Vegatopia Forum

Poll

Lacto, ovo of toch iets anders?

Veganist
37 (13.6%)
Lacto-ovo-vegetarier
148 (54.4%)
Lacto-vegetarier
13 (4.8%)
Ovo-vegetarier
12 (4.4%)
Totaal-vegetarier
16 (5.9%)
Fruitarier
0 (0%)
Pescotarier
31 (11.4%)
Iets anders
15 (5.5%)

Totaal aantal stemmen: 90

Wat voor vega ben jij?

Offline Grote Grutjes

• **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat voor vega ben jij?
« Reactie #140 Gepost op: 28 oktober 2007, 16:26:54 »
Wat is jouw voornaamste reden om je "flexitarian" te noemen?

Ik vind het een functioneel woord.

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #141 Gepost op: 28 oktober 2007, 17:47:16 »
Dus je komt een restaurant binen en je vraagt of ze ook een menu voor flexitariërs hebben.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #142 Gepost op: 28 oktober 2007, 18:32:56 »
De Volkskrant was er vorig weekend ook enthousiast over: ze definieerden het als max 4 keer per week vlees.
Stel je voor dat men massaal flexi wordt, wat haalbaarder is dan massaal vego: het zou toch ook substantieel schelen. Het eten van een beetje vlees schijnt een gezond dieet te zijn, wat veel mensen een belangrijker argument vinden dan diertjes-ver-weg. Ik zie er toekomst in, echt waar.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #143 Gepost op: 28 oktober 2007, 18:56:46 »
Dus je komt een restaurant binen en je vraagt of ze ook een menu voor flexitariërs hebben.
Dat is niet nodig als je flexitariër bent.
Forumkenner 2007 8)

Offline Grote Grutjes

• **
  • 89
« Reactie #144 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:07:05 »

Nee natuurlijk niet, Einstein. Dat is nou net de kern van de zaak; dankzij het feit dat ik geen  vegetariër ben hoef ik hier niet om te vragen. Als ik echter aan de kassa sta met mijn armoedebuddy - want de flexitarische leefstijl kost duur - en het beurtbalkje achter mijn gepimpte nepvlees leg, en één of andere metroseksuele aqua leisure host  achter me vraagt of ik soms een beetje overdreven gehalaliseerd of toch gewoon vegetariër ben, kan ik zeggen: "Neen, ik ben een flexitariër." Mensen stellen dergelijke vragen. Het beestje heeft een naam, vorm en inhoud hebben elkaar gevonden, het is lekker kort en duidelijk (want het spreekt voor zich), lekker hip ook, daar houdt de taalgebruiker van. Bovendien vind ik het als professionele  taalnerd ook geweldig, vanwege een tigtal redenen die ik niet eens ga uitleggen omdat ze gewoon te saai voor woorden zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2007, 19:10:01 door Grote Grutjes »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #145 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:38:31 »
Citaat
vanwege een tigtal redenen die ik niet eens ga uitleggen omdat ze gewoon te saai voor woorden zijn.

ah, toe?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Grote Grutjes

• **
  • 89
« Reactie #146 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:56:54 »
Citaat
vanwege een tigtal redenen die ik niet eens ga uitleggen omdat ze gewoon te saai voor woorden zijn.

ah, toe?

Morgen. Zodra ik weer nuchter ben.

:drink:

« Reactie #147 Gepost op: 30 oktober 2007, 18:12:00 »

Zo langzamerhand kon de nuchterheid toch wel weer eens een aanvang nemen, dacht ik zo.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

SquareRoot

« Reactie #148 Gepost op: 28 november 2007, 09:20:47 »
...kost duur...

Dat noemt zich taalnerd.

(sorry, kon het niet laten.)
« Laatst bewerkt op: 28 november 2007, 09:21:18 door SquareRoot »

Odilia

« Reactie #149 Gepost op: 03 december 2007, 21:17:05 »
Lacto-vegetariër.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #150 Gepost op: 04 december 2007, 10:42:09 »
Zojuist gespot en volgens mij nog niet op het lijstje: Pollotariisme.

Pollotarisme (ook pollo-vegetarisme genoemd) is een neologisme voor mensen die geen rood vlees (vlees van rund, varken en lam) eten, maar wel gevogelte. Net als lacto-ovovegetariërs consumeren ze ook melkproducten en eieren.

't Is maar dat u het weet.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

miranda#

« Reactie #151 Gepost op: 06 december 2007, 14:06:53 »
Oke dan ben ik dus een Pescotarier leuk om te weten ;D

Offline IneN

• 873
« Reactie #152 Gepost op: 12 december 2007, 16:13:38 »
Lacto-ovo-vegetariër.
Ik eet haast nooit eieren (zal nooit een omelet staan bakken, of het gekookt eitje bij een ontbijtje op restaurant opeten), maar ik kijk nooit naar de ingrediënten van producten 'of er ei in zit'.
Verder eet ik sinds een paar maanden geen vis meer, (na al 6 jaar van vegetariër-die-wel-vis-eet zijn), en ik merk, en zeker met de feestdagen in aantocht, dat er een groot onbegrip naar vegetariërs 'die geen vis eten' (wat eigenlijk heel normaal is want een vis IS nu eenmaal een dier) is.
Ik verantwoord mijn levenswijze dan gewoon met de woorden 'een vis is ook een dier', met daarop dan wat gemompel van anderen.  

Offline Marit

• **
  • 55
    • Marits Stekkie
« Reactie #153 Gepost op: 12 december 2007, 19:33:43 »
Ik ben een lacto-ovo vegetariër. Ik neem wel zoveel mogelijk sojamelk en room alleen eet ik wel kaas, daar heb ik nog niet een geschikte vervanger voor gevonden.

Eieren eet ik niet vaak, soms bij vlagen maar dan altijd biologisch-dynamisch en hopelijk binnenkort van eigen kippen die gewoon mogen blijven leven als ze minder of niet leggen.

Ik let bij producten die ik koop altijd op wat erin zit, omdat ik vrijwel biologisch eet, heb ik gelukkig zelden vervelende verassingen.

Ik draag ook geen leer.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2007, 19:39:11 door Marit »

rozemarijn

Soorten vegi's
« Reactie #154 Gepost op: 16 december 2007, 17:28:58 »
Ik vind dat er veel soorten zijn:
Ik eet bv geen vlees en geen vis (op tonijn ja ik weet ni waarom da beest zo aantrekkelijk is voor mij )
Ik probeer te kijken of mijn schoenen/jas ledervrij zijn (schoenen lukt wel ni altijd ma er is zo weinig aanbod, een schoen moet ik passen hoor, die haal ik niet via postorder)
Ik probeer qua hygiene ook aan diertjes te denken met the body shop enzo. Wel niet simpel als je naar de kapper gaat want wat gebruikt die? Maar ik heb een bio kapper ontdekt!!
Als ik weet dat dierenvoeder op dieren is getest wil ik het niet meer, maar soms ken ik die merken niet die op de zwarte lijst staan en blijken ze nadien gewoon head & shoulders te zijn of zo
Mijn dieren koop ik in asiels en opvangs want ik ben tegen broodfok.

Ik zou graaaag 100% diervriendelijk zijn maar ook milieuvriendelijk. En echt veel bio winkels zijn hier niet. Delhaize heeft wel wat maar ik wil een BioPlanet!! Hopelijk wordt de markt binnenkort groter....
« Laatst bewerkt op: 16 december 2007, 20:16:12 door rozemarijn »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
Re:Soorten vegi's
« Reactie #155 Gepost op: 16 december 2007, 18:54:02 »
Ga gerust verder waar je gebleven bent :)

rozemarijn

Re:Soorten vegi's
« Reactie #156 Gepost op: 16 december 2007, 20:16:41 »
Yep  ;) ik werd een beetje gestoord :)

Suus

« Reactie #157 Gepost op: 24 december 2007, 17:45:42 »
Ik ben begonnen als pescotarier maar nu toch echt lacto-ovo-vegetarier geworden!  ;D

Offline IneN

• 873
« Reactie #158 Gepost op: 28 december 2007, 00:10:01 »
Zojuist gespot en volgens mij nog niet op het lijstje: Pollotariisme.

Pollotarisme (ook pollo-vegetarisme genoemd) is een neologisme voor mensen die geen rood vlees (vlees van rund, varken en lam) eten, maar wel gevogelte. Net als lacto-ovovegetariërs consumeren ze ook melkproducten en eieren.

't Is maar dat u het weet.

Nu je het zegt, herinner ik mij dat ik een halfjaartje of wat pollotariste ben geweest. Dat moet op mijn elfde geweest zijn, want vanaf mijn 12e verjaardag werd ik vege (die vis at) (en sinds een paar maanden niet meer vis eet).
Vreemd eigenlijk, dat dit soort van 'vegetarisme' bestaat/benoemd wordt.
Voor mij was het vooral een manier om mijn ouders op dat moment te sensibiliseren voor mijn vegetariër worden.Ik kan me niet inbeelden dat er een andere reden, behalve smaak (je lust bijvoorbeeld enkel gevogelte), bestaat om pollotarist te zijn.

Offline braam

• 460
« Reactie #159 Gepost op: 28 december 2007, 07:26:08 »
Veelal om gezondheidsredenen. Van vlees is kip het minst ongezond, qua cal. ,cholesterol.