Vegatopia Forum

Vegan eten en de financiën

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Momentum

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2005, 16:45:20 »
Ohw.
Ehm, ingewikkeld zeg. Het is 60 cent. Zo.

60 euro cent?

bienne

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2005, 17:35:54 »
Ik haal ook het meeste gewoon in de supermarkt. Ga afentoe wel naar de natuurwinkel. Maar het is wel veel duurder

Kiwi

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #22 Gepost op: 21 oktober 2005, 17:40:53 »
60 euro cent?

Er zijn hier toch geen andere centen meer geldig? :P

smikkeltje

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #23 Gepost op: 30 oktober 2005, 14:35:21 »
bij de toko en de turkse supermarkt ben je vaak heel goedkoop uit! en je hoeft echt niet elke dag een officiële vleesvervanger te hebben hoor, gewoon peulvruchten zijn ook best okee en veel goedkoper!

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #24 Gepost op: 07 november 2005, 18:19:58 »
Zelf Seitan maken, en dat dan regelmatig eten.

smikkeltje

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #25 Gepost op: 08 november 2005, 16:54:55 »
hoe doe je dat? (het maken dan he, eten snap ik wel ;))

Tamara

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #26 Gepost op: 08 november 2005, 17:39:09 »
Smikkeltje, even hier op de link klikken ;)

http://starsurprise.web-log.nl/categorie/116624

« Laatst bewerkt op: 08 november 2005, 17:40:08 door Magic Aura »

Tamara

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2005, 14:29:00 »
hoe doe je dat? (het maken dan he, eten snap ik wel ;))

Heb je al Seitan gemaakt? :)

smikkeltje

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #28 Gepost op: 24 december 2005, 17:41:59 »
nee, ik durf het niet zo goed, want het lijkt me een beetje vies zo :S maar ik ga het wel een keer proberen, als ik genoeg moed verzameld heb :) maar ik ben nu nog aan het bijkomen van mijn recentelijke tempeh-avonturen  :'(

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #29 Gepost op: 10 juli 2006, 01:41:54 »
Zelf Seitan maken, en dat dan regelmatig eten.

Koop je dan tarwegluten, of ga je zelf meel tot pulp kneden?  
Tarwegluten heb ik nog niet gevonden onder 7euro/kg (bioseitan heb je al vanaf 8€/kg), en zelf meel beginnen kneden is wel veel werk.

Persoonlijk vindt ik het dan gemakkelijker om de rijst (en soja) melk, en zo dan ook de tofu zelf te maken, en de overblijvende pulp kan je ook nog eten.  Biosojabonen kan je hebben voor 2€/kg als je grotere (5kg) volumes afneemt.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #30 Gepost op: 10 juli 2006, 01:58:33 »
Enkele tips om de cheape vegan uit te hangen:

Obvious:  bonen en granen.  Zeer goedkoop, en om het niet te eentonig te maken steek je dan iets meer geld in sausjes en andere smaakmakers vb. Tamari, Ahornsiroop,...
Ook zaden zijn niet erg duur, en je moet ze niet eens koken.
Frisdranken: koop waterfilters en breng diksap.
Groenten:  laat uw bonen en granen kiemen.  Vooral mungbonen, linzen en fenugriek gaan heel goed.  De enige groenten die ik nog regelmatig koop zijn wortelen.
Broodbeleg:  maak zelf humus en linzensmeersel.  experimenteer (maw kook bonen tot pulp, voeg smaak en bindmiddel toe)
Soja/Rijstmelk: zelf maken, eventueel investeren in sojamelker.
Tofu: zelf maken, is niet moeilijk en niet arbeidsintensief.  De erg dapperen kunnen proberen om zelf tempeh te maken.
Brood: bbm.  Maal eventueel zelf uw graan.

Voor de lowcarbers: Tofu, seitan, en bijna alle noten en zaden zijn laag aan koolhydraten (maar de laatste 2 zijn nogal vet)

Ook de moeite (en goedkoop):  maak zelf kefir en kombucha.  Melkkefir kan ook goed met rijst en sojamelk, en er is altijd nog waterkefir.

Het enige wat duur blijft zijn fruit, noten en zeewier.

Biowinkel vs supermarkt:  bio is niet altijd duurder.  Quinoa is bijvoorbeeld goedkoper bij Bioshop dan bij Delhaize.  

Algemene 'duh' tips: koop bulk, spaart ook tijd in de zin dat je minder moet winkelen, en zo doe je ook weeral minder impulsaankopen.  Koop seizoensgroenten & fruit.  Je kan eventueel ook investeren in een voedseldroger voor groenten en fruit, om je diepvries te ontlasten (=ook weer goedkoper).

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #31 Gepost op: 10 juli 2006, 08:46:15 »
granen.
Iep!

Ik heb het allemaal geprobeerd en het enige wat een beetje is blijven hangen van het meer exotische is bulgur. Voor de rest is het rijst. Je gaat voor je lol echt geen gierst, gerst, boekweit of een ander graan eten. Nee, echt niet.

Zijn er veganisten die Atkins proberen te doen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #32 Gepost op: 10 juli 2006, 11:17:25 »
granen.
Iep!

Ik heb het allemaal geprobeerd en het enige wat een beetje is blijven hangen van het meer exotische is bulgur. Voor de rest is het rijst. Je gaat voor je lol echt geen gierst, gerst, boekweit of een ander graan eten. Nee, echt niet.

Zijn er veganisten die Atkins proberen te doen?
Je weet toch dat je die moet koken he voor je ze opeet  :P
Nee serieus, peulvruchten wel en granen niet?  Gierst is zeker zo goed als rijst.  Toegegeven, het is allemaal qua smaak nogal beperkt, maar dat kan je van linzen en andere peulen ook wel zeggen imho.

Ik heb vorig jaar Atkins een een poging gegeven (eigenlijk meer slow carb), maar na een paar weken val je al niet meer af.  Intussen voelde ik me nogal slap vanwege het gebrek aan koolhydraten.  Misschien wel te doen in combinatie met waterkefir ofzo voor de extra energie.  
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2006, 11:19:55 door firefox »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #33 Gepost op: 10 juli 2006, 11:34:56 »
Je weet toch dat je die moet koken he voor je ze opeet  :P
Nee serieus, peulvruchten wel en granen niet?
Ja, want verschillende peulvruchten zijn goed tot iets te verwerken, in tegenstelling tot granen. Het is ook niet voor niets dat als men het zich kan permitteren rijst gaat eten in plaats van andere granen. Dat is echt omdat gerst gekookt niet lekker is. Een beetje tarly-achtig, eigenlijk.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #34 Gepost op: 10 juli 2006, 11:47:08 »
granen.
Iep!

Ik heb het allemaal geprobeerd en het enige wat een beetje is blijven hangen van het meer exotische is bulgur. Voor de rest is het rijst. Je gaat voor je lol echt geen gierst, gerst, boekweit of een ander graan eten. Nee, echt niet.

Zijn er veganisten die Atkins proberen te doen?
Je weet toch dat je die moet koken he voor je ze opeet  :P
Nee serieus, peulvruchten wel en granen niet?  Gierst is zeker zo goed als rijst.  Toegegeven, het is allemaal qua smaak nogal beperkt, maar dat kan je van linzen en andere peulen ook wel zeggen imho.

Ik heb vorig jaar Atkins een een poging gegeven (eigenlijk meer slow carb), maar na een paar weken val je al niet meer af.  Intussen voelde ik me nogal slap vanwege het gebrek aan koolhydraten.  Misschien wel te doen in combinatie met waterkefir ofzo voor de extra energie.  

Ik kan niet veel bedenken waar je als vegan echt dik van zou blijven... Heel veel noten en olijven wellicht.... Maar van kaas enzo krijg je toch sneller veel calorieen binnen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #35 Gepost op: 10 juli 2006, 12:03:13 »
granen.
Iep!

Ik heb het allemaal geprobeerd en het enige wat een beetje is blijven hangen van het meer exotische is bulgur. Voor de rest is het rijst. Je gaat voor je lol echt geen gierst, gerst, boekweit of een ander graan eten. Nee, echt niet.

Zijn er veganisten die Atkins proberen te doen?
Je weet toch dat je die moet koken he voor je ze opeet  :P
Nee serieus, peulvruchten wel en granen niet?  Gierst is zeker zo goed als rijst.  Toegegeven, het is allemaal qua smaak nogal beperkt, maar dat kan je van linzen en andere peulen ook wel zeggen imho.

Ik heb vorig jaar Atkins een een poging gegeven (eigenlijk meer slow carb), maar na een paar weken val je al niet meer af.  Intussen voelde ik me nogal slap vanwege het gebrek aan koolhydraten.  Misschien wel te doen in combinatie met waterkefir ofzo voor de extra energie.  

Ik kan niet veel bedenken waar je als vegan echt dik van zou blijven... Heel veel noten en olijven wellicht.... Maar van kaas enzo krijg je toch sneller veel calorieen binnen?

Als je de calorieen die je krijgt vanuit koolhydraten niet opgebruikt, wordt dit sowieso opgeslagen als vet. Overtollige proteinen (aminozuren na vertering) die niet gebruikt worden om terug proteinen te maken worden ook omgezet in energie naar 't schijnt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #36 Gepost op: 10 juli 2006, 13:13:24 »
Ik kan niet veel bedenken waar je als vegan echt dik van zou blijven... Heel veel noten en olijven wellicht.... Maar van kaas enzo krijg je toch sneller veel calorieen binnen?

Ik ben dik :(

En het gaat er maar niet af :(
Stem op de Partij voor de Dieren

Harry

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #37 Gepost op: 10 juli 2006, 13:25:53 »
Als je minder eet dan val je af en ben je ook financieel beter af.
Ik zag trouwens gisteren een reportage over het Atkins-dieet. Het bleek dat een eiwitrijk dieet ertoe leidt dat je minder calorieen gaat eten. Het mechanisme erachter is nog niet ontdekt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #38 Gepost op: 10 juli 2006, 14:11:46 »
Atkins sucks..

Als je minder eet, dan gaat je lichaam ook weer opslaan, dus dat gaat niet snel. Uiteindelijk honger je jezelf toch dan uit.. Bij mij gaat het denk om meer bewegen. Afgelopen weken niet meer gehardloopt.. :( Druk druk druk...
Deze week weer beginnen. En ik moet eens afblijven van de lekkere dingen ;)
Maar in totaal eet ik niet heel veel.. maar wel te veel calorien die er niet af gaan.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #39 Gepost op: 10 juli 2006, 15:54:07 »
Atkins sucks..

Als je minder eet, dan gaat je lichaam ook weer opslaan, dus dat gaat niet snel. Uiteindelijk honger je jezelf toch dan uit.. Bij mij gaat het denk om meer bewegen. Afgelopen weken niet meer gehardloopt.. :( Druk druk druk...
Deze week weer beginnen. En ik moet eens afblijven van de lekkere dingen ;)
Maar in totaal eet ik niet heel veel.. maar wel te veel calorien die er niet af gaan.

Denk ik ook, net zoals de meeste van die dieten die focussen op een bepaalde nutrient.  Het werkt even, en dan past je lichaam zich aan.   Troost u, it's a feature (overleving), not a bug ;-).

Het enige wat op lange termijn werkt is minder calorien, en meer bewegen.