Vegatopia Forum

'Iets lekkers verdienen'

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
'Iets lekkers verdienen'
« Gepost op: 09 april 2004, 10:34:31 »
Ik ga zometeen een muffin of brownie kopen. Nog even nadenken wat. Ik vind dat het best mag, aangezien ik alleen nog maar een grote bruine bol met kaas heb gehad vandaag.

Naar aanleiding van bovenstaande quote wilde ik deze kwestie eens naar voren brengen. Ik lees en hoor het wel vaker. Eigenlijk alleen maar uit de mond van vrouwen. 'Ik vind dat ik iets lekker verdien, want....'.

Herkennen jullie dit? Ik stel mezelf nooit eten in het vooruitzicht, als beloning van 'iets'. Ik vind dat eten een normale gebeurtenis is en niet echt als beloning kan dienen. Dus ook zoetigheid en 'vette' dingen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #1 Gepost op: 09 april 2004, 10:47:11 »
Nee, als ik eigenlijk trek heb in iets dat eet ik dat gewoon en niet als beloning van iets.. Hoewel ik daar nu wat terughoudender in ben.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #2 Gepost op: 09 april 2004, 10:55:15 »
Eigenlijk alleen maar uit de mond van vrouwen. 'Ik vind dat ik iets lekker verdien, want....'.

Duidt duidelijk op een excuus om te zondigen tegen hun lijn-pogingen. Dus geen wonder dat je dat alleen uit de mond van vrouwen hoort.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #3 Gepost op: 09 april 2004, 11:34:18 »
Waarschijnlijk komt dit doordat je als kind iets lekkers kreeg als beloning.
"kom, niet huilen, hier: een snoepje." Enz.
Voor wie nog kleine kinderen heeft of er nog moet aan beginnen: niet doen!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Sam

  • ******
  • 7.106
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #4 Gepost op: 09 april 2004, 11:42:43 »
Ik heb ook wel eens een "dat heb ik wel verdiend" gevoel maar niet alleen bij lekker eten. Dat kan ook uitgebreid in bad liggen zijn (liefst met een pizza en een goed boek), of een hele dag in mijn nest liggen, of een boek kopen, of wat dan ook. Het is mezelf een schouderklopje geven na een week hard werken ofzo. Of in het geval van lijnende vrouwen na een week hard lijnen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #5 Gepost op: 09 april 2004, 12:21:40 »
Ik hoor het geregeld bij mensen die lijnen of stoppen met roken. In feite is het gewoon jezelf voor de gek houden. Je gaat iets doen wat je eigenlijk niet wilt en om dat goed te praten zeg je "ik heb het verdiend".
Zal mij een worst wezen of mensen zwikken voor iets maar maak het dan niet erger door dat te zeggen.
In mijn ogen zet je jezelf voor lul.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #6 Gepost op: 09 april 2004, 12:55:57 »
Ik hoor het geregeld bij mensen die lijnen of stoppen met roken. In feite is het gewoon jezelf voor de gek houden. Je gaat iets doen wat je eigenlijk niet wilt en om dat goed te praten zeg je "ik heb het verdiend".
Zal mij een worst wezen of mensen zwikken voor iets maar maak het dan niet erger door dat te zeggen.
In mijn ogen zet je jezelf voor lul.

Als je aan het lijnen bent hoeft dat toch niet te betekenen dat je nooit meer wat lekkers (en met veel kcal) mag ???  Dat lijkt mij ook niet gezond. In mijn ogen sta je niet voor gek als je jezelf dan nog af en toe van een koekje ofzo laat genieten. zo iemand straalt voor mij zelfs meer zelfwaardering uit dan iemand die zich krampachtig aan zn dieetje houd, lijkt me ook wat realistischer.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #7 Gepost op: 09 april 2004, 13:27:25 »
Je begrijpt het verkeerd.
Het maakt met niet uit dát iemand zich 'vergrijpt' maar m.i. is het belachelijk om dan te zeggen "ik heb het verdiend". Alsof je een smoesje nodig hebt.
Vooral belachelijk bij nicotinestoppers.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Fabian

Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #8 Gepost op: 09 april 2004, 13:32:50 »
Ik hoor het geregeld bij mensen die lijnen of stoppen met roken. In feite is het gewoon jezelf voor de gek houden. Je gaat iets doen wat je eigenlijk niet wilt en om dat goed te praten zeg je "ik heb het verdiend".

Ja maar het is wel 'nodig'.... de nicotine is een beloning waaraan je hersenen zijn verslaafd. Dat moet worden opgevuld door een andere beloning als je stopt. Niet dat het op lange termijn werkt, maar op korte termijn wel ff.

Offline Sam

  • ******
  • 7.106
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #9 Gepost op: 09 april 2004, 14:11:15 »
Je begrijpt het verkeerd.
Het maakt met niet uit dát iemand zich 'vergrijpt' maar m.i. is het belachelijk om dan te zeggen "ik heb het verdiend". Alsof je een smoesje nodig hebt.
Vooral belachelijk bij nicotinestoppers.
Ik ben benieuwd waarom je het jezelf een schouderklopje geven ziet als goedpraten van een vergrijp? Als je wekenlang zuinig bent en spaart, dan mag je lekker aan het eind van de maand wat geld uitgeven en bijvoorbeeld een boek kopen. Als je je een week de tering werkt, mag je lekker luieren en bijvoorbeeld twee uur in bad liggen niksen. Als je een week keurig let op alles wat je eet, mag je op zaterdag een bord frites met mayo. Dit zijn allemaal manieren om het leven leuk te maken voor jezelf, en dit heeft niets met zwichten te maken. Mensen hebben schouderklopjes en aanmoedigingen nodig en die geven ze zichzelf, wat is daar nou mis mee?

Rokers die een sigaretje opsteken omdat ze al drie weken gestopt zijn is een ander verhaal natuurlijk :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #10 Gepost op: 09 april 2004, 14:34:42 »
Ik bedoel het alleen in de context als wanneer iemand tracht met iets slechts te stoppen en toch in de 'valkuil' stapt.

Dus niet dat als je na een vermoeiende week in bad duikt.

En nogmaals....*zucht* ik bedoel niet dat iemand het niet mag doen/pakken maar ik bedoel puur en alleen dat excuuszinnetje. In mijn ogen is dat namelijk "jezelf iets wijsmaken".

Ik ben in mijn leven met verschillende dingen gestopt (roken, nagels, vlees, zuivel/kaas) en mijn ervaring is dat nuchterheid en eerlijkheid naar jezelf toe je een stuk meer helpen dan excuusjes. Ik heb me tijdens die periodes dan ook 0,0 x laten verleiden/mezelf voor de gek gehouden.

Dus niet van: "ik heb zoveel stress ik heb nu een peuk/gebakje verdiend"

maar

"ik heb zin in een peuk/gebakje, het 'mag' niet maar ik doe het want ik heb er ff schijt aan en bent te slap het te laten staan op het moment".
(dat mag wel :))
« Laatst bewerkt op: 09 april 2004, 14:35:48 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #11 Gepost op: 09 april 2004, 18:07:56 »
*Omdat ik het waard ben* ;)
Stiekem toch een banaan!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #12 Gepost op: 09 april 2004, 19:07:48 »
Ik bedoel ook niet dat je het niet 'mag'. Tuurlijk mag je alles wat je wilt.
Maar ik zie het meer als DOEN. Na een week hard werken ga je gewoon lekker in bad. Waarom moet je eerst met jezelf afspreken/besluiten dat je het 'mag'?
Ik begrijp die beredenering niet zo....

Fabian

Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2004, 01:37:43 »
Ik denk dat heel simpel daardoor het beloningsgevoel sterker is.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2004, 15:55:04 »
ik heb het als ik een paar dagen vrij ben en het heel druk heb gehad... dan mag ik lekker een (goede/fijne) krant kopen of een tijdschrift, zoals de Ode, ookal is die knetterduur. ik heb het ook weleens met lekkere (dure \) thee ofzo, of wierook.
Za Zemiata!

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #15 Gepost op: 14 april 2004, 18:53:19 »
Ik stel mezelf nooit eten in het vooruitzicht, als beloning van 'iets'. Ik vind dat eten een normale gebeurtenis is en niet echt als beloning kan dienen. Dus ook zoetigheid en 'vette' dingen.

Zo denk ik ook.

Dat neemt trouwens het plezier niet weg als ik iets extra-lekkers eet; ik zie het dan gewoon als één van de vele kleine dingen die het leven leuker maken.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #16 Gepost op: 14 april 2004, 20:01:30 »
Ja, dat wel.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #17 Gepost op: 14 april 2004, 20:10:45 »
*Omdat ik het waard ben* ;)

"Jij toch ook?" Ja, dat was me toch een shampooreclame.

ellen

Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #18 Gepost op: 15 april 2004, 18:39:57 »
Annemieke, op 18 februari schreef jij in de Fijne gebeurtenissendraad:

Citaat
Ik luister flogging molly en drink bier. En verdomme, dat heb ik verdiend ook!

In welke zin was dit anders?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:'Iets lekkers verdienen'
« Reactie #19 Gepost op: 15 april 2004, 19:10:22 »
Ik zie eten als iets noodzakelijks en bier drinken niet.  :)