Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Moestuin
« Reactie #220 Gepost op: 24 juni 2004, 11:33:36 »
Met wieden bedoel ik: het plantje er in zijn geheel uittrekken. Puur handmatig dus. Schoffelen is met een schoffel ;)
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #221 Gepost op: 27 juni 2004, 17:22:08 »
Mijn oom is even hier geweest en heeft me geholpen om wat rode kool-plantjes en wortelplantjes in mijn tuintje te zetten. De rest doe ik morgen.

Leermoment vd dag: aan 1 wortelplantje komt 1 worteltje, en dus niet een hele bos.

Zodadelijk oogst ik de 2e lading raapsteeltjes vh seizoen!

Kiwi

« Reactie #222 Gepost op: 27 juni 2004, 17:24:15 »
Leermoment vd dag: aan 1 wortelplantje komt 1 worteltje, en dus niet een hele bos.
:laugh:Maar dat zie je ook aan zo'n bos worteltje toch, dat elk worteltje z'n eigen loofje heeft?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #223 Gepost op: 27 juni 2004, 17:26:52 »
Echt, ik had er geeen idee van!

Offline Carla

• 259
« Reactie #224 Gepost op: 27 juni 2004, 17:29:20 »
Echt, ik had er geeen idee van!

Haha, ik moest er ook wel om lachen !
Maar ik weet ook bijvoorbeeld niet hoeveel raapsteeltjes er uit 1 zaadje komen, 1 blaadje of een bosje?
En dat wist ik ook niet met postelein (nu weet ik het wel :)  )

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #225 Gepost op: 27 juni 2004, 17:36:32 »
Ik snap ook niet dat ze zoveel zaadjes in een zakje doen. De meeste mensen hebben geen hobbytuin van enkele hectaren of kijken ernaar uit om om te komen in de rode kolen.

Offline Brent

• 600
« Reactie #226 Gepost op: 01 juli 2004, 10:33:09 »
'k heb al een heleboel kleine pompoentjes. Ik denk dat ik veel teveel plantjes heb, dat wordt dus een grote oogst. Alhoewel, ik heb onlangs op Vitaya gezien dat je de bloemen kan vullen met een geitenkaasmengsel, ze dan dopen in een beslag en dan de frituurpan in. Klinkt lekker.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #227 Gepost op: 01 juli 2004, 13:53:19 »
Is dat niet met courgette-bloemen?

« Laatst bewerkt op: 01 juli 2004, 13:53:28 door Hizikigrrrl »

Offline Brent

• 600
« Reactie #228 Gepost op: 01 juli 2004, 13:57:13 »

Pompoenbloemen zijn ook eetbaar ;)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #229 Gepost op: 03 juli 2004, 19:41:43 »
De eerste zomerwortels...zien er goed uit, smaken prima, maar merk geen verschil met die van de winkel. Dit i.t.t. o.a. de ijsbergsla: dat is een hemelsbreed verschil. Knapperig en veel voller van smaak uit eigen teelt. De eerste uien zullen weldra volgen. Het val met plaagbeestjes enorm mee. Alleen de aardvlooien die in mei huishielden op de Chinese kool en ruccola, verder eigenlijk nauwelijks last. Misschien dat de combinaties helpen... Werkelijk honderden Marietteklokjes-zaailingen. En ik kan de overtollige zo moeilijk gewoon op de composthoop gooien. Dus collega's, vrienden, familie vraag ik of ze interesse hebben.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #230 Gepost op: 11 juli 2004, 13:19:12 »
Sprak net op de sportschool de meneer van de tuin, vanwie ik meer moest schoffelen...en zo.
Hij sprak zijn verbazing uit over de zomerwortels: het was hem nooit(in 13 jaar) gelukt op deze kleigrond en ook zag hij dat mijn eerste paprika's te oogsten zijn(volle grond, in déze zomer!). Dus het tij lijkt te keren...
Ach, er is een parallel met mijn werk. Toen ik op mijn nieuwe werk kwam ging al gauw iets aan mij kleven van: "hij doet maar wat". Maar dan haal ik de lastigste mensen zonder problemen uit bed...en zo. Lovelocker doet nooit "zomaar wat", maar mensen snappen meestal niets van hoe ik bezig ben.
Eerlijk gezegd - snap ik het zelf ook niet.... van die wortels en paprika's dan. Misschien een kwestie van liefde die beantwoord wordt :P
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2004, 13:21:00 door Lovel¤cker »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #231 Gepost op: 11 juli 2004, 13:22:20 »

Er zijn trouwens mannelijke en vrouwelijk bloemen. Het is dus verstandig de mannelijke op te eten en de vrouwtjes courgettes laten worden.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #232 Gepost op: 11 juli 2004, 13:24:09 »
Ik laat ze maar gewoon zitten. De bladeren zitten nogal voor de courgettes, krijgen ze zo wel genoeg zon, of hebben ze dat niet echt nodig?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #233 Gepost op: 11 juli 2004, 14:29:10 »
Als de bladeren maar zon krijgen, denk ik. Trouwens: de plant doet het zélf en zal heus niets doen wat de voortplanting in gevaar brengt.

Offline Brent

• 600
« Reactie #234 Gepost op: 13 juli 2004, 20:47:24 »
De courgetteplantjes doen het erg goed. Er hangen al een heleboel courgettes van ca 10 cm aan de planten. Ook de pompoen doet het goed maar 'k heb gezien dat er een aantal pompoentjes gerot zijn, door teveel aan regen waarschijnlijk. Kan ik dit één of andere manier voorkomen? vb bodem met stro bdekken ofzo...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #235 Gepost op: 13 juli 2004, 22:14:43 »
Veel van mijn aardbeien zijn ook verrot. Volgend jaar neem ik hangaardbeien. Maar ik zat er ook al aan te denken om ipv stro er roosters onder te leggen, misschien iets voor jou?

Offline Carla

• 259
« Reactie #236 Gepost op: 18 juli 2004, 21:56:31 »
Eerlijk gezegd - snap ik het zelf ook niet.... van die wortels en paprika's dan. Misschien een kwestie van liefde die beantwoord wordt :P

Ik vind het ook heel knap, vooral die paprika's. Bij mij zijn het echt zielige plantjes. En die ene paprika die er wel was heeft nu een groot gat door een ijzelbui.......

Offline Carla

• 259
« Reactie #237 Gepost op: 18 juli 2004, 21:58:04 »
En nog meer ellende: al onze koolplanten zijn in een paar dagen tijd naar de filistijnen geholpen door een invasie insecten............

Offline Carla

• 259
« Reactie #238 Gepost op: 18 juli 2004, 22:01:13 »
Daarentegen, de aardbeien doen het heeeel erg goed; Iedere dag een bak vol. We leggen het afgemaaide gras op de grond, onder de aarbeien dus,  en geven ze regelamtig brandnetelgier als voedsel.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #239 Gepost op: 18 juli 2004, 23:16:23 »
Ik heb een heleboel bloemetjes aan de Oostindische kers zitten, bedoeld om op te eten. Weet iemand wat voor smaak ze hebben? Ik zit te denken om ze door het ijs te doen of ze te suikeren en als garnering te gebruiken.

Daarnaast heb ik een heleboel kervel. Iemand er een goed idee voor (naast kervelsoep)?