Nou ik hoop dat je ook verder kijkt dan het partijprogramma. Een partijprogramma zegt alleen maar iets over wat ze bedacht hebben om achter te staan (natuurlijk wel waar ze ook echt achter staan). Maar het gaat meer over hoe een partij zich gedraagd lijkt mij binnen de politiek.
Ik stem liever op een partij die staat voor wat van te voren bedacht is en waar ook terdege over is nagedacht, dan op een partij die een vaag programma heeft en verder met alle winden meewaait.
Maar je bent met me eens dat de partij het dan ook echt moet uitdragen toch? En niet alleen bij de populaire onderwerpen houden?
Het manco van de PvdD vind ik dat ze zich juist maar op 1 thema richten. Hun programma bevat (bijna) alleen de dierenrechten en het dierenwelzijn. Terwijl er, je zegt het zelf, zoveel belangrijke thema's zijn. Als je toch invloed wilt hebben op het bestuur van een land zul je eerst over meer zaken nagedacht moeten hebben dan alleen over dieren. Dat is een groot nadeel van zo'n one-issuepartij als de PvdD, ze hebben verder nergens verstand van.
Ok, ben het met je eens. Ik zou ook liever zien dat de PvdD een partij word met meningen over vanalles en nog wat.
Echter denk ik dat de PvdD als partij wel iets te weeg kan brengen. Sinds balkenende er zit is het bergafwaarts gegaan en zijn allerlei welzijnsregels versoepeld of dingen weggegooid waar men al 20 jaar voor gewerkt had om dat te bereiken. Daarom is juist de PvdD er gekomen. GL en SP zijn natuurlijk wel stuk diervriendelijker, maar het was toch wel duidelijk dat de laatste jaren vooral integratie en bezuinigingen enzo de toon vormen. PvdD wil ook dat de dieren weer een onderwerp worden. Nu komt het alleen ter sprake als een of andere buitenlander een paard van achteren heeft genomen of als er een schandaal in de veehouderij is. Het moet een regelmatig onderwerp worden. Net als dat andere thema's ook onderwerp weer moeten worden. De PvdD doet dat nu door een eigen partij, maar bijvoorbeeld zijn er ook organisaties die andere onderwerpen weer onder de aandacht willen brengen.
De PvdD zou niet meer nodig zijn als men bij alle partijen weer dierenwelzijn als regelmatig onderwerp ter sprake brengen. Mijn inziens is daarvoor wel nodig dat de partij zeker 1 zetel gaat hebben in de kamer.
Misschien one-issue partij, maar zeker geen onbelangrijke partij. Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor die partij die meedeed met de EU-verkiezing die de EU wilde hervormen. Niet onbelangrijk.
Maar dat doet de PvdD dus ook niet, die richten zich maar op 1 onderwerp, en denken verder niet over andere belangrijke zaken na. Of misschien denken ze er wel over na, maar ze dragen er geen mening over uit. En dat kan volgens mij ook niet, omdat die partij maar één bindende factor heeft (namelijk: dieren), terwijl over andere onderwerpen geen overeenstemming is omdat er zoveel verschillende meningen vertegenwoordigd zijn binnen de partij.
Ok, dat is zo.