Vegatopia Forum

Als arts vlees adviseren...

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Als arts vlees adviseren...
« Gepost op: 23 april 2004, 11:42:03 »
Onlangs heb ik een blok over voeding gehad. (ik studeer overigens geneeskunde, wat deze draad verklaart.) En dan leer je over hoe goed rood vlees wel niet voor je is.
Nu is het zo dat b12 tekorten en ijzer tekorten vaak opgelost kunnen worden met verbetering van het dieet. (niet altijd dus)
Maar moet ik dan als vegetarische dokter mensen gaan vertellen dat ze meer vlees moeten gaan eten?

Dit waren mijn twee gedachten erover:

Ja, wat het is nu immers in het welzijn van de patiënt. Want moet je zo iemand dan onnodig maar B12 en ijzer gaan voorschrijven. (en dan krijg je weer de vraag, hoezo onnodig?)

Nee, want het is niet in het welzijn van het dier. Dus gewoon suppleren.


Dus ehm, graag jullie mening. Want ik weet het even niet meer. En ik zit er best wel mee. :'(

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als arts vlees adviseren...
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2004, 11:46:48 »
Enige jaren geleden heb ik een ernstig B12-tekort gehad. Zo ernstig dat ik dus een paar weken lang elke week een B12-prik moest krijgen.

Mijn toenmalige arts (geen idee of ze zelf vlees eet of niet) vroeg me of ik wel genoeg rood vlees eet. Nee dus, want ik ben vegetariër.

Zonder pardon kreeg ik toen het advies om Biomild van Mona te gaan drinken. Daar zit namelijk genoeg B12 in om het niveau goed te krijgen en te houden.

Ik weet niet of er nog andere dingen zijn waar je B12 uit kunt halen, maar misschien zijn dat ook opties.
Het enige probleem met Biomild is dat het zuivel is en een veganist kun je daar dus niet mee helpen.

Mijn vleesetende huisgenote dronk ook fijn mee, want thuis at ze altijd met mij mee, vegetarisch dus.