Vegatopia Forum

Als arts vlees adviseren...

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #20 Gepost op: 23 april 2004, 19:22:56 »
Misschien zou je dit eens kunnen voorleggen bij een college? Leren je toekomstige collegae er ook wat van.


Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #21 Gepost op: 23 april 2004, 20:13:53 »
Iemand komt bij je met een te hoog cholesterol. Wat doe je dan?

A. Op een veganistisch dieet zetten.
B. Cholesterol-verlagers voorschrijven.

Waarschijnlijk schrijf je die persoon gewoon de medicijnen voor, denk ik. Het lijkt me dat dat dan met ijzerpreparaten ook geen probleem zal zijn.

Da's niet zo. De dokter van mijn moeder vond dat ze het zelf moest proberen te verlagen, omdat ze anders voor de rest van d'r leven aan die dingen zat. Mijn moeder is er head over heels ingedoken, veel vegetarisch eten, weinig vet, meer vis en is vervolgens ook nog eens 8 kilo afgevallen.
Mijn oma kreeg wel medicijnen, maar die is ook echt van het aardappelen-groente-vleestype. Die zou het niet eens voor elkaar krijgen om gezonder te eten.

Maar 't ligt natuurlijk aan de dokter. De dokter van mijn moeder is niet zo voor medicijnen, die wil het eerst zonder chemische troep oplossen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #22 Gepost op: 23 april 2004, 21:43:09 »
Das knap van je moeder!
Toch denk ik dat de meeste artsen de medicijnen voorschrijven.

Cheryl

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #23 Gepost op: 23 april 2004, 22:20:32 »
Soms heb ik toch liever medicijnen hoor, ben es naar de huisarts gegaan omdat ik veel hoeste en pijn aan me longen had, hij schreef tijmsiroop voor en als het na een week niet weg was moest ik terug komen maar het werd alleen maar erger, het bleek een bacteriele infectie aan me luchtwegen en bovenste longen te zijn, heb 8 dagen antibiotica moeten slikken, heb ik toch liever gelijk een kuur.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #24 Gepost op: 23 april 2004, 23:49:39 »
Als arts moet je uitgaan van de patiënt en je eigen ideeën en principes vooral opzij zetten. Ik moet als ziekenverzorgende ook vlees geven en soms snijden en dat doe ik zonder meer.
Maar als er een patiënt is die vegetariër is, dan bescherm ik die tegen onnadenkendheid van mijn collega's.
Het is misschien wel goed om je te verdiepen waarin B12 en ijzer veel zitten...zodat je redelijk wat produkten kunt noemen.
de tuin: dat ben ik

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #25 Gepost op: 24 april 2004, 16:53:00 »
Das knap van je moeder!
Toch denk ik dat de meeste artsen de medicijnen voorschrijven.

Eerst keuze van handelen bij hypertensie, hypercholesterolaemie en diabetes mellitus (te hoge bloeddruk, te hoog chollesterol en suikerziekte) is dieetverandering, gewichtsvermindering en toename van de lichaamsbeweging. Pas dan wordt overgegaan op medicinale behandeling.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #26 Gepost op: 24 april 2004, 16:54:10 »
Misschien zou je dit eens kunnen voorleggen bij een college? Leren je toekomstige collegae er ook wat van.



ja dat is een plan. Alleen jammer dat ik geen colleges meer heb...

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #27 Gepost op: 24 april 2004, 16:55:14 »
Als arts moet je uitgaan van de patiënt en je eigen ideeën en principes vooral opzij zetten. Ik moet als ziekenverzorgende ook vlees geven en soms snijden en dat doe ik zonder meer.
Maar als er een patiënt is die vegetariër is, dan bescherm ik die tegen onnadenkendheid van mijn collega's.
Het is misschien wel goed om je te verdiepen waarin B12 en ijzer veel zitten...zodat je redelijk wat produkten kunt noemen.

Ja, moet toegeven dat ik dat toch nog niet voldoende weet. Ga idd maar wat extra boeken lezen erover... Als ik iets leuks tegenkom horen jullie het...  :)

Toeps

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #28 Gepost op: 10 mei 2004, 17:01:18 »
Ik zit momenteel in "een leven lang fit" te lezen, en daar staat over b12 en ijzer dat je er absoluut geen vlees voor hoeft te eten. b12 is een vaag verhaal, maar zij waren van mening dat het miniscule beetje dat je nodig hebt ook via bacteriën in je mond  geproduceerd wordt, of anders krijg je het wel binnen via groenten die in de aarde groeien. Verder heb je een voorraad van drie jaar in je lichaam hoorde ik.
Ijzer kun je al helemaal uit andere dingen halen.
Dus ik zou nooit vlees adviseren. Misschien wel andere voedingsmiddelen, maar geen vlees.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #29 Gepost op: 10 mei 2004, 17:11:44 »
b12 is een vaag verhaal, maar zij waren van mening dat het miniscule beetje dat je nodig hebt ook via bacteriën in je mond  geproduceerd wordt, of anders krijg je het wel binnen via groenten die in de aarde groeien.
Dit is dubieus. In ieder geval is het geen betrouwbare bron van B12, en omdat B12 niet zo goed wordt opgenomen en de consequenties van een tekort nogal heftig kunnen zijn is het niet aan te raden om een veganistisch dieet te volgen zonder B12 te supplementeren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2004, 17:11:48 »
Ik zit momenteel in "een leven lang fit" te lezen, en daar staat over b12 en ijzer dat je er absoluut geen vlees voor hoeft te eten. b12 is een vaag verhaal, maar zij waren van mening dat het miniscule beetje dat je nodig hebt ook via bacteriën in je mond  geproduceerd wordt, of anders krijg je het wel binnen via groenten die in de aarde groeien. Verder heb je een voorraad van drie jaar in je lichaam hoorde ik.

Wat B12 betreft is dat onzin. B12 kun je, voor zover ik weet, niet aanmaken.

En als wat je daar las waar is, had ik nooit en te nimmer een tekort kunnen krijgen, wat ik wel degelijk had.

En een voorraad? Die hoor ik ook voor het eerst. Volgens mijn dokter, mijn vorige dokter en mijn diëtiste is dat ook onzin. Je schijnt vrij veel B12 tot je te moeten nemen om de dagelijks benodigde hoeveelheid daadwerkelijk te kunnen gebruiken (even uit mijn herinnering, dus ik kan er wat naast zitten).

Als je namelijk een voorraad aan kon leggen hoefde mijn vader niet elke maand (nu iets minder frequent) naar het ziekenhuis voor een B12-injectie.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #31 Gepost op: 10 mei 2004, 17:17:42 »
Als je namelijk een voorraad aan kon leggen
Een voorraad aan kunnen leggen (wat met B12 niet kan omdat het lichaam niet veel meer dan de benodigde hoeveelheid op kan nemen) is iets anders dan een voorraad hebben, natuurlijk. Het kan makkelijk zo zijn dat mensen in hun jeugd wel een voorraadje aan kunnen leggen en dat het metabolisme in de volwassenheid verandert, ofzo, ik pretendeer geen feiten te geven.

Het duurt namelijk een tijd voordat de gebreksverschijnselen zich openbaren. Dat wijst op een "voorraad".

Ik zou eerder denken dat het lichaam een bepaald normaal peil aan B12 heeft dat door tekort langzaam afneemt en dan op een veel lager niveau dat niet makkelijk meer aangevuld kan worden pas de gebrekssymptomen gaat veroorzaken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #32 Gepost op: 10 mei 2004, 17:20:12 »
Volgens mijn vaders dokter is dit niet zo. Mijn vader heeft een beschadigde maagwand, waardoor hij geen B12 op kan nemen. Zijn arts heeft hem uitgebreid uitgelegd hoe het in elkaar zit en hij heeft wat jij hier stelt afgedaan als onzin.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #33 Gepost op: 10 mei 2004, 17:25:39 »
In de praktijk komt het toch op hetzelfde neer: uitkijken met B12, supplementeren voordat je last van een tekort krijgt.

Edit: Het is trouwens dat je de groeten doet, anders had ik je toon verkeerd begrepen...
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2004, 17:26:21 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #34 Gepost op: 10 mei 2004, 17:27:40 »
Edit: Het is trouwens dat je de groeten doet, anders had ik je toon verkeerd begrepen...

 :O

Als ik boos ben of zo, zet ik er wel een onaardige smiley bij, hoor!

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #35 Gepost op: 10 mei 2004, 19:09:09 »
Er stond iets in die b12-studie over dat je wel b12-bacterien in je lichaam hebt ofzo, maar deze zitten achteraan in de darm en niet op een punt waar stoffen worden opgenomen.  Diverse dieren aten hun eigen uitwerpselen voor de b12 had ik begrepen.

Denk dat op zich dat b12 op groenten wel genoeg kan zijn. Alleen niet in deze maatschappij. Je moet denk wat onhygienischer zijn en geen groente afspoelen enzo.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #36 Gepost op: 13 mei 2004, 17:19:52 »
Mijn b12 gehalte was super laag. En ik had al een poos het gevoel dat ik me daarom steeds zo ziek voelde. Gaf dit ook aan bij de dokter maar die vonden dat maar onzinnig. Mijn eigen dokter was in die tjid ziek want ik weet dat het anders wel goed was gegaan. Toen en door een andere dokter werd geconstateerd dat mijn b12 heel erg laag was gaf hij mij b12 injecties. Hij heeft me nooit verteld om vlees te gaan eten. Maar me wel geadviseerd om naar een dietiste gte gaan. Ik ben daar toen heen geweest. En die vertelde me dat ik goed at en dat het daar niet aan kon liggen.
Ik hoorde laatst dat je ook een b12 tekort kan krijgen als je darmen het niet goed opnemen ofzo. Nu heb ik al mijn hle leven een spastische darm ook wel een prikkelbare darm genoemd. En de kans is groot dat het daar dus aan zou kunnen liggen.
Ik ben blij dat mijn dokter mij nooit heeft verteld om vlees te gaan eten. De assistente die mij mijn injecties gaf zij zelf dat veel vlees tegenwoordig zo gemanipuleerd was dat ze zelf dacht dat je daar ook niet meer zo veel b12 van zou krijgen en dat terwijl zij zelf een vlees eter is.
Ik denk dat als je een patient zou krijgen met een laag b12 je haar zou kunnen adviseren om naar een dietiste te gaan want die heeft voor mij ook dingen uitgezocht.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Danielle

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #37 Gepost op: 26 mei 2004, 13:40:26 »
Diverse dieren aten hun eigen uitwerpselen voor de b12 had ik begrepen.
Hhhmmm, lekker...

Maar over het ijzer: dat wordt toch getest in je bloed? En dus wordt de hoeveelheid rode bloedlichaampjes gemeten, niet de hoeveelheid ijzer in je voedsel. Als je een 'ijzertekort' zou hebben heb je eigelijk een rode bloedlichaampjes-tekort. Er kan dan wel ruim voldoende ijzer in je voeding zitten, maar de productie van rode bloedlichaampjes is niet groot genoeg. Je zou dan meer kunnen gaan bewegen, want dan worden er meer aangemaakt om de spieren van voldoende zuurstof te voorzien. Sporters hebben zelden een ijzergebrek.

Helenofg

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #38 Gepost op: 26 mei 2004, 15:21:31 »
Dit gebeurde bij een bekende, had een acute psychose en één van de zaken die de situatie nog lastiger maakten bleek een b-tekort te zijn. Ze hebben er toen wat spuiten ingejast dat hielp niet echt en adviseerden toen om regelmatig rood vlees te eten. In dit geval hielp dat, volgens eigen zeggen van betrokkene. Na paar jaar weer volledig vegetarisch gaan eten maar let nu wel enorm goed op B-inname.

Summerlinda

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #39 Gepost op: 26 mei 2004, 20:14:27 »
Maar hoe zit het dan met het verhaal dat het twijfelachtig is of plantaardige B12 wel functioneel is voor het lichaam? Dat zou dus betekenen dat suplementen [die altijd plantaardig zijn?] dus helemaal geen zin zouden hebben?
Hoewel een stukje verderop weer gezegd word dat veganisten wel degelijk B12 bij moeten slikken  :-\

Dat staat althans op de site van de NVB --> http://www.vegetariers.nl/vr_vitamin_b12.html

Kan iemand daar iets meer over vertellen?