Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Selly

• 30.783
Re:Moestuin
« Reactie #240 Gepost op: 18 juli 2004, 23:22:07 »
ik gebruik tuinkers altijd in hartige dingen, bv salade of garnering van soep. Het smaakt een beetje pittig.
van kervel kun je misschien nog een kwarkdip of kruidenboter maken of gebruiken in een spinazietaart?
,,,,فلافل

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #241 Gepost op: 18 juli 2004, 23:32:30 »
Bloemen van de Oostindische kers smaken scherp, radijsachtig. De bladeren - die je ook kunt gebruiken - idem.
Ik vind ze niet zo lekker. Heb ze wel eens op een salade gelegd, dat staat wel aardig. Je hebt trouwens de mooiste soorten. Een deel groeit meer als een pol, een ander deel is een klimplant en je hebt een vaste plant Oostindische kers. Dit jaar heb ik "Alaska" gezaaid. Leuk blad(met gemarmerd geel), nog geen bloem, geel volgens zakje. De zaaddozen zijn trouwens te eten/gebruiken als kappertjes. Een weetje, nooit geprobeerd.
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #242 Gepost op: 18 juli 2004, 23:43:07 »
bij mij kwamen trouwens altijd luizen in de oostindische kers. Ik denk te veel wind.
,,,,فلافل

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #243 Gepost op: 18 juli 2004, 23:45:23 »
Zwarte luizen zijn dol op die plant. Wordt daarom wel neergezet in een moestuin, omdat ze dan van andere planten af zouden blijven.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #244 Gepost op: 18 juli 2004, 23:46:10 »
Selly, bedoel je nou tuinkers of oostindische kers?

Het is idd een mooie plant, daar ga ik volgend jaar (voor de sier) meer van planten. Geen idee welk ras ik heb, ik heb ze uit een zakje pillenzaad bij de Welkoop, samen met nog meer eetbare bloemen (korenbloem, komkommerkruid, kaaps viooltje, goudsbloem en nog 1).

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #245 Gepost op: 18 juli 2004, 23:47:23 »
ik bedoel oostindische!
tuinkers lazer ik door de sushi
,,,,فلافل

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #246 Gepost op: 18 juli 2004, 23:57:39 »
Je kunt natuurlijk gewoon wat zaden bewaren (droog en donker) van de planten die je nu hebt, Hizzi. Mits niet te onrijp geplukt, doen ze het subiet volgend jaar.

Wemba

« Reactie #247 Gepost op: 19 juli 2004, 04:35:55 »
Ik heb niet alle 9 pagina's over dit onderwerp doorgelezen.
Zelf heb ik wat groente in de achtertuin.
Courgette doet het altijd heel goed. Ik heb ook wat tomaten, aardbeien en paprika staan.
Dit jaar ben ik voor het eerst ook broccoli aan het proberen.
Het heeft hier echter veel geregend deze zomer en er blijven maar gele bloemen uit komen. Ik snoei ze er steeds af, maar het blijft maar doorgaan en echte grote stukken groene broccoli komen er nog niet.
Weet iemand hier meer over af? Moet ik blijven snoeien? Is het gewoon niet meer te redden? Moet ik lager snoeien? Kan iemand mij hiermee helpen?

Offline Carla

• 259
« Reactie #248 Gepost op: 19 juli 2004, 14:59:25 »
Ik heb een heleboel bloemetjes aan de Oostindische kers zitten, bedoeld om op te eten. Weet iemand wat voor smaak ze hebben?
Uh...........ik zou zeggen, proef er één ?
Citaat
Daarnaast heb ik een heleboel kervel. Iemand er een goed idee voor (naast kervelsoep)?
Ik doe kervel vaak door de komkommersalade.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #249 Gepost op: 24 juli 2004, 21:51:54 »
De eerste boterboontjes geoogst. Ik wist niet eens wat het waren. Het zijn gewoon sperziebonen, maar dan enigszins gelig van kleur. Ga ze morgen eten.
Aan bloemetjes en vertakkingen te zien, kan ik ze regelmatig eten tot het einde van het seizoen  :) Er eet wel wat mee, maar in bescheiden mate. Er staat nu waanzinnig veel "onkruid" Ik moet aan de bak deze week. Grappig: er kwam spontaan hier en daar venkel op en juffertje-in-'t-groen. De eerste had ik herkend, de tweede verdacht ik ervan wortel te zijn.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2004, 08:33:36 door Lovel¤cker »

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #250 Gepost op: 24 juli 2004, 22:15:34 »
Er zit een tomaatje! in de tomatenplant! :smaail:
Nooit verwacht natuurlijk, dit. Hij is nu een cm of twee. Woohoh! :ylsuper:
Aan de pompoenplant lijkt ook iets te komen. Die plant is trouwens enorm, hij neemt echt een aanzienlijk deel van ons balkonnetje in beslag. :laugh:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #251 Gepost op: 26 juli 2004, 09:40:35 »
De eerste boterboontjes geoogst. Ik wist niet eens wat het waren. Het zijn gewoon sperziebonen, maar dan enigszins gelig van kleur.

En lekkerder. :yummie:
“it's strange how life makes sense in time...”

Aiko

« Reactie #252 Gepost op: 26 juli 2004, 12:09:45 »
Aan de pompoenplant lijkt ook iets te komen. Die plant is trouwens enorm, hij neemt echt een aanzienlijk deel van ons balkonnetje in beslag. :laugh:

Als je wilt dat de pompoen echt groot wordt, moet je de andere beginnende pompoentjes eraf halen. Dan hoeft de plant zijn energie niet te verdelen over verschillende pompoentjes, maar kan zich richten op die ene.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #253 Gepost op: 28 juli 2004, 14:52:46 »
Mijn courgetteplant heeft een prachtige gele courgette opgeleverd (hoewel ik dacht dat ze rond zouden worden...), maarre... hoe weet ik dat ie uitgegroeid is en rijp genoeg?

Kan salie ingevroren worden?

TessaJane

« Reactie #254 Gepost op: 28 juli 2004, 16:52:42 »
Als je wilt dat de pompoen echt groot wordt, moet je de andere beginnende pompoentjes eraf halen. Dan hoeft de plant zijn energie niet te verdelen over verschillende pompoentjes, maar kan zich richten op die ene.

:-) Dat is ook zo bij onze perenboom. Er zitten trosjes van 4 tot 6 peren in. Dat werd vorig jaar dus echt helemaal niets. Dit jaar hebben we al snel de trossen uitgedund tot maximaal 2. En ja wel, de peren worden echt mooi dik en groot!

Klopt het dat we eind augustus onze appels en peren kunnen plukken? Ik doe dat voor 't eerst namelijk.

Aiko

« Reactie #255 Gepost op: 28 juli 2004, 16:55:10 »
Als ze rijp zijn.
September, oktober, maar als ze augustus al klaar zijn, waarom niet...

TessaJane

« Reactie #256 Gepost op: 28 juli 2004, 16:57:20 »
Uhm, ja. Mijn vraag was eigenlijk meer, wanneer zijn ze ongeveer rijp?  ;)

Maar iets later dan ik had gedacht, dus.

Offline Indira

• 520
« Reactie #257 Gepost op: 28 juli 2004, 19:17:08 »
ik dacht dat het zo'n 'regeltje' was dat het 'stokje' niet meer groen ofzo moet zijn, maar houtachtig.
Za Zemiata!

Aiko

« Reactie #258 Gepost op: 28 juli 2004, 19:25:36 »
Ze zijn rijp als ze uit de boom vallen (of erg makkelijk losraken als je ze heel voorzichtig vasthoudt, vermoed ik).

Als test kun je er gewoon eentje plukken, even wat dagen laten liggen zodat de peer wat zachter wordt. Is het eten ervan tolereerbaar, dan is het misschien tijd.

Hizikigrrrl: ik denk dat je Courgette rijp is als hij minimaal groen is (zover ik weet wordt hij groen, toch?). Een domlijkende opmerking; als hij niet meer groeit dan is het uitgegroeit. En dan kun je 'm denk ik het beste van de stam afsnijden. Als het lijkt op een komkommerplant of aubergine (geloof ik), dan groeit er spoedig weer een nieuwe ergens op de plant.

Aiko

« Reactie #259 Gepost op: 28 juli 2004, 19:27:03 »
ik dacht dat het zo'n 'regeltje' was dat het 'stokje' niet meer groen ofzo moet zijn, maar houtachtig.

Dat zal wel overeen komen met mijn advies dat de peer dan makkelijk losraakt. Als het groen is, is het weefsel te jong en soepel. Houtachtigheid is minder stug en breekt daardoor wat eerder...