Vegatopia Forum

"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #40 Gepost op: 21 februari 2005, 12:09:41 »
Geen principiële bezwaren tegen werk op zondag.
Ik ook niet. Maar het lijkt me wel uitzonderlijk dat er op zondag een persbericht vrijkomt. Dat duidt op haastwerk. En dan ga ik me afvragen waarom, en het meest voor de hand liggende antwoord is dat het een controversiele kwestie waar pas op het laatst over is beslist.

En nu toch wel hopen dat er in het debat een hoop over gesproken gaat worden.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #41 Gepost op: 21 februari 2005, 12:12:23 »
Maar waar haal je dan vandaan waar een partij aandacht aan besteed? Uit de pers?
En uit de pers haal je natuurlijk wat populair is?
Pers haalt de populaire er alleen maar uit.

Je kan beter de agenda en de nieuwsberichten op de websites bekijken van de partijen. Zie sp.nl of europa.sp.nl
Die bekijk ik o.a. wel regelmatig.  
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #42 Gepost op: 21 februari 2005, 12:17:55 »
Geen principiële bezwaren tegen werk op zondag.
Ik ook niet. Maar het lijkt me wel uitzonderlijk dat er op zondag een persbericht vrijkomt. Dat duidt op haastwerk. En dan ga ik me afvragen waarom, en het meest voor de hand liggende antwoord is dat het een controversiele kwestie waar pas op het laatst over is beslist.
In de afgelopen 6 jaar (over die periode kan ik het beoordelen) zijn er al veel meer persbercihten op zondag de wereld ingestuurd. Het heeft er vaak mee te maken dat de agenda van de kamer veroorzaakt dat in het weekend iets wordt klaargemaakt. Dit ondererp is wel degelijk al veel langer in discussie en niet omdat het controversieel is, maar omdat het moment van inbrengen nogal precies komt. Het is een verandering van grondwet immers.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2005, 12:19:13 »
Maar waar haal je dan vandaan waar een partij aandacht aan besteed? Uit de pers?
En uit de pers haal je natuurlijk wat populair is?
Pers haalt de populaire er alleen maar uit.

Je kan beter de agenda en de nieuwsberichten op de websites bekijken van de partijen. Zie sp.nl of europa.sp.nl
Die bekijk ik o.a. wel regelmatig.  
Je was me net voor: voor de hand-liggende oplossing. De Tweede Kamer website heeft ook links naar de politieke partijen.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 12:19:32 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #44 Gepost op: 21 februari 2005, 12:21:47 »
Nou ik hoop dat je ook verder kijkt dan het partijprogramma. Een partijprogramma zegt alleen maar iets over wat ze bedacht hebben om achter te staan (natuurlijk wel waar ze ook echt achter staan). Maar het gaat meer over hoe een partij zich gedraagd lijkt mij binnen de politiek.

Ik stem liever op een partij die staat voor wat van te voren bedacht is en waar ook terdege over is nagedacht, dan op een partij die een vaag programma heeft en verder met alle winden meewaait.

Citaat
Nee, de SP denkt gelukkig niet alleen aan het welzijn van dieren, maar ook aan dat van mensen.
Ook belangrijk, maar van vele 'themas' zijn er belangrijke dingen.

Het manco van de PvdD vind ik dat ze zich juist maar op 1 thema richten. Hun programma bevat (bijna) alleen de dierenrechten en het dierenwelzijn. Terwijl er, je zegt het zelf, zoveel belangrijke thema's zijn. Als je toch invloed wilt hebben op het bestuur van een land zul je eerst over meer zaken nagedacht moeten hebben dan alleen over dieren. Dat is een groot nadeel van zo'n one-issuepartij als de PvdD, ze hebben verder nergens verstand van.

Als er alleen maar de populaire dingen worden behandeld vind ik dat niet goed van een partij. Ik zou het beter vinden als ze met onderwerpen komen die ondergeschoven worden doordat er belangstelling is voor een ander populair onderwerp.

Maar dat doet de PvdD dus ook niet, die richten zich maar op 1 onderwerp, en denken verder niet over andere belangrijke zaken na. Of misschien denken ze er wel over na, maar ze dragen er geen mening over uit. En dat kan volgens mij ook niet, omdat die partij maar één bindende factor heeft (namelijk: dieren), terwijl over andere onderwerpen geen overeenstemming is omdat er zoveel verschillende meningen vertegenwoordigd zijn binnen de partij.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 12:23:13 door Kiwi »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2005, 12:42:51 »
Nou ik hoop dat je ook verder kijkt dan het partijprogramma. Een partijprogramma zegt alleen maar iets over wat ze bedacht hebben om achter te staan (natuurlijk wel waar ze ook echt achter staan). Maar het gaat meer over hoe een partij zich gedraagd lijkt mij binnen de politiek.

Ik stem liever op een partij die staat voor wat van te voren bedacht is en waar ook terdege over is nagedacht, dan op een partij die een vaag programma heeft en verder met alle winden meewaait.

Maar je bent met me eens dat de partij het dan ook echt moet uitdragen toch?  En niet alleen bij de populaire onderwerpen houden?

Citaat
Het manco van de PvdD vind ik dat ze zich juist maar op 1 thema richten. Hun programma bevat (bijna) alleen de dierenrechten en het dierenwelzijn. Terwijl er, je zegt het zelf, zoveel belangrijke thema's zijn. Als je toch invloed wilt hebben op het bestuur van een land zul je eerst over meer zaken nagedacht moeten hebben dan alleen over dieren. Dat is een groot nadeel van zo'n one-issuepartij als de PvdD, ze hebben verder nergens verstand van.

Ok, ben het met je eens. Ik zou ook liever zien dat de PvdD een partij word met meningen over vanalles en nog wat.
Echter denk ik dat de PvdD als partij wel iets te weeg kan brengen. Sinds balkenende er zit is het bergafwaarts gegaan en zijn allerlei welzijnsregels versoepeld of dingen weggegooid waar men al 20 jaar voor gewerkt had om dat te bereiken. Daarom is juist de PvdD er gekomen. GL en SP zijn natuurlijk wel stuk diervriendelijker, maar het was toch wel duidelijk dat de laatste jaren vooral integratie en bezuinigingen enzo de toon vormen. PvdD wil ook dat de dieren weer een onderwerp worden. Nu komt het alleen ter sprake als een of andere buitenlander een paard van achteren heeft genomen of als er een schandaal in de veehouderij is. Het moet een regelmatig onderwerp worden. Net als dat andere thema's ook onderwerp weer moeten worden. De PvdD doet dat nu door een eigen partij, maar bijvoorbeeld zijn er ook organisaties die andere onderwerpen weer onder de aandacht willen brengen.
De PvdD zou niet meer nodig zijn als men bij alle partijen weer dierenwelzijn als regelmatig onderwerp ter sprake brengen. Mijn inziens is daarvoor wel nodig dat de partij zeker 1 zetel gaat hebben in de kamer.

Misschien one-issue partij, maar zeker geen onbelangrijke partij. Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor die partij die meedeed met de EU-verkiezing die de EU wilde hervormen. Niet onbelangrijk.

Citaat
Maar dat doet de PvdD dus ook niet, die richten zich maar op 1 onderwerp, en denken verder niet over andere belangrijke zaken na. Of misschien denken ze er wel over na, maar ze dragen er geen mening over uit. En dat kan volgens mij ook niet, omdat die partij maar één bindende factor heeft (namelijk: dieren), terwijl over andere onderwerpen geen overeenstemming is omdat er zoveel verschillende meningen vertegenwoordigd zijn binnen de partij.

Ok, dat is zo.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #46 Gepost op: 21 februari 2005, 13:09:38 »
Dierenwelzijn als onderwerp kun je het beste laten behandelen door partijen die ook nog invloed hebben. Jij formuleert het zelf zo in de andere draad: En kan veel meer invloed uitoefenen op media en op regeringen. Maar dat ging over organisaties en niet over partijen. Maar het is wel dezelfde strategische keus. Wil je klein en principieel zijn maar zonder invloed, of wil je ook dat mensen naar je luisteren. Het andere nadeel heeft te maken met ons kiesstelsel. Alexander de Roo, derde op de lijst voor GroenLinks bij Euroverkiezingen heeft die derde zetel op het nippertje niet gekregen. Als alle stemmen op de PvdD naar hem waren gegaan hadden wij veggies/vega's  een zeer principieel iemand die vocht voor de dieren in het Europarlement gehad. De vraag is dus ook: wil je met een partij die weinig invloed heeft (want one-issue) belemmeren dat via andere partijen goede standpunten worden verkondigd.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 13:10:03 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2005, 13:30:36 »
Nou bij de GL en SP zit het wel redelijk goed met dierenwelzijn in de zin dat ze er over nagedacht hebben. En ze doen natuurlijk ook wel wat er voor. Zeker een aantal op de lijsten. Zeker goed.
Maar met de PvdD kan je ook heel wat teweeg brengen bij andere partijen. Denk aan CDA, VVD e.d.

Bij de eerste verkiezing hadden we al 10000 VVD'ers weggehaald. Na de verkiezingen kwam er initiatief van de VVD om die stemmers terug te krijgen in een project 'laat de dieren niet links liggen' oid.
Ook D66 kwam met iets dergelijks.

Dus de aanwezigheid van de PvdD kan zeker invloed hebben over hoe partijen gaan denken over dierenwelzijn en ze ook hoger op de agenda zetten. GL had zelfs toen dierenwelzijn weer in de top10 gezet van de verkiezingsonderwerpen.  De aanwezigheid alleen is al belangrijk. En zeker iets wat geprobeerd moet worden, want als je jaren bezig bent met organisaties om iets teweeg te brengen en het word na 1 verkiezing hetgeen wat bereikt is weer weggegooid, dan kan je wel weer steeds lobbyen en word het ook weer weggegooid of je kan gewoon een nieuwe manier proberen om te bereiken dat partijen meer en harder gaan inzetten voor dat onderwerp.
Misschien werkt de aanwezigheid van PvdD wel negatief op SP en GL, maar kan zeker positief werken op de andere partijen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2005, 14:09:26 »
Het manco van de PvdD vind ik dat ze zich juist maar op 1 thema richten.
[...]
Dat is een groot nadeel van zo'n one-issuepartij als de PvdD, ze hebben verder nergens verstand van.
[...]
Maar dat doet de PvdD dus ook niet, die richten zich maar op 1 onderwerp, en denken verder niet over andere belangrijke zaken na. Of misschien denken ze er wel over na, maar ze dragen er geen mening over uit.

Sorry Kiwi, maar wat je hier allemaal schrijft is echt onzin hoor.  ::)

Disclaimer: ik ben geen PvdD-fan.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2005, 14:21:09 »
Nou bij de GL en SP zit het wel redelijk goed met dierenwelzijn in de zin dat ze er over nagedacht hebben. En ze doen natuurlijk ook wel wat er voor.
 GL had zelfs toen dierenwelzijn weer in de top10 gezet van de verkiezingsonderwerpen.  De aanwezigheid alleen is al belangrijk. Misschien werkt de aanwezigheid van PvdD wel negatief op SP en GL, maar kan zeker positief werken op de andere partijen.
bij een verkiezingsprogramma-onderzoek van Vroege Vogels over natuur en milieuitems (en expliciet dierenwelzijn genoemd) scoorde  GroenLinks zelfs hoger dan de PvdD. Waarom zou je je dan nog aansluiten bij een partij die het qua inhoud niet eens zo heel goed doet.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #50 Gepost op: 21 februari 2005, 14:21:38 »
Maar het gaat nu over GroenLinks, die nu opeens komt met dierenrechten in de grondwet, maar al tijden niet meer echt daarover sprak. Waarom nu? Vraag ik me af

Nou wat dacht je omdat er morgen door de Kamer wordt vergaderd over de grondwet en GL daar dan dus de rechten van dieren aan de orde wil stellen. Heeft anders niet zo veel zin he, rechten van dieren in de grondwet in de kamer aan de orde stellen als niet wordt vergaderd over de grondwet?
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 14:22:45 door Selly »
,,,,فلافل

Kiwi

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #51 Gepost op: 21 februari 2005, 14:54:15 »
Sorry Kiwi, maar wat je hier allemaal schrijft is echt onzin hoor.  ::)

Disclaimer: ik ben geen PvdD-fan.

Heb jij ooit wel eens een standpunt gehoord van de PdD over iets dat niet met dieren te maken had dan?

een of andere buitenlander een paard van achteren heeft genomen

Waarom nou weer een of andere buitenlander? :-\

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #52 Gepost op: 21 februari 2005, 15:10:29 »
Waarom is het een nadeel dat PvdD een one-issuepartij is Kiwi? De LPF was dat min of meer ook en heeft duidelijk invloed gehad op de andere partijen. Als dankzij de PvdD (en de stemmers) andere partijen meer voor dierenwelzijn gaan doen is dat toch mooi?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2005, 15:11:37 »
Het land moet ook nog geregeerd worden, Poek.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Kiwi

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2005, 15:12:50 »
Ik zou en zal ook nooit op de LPF stemmen. En ik zal ook nooit op de PvdD stemmen, gewoon omdat ik vind dat er ook nog wel andere zaken belangrijk zijn dan dierenwelzijn. Sterker nog (en nu zal ik wel bepaalde mensen over me heenkrijgen); er ik vind dat er belangrijkere zaken zijn dan dierenwelzijn!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2005, 15:19:13 »
Het land moet ook nog geregeerd worden, Poek.

En dat kan niet als PvdD een zetel krijgt?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2005, 15:23:32 »
Het land moet ook nog geregeerd worden, Poek.

En dat kan niet als PvdD een zetel krijgt?

Eén zetel? Ja, hoor.
Maar diezelfde PvdD gaat wel meebeslissen over dingen die niet over dierenwelzijn gaan. En daar hebben ze voor zover ik weet (eerlijkheidshalve: ik heb sinds de laatste verkiezingen niet meer gekeken waar ze voor staan) geen mening over of erg weinig over te zeggen. Ze zijn wat mij betreft net zo min in staat te beslissen over de algemenere dingen als de LPF. Een hoop blabla, zo goed als geen inhoud.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2005, 15:26:09 »
Eén zetel? Ja, hoor.
Maar diezelfde PvdD gaat wel meebeslissen over dingen die niet over dierenwelzijn gaan. En daar hebben ze voor zover ik weet (eerlijkheidshalve: ik heb sinds de laatste verkiezingen niet meer gekeken waar ze voor staan) geen mening over of erg weinig over te zeggen. Ze zijn wat mij betreft net zo min in staat te beslissen over de algemenere dingen als de LPF. Een hoop blabla, zo goed als geen inhoud.

Gelukkig hoeven ze ook niet te beslissen over de algemenere dingen. Dus wat dat betreft is er geen probleem.

Kiwi

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #58 Gepost op: 21 februari 2005, 15:29:49 »
Gelukkig hoeven ze ook niet te beslissen over de algemenere dingen. Dus wat dat betreft is er geen probleem.

Wel als wij nu bij de eerstvolgende verkiezingen allemaal op de PvdD gaan stemmen en ze per ongeluk toch een of meerdere zetels halen.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2005, 15:29:57 »
En sinds wanneer gaan partijen maar over 1 onderwerp? Hebben we een partij voor binnenlandse zaken en één voor onderwijs of zo? Iedere jandoedel met een zetel mag meebeslissen. En hier zijn nogal wat mensen die de PvdD graag meerdere zetels zien hebben. Nou, dat belooft dan wat.

Of mogen ze bij alles wat niet over dierenwelzijn gaat niet meestemmen volgens jou?
"AAAH!!"
"HMPF!"