kunt slaan :)
Ze groeien inderdaad gewoon door en mijn ervaring is dat klein lekkerder is.
De onderkant ligt op de grond, dus die kant is vaak nog een beetje lichtgroen. Dat is niet zo erg, maar je kunt de courgette ook nog even na laten rijpen met de lichte kant boven.
Wij hadden geen idee hoeveel courgettes er aan een plant groeien dus we hebben aardig wat planten neergezet. En nu zit de diepvries zo vol -met courgetteschijfjes, grote stukken en kleine stukjes - dat we de hele winter maar raak kunnen eten !

emmely

« Reactie #271 Gepost op: 30 juli 2004, 17:05:14 »
ik heb net een huis met een tuin en wil ook graag een moestuin(volgend jaar) maar als ik lees wat jullie er allemaal in hebben staan, hoe groot is jullie moe en kruiden tuin dan??
ik heb zo'n 4 m2 dnek ik voor groenten, is dat genoeg?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #272 Gepost op: 30 juli 2004, 17:28:47 »
Ik heb een bak van zo'n 5 m2 (gok ik) + 3 cementbakken.

Turlijk kun je op 4 m2 groente verbouwen, maar je moet er wel op letten dat je niks neemt wat heel groot wordt, zoals courgettes en pompoenen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #273 Gepost op: 30 juli 2004, 21:40:07 »
4 vierkante meter: dat is de oppervlakte van twee grote tafels. Vergis je je niet?

Aiko

« Reactie #274 Gepost op: 30 juli 2004, 21:46:11 »
Op die oppervlakte kun je makkelijk wat worteltjes, prei, uien en / of boontjes kwijt. Dingen als aardappels, bloemkool, broccoli, rabarber en ander ruimteinnemend spul is dan wat minder geschikt.

Vier vierkante meter is niet echt ruim. Ach, als het bevalt kun je altijd de moestuin het bloemenbed laten confisqueren...!?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #275 Gepost op: 30 juli 2004, 21:49:51 »
Je kunt ook alles moes-siertuin maken. Dat kan er leuk uitzien, maar vergt wel wat kennis. Misschien is de nieuwsgroep nl.tuinen wat voor je?

Offline Carla

• 259
« Reactie #276 Gepost op: 30 juli 2004, 22:14:05 »
Ik heb een heel erg leuk boek dat gaat over moestuinen in vierkanten waarbij je op een heel klein oppervlakte zoveel mogelijk en zo efficient mogelijk tuiniert.
Ik heb even gegoogeld en
ja hoor .
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2004, 22:15:27 door Carla »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #277 Gepost op: 01 augustus 2004, 13:20:04 »
De boterboontjes, de courgettes en de snijselderij: daar kan ik in mijn eentje niet meer tegenop eten. Ik kan malva's blijven snijden voor boeketten  :) Binnenkort zelfs zelfgekweekt maanzaad...op kleigrond een meevaller.
Van de snijbiet is maar weinig opgekomen en de prei wordt(2de poging) wederom niets; al lijken er dit keer wel enkele te blijven overleven.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #278 Gepost op: 01 augustus 2004, 20:11:48 »
Vandaag weer 2 courgettes geoogst en ik zag dat er al 4 pepertjes aan mijn nieuwe peperplantje zaten!

2 Lege potten ga ik gebruiken om komatsuna (mosterdspinazie) en paksoi in te zaaien.

« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2004, 20:13:21 door Hizikigrrrl »

Aiko

« Reactie #279 Gepost op: 01 augustus 2004, 22:19:10 »
Het peperplantje, staat deze in een potje (binnen) of in de moestuin? Mijn zus had ooit een peperplantje binnen, deed het goed. Lijkt mij ook wel leuk; ik heb een keuken met raam op het zuiden.