Je zegt: de manieren waarop deze levende wezens verwerkt worden alsof zij minderwaardige, niet tot echt lijden in staat zijnde wezens zijn, vertonen overeenkomsten. Om met de Joodse schrijver Theodor Adorno te spreken: Een holocaust begint als iemand naar wezens in een hok kijkt, en zegt 'het zijn slechts beesten.'
Juist. Maar is dat niet al stukken minder schreeuwerig dan "De bio-industrie
is de moderne Holocaust"?
Een vergelijking is niet hetzelfde als een gelijkstelling.
Er zijn elementen die anders zijn. Er is nog steeds heel veel leed door de Holocaust en je trapt er gewoon gegarandeerd teveel mensen mee op hun tenen. En voor een stukje retoriek waarmee je een verandering wil bewerkstelligen is dat niet wat je wil bereiken.
Ja:
die vergelijking is alleen een middel. Ze is geen waarheid. Voor elke overeenkomst valt een verschil te bedenken.
Het schijnt dat de Holocaust in de hedendaagse cultuur een soort ijkpunt van de moraal geworden is: Het Absolute Kwaad. Het wordt er ook onaantastbaar van, en ik weet niet of dat
an sich wel zo goed is. Maar ergens stuit het me toch tegen de borst dat mensen de Holocaust gebruiken als een machtsmiddel. Al is het de staat Israel, maar dat is hier
off topic.
Vergeet ook niet dat heel veel mensen wel vinden dat er een verschil is tussen de vernietiging van het Europese jodendom en het voor consumptie fokken van dieren. Ik denk dat ik er in deze omschrijving al twee of drie gevat heb (de Holocaust was de vernietiging van een volk, de bioindustrie gaat niet om het uitroeien van een diersoort, en een essentieel verschil tussen mens en dier, dat, hoe je het ook wendt of keert, nog steeds is waar de meeste mensen in geloven).