Vegatopia Forum

Als arts vlees adviseren...

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Als arts vlees adviseren...
« Gepost op: 23 april 2004, 11:42:03 »
Onlangs heb ik een blok over voeding gehad. (ik studeer overigens geneeskunde, wat deze draad verklaart.) En dan leer je over hoe goed rood vlees wel niet voor je is.
Nu is het zo dat b12 tekorten en ijzer tekorten vaak opgelost kunnen worden met verbetering van het dieet. (niet altijd dus)
Maar moet ik dan als vegetarische dokter mensen gaan vertellen dat ze meer vlees moeten gaan eten?

Dit waren mijn twee gedachten erover:

Ja, wat het is nu immers in het welzijn van de patiënt. Want moet je zo iemand dan onnodig maar B12 en ijzer gaan voorschrijven. (en dan krijg je weer de vraag, hoezo onnodig?)

Nee, want het is niet in het welzijn van het dier. Dus gewoon suppleren.


Dus ehm, graag jullie mening. Want ik weet het even niet meer. En ik zit er best wel mee. :'(

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2004, 11:46:48 »
Enige jaren geleden heb ik een ernstig B12-tekort gehad. Zo ernstig dat ik dus een paar weken lang elke week een B12-prik moest krijgen.

Mijn toenmalige arts (geen idee of ze zelf vlees eet of niet) vroeg me of ik wel genoeg rood vlees eet. Nee dus, want ik ben vegetariër.

Zonder pardon kreeg ik toen het advies om Biomild van Mona te gaan drinken. Daar zit namelijk genoeg B12 in om het niveau goed te krijgen en te houden.

Ik weet niet of er nog andere dingen zijn waar je B12 uit kunt halen, maar misschien zijn dat ook opties.
Het enige probleem met Biomild is dat het zuivel is en een veganist kun je daar dus niet mee helpen.

Mijn vleesetende huisgenote dronk ook fijn mee, want thuis at ze altijd met mij mee, vegetarisch dus.

Tegelijk met dat B12-tekort had ik ook een ijzertekort. Pillen voor gekregen en verder voedingsadvies, totaal toegespits op ijzerhoudende groenten.
En ik kreeg het advies naar een diëtiste te gaan, maar daar kwam ik al. Mijn diëtiste heb ik vlak daarna wel helemaal doorgezaagd over deze dingen.

Wat mij betreft heb je dus wel degelijk opties.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2004, 11:47:13 »
ik denk dat je moet meenemen wat de patient zelf wil
een vegetarische patient zal liever supplementen nemen, maar als de patient al vlees eet (hoe ie dan aan een ijzer of b12 tekort komt, weet ik ook niet) zal het hem niet uitmaken dat hij rood vlees moet gaan eten

mijn oma vind vlees niet lekker, maar ze heeft een nierprobleem, en werd naar de dietist gestuurd zodat ze naar haar voeding konden kijken, ze kreeg te weinig eiwitten binnen, dus nu moet ze van de dietist vlees gaan eten, die heeft niet eens wat gezegd over tofu etc

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2004, 11:49:25 »
Iemand komt bij je met een te hoog cholesterol. Wat doe je dan?

A. Op een veganistisch dieet zetten.
B. Cholesterol-verlagers voorschrijven.

Waarschijnlijk schrijf je die persoon gewoon de medicijnen voor, denk ik. Het lijkt me dat dat dan met ijzerpreparaten ook geen probleem zal zijn.

Bovendien, iemand die een chronisch tekort heeft, zal ook met meer vlees eten er niet altijd uit komen. Ik had als kind regelmatig bloedarmoede, terwijl ik veel vlees had. Bloedarmoede heeft wel meer oorzaken.

Meer vlees geeft weer andere gezondheidsklachten.

De meeste artsen weten maar weinig van voeding. Misschien een paar goede boeken erover aanschaffen? Een aanrader vind ik Eat, Drink And Be Healthy van Walter Willett, die verbonden is aan Harvard.

http://www.hsph.harvard.edu/now/aug24/


« Laatst bewerkt op: 23 april 2004, 12:05:48 door Hizikigrrrl »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2004, 11:51:37 »
En dan leer je over hoe goed rood vlees wel niet voor je is.

Rood vlees is helemaal niet goed voor je. Er zitten bepaalde bouwstoffen in die goed voor je zijn, en dat is héél wat anders.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2004, 11:54:24 »
De meeste artsen weten maar weinig van voeding.

Mag ik dat even aanscherpen?

Vrijwel alle artsen weten echt geen flikker over voeding.

Niet dat ik zo'n orakel ben wat voeding betreft, maar artsen hebben vrijwel altijd achterhaalde kennis, als ze uberhaupt al kennis hebben....

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2004, 11:58:32 »
Ik wilde beleefd blijven :hypocrite:  ;)

Maar het is idd waar. Een dietist studeert er 4 jaar voor, een arts heeft maar 1 blokje voeding gekregen.




Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2004, 11:59:26 »
ja ja, wat jullie dus schrijven is eigenlijk dat ik voor niets studeer...

anyways...

Wat ik bedoel is dit: als vlees eten een optie is en idd het tekort daarop zou verbeteren, wat zou je dan doen?

Bedankt nicky_too, dat wist ik niet, zal ik onthouden.

femke

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2004, 12:00:21 »
Er zijn toch ook heel veel studies verschenen dat rood vlees helemaal niet zo goed voor je is? Teveel vlees is sowieso niet goed voor je. Misschien moet je die onderzoeken eens opzoeken.

Dit is bijvoorbeeld een goede website (van de Harvard School of Public Health): http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/index.html

 => Kijk bijvoorbeeld bij "protein" en bij " food pyramids" (de onderste pyramide is hun aanpassing van de bestaande Amerikaanse pyramide).[/i]

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2004, 12:00:54 »
ik denk dat je moet meenemen wat de patient zelf wil
een vegetarische patient zal liever supplementen nemen, maar als de patient al vlees eet (hoe ie dan aan een ijzer of b12 tekort komt, weet ik ook niet) zal het hem niet uitmaken dat hij rood vlees moet gaan eten

mijn oma vind vlees niet lekker, maar ze heeft een nierprobleem, en werd naar de dietist gestuurd zodat ze naar haar voeding konden kijken, ze kreeg te weinig eiwitten binnen, dus nu moet ze van de dietist vlees gaan eten, die heeft niet eens wat gezegd over tofu etc



Ja daar heb je gelijk in. Wat ik idd ook een optie vond is gewoon alle info geven. Ook over soja etc. Dan weten ze dat er een optie is en kunnen ze zelf kiezen.

Nu leren we ook dat je patiënten alle info moet geven en dat ze dan zelf moeten kiezen. Dus dat past daar wel in.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2004, 12:02:31 »
Er zijn toch ook heel veel studies verschenen dat rood vlees helemaal niet zo goed voor je is? Teveel vlees is sowieso niet goed voor je. Misschien moet je die onderzoeken eens opzoeken.

Dit is bijvoorbeeld een goede website (van de Harvard School of Public Health): http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/index.html

 => Kijk bijvoorbeeld bij "protein" en bij " food pyramids" (de onderste pyramide is hun aanpassing van de bestaande Amerikaanse pyramide).[/i]

Ja dat klopt, maar teveel van niets is goed... Maar ik bedoel dus dat het in dit geval wel nut heeft. Het gaat niet om rood vlees op zich. Maar het B12 en Fe wat erin zit.

thnx voor de link, ga even kijken...
« Laatst bewerkt op: 23 april 2004, 12:03:38 door sersero »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2004, 12:04:50 »
ja ja, wat jullie dus schrijven is eigenlijk dat ik voor niets studeer...

Welnee joh. Jij gaat gewoon de uitzondering op de regel worden.  ;D
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2004, 12:05:03 »
Als er twee opties voor de patient zijn (meer vlees eten of pillen slikken), kun je dan niet gewoon beide opties voorleggen aan de patient? De patient kan dan zelf beslissen. Als de patient vraagt 'Wat zou u doen' kun je uitleggen dat je vanuit je persoonlijke overtuiging geen liefhebber van vlees eten bent, maar dat het voor de gezondheid beide goede opties zijn (indien van toepassing).

femke

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2004, 12:13:17 »
Als er twee opties voor de patient zijn (meer vlees eten of pillen slikken),(indien van toepassing).

Poehoeoek  ;), er zijn dus meer dan twee opties. Je kunt ook voldoende ijzer en b12 halen uit niet-dierlijke produkten.

Maar Sersero. over welke concrete situatie hebben we het nu? Als een vleester op "jouw spreekuur" zou komen met een b12 of ijzertekort? Is er dan niet meer aan de hand met die persoon? (bijv. vitamine C tekort en/ of andere dingen waar ik verder geen verstand van heb). Dan kan het simpele advies toch nooit zijn, ga maar wat meer vlees eten?

Fabian

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2004, 12:55:14 »
Het wordt gewoon hoog tijd dat merken als Alpro hun spul met B12 gaan verrijken.

En er zijn natuurlijk al multivitaminedranken met B12 en vleesvervangers met B12 (zoals tivall en goodbite). Dus ook dat kun je adviseren :)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #15 Gepost op: 23 april 2004, 12:56:22 »
Het wordt gewoon hoog tijd dat merken als Alpro hun spul met B12 gaan verrijken.

Dan moet iedereen even een mailtje gaan sturen naar Alpro :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Fabian

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2004, 13:02:49 »
Ja, ik had dit al eerder bedacht deze week... maar was tot nu toe te lui. Maar het is natuurlijk aardig als ze straks overspoeld worden  :P

Fabian

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #17 Gepost op: 23 april 2004, 13:11:27 »
En bovendiennnnnnnn, als je als arts geen gewetensbezwaren hebt tegen melk en eieren ;) dan kun je ook die dingen noemen als bron, want verhoudingsgewijs zijn ze rijker aan B12 dan vlees.

Corrupted

Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #18 Gepost op: 23 april 2004, 16:46:03 »
Het wordt gewoon hoog tijd dat merken als Alpro hun spul met B12 gaan verrijken.



Ja! handig voor mensen als ik die altijd vergeten hun vitamine te slikken!

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #19 Gepost op: 23 april 2004, 19:19:54 »
Als er twee opties voor de patient zijn (meer vlees eten of pillen slikken),(indien van toepassing).

Poehoeoek  ;), er zijn dus meer dan twee opties. Je kunt ook voldoende ijzer en b12 halen uit niet-dierlijke produkten.

Maar Sersero. over welke concrete situatie hebben we het nu? Als een vleester op "jouw spreekuur" zou komen met een b12 of ijzertekort? Is er dan niet meer aan de hand met die persoon? (bijv. vitamine C tekort en/ of andere dingen waar ik verder geen verstand van heb). Dan kan het simpele advies toch nooit zijn, ga maar wat meer vlees eten?

Concreet gezegd iemand die een slecht dieet heeft. Dus te weinig van beide stoffen binnen krijgt. Deze persoon is wel een vleeseter, maar bvb het ijzer blijkt te laag te zijn doordat diegene dit te weinig binne krijgt.

Maar iedereen bedankt. Ik heb besloten dat ik gewoon alle opties op tafel zou leggen. Inclusief dus de optie van vlees en vis etc. Dan kan men zelf kiezen. Het zou ook niet eerlijk zijn ze helemaal niet te noemen. Blijft wel raar hoor. :)