Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #200 Gepost op: 20 juni 2004, 14:51:48 »
Trouwens, doperwtjes doen we volgend jaar niet meer. Misschien een klein rijtje om 1 of twee keer van te eten.
Maar gisteren ben ik van 4 uur s'middags tot 22:30 bezig geweest met oogsten en daarna doppen. Ik heb nu wel voor 3 keer eten doperwtjes in de vriezer, maar dat vind ik toch teveel werk.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #201 Gepost op: 20 juni 2004, 19:32:43 »
Ja: ik moet nog veel leren, zéker qua plannen. Er komt bij dat het moestuintje mij "overkwam" eind april.
Alle ruccola - en jemig wat is er veel van - begint te bloeien. Er valt niet tegenop te eten. Morgen denk ik een experiment. Ik snij de hele zooi bij de grond af en deels gaat het op de composthoop. Die bloeiende, daar zit nog amper eetbaars aan. En dan hoop ik dat het opnieuw opkomt. Een klein rijtje heb ik vandaag helemaal opgedoekt. Daar heb ik snijbietjes gezaaid.
Kan geen Chinese kool meer zien....3 meegenomen en er staat er nu nog eentje die als enige niet aan het doorschieten is. 2 ga ik er weggeven. Het was teveel van het goede.
Vrij hard gewerkt: mijn stuk is zo goed als onkruidvrij. Zal die meneer goed doen, als-ie komt. Ik houd niet van schoffelen, heb het echt geprobeerd. Ben een wieder.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #202 Gepost op: 21 juni 2004, 14:32:56 »
Mijn eerste aardbeitje geproefd en die was heerlijk! Heb er nu braaf stro ondergelegd, want een aantal waren al verrot.

Mijn mosterdkruid heb ik eruit getrokken en op die plek kervel gezet, die ik nog voor het raam had staan.

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2004, 14:33:42 door Hizikigrrrl »

noesj

« Reactie #203 Gepost op: 21 juni 2004, 15:52:27 »
Ik heb op mijn balkonnetje selderij, basilicum, dille, majoraan, peterselie, bieslook en paprikaplantjes eigenhandig opgekweekt. Nu is het alleen hopen dat de luizen er niet bij komen (en de eksters de planten met rust laten).

Vorig jaar had ik een aardbeienplant met heerlijke zoete aardbeitjes. En het jaar daarvoor een tomatenplant, dat was ook een succes.

Dus ik heb geen moestuin, maar een moesbalkon.    :D

Offline bart

• 2.585
« Reactie #204 Gepost op: 21 juni 2004, 16:03:39 »
Geen moestuin maar een Noesjtuin?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Fabian

« Reactie #205 Gepost op: 21 juni 2004, 17:46:58 »
Een Bartspeling.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #206 Gepost op: 21 juni 2004, 23:58:22 »
Op ons moesbalkon zitten anders best veel luizen, helaas. :-\
Die lieveheersbeestje-larfjes zijn vast dood, ofzo. ??? Bij de eerste batch zijn op de dag dat die beestjes uit hun eitjes kropen alle bladluisjes van die plant snel ergens anders heen gegaan. De tweede batch, ergens in het kervel-oerwoud, heb ik niet uit zien komen, eigenlijk helemaal niks van meegekregen, maar er zaten tegen de tijd dat ze uit waren ook al niet zo veel luisjes meer daar.

De mosterdplantjes hebben nu een soort peultjes onder hun bloemetjes zitten. Ik weet er geen drol vanaf, iemand anders misschien wel? Ik vraag me af of we die nu meteen kunnen plukken, of dat ze eerst nog een tijdje moeten groeien. Ze zijn nu een paar cm lang en groeien een beetje omhoog.

Paprika heb ik ook geplant, maar waarschijnlijk veel te laat; de plantjes komen nu net op. Wel alleen rode geplant, dus geen verwarring straks, mocht er ooit iets aan gaan groeien. :)

We zijn nog steeds kei in onze sas met alle plantjes. We doen nog steeds het meeste maar een beetje op de gok. Maar we kopen wel nog regelmatig nieuwe potten erbij omdat we steeds meer plantjes erbij krijgen. Straks kunnen we helemaal niet meer op het balkon zitten. :-X
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #207 Gepost op: 22 juni 2004, 00:08:23 »
Kwist niet dat mosterplantjes peultjes kregen. Maar dan zitten daar de zaadjes in, waar je mosterd van kunt maken. De zaadjes moeten eerst rijpen. Als de peultjes verdorren de zaadjes eruit halen.

Paprika die nu opkomt...dat wordt niks. Eerlijk gezegd vind ik het ook geen mooie plant qua sierwaarde. Als je een vensterbank op oosten of westen heb, zou ik er daar een paar proberen. Misschien kun je ergens een flinke paprikaplant kopen voor op het balkon. Twee is geloof ik beter dan 1, vanwege dat de bestuiving dan gemakkelijker is.
Luizen zijn op een balkon vaak een plaag, vanwege heel veel tocht/wind. Je zou anti -luis plantenpijltjes kunnen overwegen.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2004, 00:08:41 door Lovelocker »

noesj

« Reactie #208 Gepost op: 22 juni 2004, 09:24:50 »
Ik meng vloeibare zeep met water en gooi dat in een plantenspuit en spuit op die manier de luizen weg. Na een paar keer helpt dat wel. Mijn (eetbare) lavendel (wie heeft recepten?) ruikt nu een beetje zeepachtig, maar kniesoor die daarop let. :)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #209 Gepost op: 22 juni 2004, 09:30:12 »
Ik heb nog nooit een luis in lavendel gezien. Dus ik denk dan: het is of geen luis, of geen lavendel. Eetbaar....  ??? De bloemetjes zitten weleens in thee, maar eetbaar... Heb je toevallig de Latijnse naam? Anders een beschrijving van de plant?
Spuugbeestjes (schuimcicades) houden van lavendel, maar doen weinig kwaad. Ben je daarmee soms in de war.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2004, 09:31:35 door Lovelocker »

noesj

« Reactie #210 Gepost op: 22 juni 2004, 10:29:51 »
Op het kaartje stond lavendel, de plant ruikt (onder de geur van groene zeep) naar lavendel, de dof-groene kleur van de bladeren doet denken aan lavendel, de ontluikende bloemetjes lijken op lavendel.
Ergo, het is lavendel. :-)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #211 Gepost op: 22 juni 2004, 11:29:42 »
En die luis: die vreet als een luis, die schijt als een luis, zit dicht opeen met soortgenoten als een luis, is ergo een luis?

Een gerecht met lavendel lijkt me sowieso naar groene zeep smaken :P

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #212 Gepost op: 22 juni 2004, 11:47:32 »
Ik wist alleen maar lavendelthee te bedenken natuurlijk. :)
Maar een forumsearch leert ons dat Selly weet hoe je lavendellasagna maakt, en dat Helena wel eens lavendelijs heeft gemaakt. :D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Carla

• 259
« Reactie #213 Gepost op: 22 juni 2004, 14:31:54 »
Ik houd niet van schoffelen, heb het echt geprobeerd. Ben een wieder.

Eh, schoffelen is zeg maar onderschoffelen (met aarde bedekken?) en wieden is afsnijden?
Ik trek het liefst onkruid met wortel er al eruit.
Wij hebben heel erg last van een plant die 'chiendents' heet, ik weet de nederlandse naam niet, maar het heeft zulke scherpe wortels dat het zelfs door aardappellen heen kan boren.
Het is heel veel werk om dat eruit te krijgen, maar als ik een stukje heb schoongemaakt is geeft het wel een tevreden gevoel.

Offline Carla

• 259
« Reactie #214 Gepost op: 22 juni 2004, 14:36:31 »
De mosterdplantjes hebben nu een soort peultjes onder hun bloemetjes zitten. Ik weet er geen drol vanaf, iemand anders misschien wel? Ik vraag me af of we die nu meteen kunnen plukken, of dat ze eerst nog een tijdje moeten groeien. Ze zijn nu een paar cm lang en groeien een beetje omhoog.

Inderdaad, daar zitten de zaadjes in, dus die moet je gewoon laten zitten en drogen en dan oogsten.
Wist je trouwens dat mosterdplantjes heel goed zijn voor je grond? Ik geloof dat je -na de oogst- de dode planten en wortels gewoon door de aarde kunt spitten. Ik zal het nog even voor je opzoeken hoe het precies zit.

Offline Carla

• 259
« Reactie #215 Gepost op: 22 juni 2004, 14:41:00 »
Nou, m'n capucijners zijn echt een ramp. Ik heb er één opengemaakt en alle capucijners zitten vol met gaatjes van de erwtenboorder (ofzo).
Vanochtend wel een hele kist aardappelen gerooid, lekker vroege aardappelen, mjammie.
Volgens mij is een uurtje rooien en de grond daarna egaliseren net zo effectief als een uurtje sportschool.

Offline Brent

• 600
« Reactie #216 Gepost op: 23 juni 2004, 08:36:00 »
m'n rabarberplantjes en cavaillonplantjes doen het niet goed. Vooral de rabarber wil niet. Ik heb ze nog maar een drietal weken geplant, het zou dus kunnen dat ik weer te weinig geduld heb. Volgens een vriend heb ik ze te laat geplant.  :-\

noesj

« Reactie #217 Gepost op: 23 juni 2004, 09:20:53 »
Citaat
Vooral de rabarber wil niet.

Mijn moeder heeft ook rabarber in de tuin en die zei dat je echt een jaar moet wachten tot het iets wordt. Dus ja... geduldig zijn, dus!  :yes:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #218 Gepost op: 23 juni 2004, 21:01:27 »

Offline Brent

• 600
« Reactie #219 Gepost op: 24 juni 2004, 09:01:01 »