Vegatopia Forum

Poll

Lacto, ovo of toch iets anders?

Veganist
37 (13.6%)
Lacto-ovo-vegetarier
148 (54.4%)
Lacto-vegetarier
13 (4.8%)
Ovo-vegetarier
12 (4.4%)
Totaal-vegetarier
16 (5.9%)
Fruitarier
0 (0%)
Pescotarier
31 (11.4%)
Iets anders
15 (5.5%)

Totaal aantal stemmen: 90

Wat voor vega ben jij?

Migrator

Re:Wat voor vega ben jij?
« Reactie #60 Gepost op: 05 april 2006, 16:36:28 »
Bijen maken honing als voorraad, maar imkers verwisselen die weer voor suiker. Wat minder goed is denk ik voor de bijtjes. En ook niet zo netjes natuurlijk.

Schaapjes worden (zoals Aiko al zei) niet alleen maar gehouden voor de wol denk ik, de lammetjes zullen wel in het slachthuis terechtkomen. Ook niet leuk.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2006, 16:39:14 door CaRtMaN »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #61 Gepost op: 05 april 2006, 16:42:53 »
Poek, ik begrijp de definitie van veganist wel  ;) Het ging mij meer om de gedachte achter het niet eten van dingen waar geen beestje last van heeft gehad...

Maar de vraag was dan een beetje raar gesteld, want of een dier gedood wordt of niet is het criterium voor vegetarisme, niet voor veganisme. En als je principieel tegen het gebruik van dieren bent (zoals Draakje) is het logisch om geen wol en honing te gebruiken.

In hoeverre een schaap er last van heeft om voor het wol gehouden worden (als ze behoorlijk behandeld worden, dus niet zoals in Australie) is een andere discussie. Dat soort discussies zijn wel vaak op het forum gevoerd, vooral door Draakje ;) Zijn denkwijze kort samengevat is dat hij het als een soort slavernij ziet, dus dieren wat dat betreft gelijkstelt aan mensen. Hij is wel vrij extreem daarin, andere veganisten zullen daar gematigder over denken.

Miriam

« Reactie #62 Gepost op: 05 april 2006, 17:17:34 »
Hmm... ja, ik ging er idd vanuit dat men geen dierlijke producten eet omdat het beestje er last van heeft gehad...

In ieder geval, voor de mensen die nog twijfelen over wel of niet vlees/vis eten raad ik echt een bezoekje aan de site van Wakker Dier aan..  :o :pukey:

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #63 Gepost op: 06 april 2006, 08:51:43 »
Bijen maken honing als voorraad, maar imkers verwisselen die weer voor suiker. Wat minder goed is denk ik voor de bijtjes. En ook niet zo netjes natuurlijk.

En heel vaak gebeurt dat ook niet en worden alle bijen gewoon gedood. Dan zijn die dus niet voor direct voor gedood, maar indirect wel.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #64 Gepost op: 06 april 2006, 08:56:37 »
Hmm... ja, ik ging er idd vanuit dat men geen dierlijke producten eet omdat het beestje er last van heeft gehad...

Dat is dus juist wel waarom de meeste veganisten geen wol gebruiken; er wordt, vooral in Australië zoals je zei (en daar komt de meeste wol vandaan), nou niet bepaald zachtzinnig met die schapen omgegaan. Kijk bijvoorbeeld hier maar eens, dan is het misschien iets duidelijker waarom veganisten geen wol gebruiken.

Miriam

« Reactie #65 Gepost op: 06 april 2006, 09:32:42 »
Gelukkig is het *heel* makkelijk om geen wol te gebruiken... doe dat dus ook niet meer... Ik heb 1 paar leren schoenen... tja... Ik draag ook bijna geen katoen, vrijwel alles wat ik heb is synthetisch... maar hoe wereld-vriendelijk dat is  ???

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #66 Gepost op: 06 april 2006, 09:46:25 »
Misschien geen kleren en schoenen meer dragen?  ;)

Migrator

« Reactie #67 Gepost op: 06 april 2006, 09:49:37 »

En heel vaak gebeurt dat ook niet en worden alle bijen gewoon gedood. Dan zijn die dus niet voor direct voor gedood, maar indirect wel.

Gewoon dood maken klinkt inderdaad een stuk menselijker. :-\

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #68 Gepost op: 06 april 2006, 09:51:26 »
Het kost minder.

Miriam

« Reactie #69 Gepost op: 06 april 2006, 10:14:55 »
Misschien geen kleren en schoenen meer dragen?  ;)

Ja, laat ik gewoon al mijn lichaamshaar groeien... hopelijk gaat het in de winter harder groeien.. ow, en het slijt dan niet meer af door het dragen van kleding... ben benieuwd hoe lang beenhaar dan kan worden  ;D

Migrator

« Reactie #70 Gepost op: 06 april 2006, 11:07:28 »
Het kost minder.

Ei rest mij kees.  :P

Offline Anna

• 319
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #71 Gepost op: 06 april 2006, 23:24:53 »
als ik die uitleg erbij lees dan moet ik een ovo vegetarier zijn...ik geloof niet zo in die hokjes indeling, er staat niks vermeld over stremsel, gelatine, d3 en andere dierlijke "rotzooi".

Bij totaal vegetarier staad dat diegene bijvoorbeeld wel leer gebruikt, beetje vaag voor een totale vegetarier, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik beschouw mezelf als een totaal vegetarier maar het enige dat ik wel doe: ik eet soms wel een eitje en gebruik heel soms wat zuivel producten, maar dan alles biologish....

Iederen doet waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik vind het alleen wat minder dat er nog steeds mensen zijn die zichzelf vegetarier noemen en wel vis eten enz...zeg dan gewoon dat je geen vlees eet...dat maakt het voor mij minder lastig omdat andere mensen altijd verder vragen omdat ze van die wisselende antwoorden krijgen en dus niet echt weten wat een vegetarier is....
« Laatst bewerkt op: 06 april 2006, 23:26:19 door Anna »

Veppie

« Reactie #72 Gepost op: 14 april 2006, 11:46:55 »
Leer is toch niet vegetarisch? Want er is een dier voor gedood.

officieel is vegetarisch zijn, het volgen van een dieet. Over het algemeen eet een vegetariër geen schoenen...

Offline Mrie

• **
  • 57
« Reactie #73 Gepost op: 15 april 2006, 15:36:05 »
lacto ovo veggie. Geen vlees en vis wel kaas (heer-lijk) en een eitje gaat er ook wel in. Heb op het moment wel leren schoenen, maar die heb ik gekocht voordat ik een veg werd. En sja dan is het okee ofzo  ::)
Verder geen gelatine, en geen dierlijk stremsel en ow ja vooral bio producten.

Ach ja zo probeer ik een bijdrage te leveren.
Wist ik het maar, dan had ik het wel geweten

pietstra

« Reactie #74 Gepost op: 19 april 2006, 20:29:51 »
Hiero ook een lacto ovo veggie, dus geen vis en vlees. Maar wel melk, eieren en kaas.
Maar gebruik geen producten die (zover ik weet) op dieren zijn getest.
Draag wel leren schoenen, tja, houdt toch wel erg van mooie schoenen. Probeer daar niet te veel bij na te denken. Hou me op sommige gebieden liever dom... :-X
Niet liever, maar dat is af en toe wel makkelijker..
O, ga me nu wel schuldig voelen. :o
« Laatst bewerkt op: 19 april 2006, 20:30:19 door pietstra »

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #75 Gepost op: 21 april 2006, 13:42:42 »
Ik ben ook lacto-ovo
Ik moet wel zeggen dat mijn zuivel- en ei-consumptie met sprongen achteruit is gegaan sinds ik vega ben. Maar ja, warme choco is in de winter wel errug lekker, zeker als je geen koffie drinkt  ;D. Eieren eet ik bijna alleen nog als ze ergens inzitten, hartige taart of cake ofzo. Leer probeer ik te vermijden, ook voor de kids.
Mijn zuivel is 95% biologisch binnenshuis. Bij eieren ben ik er nog niet uit, want bio-eieren zijn ook niet zo kipvriendelijk als je naar de uitval van kippen kijkt. Eigenlijk zoek ik daar nog een kneuterboertje voor :ymca:.
Met visextract wil ik nog wel eens smokkelen, uit gemakzucht  :-[, kroepoek heb ik wel afgeschaft.
En dingen als gelatine enzo en karmijn vind ik eigenlijk te ranzig om over na te denken. Elke keer als ik weer zoiets ontdek heb ik nog maar één neiging  :pukey:
Hoor wie klopt daar kinders???

proud-veggie

« Reactie #76 Gepost op: 21 oktober 2006, 20:49:20 »
Ik ben een pescotarier. Ik eet geen vlees of gevogelte, maar wel af en toe vis

Nope

« Reactie #77 Gepost op: 10 november 2006, 13:48:11 »
In principe ben ik lacto-ovo vegetariër, maar heel af en toe (eens in de paar maanden) zondig ik nog wel eens met iets wat bijvoorbeeld schaaldieren bevat, zoals kroepoek. In die zin zou ik dus beter te omschrijven zijn als pescotariër, maar omdat ik in principe geen vis eet noem ik mezelf toch lacto-ovo. Ook probeer ik zoveel mogelijk het gebruik van gelatine te beperken. Als ik het door heb eet ik het niet, maar soms heb ik iets waarvan ik het niet vermoedde en er achteraf achter kom dat het gelatine bevat. Daar voel ik me dan ook niet heel erg schuldig over. Ik doe immers m'n best. Dierlijk stremsel eet ik dan weer wel (tja gemakzucht :-[)

Eefke

« Reactie #78 Gepost op: 15 november 2006, 16:09:21 »
Ik leef als veganist.
Helaas mag ik door n allergie geen tarwe en noten.. moet zeggen dat ik nu wel erg beperkt eet. Ik kom overal wel aan, maar t kost wel moeite.
Over mijn noten allergie kom ik noot heen, maar tarwe kan over gaan..

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #79 Gepost op: 18 december 2006, 11:04:58 »
Ik schop deze draad maar weer eens omhoog.

Ik ben nog niet zolang vegetariër (sinds september) maar in mijn zoektocht naar vegetarisme en aanverwante zaken ben ik natuurlijk ook het een en ander over veganisme tegen gekomen. Hierdoor ben ik me veel bewuster geworden van mijn zuivelconsumptie en merkte ik dat ik, sinds ik vega geworden ben, juist meer zuivel ben gaan gebruiken dan daarvoor. Ik wil meer (soja-)producten uitproberen zoals melk, yoghurt, creme fraiche en kaas. Helemaal veganist zal ik (denk ik) niet worden, al klinkt het totaal-vegetarisme wel heel goed. Nu ben ik lacto-ovo-veggie, maar ik ben dus nog van alles aan het ontdekken, omdat ik niet wil dat er voor mij dieren gedood worden.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.