Vegatopia Forum

Hoe biologisch is biologisch?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Toeps

Hoe biologisch is biologisch?
« Gepost op: 21 maart 2004, 20:25:41 »
Misschien ben ik van nature wantrouwig, maar soms geloof ik de AH gewoon niet. Nu ik weet dat ze bij kip-in-de-wei kippen ook gewoon de snavels afhakken, vertrouw ik ook niet zomaar de biologische crème fraiche van de AH. Om maar eens iets te noemen.
Ik ben soms bang dat de biologische melkkoeien alleen maar een deurtje hebben om naar buiten te lopen, maar alsnog na een paar jaar worden afgemaakt. En dat hun kalfjes nog steeds worden gedood of tot kistkalf degraderen.

Weet iemand misschien een beetje hoe dit zit?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2004, 20:30:44 »
Ook biologische koeien worden geslacht en de onbruikbare kalfjes worden ook vetgemest en geslacht. Kistkalveren mogen niet.

Ze hebben het tijdens hun leven wel wat beter dan hun collegae in de bio-industrie. Biologisch-dynamisch is nog diervriendelijker.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2004, 20:34:31 door Hizikigrrrl »

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2004, 20:32:00 »
Voor zover ik weet heb je eigenlijk gewoon gelijk. De regels waar men zich aan moet houden om het woord "biologisch" te mogen gebruiken zijn (wat mij betreft) te beperkt. Biologisch-dynamisch voedsel is volgens veel strengere regels gekweekt e.d.

Misschien heb je hier wat aan: de site van Skal en de site van Demeter.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Toeps

Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2004, 20:37:50 »
Ook biologische koeien worden geslacht en de onbruikbare kalfjes worden ook vetgemest en geslacht. Kistkalveren mogen niet.

Ze hebben het tijdens hun leven wel wat beter dan hun collegae in de bio-industrie. Biologisch-dynamisch is nog diervriendelijker.


Ik weet dat kistkalveren niet mogen, maar stel nou dat een bio-melkkoe een kalf krijgt, wordt die dan verkocht? Als dat zo is kan het alsnog een kistkalf worden.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2004, 21:15:38 »
ik ben een tijdje geleden op een biologische varkensboerderij op excursie geweest, en vond het vreselijk. het blijft gewoon om de produktie draaien, zieke varkentjes zijn gewoon niet rendabel... wel ging alles 'natuurlijker' dan in een gangbare varkensboerderij, dat is echt een ware hel voor dieren...
Za Zemiata!

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2004, 12:06:12 »
Ik weet dat kistkalveren niet mogen, maar stel nou dat een bio-melkkoe een kalf krijgt, wordt die dan verkocht? Als dat zo is kan het alsnog een kistkalf worden.

Volgens mij is er inderdaad geen garantie dat een een kalf uit de biologische veehouderij niet als mestkalf/kistkalf eindigt.

Fabian

Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2004, 22:46:55 »
Nou is het grootste deel van de veehouderij al over op groepshuisvesting. En men is ook bezig om een biologische keten op te zetten: http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=38311

Elsbeth

Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2004, 13:59:35 »
Ik weet dat kistkalveren niet mogen, maar stel nou dat een bio-melkkoe een kalf krijgt, wordt die dan verkocht? Als dat zo is kan het alsnog een kistkalf worden.
Alle kalveren die geboren worden, worden geboren doordat de mens de koe bevrucht heeft. Het is niet zo dat Clarabella eens lekker met Henk de stier gaat lopen sexen in de wei. Dus: hier zullen ze wel rekening mee houden. Geplanned kalveren baren, die inderdaad (denk ik) wel in de bio industrie terecht kunnen komen.

Peper en zout

Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2008, 11:24:17 »
Even een zijsprongetje maken naar overig-biologisch: Ik heb in m'n VPRO-gids eens gelezen van de Keuringsdienst Van Waren (dat tv-programma - heb het programma toen zelf niet gezien) die gingen onderzoeken hoe 'biologisch' hun pindakaas was. De pinda verbouwende boer zat in China. Maar de enigste reden dat hij z'n pindas biologisch mag noemen, was dat hij geen geld had voor bestrijdingsmiddelen. Zijn de pindas daarom minder biologisch? Misschien. Het boeren vanuit idealisme, gaat dus niet altijd op. En in een aantal gevallen van biologische boeren, zal de kwaliteit ook zeker samenhangen met het staan of vallen van dat idealisme-gehalte. Tsjah, er geldt gewoon een simpele economische wet: De bank moet worden afbetaald. En vrouw en kinderen moeten te eten hebben. In het biologische imago van de biologische sector blijft een hoop grijs dus onzichtbaar. Maar ja, zo werkt de markteconomie nou eenmaal...

Verder: Hallo allemaal! :) ;)
Dit is meteen m'n eerste post op dit forum. Eigenlijk eet ik al enige jaren nauwelijks vlees. Maar met een nieuwe hobby voor keukenchef spelen erbij, heb ik me ook wat vegetarische kookboeken aangeschaft. Vooral wokken vind ik fantastisch. En ik wil me nu ook op de mediterane keuken storten.

Oke, dat was het voor nu dan even,

Groeten uit Alkmaar, Marco
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2008, 11:32:41 door Peper en zout »

Kiwi

Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2008, 11:29:38 »
Ik heb dat programma destijds wel gezien. De controleur voor heel Zuid-Oost- Azië zit in Thailand (ofzo). De kans dat de pinda's van juist die ene boer dus gecontroleerd worden is minimaal.  En dus is er een heel groot risico dat er biologische pinda's verkocht worden die eigenlijk helemaal niet zo biologisch zijn als op de verpakking staat. Dit geldt ook voor pindakaas e.d. Ik koop sindsdien dus niet meer perse biologische pindakaas, omdat ik het gevoel heb belazerd te worden. Dat biologische producten duurder zijn, oké. Maar dan wil ik ook zeker weten dat ze echt biologisch zijn (hetzelfde geldt trouwens voor fairtrade e.d).

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe biologisch is biologisch?
« Reactie #10 Gepost op: 03 maart 2009, 14:46:42 »
Niet bedoeld als promotiemateriaal.....
Voor mijn carnivore familieleden koop ik hier rundvlees, volgens mij is dit het minst slechte alternatief... Ko-kalf.

"Sinds januari zijn onze fokstieren weer bij de koeien en de kalveren gezet. En wat zijn ze druk in de weer om voor nageslacht te zorgen! Als alles goed verloopt, dan krijgt een koe 9 maanden en 3 weken na dekking een kalfje. Het is nu dan ook een prachtig gezicht om te zien hoeveel moederdieren er met een eigen kalfje rondlopen.
En wat is het mooi om te zien hoe zo'n moeder met haar kalfje omgaat. En wat is het fijn om te zien hoe het kalfje geniet van de eigen moedermelk. Zodra het kalfje drinkt, gaat het staartje heen en weer. Af en toe krijgt de uier een klap met de kop van het kalfje. Dit zorgt ervoor dat de moeder de melk laat schieten. Moeder merkt hier niets van en blijft rustig staan."

Ik heb echt het idee dat het er hier diervriendelijk aan toe gaat, behalve de slacht natuurlijk.... Ik wil nog wel eens vragen hoe dat in zijn werk gaat. Of ze gewoon met de andere dieren uit de industrie meegaan of bij een klein bedrijfje.