Vegatopia Forum

Moestuin

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1100 Gepost op: 03 juli 2010, 19:45:12 »
Ik word altijd wel heel blij van een (bijna) volle maan. Maar of zaadjes er sneller van ontkiemen..??

Of misschien loopt je andere maandelijkse cyclus zo dat je op een blij en hormonaal punt bent vlak voor volle maan?

Mijn cyclus is korter dan een maan-maand  8)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

« Reactie #1101 Gepost op: 03 juli 2010, 20:10:29 »
je kunt het beste 's morgens sproeien als het een warme dag wordt

Alleen zal dan een deel van het water meteen verdampen, terwijl als je 's avonds sproeit het water een hele nacht de tijd heeft om in de grond te zakken.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1102 Gepost op: 03 juli 2010, 20:17:02 »
De potplanten geef ik in principe 's avonds water, tenzij ze overdag al slap hangen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline RvO

• 286
« Reactie #1103 Gepost op: 04 juli 2010, 17:26:12 »
... Ik zal eens de verhuisdoos met natuurkundeboeken opzoeken. ...

De boeken met formules kan ik niet meer vinden. Waarschijnlijk weggegooid bij een verhuizing.

Vanmiddag maar eens de proef op de som genomen. Rond 14 uur planten gesproeid. Resultaat: Geen enkele brandplek. Een heel enkel, miniscuul, wit plekje dat ik eenvoudig van het blad kon afvegen.

Voor de volledigheid: ca 24 'C en strak blauwe lucht, alleen planten in de volle zon bekeken.

OK, nog geen berekening, maar wel proefondervindelijk bekeken: het lensjesverhaal is een broodje aap :yes:
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2010, 17:30:34 door RvO »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #1104 Gepost op: 04 juli 2010, 20:07:31 »
Er zijn ontzettend veel fabels en halve waarheden op tuingebied. Men papagaait het in tuinboeken en -bladen. Af en toe experimenteren is leuk. Zo heb ik ontdekt dat de kamerplant Ardisia crenata een prima tuinplant is, mits beschut en geen ochtendzon in de winter (dat zijn dan weer weetjes).
Misschien is dat er nooit van gekomen, omdat ze tegen de kerst worden aangeboden. Tja, dan moet je hem natuurlijk niet in de tuin gaan zetten, uit de warme winkel, hups de kou in.
Ik ben nu bezig met experiment dakvijg creeeren en ik wil ergens een Eucalyptus als leiheester proberen, dus strak knippen tegen een muur. Die dakvijg schiet niet op, trouwens. Zit in een pot, dat zal het zijn.
Had een vriendin zo ver, voor wat betreft de lei-eucalyptus, maar merkte dat ze zelden water gaf en dan veel te weinig. Dus we hebben vandaag(ze was hier) het plan afgeschoten,want Eucalyptus wil in de zomer best een slokje tegen zo'n muur.
de tuin: dat ben ik

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1105 Gepost op: 20 juli 2010, 17:46:41 »
Ik helemaal blij omdat ik een mini-pompoentje zag zitten aan een van mijn pompoen planten, maar nu is hij verschrompeld en er af gevallen :(
Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Ik zie alweer een paar kleine vruchtjes zitten en ik wil ze toch wel graag groter zien groeien.

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #1106 Gepost op: 20 juli 2010, 18:09:39 »
Is het niet gewoon te warm nu? Er is van alles in mijn tuin wat het loodje legt, gewoon van de hitte :( Voor de zekerheid kun je kijken of 'ie genoeg aarde en compost heeft, en genoeg water en zon krijgt? Ze zijn nogal veeleisend volgens mij :)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1107 Gepost op: 20 juli 2010, 18:23:48 »
Ik denk dat je pompoenen wel dorst hebben nu.
Bij mij staan ze in een pot (experiment), ik helemaal blij met de eerste twee minipompoentjes. Vriendje erbij gehaald, die zag ze niet, dus ik wijs hem aan. Stoot ik er tegenaan, daaag minipompoentje... nu zit er dus nog eentje aan en gelukkig wel heel veel bloemen en knoppen nog. Het komt wel goed dus.

Aiko

« Reactie #1108 Gepost op: 20 juli 2010, 18:41:48 »
Ik helemaal blij omdat ik een mini-pompoentje zag zitten aan een van mijn pompoen planten, maar nu is hij verschrompeld en er af gevallen :(
Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Ik zie alweer een paar kleine vruchtjes zitten en ik wil ze toch wel graag groter zien groeien.

Pompoenexpert (meer dan vijftien jaar ervaring) spreekt hier: geen nood. Die dingen vallen er af en toe wel eens af. Aan een watertekort kan het niet liggen, als niet eerst de bladeren van de plant slap beginnen te hangen.

En er groeien snel nieuwe aan op een andere plek. En worden ze iets groter dan zitten ze al gauw een stuk steviger vast. In juli komen de meeste pompoentjes pas op gang, dus mocht je over een paar weken nog niets hebben dan is er pas eens reden tot paniek.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #1109 Gepost op: 20 juli 2010, 20:14:53 »
Had jij geen prijs gewonnen met jouw pompoenen?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1110 Gepost op: 20 juli 2010, 22:07:26 »
Bij mij werden de courgettes minder mooi als de bloem eraf viel ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

« Reactie #1111 Gepost op: 21 juli 2010, 12:40:20 »
Had jij geen prijs gewonnen met jouw pompoenen?

Bijna. Een van mijn pompoenen heeft wel een interview bij Radio Gelderland afgedwongen...!

Offline Flapke

• 177
« Reactie #1112 Gepost op: 23 augustus 2010, 13:44:54 »
Kun je reuzenpompoenen altijd eten ? 
(van die gratis zaadjes ergens bij gekregen)

Aiko

« Reactie #1113 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:20:34 »
Kun je reuzenpompoenen altijd eten ? 
(van die gratis zaadjes ergens bij gekregen)

Mijn ervaring is van wel, hoewel ik niet weet of de reuzereuzereuzepompoenen ook echt zullen smaken. Maar gewoon reuze met wel lukken (de ene soort wat beter dan de andere). De kleine kalebassen (die met al die knobbels) schijnen niet te eten te zijn. Die worden nu ook te koop aangeboden in stalletjes op straat. Veel te vroeg nog, het is nog maar augustus. Dan zijn pompoenen sowieso nog niet helemaal uitgerijpt.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #1114 Gepost op: 07 september 2010, 14:00:41 »
Ok leuk dat wordt een soepje brouwen dan. Sommige stengels zijn al verhout. Ze zijn niet reuzereuze.

Een tijd geleden postte ik hier een vraag over een boom op m'n composthoop met roze bloemetjes.
Gisteren zag ik het antwoord, er hangen 3 grote perzikken aan !    :cheer:

Ik wil m een keer verhuizen nu de boom nog niet zo heel groot is (komt wel boven schuurdak uit)  maar hij staat dus al een paar jaar warme voetjes te hebben en wintergroen te zijn.

Offline Eline

• 243
« Reactie #1115 Gepost op: 07 september 2010, 14:36:59 »

Een tijd geleden postte ik hier een vraag over een boom op m'n composthoop met roze bloemetjes.
Gisteren zag ik het antwoord, er hangen 3 grote perzikken aan !    :cheer:

Dat is wel heel erg leuk! :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1116 Gepost op: 07 september 2010, 15:02:43 »
Fijn!
Misschien ontsproten uit een perzikpit of dienen die ook eerst geent te worden?

Offline Flapke

• 177
« Reactie #1117 Gepost op: 07 september 2010, 15:39:04 »
Ja moet haast wel maar ik had niet verwacht dat dat nog kon met waarschijnlijk een supermarkt pit.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1118 Gepost op: 07 september 2010, 17:43:59 »
Leuk zeg! Heb je al een perzik geproefd?
Ik vraag me altijd af waarom fruitbomen geënt moeten worden, dat gebeurt in de vrije natuur toch ook niet.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1119 Gepost op: 08 september 2010, 00:01:02 »
Het fruit wat in de supermarkten ligt is allemaal gecultiveerd zodat het groter, mooier en zoeter is. Helaas zijn de bomen vaak ook gevoeliger voor ziektes en dat kan in de hand gehouden worden door enten, want daar gebruiken ze vaal stammen van oude rassen voor.